Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by Queen »

Kiitos willille selvennyksistä. Pyykkitupateorian saa sitten hylätä.

Will kirjoitti aiemmin, että Susannen olisi pitänyt vain huutaa ja pian olisi apua tullut. Kyllähän se yksi nainen havahtuikin avunhuutoihin klo 4 maissa, mutta taisi vain kääntää kylkeään ja apu jäi saamatta. Tietysti jos useampi olisi kuullut avunhuudot, olisi joku saattanut lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin.
Yökerhosta Susannen kerrottiin lähteneen klo 3 jälkeen. Tuo avunhuutojen kuuluminen sopisi kävelymatkan päätteeksi "oikeaksi ajaksi", kun taas autokyyti ei.

Tässä tapauksessahan on 2004 maissa tehty kiinniottokin, joka ei johtanut mihinkään. Kukahan kiinniotettu mahtoi olla?

Annettiin ymmärtää, että Susanne olisi tehnyt kovaa vastarintaa ja mahdollisesti raapinut tekijää (kasvoja), niin silloin kait lähinaapurustossa asuva surmaaja ei juurikaan tulisi kyseeseen. Johan yksi jos toinenkin kiinnittäisi huomion naarmukasvoihin tuollaisen tapahtuman jälkeen.
Mietin kuitenkin mahdollisuutta, että tekijä olisi ollut joku perhetuttu tai tuttavapiiriin kuuluva naimisissa oleva mies ja kellariin on menty sovussa. Kotiinsa Susanne ei olisi kehdannut miestä viedä, koska vanhemmat olisivat tunteneet tämän. Yksi pointti olisi, että ainakin yleiseksi uskomukseksi on tullut, ettei Susanne olisi mennyt vieraan kyytiin.
Kun luin keskusteluja tapauksesta, jäi vähän mietityttämään sekin, että kerrottiin Susannen olleen niin huippukaunis, että miehet olisivat sunnuntaita vasten aamuyöllä suorastaan jonottaneet saadakseen kyyditä häntä. Enpä tiedä. Aika monille surmaajille on kelvannut uhreiksi ihan taviksetkin, ei ole tarvinnut olla missitasoa. Miksi juuri hänet joku halusi uhrikseen?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by Queen »

Mietin lisää tuota esille tuotua Susannen kauneutta. Se muistetaan mainita kaikissa uutisoinneissa ja siksi vähän epäilyttääkin, viekö se ajatus väärille urille.
Luin joskus, että rikospaikkaa pitää katsoa sillä silmällä, mitä siellä on, mutta yhtä hyvin, mitä sieltä puuttuu sekä katsoa mitä tekijä on tehnyt, yhtähyvin mitä on jättänyt tekemättä.
Jos vertaamme esim. Tuula Höökin murhaan (tai moneen muuhun kauniin ihmisen murhaan), selkeä ero on siinä, että Susannen kasvoja ei käsittääkseni ollut mitenkään vahingoitettu, vaikka alapäätä olikin rusikoitu. Kasvojen vahingoittaminen on usein yhteydessä kauniiseen ulkonäköön (etpähän ole ruumiinakaan kaunis, tuhoan kauneutesi), tai tuttuuteen (ei kestä katsoa tuttuja kasvoja). Tästä voisi päätellä, ettei ehkä surmaajalle ollut merkitystä uhrin ulkonäöllä.

Toinen asia: Susannen illanvietosta kerrottaessa ei ole tuotu esille, keitä kaikkia hän illan aikana tapasi. Norski taisi jäädä ainoaksi. Kai hän muidenkin kanssa on ollut tekemisissä ravintoloissa. Onko joku ollut erityisen kiinnostunut hänestä?
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

härkä wrote: Tue Aug 10, 2021 8:37 pm Mustasukkaisuus ja mahdolliset katukeskustelija , AJV tai joku muu ?

