Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tex ... #gs.e6svw5
Texasin turmakone oli ennen Finnairin omistuksessa – matkustajat onnistuivat pakenemaan liekkejä

Kone syöksyi maahan Texasissa – kaikki mukana olleet 21 ihmistä jäivät henkiin

Texasissa tiistaina onnettomuuteen joutunut matkustajalentokone on aikanaan palvellut myös Finnairin laivastossa.
Finnairin viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille, että arkistotietojen mukaan kyseinen kone on tilattu Finnairille vuonna 1984, ja toimitettu vuonna 1988.
Finnair myi koneen eteenpäin marraskuussa vuonna 2000. Finnairin tietojen mukaan koneella on ollut myöhemmin useita omistajia.

Koneen omisti turmahetkellä 987 Investments LLC.

Kaikki koneessa olleet 21 ihmistä jäivät henkiin kuin ihmeen kaupalla. He ehtivät kavuta koneesta ulos, ennen kuin se leimahti liekkeihin. Kone tuhoutui palossa.
Kone nousi onnettomuushetkellä ilmaan Houstonista ja sen oli määrä lentää Bostoniin.
Ilmailualaa seuraavan kotimaisen Lentopostin ja useiden yhdysvaltalaisten ilmailusivustojen mukaan kyseessä oli MD87-tyyppinen matkustajakone, jonka tunnus oli N987AK.

Uutiskanava CNN:n mukaan kone ei jostain syystä onnistunut saavuttamaan riittävästi korkeutta ennen kiitotien loppua, vaan ylitti kentän takana olevan tien päätyen lopulta pellolle kentän pohjoispuolella.
Koneen suomalaishistoriasta kertoivat aiemmin IS ja Lentoposti.

https://www.planespotters.net/airframe/ ... llc/rzygme
Ko koneen historiaa.
Sillähän on saattanut reissatakin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

^Lähdetty nousukiitoon käsijarru päällä?
Ei olisi ensimmäinen kerta.
Mustia laatikoita ei tarvitse pitkään etsiskellä.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 15 miljoonan Sala

Post by härkä »

https://www.is.fi/jalkapallo/art-2000008403236.html
David Henderson järjesti vuonna 2019 lennon, joka päättyi kahden ihmisen kuolemaan – nyt hän sai rangaistuksen
David Henderson sai vankeusrangaistuksen perjantaina.
David Henderson tuomittiin 18 kuukauden vankeusrangaistukseen.

LIIKEMIES David Henderson on tuomittu 18 kuukauden vankeusrangaistukseen Walesin Cardiffissa, kertoo Sky Sports. Hendersson, 67, järjesti tammikuussa 2019 lennon, joka päättyi kahden henkilön hengen vieneeseen onnettomuuteen.
Henderson tuomittiin lentokoneen turvallisuuden vaarantamisesta.
Lento-onnettomuuden uhrit olivat huippujalkapalloilija Emiliano Sala, 28, ja lentäjä David Ibbotson, 59. Ibbotsonin ohjaama pienkone syöksyi Englannin kanaaliin matkalla Ranskasta Walesiin.

HYÖKKÄÄJÄ Sala oli tammikuussa 2019 kaupattu 18 miljoonalla eurolla Nantesista Valioliigassa tuolloin pelanneeseen Cardiff Cityyn, ja hänet haluttiin pikavauhtia uuteen seuraansa.
Pelaaja-agentti William McKay järjesti Salan lennon yhdessä omaa yksityistä lentoyhtiötään pyörittäneen Hendersonin kanssa.
Entinen Britannian ilmavoimien upseeri Henderson ei voinut itse lentää Salaa, koska oli tuolloin vaimonsa kanssa lomalla Pariisissa.
Henderson palkkasi pilotiksi usein käyttämänsä apurin Ibbotsonin, vaikka tällä ei ollut lupaa toimia ammattilentäjänä eikä lentää yöaikaan. Sen lisäksi Ibbotsonin lupa lentää turmakonetyyppiä, eli yksimoottorista Piper Malibua, oli vanhentunut.

