^Oikaisiko kuorma-auton perä ja kaatoi pysähtyneen pyöräilijän?
Toisella puolen Lippajärveä on samoihin aikoihin ollut puskasta eteenpyöräily, ilman vahinkoja. Moottoriajoneuvon kuljettaja tunsi paikan ja piti sitä riskialttiina.
Liikenteessä on varottava sen, joka osaa.
Vakavat liikenneonnettomuudet
-
- Posts: 95
- Joined: Mon Oct 26, 2015 12:18 pm
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
Todella ikävä juttu tuo Lähderannan auton alle jääminen, Tampereen tapaus toki myös.
Pyöräilen paljon, olen myös jalankulkija ja kuljen välillä myös autolla. Ylivoimaisesti kaikista eniten ympäristöä joutuu havainnoimaan pyöräillessä. Jatkuvasti täytyy varoa autoilijoita, pyörätielle poukkoilevia jalankulkijoita ja tietysti toisia pyöräilijöitä.
Yleensä autoilijat antavat pyöräilijälle suojatiellä tietä, vaikkei lain mukaan tarvitsisi. Lain mukaanhan suojatie itsessään ei anna pyöräilijälle minkäänlaista etuajo-oikeutta (ellei sitten taluta pyörää, jolloin on jalankulkija). Suojatien ja liikennevalojen yhdistelmä luo turvallisuudentunteen. Moni jolla ei ole ajokorttia ei ehkä ajattele että vihreä valo voi todellakin olla samaan aikaan sekä pyöräilijälle että autoilijalle. Lisäksi suojatiellä on useasti ruuhkaa ja pyöräkaista on kapea, jolloin huomio keskittyy helposti jalankulkijoihin ja muihin pyöräilijöihin eikä autoihin.
Suojatie on pyöräilijälle ehkä se kaikkein vaarallisin paikka. Varsinkaan jos ei tunne liikenteen väistämissääntöjä (kuinka moni alle 16-vuotias tuntee?), niin turvallisinta on taluttaa pyörä tien yli, tai ainakin varmistaa ettei kukaan todellakaan ole ajamassa päälle.
Kertaukseksi liikennesääntöjä:
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... uojatiella
Kevennyksenä Soininvaaran pohdintaa risteyssäännöistä pyöräilijän näkökulmasta. Huom. laki on muuttunut tämän julkaisemisen jälkeen 1.6.2020!
https://www.soininvaara.fi/2010/08/05/o ... steykseen/
Pyöräilen paljon, olen myös jalankulkija ja kuljen välillä myös autolla. Ylivoimaisesti kaikista eniten ympäristöä joutuu havainnoimaan pyöräillessä. Jatkuvasti täytyy varoa autoilijoita, pyörätielle poukkoilevia jalankulkijoita ja tietysti toisia pyöräilijöitä.
Yleensä autoilijat antavat pyöräilijälle suojatiellä tietä, vaikkei lain mukaan tarvitsisi. Lain mukaanhan suojatie itsessään ei anna pyöräilijälle minkäänlaista etuajo-oikeutta (ellei sitten taluta pyörää, jolloin on jalankulkija). Suojatien ja liikennevalojen yhdistelmä luo turvallisuudentunteen. Moni jolla ei ole ajokorttia ei ehkä ajattele että vihreä valo voi todellakin olla samaan aikaan sekä pyöräilijälle että autoilijalle. Lisäksi suojatiellä on useasti ruuhkaa ja pyöräkaista on kapea, jolloin huomio keskittyy helposti jalankulkijoihin ja muihin pyöräilijöihin eikä autoihin.
Suojatie on pyöräilijälle ehkä se kaikkein vaarallisin paikka. Varsinkaan jos ei tunne liikenteen väistämissääntöjä (kuinka moni alle 16-vuotias tuntee?), niin turvallisinta on taluttaa pyörä tien yli, tai ainakin varmistaa ettei kukaan todellakaan ole ajamassa päälle.
Kertaukseksi liikennesääntöjä:
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... uojatiella
Kevennyksenä Soininvaaran pohdintaa risteyssäännöistä pyöräilijän näkökulmasta. Huom. laki on muuttunut tämän julkaisemisen jälkeen 1.6.2020!