Susannella ja norskilla oli kerrotun mukaan varsin kivan oloinen ilta /yö kaikkinensa.
Saattoivat ihastua toisiinsa, kun oli uudet treffitkin sovittu. ( puh.nr ja muuta )
Mukaan ajatusleikkiin se, että koko tilanne tuli Susannalle eteen nopeasti. ( Oliko muita suunnitelmia ko. illalle ? )

Sen aikainen tiedonkulku.
Oliko joku seurueesta ehtinyt kertoa jollekulle ?
Entä Susanne itse innostuksensa vallassa ja paikalla. Es kadulla ?
Okei, pakko sanoa, että teoriassasi on tämäkin mahdollisuus: Hän oli sädehtivän onnellinen, joka oli kiinnittänyt huomiota johonkin ihmiseen. Joku puhui aikaisemmin mustasukkaisesta ihmisestä. Ei mitenkään mahdotonta yhdistää näitä kahta asiaa. Ja kuten -Uta- kertoi, häntäkin oli joku täysin sekopää aikoinaan lähtenyt seuraamaan. Se, että joku hehkuu onnea saa ihmiset kiinnittämään häneen huomiota. Ei aina välttämättä kateudesta, vaan pelkästään siitä, että hän haluaisi olla samanlainen. Ehkä osa sitä samaa onnea joka Susannella oli sinä iltana.

Tässä kumminkin on tullut taas näköjään tosi monta viestiä tällä viikolla, joten joudun perehtymään niihin laajemmin. Kirjoitan tänään kumminkin enemmän. Kunhan illalla kerkeän. Kiitos näistä mielenkiintoisista näkemyksistä, nyt tarvitsen kyllä kynän ja paperin vastatakseni moneen asiaan.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by härkä »

^
Yksi lisänäkemys.

Entäpä jos Susanne itse ehdotti siirtymistä kellariin ?
Miksikö ?

No siksi, ettei keskustelu oletetun odottajan ja Susannen välillä kantaudu sisätiloihin. Varsinkin , jos vielä oli avoimia ikkunoita.
Mikäli Susanne olisi halunnut laittaa poikki tämän jonkinasteen suhteen herra X:n kanssa ?
Ajatustenvaihdosta olisi voinut muodostua riitaisaa ?

Jos noin , niin Susanne teki pahan arviointivirheen tuossa kohtaa.
Ehkä Susannen olisi kuitenkin kannattanut hyväksyä norskin arvattavasti tekemä ehdotus hotelliyöstä ?
Kyllä sieltä aamusella olisi töihin päässyt.
Olisi tuo suhde sitten jatkunut millä tavalla tahansa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Pakko pistää tämä nyt saman tien, koska olin näköjään kirjoittanut ylös käyttäjänimen Valvodas (9 viestiä tässä haussa, yhteensä 2554?) (olin kirjoittanut liitä kopio hänen viestistään). En löydä mitä viestiä mahdollisesti tarkoitan. Tuossa on kumminkin Raton artikkeli ihan lopussa, mikäli ei ole jollakin.
https://www.murha.info/rikosfoorumi/sea ... sf=msgonly
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Tänään menee kyllä myöhäiseksi, kumminkin tämän päivän olin kirjoittanut itselleni kertoakseni asiasta, eli pieni lainaus Valdovaksen kirjoituksesta, joka ei varmaankaan ole se mitä olen aikaisemmin tarkoittanut. Meni tunteja löytää mahdollinen lainaus.
Kumminkin tämä resonoi itseeni, koska minä puhun vain ja ainoastaan tietystä tutkintalinjasta. Tämä on varmasti jo kaikille selvää?

Tässä kirjoituksessa hän tuo esille nimenomaan sen, että ketjuissa voi olla useita eri linjoja, kuten varsinkin tässä kellarimurhajutussa. Tämä on todellinen mysteeri nimenomaan sen takia, että kaikki jutut on liitetty toisiinsa. Tämä saattaa jopa haitata tutkintaa, sillä kuten olen aikaisemmin sanonut, niin AJV oli vähän alle keskimittainen, kumminkin mahdollisesti kirjattu pituudeltaan 170-175 luokkaan, vain oletuksen takia. Itse kuulun fyysisesti tuohon luokkaan, silti minut on monesti oletettu kuuluvan 175-180 luokkaan.

Näköjään poistin koko lainauksen koska ei sillä ole väliä. Fiksu kaveri, mutta mennään eteenpäin.

Eli käyttäjä Batista (yhteensä 52 viestiä) tosiaan kertoo sivulla 72 minfossa, että nuori talon isäntä, eli kotibileiden pitäjä, olisi aika nopeasti riistänyt itseltään hengen. Riistikö vai riistettiinkö? Itse olen näissä asioissa aika lailla epäileväinen.