Oikeudelle esitettyjen todisteiden mukaan Henderson oli reagoinut turmauutiseen itsekkäällä tavalla: hän oli lähettänyt tukun tekstiviestejä lennosta tietäneille ihmisille ja pyytänyt näitä vaikenemaan, koska puhuminen olisi ”voinut avata matopurkin”.
SALAN omaisia edustanut asianajaja sanoi lausunnossaan, että on tyytyväinen tuomioon.
– Tämän kaltaiset laittomat lennot on saatava loppumaan, asianajaja halusi painottaa lentoviranomaisille.

Juristi kommentoi myös, että haluaa onnettomuustutkimuksien jatkuvan yhä esimerkiksi turmakoneen kunnon suhteen.
– Vasta kun kaikki faktat saadaan tietoon, Emilianon perhe voi lopultakin tietää totuuden tragediasta. Silloin kaikki mahdollinen voidaan oppia, eikä minkään toisen perheen tarvitse läpikäydä estettävissä ollutta kuolemaa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

15 miljoonan Sala

Post by härkä »

https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/8 ... 35c9c1bca8
Video näyttää tähtipelaajan viimeisen kerran ennen syöksyä kuolemaan – lentäjältä riipiviä sanoja ennen nousua
Vuoden 2019 tammikuussa tapahtunut lentoturma puhuttaa edelleen.

Vuonna 2019 tammikuussa kuolleen jalkapalloilija Emiliano Salan lentoturmasta on julkaistu uutta tietoa. Sala oli tammikuun 21. päivänä matkalla Nantesista Cardiffiin Piper Malibu -pienkoneella, kun lentäjä David Ibbotson menetti koneen hallinnan Englannin kanaalin yläpuolella. Kone sinkoutui mereen ja upposi pohjaan. Koneessa olleet Ibbotson ja Sala menettivät henkensä.
Ibbotson lähetettiin hakemaan Sala Nantesista, jonne argentiinalainen oli matkannut kaksi päivää aikaisemmin hakemaan tavaroitaan. Hyökkääjä oli juuri kaupattu 18 miljoonan siirtosummalla tuolloin Valioliigassa pelanneeseen Cardiffiin.

BBC Wales on saanut käsiinsä tallennetun puhelun, jossa Ibbotson kertoo ystävälleen Kevin Jonesille 35 vuoden ikäisen koneen huolestuttavasta kunnosta ja käyttäytymisestä. Ibbotsonin mukaan yksimoottorisesta oli kuulunut menomatkalla pamaus ja vasen jarrupoljin oli osoittautunut toimimattomaksi Nantesin kentälle laskeuduttaessa.
– Tämä kone kuuluisi takaisin halliin, walesilainen totesi puhelussa.

Ibbotson, jolla ei ollut lupaa kuljettaa matkustajia, myös valitti havainneensa koneessa usvaa.
BBC Wales on julkaissut Twitter-tilillään videon, jossa Sala nähdään viimeisen kerran elossa ennen onnettomuuden tapahtumista. Hän ja Ibbotson menevät siinä Nantesin kentän turvatarkastuksen läpi.

59-vuotias lentäjä oli selvästi huolissaan paluulennosta, koska hän suunnitteli varautuvansa pahimpaan ja kutsui konetta ”epäilyttäväksi”.
– Tavallisesti minulla olisi pelastusliivi istuinten välissä, mutta huomenna pidän sitä päälläni, mies sanoo.
Viimeistään koneen noustua ilmaan Sala jakoi saman pelon lennon turvallisuudesta.
– Olen nyt koneessa, joka näyttää siltä kuin se olisi hajoamaisillaan, hän kertoo ääniviestillä ystävilleen.

Sala tiedostaa viestillä sen, että onnettomuuden tapahtuessa kanaalissa etsintäoperaatio on erittäin vaikea suorittaa.

– En tiedä, etsisikö minua kukaan, koska he eivät löytäisi minua.
– Olen niin peloissani, jalkapalloilija sanoo ennen turman tapahtumista.

