Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

https://www.walesonline.co.uk/sport/foo ... y-15771583

Yön aikana on Dorsetin poliisi vahvistanut ruumiin olleen Salan.

Pilotti on edelleen kateissa. Varmasti myös pelastajat tunnistivat ruumiin Salaksi - luulisin.
Pilotti oli siinä määrin iäkkäämpi henkilö.
Saa nähdä , loytyykö hän ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Artikkelin vedenalaisessa valokuvassa koneenhylyn puolivälistä vasemmalta matkustamon ovi on auki ja sen takana istuin. Istuimen alla kaiketi pitäisi olla pelastusliivi, muttei sellaista näy kuvassa.

Ehtikö hylystä kateissa oleva pilotti avata istuinvyönsä pakkolaskun jälkeen, pukea liivin, poistua ulos avaamastaan ovesta ja hukkua meren tyrskyihin ennen kuin sai liivin laukaistua, kun taas laukaisiko Sala liivinsä liian aikaisin ja jäi koneen upotessa kellumaan sen kattoon?

Ovi ja sen avaaminen oheisella vidolla:
https://www.youtube.com/watch?v=MAf_GGao89g
Hylyn kaksiosainen ovi näyttäisi olevan auki myös alapuoleltaan, jolloin vesi on tulvinut sisään koko oven korkeudelta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

15 miljoonan £:n Sala + Piper Malibu Engl. kanaali

Post by härkä »

https://www.is.fi/valioliiga/art-2000006015997.html

Iso-Britannian lento-onnettomuuksia tutkiva Air Accident Investigation Branch on nyt julkaissut ensimmäisen virallisen raportin kohtalokkaista tapahtumista.
Raportin mukaan lentäjä Ibbotsonilla ei ollut lupaa ottaa maksavia matkustajia kyytiinsä, sillä konetta ei ollut rekisteröity kaupalliseen käyttöön. Ibbotsonilla oli hallussaan yksityisen, ei kaupallisen lentäjän lisenssi.
– Yksityinen lisenssi ei oikeuta lentäjää kuljettamaan matkustajia maksua vastaan. Tämä vaatii kaupallista lisenssiä, raportissa todetaan.


Hänellä ei myöskään ollut lupaa lentää huonossa säässä, mutta hän päätti siitä huolimatta lentää talvimyrskyssä. Kone oli edennyt kohti Cardiffia mutkittelevaa reittiä.
Englannin kanaaliin pudonnut kone murskaantui raportin mukaan kolmeen suurempaan osaan.

Raportista paljastui kammottavia yksityiskohtia lennon viimeisistä 15 minuutista. Ibbotson oli ottanut yhteyttä lennonjohtoon ja kertonut olevansa vaikeuksissa huonon näkyvyyden vuoksi.
Kone oli menettänyt nopeasti korkeuttaan neljä kertaa ennen kuin se iskeytyi mereen. Viimeisten minuuttien aikana kone oli myös tehnyt useita jyrkkiä käännöksiä, kun lentäjä oli yrittänyt epätoivoisesti nostaa konetta ylös.

Raportin mukaan koneen syöksy kesti 24 sekuntia. Kone paiskautui pystysuorassa asennossa mereen noin 145 km/h:n nopeudessa.
Raportista ei vielä selvinnyt onnettomuuden lopullinen syy. Air Accident Investigation Branch jatkaa tapauksen tutkimista.


Otteet linkistä.
Image
Image
Samaan raporttiin liittyen , kuvat Walesonlinesta.
https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... d-fee.html
Tässä linkissä mm. siirtomaksun juridiikkaa sivuavaa.
Jos Ibbotson ei omannut tarvittavaa lupaa , voidaan ehkä Cardiffin vakuutus poissulkea.
Tämä olisi iso ongelma Cardiff TC:lle.
Jossain on mainittu Cardiffin jo lähestyneen muita Valioliigaseuroja Englannissa avunannon merkeissä.
15 mil puntaa on iso summa pienehkölle walesilaisseuralle.
Sopimus on tehty , joten jostain Nantesin pitäisi tuo summa saada. Niin ymmärtäisin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Indonesia 29.10.2018

Post by will »

will wrote: Sat Nov 03, 2018 7:50 pm
...