On hyvin mahdollista... Että joku halusi vain hiljentää hänet.

Minä en usko että henkilö halusi hiljentää itsensä. En tunne häntä, kumminkin tiedän sen, että jos hän tiesi jotain on hyvin mahdollista että käy pahasti. Joku estää häntä kertomasta asiasta. Onhan minutkin hiljennetty poliisin toimesta uhkaillen. Semmoista se on tämä elämä. Et saa kertoa tietojasi, vaikka niistä olisi hyötyä ihmisille.

Kaikkeen joutuu tottumaan. Joutuu odottamaan. Poliisit halusivat kaikki linjansa käydä läpi.

NYT ALOITAN TAAS KERRAN! Eli en jaksa enää. Monoliitti esitti itseasissa erittäin hyvän kysymyksen/ehdotuksen pari päivää sitten, että olisi ollut kaksi tilannetta, joista toinen on vain normaali juttelu ja toinen taas murhaajan kohtaaminen.

Sanoinkin siihen, että erittäin hyvä, että joku ajattelee out-of-box ajattelua. Vaikkakin olen varma murhaajia olevan vain yhden. En ymmärrä miksi muuten Susanne olisi mennyt pyöräkellariin. Kumminkin tarinani nyt kertoo siitä, kuinka aikoinaan aloitin yhteystyön poliisien kanssa.
Se on hyvinkin yhteydessä Monoliitin esittämään teoriaan.

KAKSI IHMISTÄ YHDESSÄ RUUMIISSA!

Kaikki alkoi vain pelkästä ruokailusta, pelkästään siitä mitä syötäisiin. Hän oli päättänyt tehdä ruskeaa kastiketta pastaan, ehdotin itse että se tehtäisiin tomaattikastikkeeseen. Tomaattikastiketta, ja esimerkiksi oliiveja kumminkin oli hyllyllä näkyvillä. Omasta mielestäni ihan normaali ehdotus.

Hän ei suostunut ehdotukseeni, mikä on tokiaankin hänen oikeutensa. Kumminkin jotain todella odottamatonta tapahtui seuraavaksi.

Hän pyysi lounaan jälkeen minut keskustelemaan hänen kanssaan kahden kesken. Hänen silmistään näin vain sen, että hän ehkä haluaisi avautua jostakin. Ei mitään aggressiivisuuteen viittaavaa. Joten menimme sitten sivuhuoneeseen. Hän vaikutti edelleen hauraalta, ikäänkuin haluaisi kertoa minulle jotain ja pyysi minua sulkemaan oven.

Tein sen siinä uskossa että mahdollisesti hän avautuisi minulle, kertoen ehkä jotain itsestään. En epäillyt mitään.

Suljin oven. Käänsin pääni takaisin häntä kohti ja näin toisen ihmisen. Tämä ihminen ei ollut se sama ihminen. Hänen hullun silmänsä vain kiiltelivät.

Ja hänen kätensä kietoutuivat kaulani ympäri. Hän huusi minulle ’SINÄ HAASTOIT MINUT’. En saanut henkeä, yritin rimpuilla vastaan, kumminkaan kykenemättä siihen. Kuulin vain lisää huutoa ’JOS ET PYYDÄ ANTEEKSI TÄMÄ ON LOPPUSI’.

No en kyennyt sen takia kun hän kuristi minua puhumaan, ja en pystynyt edes hengittämään, saati sitten puhumaan.

Heräsin lopulta lattialta kun hän läimi minua naamaan. Väitti aggressiivisesti, että yritän esittää tajutonta. Että se että olin kuristettu hänen toimestaan olisi jekku hänelle? Hän käyttäytyi kuin olisi ollut kartanon herra, joka ei ole tehnyt mitään väärää.

Tämä on tarinani alku. Tämä on se kohta kuin tajusin tässä kaverissa olevan jotain todella hämärää. Tein kaikkeni sen jälkeen selvittääkseni hänen asioitaan, niin poliisien kuin muidenkin kanssa, kumminkin kaikki johtolangat oli katkottu.

