Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by härkä »

Tähän voisi koota seikkoja , jotka kummastuttavat nimenomaisessa aihealueessa.

Es Alpo Holistin kysymys aiemmin :
Tutkittiinko kukkapurkkikiveä tarkemmin ?
Olisi siinä jälkiä lasista ? Toinen kivi perennapenkissä ?
Miksi sekä Auer , että tyttö ottivat ko. kiven puheeksi. Jokin varoitus ( tyttö ) ?

ETP ei muistaakseni kerro kivistä. Haastatteluissa on nuo ylläolevat.

PS. Lisämatskua on tulossa jäsenille jossakin vaiheessa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Tara »

Ihan lonkalta pari selvittämättömiksi jäänyttä seikkaa alkumetreiltä:

1) matkalaukkujen sisältö? Kuukauden päivät olohuoneeseen jätettyjä aurinkomatkan tavaroita vai mitä?

2) verijäljet Auerin oikean jalan päällä, kenen verta?

3) kuivuneelta vereltä näyttänyt tahra kettiö/khh:n välisen oven kahvassa keittiön puolella. Verta vai ketsuppia? Vesipisarat ovessa keittiön puolella samoin. Näitä oli ihmetellyt ensimmäisen paikalle tulleen partion poliisi H, joka oli ihmetellyt vesipisaroita, että ne eivät oikein sopineet kuvaan jonka rouva oli antanut, että olivat olleet nukkumassa.

4) verisen käden laapaisujälki ulko-ovessa kahvan vieressä, talon etuovessa. Kenen verta?

Mm nämä kysymysmerkeiksi jääneet asiat olisi ollut helppo tutkia.

5) Tytön oma-aloitteinen puhe, tosin vasta syksyllä 2009, 'siirtyneestä, terassilla olleesta kivestä', joka oli ollut 'aika painava' jäi selvittämättä. Minua ihmetytti tytön arvoituksellinen lausuma 'jos se oli siirretty varoitukseksi' tjv. Aika erikoinen havainto lapselta tuo 'kivi oli ehkä siirretty varoitukseksi' (vrt " Irtileikattu hevosen pää on mafian varoituksista pelottavimpia, sillä se yleensä merkitsee kuolemaa."). Puhuttajat sivuuttivat asian.

lainaan itseäni minfosta (vaikka tuleekin aika pitkä posti):
Yhdessä 2009 puhuttelussa axxxx viittaa ohimennen ( mahdolliseen ) 2007 puhutteluun. etp 654

Maininta 2007-puhuttelusta löytyy yhdessä pätkässä (axxxx:n puhutteluja) siteerausta. Siinä mm kyseltiin tilakuuntelussa esille tulleista asioista kuten mm että lapsi oli kertonut äidille, ettei ole paljastanut pikkuasioita poliisille, 'siirtyneestä kivestä', verisestä kengän jäljestä/jäljistä (?), että äiti olisi ensimmäisen puhuttelun jälkeen kertonut lapsille, että hän oli huutanut yöllä juoskaa ulos..
Tara:
K: Onko jokin tietty asia, mitä lapsi ei halua kertoa?

K: Jos jostain asiasta ei halua muistaa mitään niin poliisista se kuulostaa epäilyttävältä. L on sanonut
tilakuuntelussa äidille, ettei paljastanut tarkkaan sellaisia pikkuseikkoja.

K: Se on se salaisuus mää niinko vänkään.

K: Eli poliisille on syntynyt käsitys tilakuuntelun kautta, että lapsi ei ole kertonut kaikkia niin.. kaikkea mitä hän tietää.

L: No en mää tiä esimerkiks mitä te sanoitte niistä verisist jalanjäljist tai siit jutust mä en tie mä en ollu siit sanonu mitään koska mä en tarkkaan muista mä en kai mä sit kai sielt sit oli niitä sit siel tota en mä tiä joskus aikaisemmin se oli ehkä meidän terassil joku kivi siirtyny johonki kohtaa mä en tiä mut en mää siitäkää en mä tiä mist se oli mä ajattelin et ei se oo mikää ... en ei varmaan ollu en mää En mää tiä sit no yhes kohtaa tai en mää tiedä, äiti sanoi myöhemminku mää en ollu ku mää olin niin pelästyny niin äiti sano sen jälkeen ku mä olin eka haastattelu sillon vuonna 2006 ollu tai en mä muista oliks se 2007 ihan sama mut nii sit äiti sano et se oli huussu et juoskaa ulos koska äiti oli pelänny jos se murhaaja tekee meille jotain mut mää en ollu kuullu tiä mää en ollu kai kuullu sitä mää en sit tiä en mää muista mitää muut pikku seikkoi.