Airlineratings.com haluaa tietää, onko onnettomuuden taustalla ollut lentoyhtiön, vai konetyypin vaiko koneenvalmistajan ongelma.

https://edition.cnn.com/2018/11/03/asia ... index.html

Edit: Lentokonevalmistaja Boeing lähettää varoituksen 737 MAX -koneensä käyttäjille siitä, että varustukseen kuuluva sakkauksenestojärjestelmä voi aiheuttaa koneen äkillisen sukeltamisen, jos nopeustiedon mittaus ei toimi oikein. Lentodatanauhurin eli mustan laatikon mukaan onnettomuuskoneella oli lennetty useana edellisenä päivänä, vaikka nopeusmittaus oli ollut sinnepäin, jos välillä sinnekään.

https://www.straitstimes.com/world/unit ... ing-on-737

Viime vuosina sattuneiden muutaman kohtalokkaan sakkausonnettomuuden jälkeen näyttäisi suunnitellun, testatun ja otetun rutiinikäyttöön uusi turvajärjestely, joka kuitenkin on turvaton, jos mittaustiedot koneen lentotilasta eivät pidäkään paikkaansa. Nokka irtosi, pyrstö tarttui ja päinvastoin, kuin harakalla tarinassa. Varmaan insinöörit tämän hoitavat finaaliin, eikä useamman koneellisen matkustajia tarvitse sitä ennen silppuuntua kappaleiksi. Satelliittinavigaattorista saatavan maanopeuden yhdessä tuulimallin kanssa luulisi sopivan täydentäväksi turvajärjestelyksi, vaikka tietenkin todellinen ilmanopeus on se tekijä, joka pitää koneen taivaalla. Idioottivarmaa systeemiä on turha odottaa, vaikka tekniikka kuinka kehittyisi.

Konetyyppiä on toimitettu yli 200 kpl eri puolille maailmaa ja tilauksessa tehtaalta on yli 4500 konetta. Kone on taloudellisesti merkittävä tuote valmistajalleen. Lähes puolet tilatuista koneista on tarkoitus valmistaa ensi vuonna.

Onnettomuuteen liittyviä koneen hallinnan ongelmia on tarkemmin selostettu oheisessa linkissä ja ne liittyvät erityisesti siiven ja ilmavirtauksen kohtauskulman mittaamiseen:
https://www.seattletimes.com/business/b ... nose-dive/
Vastaavaa ei ole tavattu muilla saman tyypin koneilla. Lentokonevalmistajan edustaja on ollut vaitonainen yksityiskohdista.
Nyt on toinen samantyyppinen kone lähtenyt pilottien hyppysistä ja murskaantunut Etiopiassa, kaikkien 157 mukana olleen menehtyessä.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... er-takeoff

Eurooppa ja Yhdysvallat ovat evänneet konetyypiltä lento-oikeuden ilmatilassaan. Konetta käyttäneet lentoyhtiöt aikovat vaatia korvauksia. Jos tyyppivikaa ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa Boeing-yhtiö saattaa kaatua korvaustaakkansa alla. Se olisi mielenkiintoinen tilanne yhtiön valmistamien koneiden omistajien kannalta, huoltoa kun myös tarvitaan.

https://www.nytimes.com/2019/03/10/busi ... 7-max.html
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- »

Lento-onnettomuus Somerolla
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... olla_79136
22.03.2019 klo 02.35
Lounais-Suomi