https://www.soininvaara.fi/2010/08/05/o ... steykseen/
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
^Lainaus kevennyksen keskustelusta:
Liikenteessä kannattaa yrittää pysyä yhtenä kappaleena, kun ei tiedä mitä kivaa tulevaisuus vielä tarjoaa. Toisaalta, koulutuksen jälkeen myönnetyn ajoluvan myötä ajoneuvon kuljettajalle on uskottu iso vastuu kanssaihmisistään. Täytyy toivoa, että mahdollisimman moni muistaa sen vastuun. Olen itse muutaman kerran väistänyt pientareelle, kun toisen ajoneuvon kuljettaja päätti käyttää ajoradan kohdallani kokonaan. Aina se on nostanut pulssia, mutta elämä jatkunut. Samanlaisia kokemuksia on varmaan useimmilla vähänkin pidempään liikenteessä olleilla. Lapsia liikenteessä nähdessään kuljettajan on skarpattava, koska ennalta ei voi tietää heidän liikkumistaan ja reagointiaan tai sen puuttumista kokonaan. Lapset sitten kasvavat isommiksi ja tulevat varmemmin toimeen muun liikenteen seassa.realisti sanoo:
5.8.2010 10:29
Tulee mieleeni isäni ohje: ”Juna painaa satoja tonneja, rekka kymmeniä tonneja, auto tonneja ja ihminen kymmeniä kiloja. Törmäyksessä ei ole mitään väliä kumpi oli oikeassa, kun lopputulos on aika selvä.” Eli itse katson oikealle ja vasemmalle suojatiellä, vaikka vihreät valot palavat. Sama ohje pätee tasoristeyksessä ja pyörätiellä. Jos isompi antaa tietä niin sitten uskaltaa mennä, muuten etuajo-oikeus on isommalla.
- härkä
- Posts: 7725
- Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
- Location: Laidun
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007932842.html
Voisiko suojatieturmia estää, jos yhtäaikaisista vihreistä luovuttaisiin Tampereella? Asiantuntija kertoo, mitä siitä seuraisi
Tampereen Epilässä ja Hämeenpuistossa huhtikuussa sattuneissa turmissa paloi tiettävästi törmäyshetkellä vihreä valo sekä kääntyville autoille että suojatietä ylittäville jalankulkijoille. Kysyimme asiantuntijalta, mitä seuraisi siitä, jos yhtäaikaisista vihreistä luovuttaisiin.
Iäkäs henkilö kuoli maanantaina Hämeenpuiston ja Puutarhakadun risteyksessä tapahtuneessa onnettomuudessa. Torstaina paikalle oli tuotu kynttilöitä.KUVA: ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
Itse juttu on muurin takana , mutta kuva valottaa asiaa.
Hämeenpuisto on kaksikaistainen yksisuuntainen leveä katu molempiin suuntiin.
Onnettomuus sattui sen pohjoiseen johtavilla kaistoilla.
Puutarhakatu on taas yksisuuntainen suunnassa idästä länteen.
Jakeluauto tuli Puutarhakatua idästä , aikeena kääntyä Hämeenpuistosta pohjoiseen , eli oikealle.
Jalankulkija jäi jakeluauton hytistä katsoen ns. kuolleeseen kulmaan.
Iäkäs henkilö ei ilmeisesti varmistanut katseella takavasemmalle tilanteessa.?
Jakeluauton kuljettajan huomio on saattanut kiinnittyä ratkaisevalla hetkellä toisaalle ?
Yhteensattumien summa.
Jakeluauton kuljettajan olisi ehkä pitänyt ennakoida riittävämmin.Hän on kuitenkin syyllinen tähän.
Hämeenpuistossa on usein paljon liikennettä , varsinkin juuri pohjoista kohti. Tosin valot katkovat liikennettä ja yleensä autojen nopeus on varsin kohtuullinen.
Ehkä joskus etelään vievän tien Ratinan päässä on vähemmän liikennettä ja siten myös meno joutuisampaa.
Samaan aikaan palavien valojen ( jalankulkijat ja autot ) poistaminen saattaisi parantaa tilannetta turvallisuusmielessä.
Toisaalta liikenne voisi takuta yleisesti enemmän.
Voisiko suojatieturmia estää, jos yhtäaikaisista vihreistä luovuttaisiin Tampereella? Asiantuntija kertoo, mitä siitä seuraisi
Tampereen Epilässä ja Hämeenpuistossa huhtikuussa sattuneissa turmissa paloi tiettävästi törmäyshetkellä vihreä valo sekä kääntyville autoille että suojatietä ylittäville jalankulkijoille. Kysyimme asiantuntijalta, mitä seuraisi siitä, jos yhtäaikaisista vihreistä luovuttaisiin.
Iäkäs henkilö kuoli maanantaina Hämeenpuiston ja Puutarhakadun risteyksessä tapahtuneessa onnettomuudessa. Torstaina paikalle oli tuotu kynttilöitä.KUVA: ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
Itse juttu on muurin takana , mutta kuva valottaa asiaa.
Hämeenpuisto on kaksikaistainen yksisuuntainen leveä katu molempiin suuntiin.
Onnettomuus sattui sen pohjoiseen johtavilla kaistoilla.
Puutarhakatu on taas yksisuuntainen suunnassa idästä länteen.
Jakeluauto tuli Puutarhakatua idästä , aikeena kääntyä Hämeenpuistosta pohjoiseen , eli oikealle.
Jalankulkija jäi jakeluauton hytistä katsoen ns. kuolleeseen kulmaan.
Iäkäs henkilö ei ilmeisesti varmistanut katseella takavasemmalle tilanteessa.?
Jakeluauton kuljettajan huomio on saattanut kiinnittyä ratkaisevalla hetkellä toisaalle ?
