Aueria hoitaneen henkilökunnan kuulemiset v 2012

Post Reply
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Aueria hoitaneen henkilökunnan kuulemiset v 2012

Post by Tara »

Tein aikanaan yhteenvedon tapaisen referaatin Satakunnan sairaalan henkilökunnan kuulusteluista vuoden 2012 alussa, jokaisesta haastatellusta omansa, pääpiirteissään aikajärjestyksessä, ensin ambuhenkilöt, sitten vastaaottohenkilökuntaa päivystyksessa, Auerille tehdyistä toimenpiteistä (se pleuradreeniputken asettaminen, ei muuta) päivystyksessä, Annelin 'tukihenkilön' kommentit (oli paikalla Annelin huoneessa n kolme tuntia) ym muistikuvia Annelista osastolle siirtämisen jälkeen.

Satakunnan sairaalan henkilökunnan havaintoja ja käsityksiä Annelin kunnosta ja käyttäymisestä päivystyksessä sekä osastolla.

Kursiivit suoraa lainausta


Keuhkolääkäri, valmistunut 1986, 1993 keuhkolääkäriksi (ei hoitanut Aueria, mutta laitan tämän tähän jonon ensimmäiseksi kuitenkin).

etpk 266-270 - seikkaperäinen selvitys keuhkojen toiminnasta, reiän vaikutuksista hengitykseen ja toimintaan.

Tervekeuhkoinen pystyy toimimaan suhteellisen normaalisti (yhdellä keuhkolla), alentuneella kapasiteetilla kivun ja hengityksen vaikeutumisen vuoksi.

Kuunteli tallenteen. Puhelun soittanut ei vaikuttanut pahasti loukkaantuneelta, hätääntyneen hengästyneeltä kyllä. Puhelun edetessä hengästyneisyys rauhoittui. Puhelun lopussa puhe aika normaalia. - Ei tiedä Auerin vammasta tarkemmin. Puhelun perusteella hengenahdistus ei vaikuta olleen kovin paha. ..Jos naisella on jokin vamma ollut se ei ole hänen toimintaansa vaikeuttanut. Uhrin ääntely oli sellaisia viimeisiä ääntelyjä

***

1
Ambulanssien sairaanhoitajia, kahta kuultu

etpk 314 - 20.3.2012

Ambulanssin hälytysäänestä: Tapana on, että äänet otetaan pois hieman aikaisemmin, kun tullaan sille tielle missä kohde on, viimeistään kun tullaan lähelle kohdetta. Ei muista miten tässä tapauksessa oli. En tunne Ulvilaa kovin hyvin, joten pitäisin mahdollisena, että äänet ja valot ovat olleet päällä aina siihen saakka, kun olemme nähneet poliisit paikalla. Valot ovat olleet päällä perille asti.

Menivät sisälle etuovesta. Tehtävänä oli hoitaa Aueria ja kuljettaa hänet sairaalaan. Kävi takkahuoneen rajalla. Auerille laitettiin lappu haavan päälle. Katsoivat, että yleisvointi oli hyvä. Kuulusteltu toimi kuljettajana, toinen sairaanhoitaja teki hoitotoimenpiteet.Asunnossa Auer valitti janoa ja hänelle tuli huono olo. Hän kävi itse juomassa. Jossakin vaiheessa hän meni itse lattialle makuuasentoon ja nostimme hänen jalkojaan ylös. Auer ei kuitenkaan vaikuttanut shokkiselta.
- Hän oli kauhean rauhallinen. Auer ei kysellyt esimerkiksi mitään lapsistaan minun kuullen ennen kuin pääsimme sairaalalle.

Auer ei keskustellut kuultavan kanssa tapahtuneesta mitään. Muistaa puukon lattialla, sekä sekaisen kodinhoitohuoneen. Mitään erityistä ei jäänyt mieleen. Työpari muistaa paremmin, koska hänellä on hyvä muisti.

Kuultava oli ollut hommassa 3 kk ennen tätä. Työparilla oli enemmän kokemusta.

***
2
etpk 297 - 5.3.2012

kokeneempi ambulanssimies

Menivät Ulvilan ambulanssiyksikön perässä paikalle, (perässä tullut toinen ambulanssi). Sopivat, että he ottavat hoitaakseen puukotetun naisen.