K: Yy Tota Mikä se kivijuttu oli kivi siirty

L: Siis en mä tiiä no mää ajattelin ehkä se käyny siirtämäs sitä kivee vaikka varotukseks tai jotai mä en tiiä. Se oli aika painava se kivi se oli terassill

K: tota jos mä viel mietin sitä et että et M(toinen puhuttelijoista) pohtii sitä että sää olisit sanonut äidille että oot sanonut äidille että et mää en paljastanut kaikkia yksityiskohtia niin tota sii tulee sellanen olo tunne että salaista tai ei kerrota tai paljastettais jotakin mikä olis niinkun mistä olis teille haittaa tai äidille niin tuleeks semmosia yksityiskohtii mielee

L: Ei mää kerroi kaiken ainakin semmosen tärkeet pikkuseikat on vaan semmosii
Î Kirjoittaja Tara » 19 Maalis 2011, 15:27
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=375024#p375024

Kun miettii tytön puhetta, että se kivi oli aika painava, niin herää kysymys, oliko tytöllä kenties itsellään kokemus kiven p a i n o s t a??

No, kun jättivät kysymättä, niin arvoitukseksi jää tämäkin.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Puppe
Posts: 135
Joined: Tue Jul 10, 2012 4:35 pm

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Puppe »

Alkututkintaan nostaisin myös ensimmäisen AA:n kuulemisen, eli Joutsenlahden ja Annelin kommunikoinnin.


Äh, tämä on huono linkki. Tarkoitan sitä kokonaista julkaistua videota ensikuulemisesta (tässä vaiheessahan AA:n piti puhua totta) sairaalasta. Edit. Poistin linkin, koska Tara löysi paremman.

Tara, sinua tarvitaan taas, missä se video on? Jokainen lukija ja katsoja voi itse nähdä AA:n reaktiot.
Last edited by Puppe on Tue Nov 12, 2013 8:39 am, edited 1 time in total.
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Tara »

Puppe, tässä: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 7_v0.shtml
11 minuuttia

Tämä video on 'uudempi', ja siis kooste niistä vanhemmista pätkistä, joitten linkit eivät enää aukea ainakaan tuolla antamallasi IS-sivulla. (Ne vanhemmat videot, n 5 kpl, olivat sellaisia 1-3 min pätkiä. Ne olivat tarkempia kuin tämä viimeisin, meinaan, että niistä otetuissa kuvakaappauksissa pystyi erottamaan Auerin käsissä olleet nirhaumat ja turvotukset ym..ok., ei kuulu tähän.)

Mulla on käsitys, että ollessaan kuultuna asianomistajana Auer oli velvollinen pysymään totuudessa.

Vasta kun Auerista tuli epäilty, ei totuudessa pysymiseen enää velvoiteta.,,(juridiikka ei tosiaan ole mun alaa ollenkaan)
Last edited by Tara on Mon Nov 11, 2013 10:04 pm, edited 1 time in total.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Valkyria
Posts: 395
Joined: Wed Jun 20, 2012 10:55 pm

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Valkyria »

Silminnäkijöitä ei eristetty, rikospaikkaa ei eristetty, mitään ei eristetty. Rikospaikkaa (taloa) ei edes tutkittu. Poliisit eivät raportoineet vaan vain muistelivat myöhemmin oikeudessa. Rikospaikkaan ei tehty lokia. Jne jne
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Tara »

Joutsenlahdelta olisi voitu jossakin vaiheessa kysyä, missä oli rikospaikkatutkinnan lokit, että kuka tutki, milloin ja mitä. Ovat voineet ties mitkä matskut lojua siellä hänen sänkynsä alla, vai mitä siinä olikaan siinä hänen ex-naisystävän kertomuksessa.

Niinpä, on kai Joutsenlahdelta jotakin kadonneista esitutkintamateriaaleista kysyttykin. Hän itse tosin arvelee joittenkin toisten hukanneen niitä.. :? voi ziisas sentään..