Yhteensattumien summa.
Jakeluauton kuljettajan olisi ehkä pitänyt ennakoida riittävämmin.Hän on kuitenkin syyllinen tähän.
Hämeenpuistossa on usein paljon liikennettä , varsinkin juuri pohjoista kohti. Tosin valot katkovat liikennettä ja yleensä autojen nopeus on varsin kohtuullinen.
Ehkä joskus etelään vievän tien Ratinan päässä on vähemmän liikennettä ja siten myös meno joutuisampaa.
Samaan aikaan palavien valojen ( jalankulkijat ja autot ) poistaminen saattaisi parantaa tilannetta turvallisuusmielessä.
Toisaalta liikenne voisi takuta yleisesti enemmän.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
-
- Posts: 95
- Joined: Mon Oct 26, 2015 12:18 pm
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
Tuohon Lähderannan onnettomuuteen vielä sen verran, että kävin eilen (puoliksi vahingossa) onnettomuuspaikalla, ja huomasin että toisin kun kuvittelin kyseessä ei olekaan S-Marketin risteys (jossa on liikenneympyrä) vaan K-marketin risteys. Kuten Willin postaamassa kuvassa näkyy ja tekstissä lukee, niin turmapaikassa on alamäki. Vaikka alamäki ei ole erityisen jyrkkä, se ei myöskään ole erityisen loiva, vaan vauhti pääsee siinä kasvamana huomattavasti risteykseen tultaessa, jos ei käytä jarrua (olen pyöräillyt tuosta monet kerrat silloin kuin K-marketin sijasta paikalla oli Carrolls, ja sitä ennenkin). Nopeuden kasvaessa huomio keskittyy siihen mitä tapahtuu edessä, sekä myös ihan pystyssä pysymiseen. Jos Kuorma-auto ja pyöräilevä lapsi kulkivat samaa nopeutta, saattoi pyörevä lapsi olla kuolleessa kulmassa useita sekunteja.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
Nokian ulosajo elokuussa 2020 on rekonstruoitu videolle ja esitetään oheisen uutisen liitteenä.
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 51296.html
Mahdetaanko joskus saada nähtäväksi Jussi Peltolan ulosajon mallinnusta?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 51296.html
Mahdetaanko joskus saada nähtäväksi Jussi Peltolan ulosajon mallinnusta?
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vakavat liikenneonnettomuudet
Milloin tulee ambulanssi kiireissään vastaan isolla tiellä, jää miettimään, miten ihminen voi, ja mitä sillä kertaa on liikenteessä mennyt vikaan. Vaarallista viitostieosuutta Mikkelin ja Juvan välillä on parannettu 2+2 kaistaiseksi, ja se on jo suurimmaksi osaksi käytössä. Mutta niin vaan tuli Juvalla ambulanssi vastaan torstaina iltayhdeksän jälkeen. Sitten rupesi näkymään sinisten valojen rypäs liikenteen jo ollessa ohjattuna työmaan aikaiselle rinnakkaistielle. Onnettomuusautoa ei näkynyt. Ilmeisesti se oli tien toisella puolella ojassa. Tie oli suora ja näkyvyys hyvä, joten mitä ihmettä?
Tällä kertaa henkilöauton kuljettajan oli yllättänyt täysperävaunuajoneuvon renkaan räjähdys. Renkaan kappaleet osuivat henkilöautoon, joka ajautui ojaan. Kuljettaja vietiin sairaalaan Mikkeliin, auto oli mennyt lunastuskuntoon.
Mediasta voitiin lukea:
https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4313921
Kanssaihmiset olivat ruvenneet huolehtimaan onnettomuuden uhrista ja onnettomuuspaikan liikenteen turvallisuudesta, kunnes pelastuslaitos saapui paikalle. Siitä heille suuri kiitos.
Räjähdys on voimakas, kuin pieni tienvarsipommi:
https://www.youtube.com/watch?v=BKGq3aXDboE
Tämä onnettomuustyypistä tiedetään:
https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... attaa+aina
Mitä parannusta tähän osaa vaatia. Antureitako?
Tällä kertaa henkilöauton kuljettajan oli yllättänyt täysperävaunuajoneuvon renkaan räjähdys. Renkaan kappaleet osuivat henkilöautoon, joka ajautui ojaan. Kuljettaja vietiin sairaalaan Mikkeliin, auto oli mennyt lunastuskuntoon.
Mediasta voitiin lukea:
https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4313921
Kanssaihmiset olivat ruvenneet huolehtimaan onnettomuuden uhrista ja onnettomuuspaikan liikenteen turvallisuudesta, kunnes pelastuslaitos saapui paikalle. Siitä heille suuri kiitos.
Räjähdys on voimakas, kuin pieni tienvarsipommi:
https://www.youtube.com/watch?v=BKGq3aXDboE
Tämä onnettomuustyypistä tiedetään:
https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... attaa+aina
Mitä parannusta tähän osaa vaatia. Antureitako?