Asunnossa eivät tehneet mitään hoitotoimenpiteitä. Ambulanssissa puhdistanut haavan ja tehnyt muut perushoitotoimenpiteet.

Sisällä Auer vaikutti sekavalta ja touhusi koko ajan, mutta ymmärsi kaiken ja teki mitä pyydettiin. Pari kertaa valitti. huonoa oloa. Autossa oli itkuinen ja kysyi lastensa perään.
- Sen mitä olen itse shokkisia potilaita kohdannut, niin sanoisin, että hän ei ollut shokkinen. Ymmärsi puhetta ja toimi ohjeen mukaan.
Auer ei kertonut tapahtuneesta. Hän saattoi kerran kysyä, että kuka se oli, mutta muuta hän ei puhunut tapahtuneesta


Poliisin kysyi oliko hänelle tullut mieleen jotakin sellaista mikä on tapahtuneesta jäänyt mieleen.

V: Tapaus oli kokonaisuudessaan aika outo. Olen käynyt monella puukotuspaikalla ja tuo paikka oli hyvin siisti. Siistillä tarkoitan lähinnä verettömyyttä muussa asunnossa. Yleensä minun kokemukseni mukaan verta on kulkeutunut ympäri taloa. Anneli oli lisäksi hyvin puhdas. Hänessä ei ollut verta juuri lainkaan. Useimmiten tämän tyylisessä paikassa potilaalla on verta hyvin paljon ja sitä joutuu putsaamaan, että pystyy varmistamaan onko hänessä haavoja.

Etuoven sisäpuolella oli verta. Ainoa paikka tämän lisäksi oli se huone jossa mies oli surmattu. Ovessa oli verta vähäinen määrä ja sitä oli ovenkahvassa tai kahvan vieressä. - Jälki oli kuin olisi verisellä kädellä lääppäisty. Se oli sellainen pyyhkäisyjälki.

Havaitsi myös matkapuhelimet eteisen pöydällä. Oli miettinyt miksi nainen oli soittanut lankapuhelimesta eikä kännyköillä. Lisää, että eivät olleet löytää naiselle puhtaita vaatteita mistään.

***

Vastaanotossa, päivystyksen henkilökuntaa

3
sairaanhoitaja
etpk 295 - 22.2.2012
Saanut puhelimitse päivystykseen tiedon, että tällainen potilas on tulossa, että potilaan puoliso on surmattu, järjesti huoneen Aueria varten, mutta ei ollut suoraan hänen kanssaan tekemisissä eikä keskustellut Aurin kanssa. - Tiedän vain sen mitä työkaverit ovat kertoneet. Mitään lisätyötä Auerin kohdalla aiheutunut - tarkoitan tällä sitä, että hänen henkinen tai fyysinen tilansa ei vaatinut erityishuomiota tuolloin minun mielikuvani mukaan. Ei muista mitään erityistä keskustelua Auerista käydyn. - Varmaankin asiaan liittyvää normaalia keskustelua on käyty.

***
4
etpk 261 - 20.2.2012
sairaanhoitaja, töissä 1.12.2006, sisätautien puolella..
Oli vastaanottamassa Aueria kun hänet tuotiin sairaalaan. Oli mukana hoitoimenpiteitten alussa jonkin aikaa. Muistaa, että hoitajille oli kerrottu tapahtuneesta. Ollut lähinnä taustalla, koska Auer ei ollut mitenkään hengenvaarallisessa tilassa, ja oli siirtynyt pois hoitohuoneesta.

Auerin käytös rauhallinen tilanteeseen nähden. - Olen ollut hoityössä 14 vuotta enkä ole tänä aikana kohdannut vastaavaa henkilöä, joka olisi käyttäynyt vastaavassa tilanteessa näin rauhallisesti. Ei muista keskustelleensa Auerin kanssa. Auer vastaillut kysymyksiin rauhallisesti. Päällimmäisenä on jäänyt mieleen Auerin rauhallisuus. - Jälkikäteen olen keskustellut työkaverien kanssa Auerin käytöksestä ja tässä on mietitty oliko hän mahdollisesti shokissa. - Toisaalta Auer ei kuitenkaan vaikuttanut normaalilta shokkipotilaalta. Yleensä nämä käyvät ylikierroksilla, toistelevat samoja asioita ja katse on tietynlainen.