Somerolla sattui torstaina 21.3.2019 noin klo 19 lento-onnettomuus, jossa pakkolaskua yrittänyt ultrakevyt lentokone osui puihin ja törmäsi maahan. Kaksipaikkaisen Lamco Eurocub -lentokoneen ohjaaja loukkaantui lievästi. Koneessa ei ollut matkustajaa. Kannuspyöräkone oli suksivarustuksessa ja se oli siirtolennolla Lahti-Vesivehmaan lentokentältä Saloon Kiikalan lentokentälle. Matkan aikana sää muuttui äkisti ja lentokone joutui sumuun. Ohjaaja päätti Somerniemellä tehdä pakkolaskun Sirrontien varrella olevalle avoimelle pellolle, mutta lentokone törmäsi laskukierroksen aikana ennen peltoa omakotitalon pihapiirissä olleiden puiden latvoihin ja ajautui pellolle törmäten hevosaitaukseen. Ensihoitoyksikkö kuljetti ohjaajan sairaalaan tarkastusta varten.

---

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/631f ... e3d9ecd7b6
Tänään klo 3:53
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Indonesia 29.10.2018

Post by will »

Koneenvalmistaja ja USA:n ilmailuviranomaiset ovat tienneet jo ennen Indonesian onnettomuutta, että tietyissä olosuhteissa konetyypin saa ilmassa tasapainoon vain käsin kierrettävästä trimmipyörästä. Tätä ei kuitenkaan ole kirjattu koneen käyttöohjeisiin. Kahden koneen sittemmin tuhouduttua kaikkine mukana olleineen on näin saatu aikaan vihaisia omaisia ja horjutettu luottamusta lentomatkustamisen turvallisuuteen. Jotenkin em. tuntuu uskomattomalta, mutta koneet kyllä putosivat ja nähtyjen korkeuskuvaajien perusteella vikuroivat sitä ennen, tutkimuksen mukaan koska väärin toiminut sakkauksenestojärjestelmä piti itsepintaisesti päänsä. Nyt koneenvalmistaja on laatinut ohjelmistoon päivityksen, joka jättää koneen pilottien käsiohjaukseen ensimmäisen pakkokorjausyrityksen jälkeen ja ongelmatilanteen hoitoon annetaan koulutusta. Saa nähdä, mitä sitten seuraa.
https://yle.fi/uutiset/3-10712634

Edit:
Hieman varhaisemmassa ulkomaisessa uutisessa arvellaan, että koneiden lentodatanauhureista talteenotetun tiedon mukaan yksi lentotilaa havainnoinneista mittauslaitteen mittauspäistä todella olisi antanut vääriä lukemia, joiden perusteella robotti olisi ottanut komennon ja ohjannut koneen syöksyyn. Se on oikea menettely siipien kantovoiman palauttamiseksi, jos kone olisi ollut sakkaamassa, eli putoamassa lattia edellä maata kohti. Mutta kun ei, koneet menivät palasiksi nokka edellä.

https://www.nytimes.com/2019/03/29/busi ... crash.html
Linkissä on kuva etiopialaiskoneen matkustajien ja miehistön jäännösten keräilystä sukelluksen jäljiltä.

Edit 2
Simulaatiovideo järjestyksessä toisesta, Etiopiassa tapahtuneesta Boeing Max -koneen onnettomuudesta:
https://youtu.be/XVMKVBAHE5k
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Ukraina 2014, Lento MH17 Amsterdamista Kuala Lumpuriin

Post by will »