Ulvilan murhatutkinnan aineisto kateissa – tai ei ehkä sittenkään

Kahdella komisariolla on eri näkemys siitä, onko Ulvilan murhatutkintaan liittyvää aineistoa kateissa.


tuossapa kokoelma Ulvilan surmattutkinnan kummallisuuksia:
http://poliisirikollisena.wordpress.com ... tsenlahti/
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Valkyria
Posts: 395
Joined: Wed Jun 20, 2012 10:55 pm

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Valkyria »

Pari esimerkkiä. Jos ruskeita kuituja olisi ollut vaikka autotallissa. Tai jos rikotun ikkunan oven ja karmin välissä oli lasinsiruja ja lasipölyä joka pääsee sinne vain oven ollessa auki. Jos sängyn patjasta olisi liotettu siihen imeytynyt veri ja punasolujen määrästä laskettu veren tarkka määrä. Jos Annelin jalkapöydällä oli vapaasti pudonneen veripisaran jälki joka oli Jukan verta. Jos esikoisen vaatetus sisälsi näytteitä lasista tai verestä.

Astalosta ja kengistä puhumattakaan.
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Tara »

Jos olisi selvitetty miten oli mahdollista, että nuorin lapsi näki viimeisenä Jukka Lahden elossa.

Anneli on kertonut sairaalassa veljensä vaimolle (tai hän on kuulijoista se joka asian muistaa) 1.12.2006 että vanhin lapsi oli jälkeenpäin pahoitellut sitä, että nuorin oli se, joka näki viimeisenä isän elossa.

Veljen vaimon mukaan mm ko yksityiskohdan Anneli kertoi ennen kuin lapset tuotiin huoneeseen, kun muut Aueria katsomaan tulleet jo olivat huoneessa.

kuulustelu 9.3.2010, JPEG327, kansiossa lisätutkinta etpk sivu 32.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Valkyria
Posts: 395
Joined: Wed Jun 20, 2012 10:55 pm

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Valkyria »

Ihan semmoinenkin perusasia kertoisi paljon, että mikä haava on syntynyt lasin 90-asteen parireunan repimänä ja mikä on veitsen 20-asteen terän viiltämä. Mm mikroskoopilla olisi selvinnyt. Ja tietenkin lisävaloa tulisi jos kenenkään vielä sotkematta olisi lasinsirut kuvattu ja pohdittu miten verta on lasin alla. Ja lista vain jatkuu ja jatkuu. Josta vielä nytkin voisi Annelin velvoittaa esittämään aikajänne tapahtumille. Miten mahdoton on sovittaa häkepuhelu, partiopoliisin loki, veren kuivuminen, lasten lausunnot ja Annelin alati muuttuvat tarinat yhteen. Miten 6-minuuttinen on toisaalla 20-minuuttinen ja taas toissaalla ei. Ja mitä pariskunta teki lasin rikkoutuessa ja mitä Anneli sen jälkeen ennen puhelua ja kauanko.

Ilmankos Annelikin tunnusti välillä kun totesi, ettei tästä saa järjellistä tarinaa. Tosin hovi ei sitä sitten kaivannutkaan.

Nyt käräjillä tosin tuomari taisikin näitä asioita ihmetellä ja vielä tarkensi asiain laitaa Annelilta. Joka sai jälleen yhden tilaisuuden sotkeutua valheisiinsa.
Last edited by Valkyria on Tue Nov 12, 2013 1:34 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Alkututkinnan kysymysmerkit ?

Post by Tara »

Piittaamattomuus ersityksestä: Auer sai pitää kotiavaimensa, kuten ehkä myös lapset.

Missään ei ainakaan ole mainittu, että vain poliisilla olisi ollut pääsy taloon. - Pakastimentyhjennysreissua todistanut perhekodinhoitaja ei mainitse poliisin läsnäolosta mitään. Samoin ei mäkynyt mainintaa poliisin paikallaolosta sillä käynnillä talossa, kun Auer oli todistajan (Jukan veli tai sisaren mies, mukana oli muitakin sukulaisia) mukaan ottanut työhuoneesta mukaansa jonkin mapin, ilmeisesti Jukan kirjanpidon, koska samana päivänä Anneli kuulustelussa (9.12.2006) kertoo poliisille pohtineensa JUkan raha-asioita sekä tarkastelleensa Jukan kirjanpitoa .. noh, on voinut ottaa mappeja ja ties mitä jo aiemmilla käynneillä talossa, sillä 9.12. ei ollut ensimmäinen kerta, esim pakastin oli jo tyhjnennetty.

Turvakodista Tähtisentielle oli n 4 km matka, alle tunnin kävelyreissun verran, hm.. entäs polkupyörällä ...

PS: pakko lisätä vielä sekin mahdollisuus, itsepintainen alkuvaihetta koskeva huhu (jollain oli asiasta tietoa minfon puolella aikanaan, mutta sittemmin vaiennut??), että eräs avulias ja kiltti, ymmärtäväinen poliisimies olisi toiminut Annelin kuskina.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Post Reply