Poliisit ovat puhuttaneet Aueria sairaalassa (päivystyksessä) ja olen kuullut tällöin viereiseen huoneeseen keskustelua. Poliisit kysyneet mahdollisista Jukka Lahden vihamiehistä ja tällöin Auer on tuonut esiin Rakastajat-teatterin ja sen, että hänen miehellään oli ollut jotakin erimielisyyksiä ja edelleen maininnan jostain sähköpostista tai puhelinsoitosta. Tarkemmin en asiaa muista.


Muuta käyttäytymisestä sairaalassolon aikana:

Tapasi Auerin vain päivystyksessä. Muusta ei tiedä.
Tapahtuman jälkeen yöllä olen keskustellut asiasta sairaankuljetuksen kanssa, ja he ovat kertoneet jotain yleistä, ei muista tarkemmin. - Edelleen olen keskustellut asiasta työkavereiden kanssa, kuten aikaisemmin olen kertonut.


***

Kahvihuoneessa käydyistä keskusteluista

5

etpk 309 - 17.2.2012
sairaanhoitaja, oli töissä päivystyksessä

Ei muistaakseen osallistunut Auerin hoitoon. Oli kahvihuoneessa kun Auer tuotiin. Ei ole varma tapasiko Aueria myöhemmin osastolla. Ei muista eikä ole kuullut että Auer olisi kertonut yön tapahtumista.

Olen keskustellut kyseisenä yönä tästä asiasta työkavereideni kanssa ja ambulanssin henkilökunnan kanssa. Tietona oli silloin se, että taloon oli tunkeutunut ulkopuolinen, tappanut miehen ja puukottanut Aueria. He olivat ihmetelleet mm Auerin rauhallisuutta tässä tilanteessa. Ambulanssikuskit ovat kertoneet mm. että asunnossa oli pakattuja matkalaukkuja ja he olivat ihmetelleet, että oliko Auer lähdössä johonkin reissuun. He ovat kiinnittäneet edelleen huomiota Auerin puhtaisiin hiuksiin ja paitaan, jotka olivat tilanteeseen nähden siistejä. Paidassa oli ollut tämä yksi reikä.
He ovat kertoneet lisäksi, että asunnossa oli paikalla tapahtuma-aikana lapsia ja mietimme porukalla miten lapset voivat ja mistä he saavat apua. Puhuimme myös siitä, että Auer ei kysellyt lapsistaan mitään tai ollut heistä huolissaan.


***

Hoitotoimenpiteistä ym päivystyksessä
pleuradreeni-putken asentamisesta
paikalla olleita

6
etpk 243 - 14.2.2012
sairaanhoitaja, ensiapupäivystykessä kirurgian puolella
Asensi pleuradreeni-putken pistohaavaan.

Auer ei kertonut mitään tapahtumaan liittyvää. Vastaili kyllä tai ei. Oma-alotteisesti ei puhunut mitään.
Sairaalassa olon aikana, käyttäytymisestä:

Auer oli hyvin kylmän ja rauhallisen oloinen, ei näyttänyt mitään tunteita, ei itkua hätääntyneisyyttä eikä että olisi ollut peloissaan. Käytös oli outoa siinä tilanteessa mitä oli tapahtunut. Ei ollut shokkisen oloinen. Shokissa ihminen on jännittynyt, pelokas ja on huolissaan esim lapsistaan. Ei puhunut mitään ylimääräistä, ei pyytänyt lääkkeitä, ei vaikuttanut kivuliaalta eikä tuskaiselta.

Ei muista oliko Auerille annettu jotain lääkitystä, mutta Auerin rauhallisuus ei mielestään johtunut lääkityksestä.
- Mietin jo silloin työkaverini kanssa, kun lähdimme huoneesta, että Auerin käyttäytyminen oli outoa siihen nähden mitä oli tapahtunut.

Auer ollut rauhallinen joka kerta kun oli ollut hänen kanssaan tekemisissä.

