https://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarilaiva_Ilmarinen
Panssarilaiva Ilmarinen oli vuonna 1931 vesillelaskettu rannikkopanssarilaiva, joka oli Suomen laivaston lippulaiva. Se upposi 13. syyskuuta 1941 Utön edustalla osuttuaan merimiinaan, jolloin 271 miestä hukkui. Ilmarinen ja sen sisaralus Väinämöinen olivat Suomen laivaston kaikkien aikojen suurimmat alukset.
Ilmarisen hylky
Panssarilaiva Ilmarisen hylky paikannettiin kolmen vuoden etsintöjen jälkeen vuonna 1990. Seuraavana vuonna kuusi aluksesta pelastunutta veteraania kärjessään Ilmarisen raskaan tykistön tulenjohtaja komentajakapteeni Huhta pääsi katsomaan hylkyä pienoissukellusveneellä. Hylky on ylösalaisin 25 meripeninkulman päässä Utöstä etelään 70 metrin syvyydessä. Hylkyä pidetään merkittävänä ympäristöriskinä, sillä sen arvioidaan sisältävän noin 100 000 litraa öljyä. Noin 15 kilometrin päässä Ilmarisen hylystä on vuonna 1994 haaksirikkoutuneen matkustaja-alus M/S Estonian uppoamispaikka.
Panssarilaiva Ilmarinen
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm
Re: Panssarilaiva Ilmarinen
Tuore video paljastaa, miltä 1941 uponnut panssarilaiva näyttää nyt
Panssarilaiva Ilmarisen hylyn luona havaittiin pientä öljyvuotoa.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009763024.html
Eelis Tsokkinen HS
4.8. 14:01 | Päivitetty 4.8. 14:12
PANSSARILAIVA Ilmarisen hylyn luona tehdyt tutkimukset ovat päättyneet. Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkimusalus Aranda lähti sunnuntaina Turusta kohti vuonna 1941 uponneen sotalaivan hylkyä, joka sijaitsee noin 40 kilometriä Utöstä lounaaseen.
Tutkimusmatkan tarkoituksena oli kartoittaa aluksen kuntoa sekä selvittää, vuotaako alus öljyä. Hylyn tankeissa arvioidaan olevan noin 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä, joka vapautuessaan voisi aiheuttaa merkittävän ympäristöriskin.
Aranda saapui perjantaina Helsinkiin kertomaan tutkimustuloksista. Ilmarisen uppoamispaikalla selvisi, että alus vuotaa noin pisaran öljyä 15–30 sekunnin välein. Tarkkaa vuotokohtaa hylystä ei löydetty. ”Vuoto on pipetin pisaran verran noin puolen minuutin välein”, Syken projektipäällikkö Tommi Kontto kertoo.
Ilmarisen ympäriltä otettuja vesinäytteitä analysoitiin matkan aikana Arandan omassa laboratoriossa eikä niissä havaittu öljyä. Sedimentti- eli maa-ainesnäytteiden tulokset valmistuvat myöhemmin. Päätös mahdollisesta öljyn tyhjentämisestä tehdään myöhemmin vuoden 2023 aikana. Itse tyhjennysoperaatio tapahtuisi ensi vuonna.
”Alus makaa pohjassa köli ylöspäin ja tankit ovat aluksen pohjaa vasten siten, että niihin päästäisiin suoraan käsiksi”, Kontto kuvailee. Konton mukaan vuodolla ei ole tällä hetkellä suurta vaikutusta ympäristöön.
ILMARINEN makaa pohjassa kokonaisena. Aluksen oikealla kyljellä, lähellä vesirajaa, havaittiin useamman metrin mittainen painauma. ”Painaumassa ei havaittu reikää, mutta korroosio on muokannut alusta vahvasti useissa paikoissa”, Museoviraston erikoistutkija Riikka Alvik sanoo.
Ilmarista dokumentoitiin viimeksi vuonna 2015. Alvikin mukaan hylyn kunto on korroosion etenemistä lukuun ottamatta pysynyt kahdeksan vuoden ajan muuttumattomana.
Panssarilaiva upposi ajettuaan joko yhteen tai kahteen miinaan. Räjähdyskohta ei ole näkyvissä. ”Historiatietojen perusteella räjähdys aiheutti ison vaurion laivan vasemmalla puolella, joka on nyt mutakerroksen alla”, Alvik kertoo.