Se vaati minulta aikoinaan todella paljon, että pääsin mukaan AJV linjan tutkimuksiin. Pelkkää työtä. Soittamista poliiseille kokoajan. Tapaamisia, joissa epäillään minun tietoja, vaikka kerroin ne käytännössä paniikissa, että hänen toimintansa saataisiin lopetettua. Lopulta luottamus loppui kyllä kummaltakin osapuolelta. Sen takia olen täällä.
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

härkä wrote: Fri Aug 13, 2021 4:35 pm ^
Yksi lisänäkemys.
Ehkä Susannen olisi kuitenkin kannattanut hyväksyä norskin arvattavasti tekemä ehdotus hotelliyöstä ?
Kyllä sieltä aamusella olisi töihin päässyt.
Olisi tuo suhde sitten jatkunut millä tavalla tahansa.
Sen mitä Susannesta tiedän, niin hän oli aika tarkka miehistään. Tämä kannattaa pitää mielessä. Toki sellaisellakin ihmisellä voi olla kaksi kilpakosijaa. Kuka se olisi? Korkeintaan hänen isänsä ja äitinsä sen tietäisi.

En usko teoriaan, että hän olisi mahdollisen rakastajan kanssa menneen kellariin näillä perusteilla:
- Hän ei edes norskin kanssa päättänyt viettää loppuyötä.
- Tarkoittaa ettei halunnut olla hävyliäs.
- Hänellä oli oikeus tuoda poikaystäviä kotiinsa.
Miksi tapaaminen toisen miehen kanssa olisi tapahtunut kellarissa? Eikö se olisi tapahtunut hänen luonaan?
Toki mustasukkaisuus teema norjalaisesta voi olla mahdollinen, kumminkin näen, että hän ei olisi ex poikaystävän kanssa ainakaan halukkaasti lähtenyt tuonne kellariin.
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Queen wrote: Fri Aug 13, 2021 10:29 am
Toinen asia: Susannen illanvietosta kerrottaessa ei ole tuotu esille, keitä kaikkia hän illan aikana tapasi. Norski taisi jäädä ainoaksi. Kai hän muidenkin kanssa on ollut tekemisissä ravintoloissa. Onko joku ollut erityisen kiinnostunut hänestä?
Vai yleisesti. Niin sanotut nörtit kun eivät oikein tunteitaan paljasta. Heille itseasiassa on passiivis-aggressiivisuus tyypillistä. Ei kumminkaan tämän laajuinen. Nörtit vaan lopulta menettävät hermonsa, ja alkavat lopulta vaatimaan oikeuksiaan. Ei tehdä väärin.
Kysymystäsi voisi laajentaa hieman näin: Oliko lähistöllä asumassa joku ihminen joka oli hiljaisesti ihastunut uhriin? Juuri nörttimäinen henkilö.
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Queen wrote: Thu Aug 12, 2021 9:21 am Kiitos willille selvennyksistä. Pyykkitupateorian saa sitten hylätä.

Will kirjoitti aiemmin, että Susannen olisi pitänyt vain huutaa ja pian olisi apua tullut. Kyllähän se yksi nainen havahtuikin avunhuutoihin klo 4 maissa, mutta taisi vain kääntää kylkeään ja apu jäi saamatta. Tietysti jos useampi olisi kuullut avunhuudot, olisi joku saattanut lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin.
Yökerhosta Susannen kerrottiin lähteneen klo 3 jälkeen. Tuo avunhuutojen kuuluminen sopisi kävelymatkan päätteeksi "oikeaksi ajaksi", kun taas autokyyti ei.

Tässä tapauksessahan on 2004 maissa tehty kiinniottokin, joka ei johtanut mihinkään. Kukahan kiinniotettu mahtoi olla?