Ei muista tarkkaan Auerista käytyjä keskusteluja. Päivystyksessä tai/ja osastolla olleet ovat varmaan asiasta jutelleet, koska kuuluu tapoihin, ns tapauksen purkutilanteet, mutta ei muista tarkemmin keskustelun sisältöä hänen kohdallaan.
(pleuradreeni-putki auttaa hengitykseen, poistaa kipua kun paine keuhkossa helpottaa. Ambulansissa saatetaan antaa lyhytaikaista kipulääkettä, ettei diagnoosin tekeminen vaikeudu. Lääkäriä konsultoidaan ensin. Hoitajat ottavat vastaan potilaan ja vasta lääkärin tutkittua potilaan alkaa tarvittava lääkitys.

***

7

etpk 306 - 17.2.2012
sairaanhoitaja, 1.12.2006 töissä kirurgian päivystyksessä

Auerilla oli vasemmalla puolella kyljessään teräaseen vamma ja tähän on asetettu pleuradreeni helpottamaan keuhkon toimintaa. Avustin kirurgia. Auer oli koko ajan erittäin vaisu ja mahdollisesti shokissa. Kanyylin laittaminen oli vaikeaa, koska hänen ihonsa vaikutti jotenkin kovalta. Tämä ihon joustamattomuus saattaa liittyä shokkitilaan, koska verenkierto heikkenee ääreisosista.

Sai muistaaksensa tiedon sosiaalihoitajilta, että Auerin lapset ovat viranomaisten hallussa. Kertoi tämän Auerille, Auer ei reagoinut mitenkään ihmeemmin. Itse Auer ei kysynyt lastensa voinnista. Auer ei juurikaan puhunut mitään, mutta vastasi kun olivat kysyneet esim kivuista.

Ei muista onko Auerille annettu jotakin rauhoittavaa lääkitystä.
Kuulustellun kuullen Auer ei kertonut yön tapahtumista eikö miehensä surmasta. Ei ollut myöskään kuullut, että Auer olisi kertonut asiasta joillekin muille päivytystyksestä.
Auerin käyttäytymisestä sairaalassa myöhemmin ei ollut tietoa, koska oli tekemisissä hänen kanssaan vain päivystyksessä - n tunnin tai puolitoista.

Olen keskustellut tapahtuneesta paikalla olleen työtoverin kanssa, mutta siinä ei ollut mitään erityistä. Keskustelu ei eronnut mitenkään normaalista keskustelusta hoitotapahtuman jälkeen. En ole keskustellut tapahtuneesta muiden kanssa.


***
8
etpk 331 - 16.2.2012

Sairaanhoitaja, päivystyksessä
Olen työskennellyt samassa huoneessa, jossa Auer on ollut. En muista enää teinkö jotakin hoitotoimenpiteitä tai avustanut lääkäriä jollain tavalla.
Olen kiinnittänyt Auerin käyttäytymiseen huomiota, koska hän oli sairaalassa erittäin rauhallinen tilanteeseen nähden. Hän ei missään vaiheessa kysynyt mitään lapsistaan eikä vaikuttanut siltä, että olisi ollut jotenkin shokissa.

Minulla ei ole tiedossa mitä lääkettä Auerille olisi annettu ja selittäisikö se tämän rauhallisuuden. Uskoakseni hänelle ei ole kuitenkaan annettu mitään rauhoittavaa lääkettä, koska yleensä vastaavissa tilnateissa ei rauhoittavaa lääkitystä anneta.

Olen työskennellyt myös sairaankuljetuksessa ja teen sitä työtä myös tälläkin hetkellä. Myöskään sairaankuljetuksessa ei anneta mitään rauhoittavaa lääkitystä tällaisessa tilanteessa, jossa henkilöllä on joki vamma.
Mikäli jotakin lääkettä olisi annettu, niin nämä kaikki kirjataan potilasasiakirjoihin.


Kuultavan mukaan Auer ei ole kertonut hänelle yön tapahtumista eikä Jukka Lahden surmasta eikä hän tiedä olisiko Auer kertonut näistä jollekin muulle henkilölle.

Sen jälkeen kun Auer siirrettiin päivystyksestä osastolle, ei kuultava ole häntä tavannut.
- En ole kuullut mitään puhetta hänen sairaalassoloajastaan. Olemme purkaneet tätä tilannetta päivystyksen kanssa henkilökunnan kanssa tällöin samana yönä ja tämä on meille normaali käytäntö. En muista tarkalleen mitä olemme tällöin puhuneet.