will wrote: Thu Jul 06, 2017 6:02 am Helsingin Sanomien sivu MH17-onnettomuuteen liittyvistä uutisista:
http://www.hs.fi/aihe/itaukrainanlentoturma/
Sekä epävirallisen että virallisen tutkintaraportin mukaan kone siis ammuttiin alas BUK-ohjuksella. Tutkinnan auttamiseksi Suomi räjäytti Puolustusvoimien käytössä olleen BUK-ohjuksen, jotta saataisiin käsitys sen räjähdysvaikutuksista. Nyt viimeksi HS kertoo, että Australian ulkoministerin mukaan alasampumisesta vastuussa olevien nimet voitaisiin julkistaa vielä tämän vuoden aikana. Sen jälkeen sotarikoksesta tulisi nostaa syytteet joko YK:ssa tai erikseen perustettavassa tuomioistuimessa. Ohjuksen käyttäjät ovat mahdollisesti luulleet ampuvansa vastapuolen kuljetuskonetta eikä kolmannen tahon reittimatkustajakonetta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1475376765541
Oikeudenkäynti alkaa Hollannissa syksyllä maan lakien mukaan, koska kansainvälistä tuomioistuinta ei ole perustettu. Syyllisiksi epäiltyjä ei ole nimetty.
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005279680.html
Hollanti on julkistanut neljän MH17-murhista syylliseksi epäillyn nimet:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006147814.html
Heitä ei henkilökohtaisesti odoteta syksyllä alkavaan oikeudenkäyntiin Hollannissa, vaikka ovat syytteessä ja kansainvälisesti etsintäkuulutettuja. Heidän joukossaan ei vielä ole ketään, joka ns. painoi nappia, vaan syytteeseen joutuvien määrän odotetaan lisääntyvän.

Kuvakertomus lentokatastrofista ja sen selvittelystä:
https://www.youtube.com/watch?v=PKQv6ZD4R8U
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

15 miljoonan £:n Sala + Piper Malibu Engl. kanaali

Post by härkä »

https://jerseyeveningpost.com/news/2019 ... slaughter/

Emiliano Sala death: Man arrested on suspicion of manslaughter
News | Published: Jun 19, 2019

DETECTIVES investigating the death of footballer Emiliano Sala have arrested a man on suspicion of manslaughter by an unlawful act.

Mr Sala (28) had just signed for Cardiff City when a plane carrying him crashed into the English Channel north of Guernsey on 21 January.
His body was brought to Portland Port in Dorset on 7 February, with police investigating the circumstances of his death. The body of the pilot, David Ibbotson, has never been found.

Detective Inspector Simon Huxter, of Dorset Police, said: 'We have carried out a wide-ranging investigation into the circumstances of the death of Mr Sala and continue to work with partner agencies including the Civil Aviation Authority.
'As part of this investigation we have to consider whether there is any evidence of any suspected criminality and as a result of our inquiries we have today... arrested a 64-year-old man from the North Yorkshire area on suspicion of manslaughter by an unlawful act.

'He is assisting with our inquiries and has been released from custody under investigation.'
Family liaison officers have been updating the families of Mr Sala and Mr Ibbotson.
Det Insp Huxter added: 'This matter therefore is still subject to a live investigation and I would ask the media and members of the public to refrain from speculation, as this could cause additional distress to the families involved as well as potentially hinder the investigation.

'As is standard practice, we will not be releasing any further information as to the identity of the individual who has been arrested unless that person is charged to appear in court and again would discourage any speculation in relation to this.'


Mies on ollut pidätettynä tapauksen johdosta.
64-vuotias ja Pohjois-Yorkshirestä kotoisin. Nimeä ei sanota , ainakaan ennen mahdollista oikeuteen menoa.
Syyte olisi tappo.
Mies on kuitenkin vapaalla ja hän on avittanut tutkintaa.

Tuo liittynee lennon mahdollisiin laittomuuksiin.
Pilotti Ibbottson on edelleen kadoksissa.
Seura , johon Sala oli menossa ( Cardiff ), putosi alemmalle sarjatasolle tässä aiemmin.
Seurojen välinen rahakiista on sekin vielä vaiheessaan.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

15 miljoonan £:n Sala + Piper Malibu Engl. kanaali

Post by härkä »

https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/9 ... 821f496d73

Merkittävä löytö jalkapalloilijan ruumiista - kohutun lentoturman tutkinnassa läpimurto lähellä?

