"Olin niin maassa kuin olla voi – en olisi muuten lopettanut"
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.FYIjbY0
Julkaistu 22.06.2018 10:07

Google kuva: Kadonneiden etsijä Reino Savukoski
Yli 112 kadoksissa ollutta ihmistä löytänyt Reino Savukoski kertoo MTV Uutisille, että hänen on täytynyt jättäytyä pois etsintätoiminnasta. Syynä on heikentynyt terveys: "En olisi muuten lopettanut", Savukoski toteaa.
Punkaharjulainen Savukoski on etsinyt kadonneita ja hukkuneita vapaaehtoistyönä vuodesta 1987 lähtien. Apunaan hänellä oli hukkuneiden etsintään koulutettu koira sekä erikoislaittein varusteltu vene.
– Viime aikoina on ollut sairastelua. Sain viime talvena Venäjällä jonkin viruksen keuhkoihin ja koko talven oli yskä. Tammikuussa, kun olin Tallinnassa etsimässä Ari Saarilampea, se paheni. Sitten maalis-huhtikuussa minulla meni jalat alta kolesterolilääkkeiden vaikutuksesta. Olin niin maassa kuin olla ja voi, en jaksanut yksinkertaisesti, Savukoski sanoo.
Ilman sairastumistaan lähemmäs 70-vuotias Savukoski toteaa, että etsintätyö jatkuisi.
– En olisi kyllä muuten lopettanut, mies toteaa.
Savukoski kertoo, että tälläkin hetkellä Venäjälle olisi useampi etsintäpyyntö.
– Sinne on kuitenkin välitetty viestiä, etten voi tulla.
Tekee merkittävän lahjoituksen
Savukoski lahjoittaa etsintäkalustonsa Lumijoen etsintävene ry:lle tukeakseen etsintätoimintaa vielä eläköitymisensä jälkeen.
– Sanoin, että täältä voi vehkeet hakea. Onhan minulla ollut vähän omaakin sijoitusta siinä, mutta sinne menköön, sillä pääasia on, että joku jatkaa toimintaa, Savukoski toteaa.