Kysymys: Onko hoitotoimenpiteissä tai keskusteluissa tullut ilmi jotakin erityistä?
V: Ei tule mieleen mitään erityistä. Tätä hänen rauhallisuuttaan ja tyyneyttään jäin hieman ihmettelemään. Yleensä vastaavassa tilanteessa ihminen on paniikissa ja pelästyneen oloinen ja käyttäytyy eri tavalla.

***
9
etpk 334 - 13.2.2012

sairaanhoitaja, päivystyksessä. Käynyt tarkastamassa Auerin vointia silloint tällöin, 2-3 tunnin aikana, jotka Auer oli päivystyksessä.

Yön tapahtumista Auer ei puhunut mitään kuultavalle. Oli saanut tietää ennakkoilmoituksesta, että Jukka Lahti oli surmattu ja Aueria puukotettu, tapahtumat pääpiirteittäin,..ulkopuolinen jne
-Ihmettelin hieman Auerin käytöstä, koska hän ei puhunut tapahtuneesta yhtään mitään. Hän ei käsittääkseni puhunut juurikaan kenenkään kanssa... Hän oli käytökseltään erittäin rauhallinen ja ihmettelin hänen käytöstään verraten yön tapahtumiin. Ajattelin tällöin itseäni tässä tilanteessa ja minulla olisi ollut suuri huoli lapsista ja suuri suru siitä, että mieheni olisi juuri tapettu.
Auer ei missään vaiheessa tuonut esille huoltaan lapsista tai kysynyt mitään lapsista. Mielestäni Auerin käytös ei sopinut tähän sattuneeseen tilanteeseen mitenkään. Uskoisin monen henkilön itkevän tässä tilanteessa hysteerisesti ja käytöksen olevan paniikinomaista.
Tietysti ihmiset reagoivat tilanteisiin eri tavalla ja Auer on saattanut olla shokissa tapahtuneesta.
Olen myös jälkikäteen ihmetellyt Auerin käytöstä, koska hän on ollut koko ajan tilanteeseen nähden erittäin rauhallinen.
Osastolle siirron jälkeen en ole häntä tavannut.


***
10
etpk337 - 20.2.2012
erikoissairaanhoitaja:

Minut hälytettiin töihin kyseisenä iltana noin klo 03:00. Työn kuvaani kuuluu olla henkisen ansiavun antajana traumaattisen kokemuksen kokeneille ihmisille. Tämän vuoksi minulle soitettiin ja lähdin töihin tuolloin yöllä. Tehtäväni oli raportin saannin jälkeen mennä Auerin luokse ja esittelin itseni sekä kerroin minkä vuoksi olin tullut paikalle.
Tarkoitukseni oli olla hänen tukenaan ja selvittää häneen kohdistuvat hoitotoimenpiteet hänelle. Paikalla olin vain häntä varten, enkä osallistunut muuhun hoitotyöhön. Tässä tehtävässä olin noin klo 7:00 asti ja siirryin sitten päivystykseen normaalityöhön.

Olin paikalla vain häntä varten henkisen hoitotyön ensiavun antajana. Jos hänelle oli tarve tehdä jotain hoitotoimenpiteitä niin suoritin niitä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos häneltä olisi tarvinnut ottaa esimerkiksi sydänfilmi, niin minä olisin sen ottanut. Olen hänen vieressään koko sen ajan, kun tulin työmaalle klo 3:00 jälkeen aina siihen saakka, kun siirryin päivystykseen töihin noin klo 7:00 aamulla. Olin paikalla kun poliisi kävi puhuttamassa. En muista tarkkaa kellonaikaa koska poliisi siinä kävi, mutta arvioisin, että 4 ja 5 välillä aamulla. Kävin tapaamassa Aueria vielä seuraavana päivänä osastolla.

K:.. kertoiko Auer yön tapahtumista liittyen Jukka Lahden murhaan?..
V: Ei missään vaiheessa. Sen verran vain, että hän kysyi kerran missä Jukka oli sillä hetkellä ja missä lapset olivat. Mitään muuta puhetta ei asiasta ollut. Poliisille hän on vastaillut silloin, kun poliisi kävi häntä puhuttamassa.