Saaristomeren hylyt ovat kärsineet asiattomista sukeltajista. Kaukana merellä ja syvällä pohjassa sijaitsevalla Ilmarisella ei kuitenkaan näkynyt viitteitä siitä, että siellä olisi käynyt luvattomia vierailijoita. Sama todettiin myös vuoden 2015 dokumentaatiossa.
Panssarilaiva Ilmarinen rakennettiin Turussa vuonna 1931. KUVA: VILHO HEINÄMIES / SA-KUV
Ilmarisen miehistöä vuonna 1936. Lähes sata metriä pitkä panssarilaiva oli varustettu neljällä 254 millimetrin ja kahdeksalla 105 millimetrin tykillä. KUVA: P. POUTIAINEN
Panssarilaiva Ilmarisen hylyn luona havaittiin pientä öljyvuotoa.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009763024.html
Eelis Tsokkinen HS
4.8. 14:01 | Päivitetty 4.8. 14:12
PANSSARILAIVA Ilmarisen hylyn luona tehdyt tutkimukset ovat päättyneet. Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkimusalus Aranda lähti sunnuntaina Turusta kohti vuonna 1941 uponneen sotalaivan hylkyä, joka sijaitsee noin 40 kilometriä Utöstä lounaaseen.
Tutkimusmatkan tarkoituksena oli kartoittaa aluksen kuntoa sekä selvittää, vuotaako alus öljyä. Hylyn tankeissa arvioidaan olevan noin 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä, joka vapautuessaan voisi aiheuttaa merkittävän ympäristöriskin.
Aranda saapui perjantaina Helsinkiin kertomaan tutkimustuloksista. Ilmarisen uppoamispaikalla selvisi, että alus vuotaa noin pisaran öljyä 15–30 sekunnin välein. Tarkkaa vuotokohtaa hylystä ei löydetty. ”Vuoto on pipetin pisaran verran noin puolen minuutin välein”, Syken projektipäällikkö Tommi Kontto kertoo.
Ilmarisen ympäriltä otettuja vesinäytteitä analysoitiin matkan aikana Arandan omassa laboratoriossa eikä niissä havaittu öljyä. Sedimentti- eli maa-ainesnäytteiden tulokset valmistuvat myöhemmin. Päätös mahdollisesta öljyn tyhjentämisestä tehdään myöhemmin vuoden 2023 aikana. Itse tyhjennysoperaatio tapahtuisi ensi vuonna.
”Alus makaa pohjassa köli ylöspäin ja tankit ovat aluksen pohjaa vasten siten, että niihin päästäisiin suoraan käsiksi”, Kontto kuvailee. Konton mukaan vuodolla ei ole tällä hetkellä suurta vaikutusta ympäristöön.
ILMARINEN makaa pohjassa kokonaisena. Aluksen oikealla kyljellä, lähellä vesirajaa, havaittiin useamman metrin mittainen painauma. ”Painaumassa ei havaittu reikää, mutta korroosio on muokannut alusta vahvasti useissa paikoissa”, Museoviraston erikoistutkija Riikka Alvik sanoo.
Ilmarista dokumentoitiin viimeksi vuonna 2015. Alvikin mukaan hylyn kunto on korroosion etenemistä lukuun ottamatta pysynyt kahdeksan vuoden ajan muuttumattomana.
Panssarilaiva upposi ajettuaan joko yhteen tai kahteen miinaan. Räjähdyskohta ei ole näkyvissä. ”Historiatietojen perusteella räjähdys aiheutti ison vaurion laivan vasemmalla puolella, joka on nyt mutakerroksen alla”, Alvik kertoo.
Saaristomeren hylyt ovat kärsineet asiattomista sukeltajista. Kaukana merellä ja syvällä pohjassa sijaitsevalla Ilmarisella ei kuitenkaan näkynyt viitteitä siitä, että siellä olisi käynyt luvattomia vierailijoita. Sama todettiin myös vuoden 2015 dokumentaatiossa.
Panssarilaiva Ilmarinen rakennettiin Turussa vuonna 1931. KUVA: VILHO HEINÄMIES / SA-KUV
Ilmarisen miehistöä vuonna 1936. Lähes sata metriä pitkä panssarilaiva oli varustettu neljällä 254 millimetrin ja kahdeksalla 105 millimetrin tykillä. KUVA: P. POUTIAINEN