Emiliano Sala altistui häälle ennen kohtalokasta lentoturmaa.
Video: Fanit muistivat Emiliano Salaa helmikuussa.
Emiliano Salan ruumiille tehdyt testit osoittivat, että jalkapalloilija altistui hiilimonoksidille, eli häälle, ennen kohtalokasta lentoturmaa.
Asia selviää lentoturmasta tehdystä selvityksestä ja sen raportista, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Lentoturmaa koskevan raportin mukaan Salan veressä oli niin paljon häkää, että se on saattanut aiheuttaa esimerkiksi tajuttomuuden tai sydänkohtauksen.
Konetta lentäneen David Ibbotsonin ruumista ei ole löydetty, mutta raportin mukaan on todennäköistä, että myös lentäjä on altistunut hiilimonoksidille.
Raportin mukaan sekä Sala että Ibbotson ovat todennäköisesti altistuneet häälle ennen kuin kone syöksyi mereen.

Salan perhettä edustava asianajaja vaatii, että turmakoneelle tehdään yksityiskohtainen tekninen tutkinta.
– Perheen ja kansan on saatava tietää, miten hiilimonoksidia pääsi matkustamoon. Lentoturvallisuuden vuoksi tästä pitää saada tietää mahdollisimman paljon.
Lentoturman selvityksen lopulliset tulokset valmistuvat vasta ensi vuoden puolella. Selvityksessä onkin vielä muun muassa se, miten hiilimonoksidia voi päästä matkustamoon.

Sala ja Ibbotson kuolivat lento-onnettomuudessa tammikuussa. Sala oli matkalla Ranskan Nantesista Englannin Cardiffiin, jonne hän oli juuri siirtynyt noin 17 miljoonalla eurolla. Salaa kuljettanut pienkone putosi Englannin kanaaliin.


Mielenkiintoinen tieto tuo.
Cardiff on tosin Walesissa.
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... y-18934039

The Air Accident Investigation Branch has said that Sala, who had only just signed for the club, had a carbon monoxide level of 58 per cent in his blood.


Dr Edward Walker, who worked for the NHS for 30 years and is now a human carbon monoxide poisoning expert witness, told Mirror Online that the levels found mean Sala and Ibbotson would have been conscious at the time of the crash.

He explains that people normally lose consciousness when the level in their blood is between 40 and 45 per cent, much lower than the levels found in Sala's body.

Salalla on ollut tuon mukaan 58% häkää veressä , kun taju lähtee jo 40 - 45 %:n määrästä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Boeing 737 MAX koneet

Post by will »

Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen raportin mukaan kummankaan turmakoneen lentäjät eivät ole reagoineet odotetulla tavalla hälytystilanteeseen. Itse asiassa näyttää siltä, että lentämisen helpottamiseksi ja lennon turvaamiseksi aiottu järjestelmä on tehnyt mahdottomaksi lentää konetta, jos laitteistot ovat arvioineet sen asennon väärin. Herää kysymys, olisiko tähän enää voinut vaikuttaa koulutuksella, vai onko konetyyppi suunnittelultaan susi.

Konemalli on tyyppihyväksytty Yhdysvalloissa mahdollisesti liian läheisessä yhteistyössä ilmailuviranomaisen ja valmistajan kesken. Koneen lentokelpoisuus joudutaan nyt arvioimaan uudestaan, ja Euroopassa vielä erikseen, koska luottamus on mennyt.

Jo lentoyhtiöille toimitetut koneet on pidetty maassa ja varastoitu, kunnes valmistaja saa niihin uudet ohjelmistot, koulutusohjelman ja hyväksytyn lentokelpoisuuden. Samaan aikaan uhrien omaisten kanssa on neuvoteltu korvauksista, jotka ylittävät miljoona dollaria henkilöltä. Kahdessa onnettomuudessa kuoli yhteensä 346 henkeä.

Valmistajan toiveena on saada koneet hyväksyttyä takaisin kaupallisille reiteille ja ilmaan vielä tämän vuoden aikana. Odotusaikana valmistaja on tehnyt historiansa huonoimman neljännesvuosituloksen.

https://www.bbc.com/news/business-49846510
https://www.hs.fi/talous/art-2000006252251.html
Post Reply