Kysymys Auerin käyttäytymisestä:
V: Hän käyttäytyi sillä tavalla, että kun näin ensimmäisen kerran lööpit lehdistä siitä, että hänet on pidätetty miehensä murhasta, niin en yhtään yllättynyt.

Hän oli täysin jääkylmä enkä havainnut minkäänlaista tunnereaktiota hänessä. En nähnyt kyyneliä enkä mitään. Olen nähnyt myös shokkisia potilaitani työni puolesta. En ole ennen nähnyt vastaavanlaisia reaktioita omaisilla. Olen tätä henkistä ensiapua antanut virallisesti vuodesta 2005 ja epävirallisesti tätä ennen käytännössä koko työurani. Olen toiminut sairaanhoitajana yli 30 vuotta. Näytti siltä, että tapaus oli järkyttänyt pelastushenkilökuntaa ja hoitohenkilökuntaa enemmän kuin Anneli Aueria.

Totta kai tuolloin sympatiat olivat hänen puolelllaan, mutta se oli vain kokonaisuudessa niin ristiriitainen tilanne ottaen huomioon sen mitä oli tapahtunut ja sen miten hän käyttäytyi. Yleensä tilanteessa potilas on todella lohduton ja tämän tyyppinen mieletön menetys painaa ja näkyy.

Jälkeenpäin olen miettinyt tätä tapausta ja se on jäänyt erittäin hyvin mieleeni. Oli hän sitten syyllinen tai syytön niin hänen käyttäytyminen oli mielestäni hyvin erikoista..
_


***
11
etpk 241 - 4.2.2012
perushoitaja, Ei osallistunut Auerin hoitoon. Ollut ko yönä ensiavun tarkkailussa.

***
12
etpk 271 - 13.2.2012
osastonsihteeri, oli vastaanottotiskillä/ilmoittautumisluukulla.
Ei muista edes nähneensä Aueria. Osallistunut keskusteluihin vain tapauksesta yleensä, murhasta Ulvilassa, sen päivittelyyn, kun se tapahtui Ulvilassa, koska asuu itse Ulvilassa.

***
Osastolla

13
sairaanhoitaja, työssä kirurgian osastolla, normaalit työtehtävät
etpk 258 - 23.2.2012

Osallistui Auerin hoitoon, kun Auer tuotiin aamulla aikaisin päivystyksestä osastolle. Auerille järjestettiin huone, jossa hän sai olla yksin. Tapahtumista oli kerrottu, että mies oli kuollut ja Aueria myös oli puukotettu. Tapahtumat olivat vaikuttaneet erittäin kauheilta, sitä ei ollut ensin meinannut uskoa todeksi. Auerille oli jo asetettu pleuradreeni-putki.

- Ei tehty mitään erityisiä hoitotoimenpiteitä. Auer ei itse kertonut yön tapahtumista. Auerin huoneessa oli käynyt erittäin paljon henkilöitä.

Käyttäytymisestä osastolla:

Auer ollut täysin rauhallinen. - Kyseisessä tilanteessa voisi kuvitella, että käytös olisi hysteeristä, mutta hän käyttäytyi päin vastoin. Mielestäni Auer ei ollut shokissa tällöin, kun hänet on tuotu osastolle. En muista Auerin kysyneen lapsistaan..

Kuulusteltava ollut töissä joinain päivävuoroina ja tällöin edelleen Auer on ollut rauhallinen.

Olemme keskusteleet kyllä paljonkin Auerista ja minulle on jäänyt mieleen hänen rauhallisuus ja että muutkin olisivat kiinnittäneet siihen huomiota. Muuta en näistä keskusteluista muista.

***
Kahvihuoneessa osastolla:

14
etpk 264-265
sairaanhoitaja kirurgian osastolla,

..ei osallistunut Auerin hoitoon eikä ollut tämän kanssa tekemisissä. Työkaveri sairaanhoitaja oli seuraavana päivänä alkanut kertoa miten Auer ja Auerin käytös olivat hänestä vaikuttaneet oudoilta. Tämä ei liittynyt Auerin vammaan ja asia on sen takia jäänyt mieleen, mutta kertoja ei ollut tarkentanut asiaa. Oli kahvihuoneessa vain hetken. Ei tiedä onko asiasta keskusteltu myöhemmin. Ei ole kuullut.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Post Reply