Lennon järjestänyt David Henderson tuomittiin viime vuoden marraskuussa 18 kuukauden vankeustuomioon turvallisuusseikkojen sivuuttamisen takia. Sala oli kuollessaan 28-vuotias, Ibbotson 59.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

MH370 jatkoetsinnät

Post by will »

Vuonna 2014 kadonneen MH370.n jäljiltä on löytynyt n. 30 murtokappaletta, huuhtoutuneena Intian valtameren länsirannoille. Näistä kolme on varmuudella kadonneesta matkustajalentokoneesta, muut sopivaa tyyppiä, ilman osanumeroita.
Tutkintaraportti toteaa, että koneen loppulentoon on todennäköisesti vaikuttanut joku ihmisperäinen tekijä, mutta motiiveista ei voi sanoa, ennen hylyn mahdollista löytymistä.

https://www.reuters.com/article/malaysi ... KL3N20N49P

Nyt omaiset ovat kääntyneet Malesian hallinnon puoleen ja pyytäneet hyväksymään etsintäyhtiön mahdollisetn tarjouksen etsinnän jatkamisesta. Yhtiö olisi kehittänyt tietopohjaansa työskentelmällä lukuisten ihmisten kanssa, mikä paremmin auttaisi paikantamaan koneen hylyn. Malesian hallinto ei ole vastannut tähän viimeisimpään pyyntöön, mutta on aikaisemmin kertonut olevansa avoin jatkoetsinnöille, jahka uutta tietoa koneen mahdollisesta sijannista ilmenee.

https://www.reuters.com/world/nine-year ... 023-03-05/
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009434967.html

Tiedotteesta ei selviä, onko etsintäyhtiöllä nyt käytettävissä uutta laskentatekniikkaa tallentuneiden vähien satelliittikontaktien hyödyntämiseksi, vai olisiko muista havainnoista seuloontunut jotain etsintää helpottavaa.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: MH370 jatkoetsinnät

Post by will »

Tuore videdokumentti katoamisen historiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=7bnorqmnU5U
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

-Uta- wrote: Sat Oct 17, 2020 1:43 pm Euroopan lentoturvallisuusvirasto: Boeingin 737 Max -kone on nyt turvallinen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006671621.html
Startel–Bloomberg–Direkt
11:58

Boeingin lentokiellossa ollut 737 Max -kone on päivitysten jälkeen tarpeeksi turvallinen palatakseen liikennöintiin vuoden loppuun mennessä, EASA kertoo.

Image

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on päättänyt, että Boeingin lentokiellossa ollut 737 Max -kone on päivitysten jälkeen tarpeeksi turvallinen palatakseen liikennöintiin vuoden loppuun mennessä.

EASA:n pääjohtajan Patrick Kyn mukaan virasto toteuttaa syyskuisten koelentojen jälkeen viimeisiä asiakirjojen tarkistuksia. Samalla virasto suunnittelee julkaisevansa ensi kuussa alustavan lentokelpoisuusmääräyksen.

Koneista puuttuu tällä erää vielä viraston vaatima niin kutsuttu ohjelmistopohjainen synteettinen sensori, joka voi korvata fyysisten kohtauskulmasensorien tehtäviä niiden hajotessa. Kyseiset sensorit olivat hajonneet molemmissa 737 Max -mallin turmakoneissa, jotka alun perin lentokieltoon johtivat.

– Analyysimme näyttää, että kone on turvallinen ja turvallisuustaso on meille tarpeeksi korkea. Keskustelimme Boeingin kanssa siitä, että kolmas sensori voisi nostaa turvallisuustasoa entisestään, Ky sanoo uutistoimisto Bloombergille.

Sensorin on määrä valmistua 20–24 kuukauden päästä ja sitä suunnitellaan uuteen Boeingin Max 10 -malliin. Valmistuessaan sensori sisällytetään myös vanhempiin konemalleihin.
Ryanair on tilannut 150+150(optio) ko. konetyyppiä.

https://boeing.mediaroom.com/2023-05-09 ... 7-MAX-Jets
https://www.hs.fi/talous/art-2000009573662.html
Post Reply