Annettiin ymmärtää, että Susanne olisi tehnyt kovaa vastarintaa ja mahdollisesti raapinut tekijää (kasvoja), niin silloin kait lähinaapurustossa asuva surmaaja ei juurikaan tulisi kyseeseen. Johan yksi jos toinenkin kiinnittäisi huomion naarmukasvoihin tuollaisen tapahtuman jälkeen.
Mietin kuitenkin mahdollisuutta, että tekijä olisi ollut joku perhetuttu tai tuttavapiiriin kuuluva naimisissa oleva mies ja kellariin on menty sovussa. Kotiinsa Susanne ei olisi kehdannut miestä viedä, koska vanhemmat olisivat tunteneet tämän. Yksi pointti olisi, että ainakin yleiseksi uskomukseksi on tullut, ettei Susanne olisi mennyt vieraan kyytiin.
Kun luin keskusteluja tapauksesta, jäi vähän mietityttämään sekin, että kerrottiin Susannen olleen niin huippukaunis, että miehet olisivat sunnuntaita vasten aamuyöllä suorastaan jonottaneet saadakseen kyyditä häntä. Enpä tiedä. Aika monille surmaajille on kelvannut uhreiksi ihan taviksetkin, ei ole tarvinnut olla missitasoa. Miksi juuri hänet joku halusi uhrikseen?
Mistä aloittaisin, vaikka tuosta 2004 kiinniotosta, eli en muista kuka sen kommentoi, kumminkin hän kommentoi, että se oli helpotus ettei kyseinen henkilö ollut hän. Olen aika varma, että hänet oli vain otettu kiinni sen takia, että näyttäisi että tutkimukset etenevät.

On varmaankin ollut monia muitakin samasta asiasta kiinniotettuja. Esimerkiksi AJV oli 2 viikkoa poliisin hallussa 80-90 luvun vaihteessa. Samoin myös muistaakseni ATV oli ainakin päivän.

Ikävä kyllä, joudun sanomaan että suurin osa epäilyksistäsi esimerkiksi varattuun mieheen, antaa kuvaa haureasta naisesta. Tämmöistä tietoa ei käsittääkseni ole olemassa. Hänhän olisi voinut norskinkin kanssa jäädä hotelliin tai saada kyydin.

Itseasiassa, miksi hän ei mennyt hotellille takaisin. Eikö hän halunnut myöntää rahattomuuttaan treffikumppanilleen?

Tämä kuulostaa kylmältä, ja mahdollisesti onkin, eli monesti psykopaatit aloittavat kissoilla tappamisen, pieniä elukoita. Susanne oli ilmeisesti vain 160 senttiä pitkä...

Oliko viestissäsi vielä kysymys huudosta... Eli omasta mielestäni tässä tapauksessa on se erikoisuus, että se tapahtui kesäaikaan, jolloin monet olivat lomalla, itseasiassa isännöitsijä taisi asua tässä samassa asunnossa 2.krs, kumminkin oli juuri lomalla tämän aikaan. Se taitaa löytyä siitä aikaisemmin linkittämästäni jutusta.

Lisäksi tuohon kovaan vastarintaan sanon vain, että kun minut on kuristettu tajuttomaksi, niin olen vain yrittänyt irroittaa hänen kätensä, olisin mahdollisesti hänen käsistään saanut DNA:ta. En todellakaan ajatellut raapia hänen kasvojaan.
username
Posts: 37
Joined: Mon Jul 19, 2021 12:19 am

Re: Susanne Lindholm, Käpylä, Helsinki 8.8.1976

Post by username »

Joku jossain vaiheessa kommentoi DNA:sta saadusta verityypistä, että sellaiset testit tulivat vasta myöhemmin. Näin ei ole.
Tässäkin tutkimuksessa on käytetty Lontoon poliisia, joilla on ollut parempi mahdollisuus ottaa yhteyttä FBI tai CiA:hin. Näihin aikoihin elettiin vielä kylmän sodan aikaa. Suomi oli entinen Neuvostotasavalta, jolla ei lähtökohtaisesti ollut luottamusta vielä.
Jos mietitään nyt hetki niin tajutaan, että poliisitkaan eivät anna kaikkia tietojaan eteenpäin. Niin no toinen hyvä esimerkki on ydinpommi, ei sitäkään ihan ajateltu antaa kaikille.
Poliiseilla on aina tietoja, jotka ylittävät sen mitä kukakin tietää. Eli olemme todennäköisesti saaneet, juuri nämä tiedot Lontoon poliisilta, millä pystymme rajoittamaan epäiltyjen joukkoja.
Kirjoitukseni tarkoitus oli silloin aikaisemmin vain se, että DNA profiili on tarkasti tutkittu, ja nykyään kuluttajille saatavissakin testeissä vaaditaan edelleen tarkkaa profiilia.
Post Reply