Raisa Räisänen, 16v., katosi Tampereella 16.10.1999

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by härkä »

Kiitoksia Lumienkelille naisnäkökulmasta.

Bleiserin piti näin ollen olla joko jonkun autossa , tai jossakin lähistöllä olleessa asunnossa tai muussa tilassa.
Se ei ilmeisesti ollut Seurahuonellakaan Raisan yllä. Tämähän seikka ei ole täysin valottunut. Mikäli todistajan kanssa tanssinut olisi ollut Raisa ?

Bleiseri sotii itsemurhaa vastaan.
Tämä teoria perustuu siihen , että myöhempi pariskunnan lausunto , koskien Raisaa pelkässä topissa , on todenperäinen.

Jos se sitä on , joku taho on tapauksen taustalla.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
hekeliini
Posts: 1
Joined: Sat May 25, 2013 6:28 pm

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by hekeliini »

Blazer on kumminkin aika ohut takki. Esim. itse en käytä sitä edes sisällä talvisin sukujuhlissa, vaan puen jotain lämpimämpää päälle esim. neuleen ym.
Sillä tietysti saa vähän aikuismaisemman lookin sillä blazerilla.
Itse olen pohdiskellut, että Raisan katoamisella on tod.näk jotain tekemistä kyseisenä ajankohtana Treella olleen Eu-kokouksen kanssa. Moisen tapahtuman vanavedessä paikkakunnalle on voinut tulla jos jonkinlaista tossunkuluttajaa. Raisan tapaus on koskettanut minua vahvasti, sillä on olen itse miltei samaa vuosikertaa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by härkä »

Tervetulua hekeliini !

Postauksesta tuli mieleen se , että oliko 1999 Hämeenkadulla tai tuossa lähistöllä sellaista paikkaa , jossa ulkomaalaisia kävi ?
Sellaista , mihin kokousisännät olisivat voineet vieraille osoittaa tai vieraiden itse löytää ?
Tampereen kapakat ovat minulle hyvinkin tuttuja , mutta 70 ja 80 - luvuilta.
Toki niissä olen myöhemminkin käynyt , mutta lähinnä ruokailemassa.

Seurahuone voisi olla " hyvin suomalainen paikka " - tavallaan. Siis Tampereen Seurahuone.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Elizzza
Posts: 477
Joined: Tue Nov 20, 2012 8:18 pm

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by Elizzza »

Jos Raisa on hukutettu Näsijärveen, niin on voinut siirtyä vaikka mihin. Tänään IL uutisoi, että muutama viikko sitten Ylöjärvellä Kiviniemenlahdella hukkunut oli löytynyt Haapasaaresta ja se on Kyrönlahdessa asti. Eli kulkenut noin 15- 20 km jos olisi kulkenut suoraan. Tuulien vaikutuksesta todellinen matka lienee pitempi.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by härkä »

Linkissä Haapasaari.
https://maps.google.fi/maps?q=tampere&l ... i&t=h&z=13

Aikamoinen matka Ylöjärveltä , vaikka en tarkkaa veneen kaatumispaikkaa tiedä.
Miehen poikahan löytyi melkein samantien.
Tuurista se on joskus kiinni.

Kyllähän noilla rannoilla on moniakin paikkoja , joista Raisa olisi voitu Näsijärveen viskata.
Ihan ulkopaikkakuntalaisiakin ajatellen.
Kuolema on saatettu aiheuttaa vahingossakin , kuten es. Jo Yeatesin tapauksessa.
Tai Tullintorin portsarin - ilmeisesti.

Hyvä huomio Elizzalta anyway.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by Queen »

Kertasin tuossa Eveliina Lappalaisen surmaa ja mieleeni tuli, että esim. Raisa Räisäsen tapauksessa ei ole taidettu milloinkaan puhua mahdollisuudesta, että hänen surmaajansa olisikin joku oman ikäinen nuorukainen (ei Raisan omaan seurueeseen kuulunut).
Tämä varmaan johtuu siitä, että olosuhteet olivat erilaiset; Raisa liikkui "aikuisten maailmassa", ravintoloissa ko. iltana. Minusta ei kuitenkaan ole poissuljettu mahdollisuus sekään, että Raisa olisi kaupungilla tavannut oman koulun pojan ja tämä olisi kettuuntunut Raisan makeiluun siitä, että hän se vaan onkin ollut istumassa iltaa ravintolassa, kun taas poika on polkupyöränsä kanssa kyttäillyt kylmässä syysillassa. Poika on käynyt käsiksi Raisaan ja työntänyt tämän vesistöön. Tietysti syy voisi olla joku muukin.
Eveliinankin tapauksessa surmaaja Otto päätti antaa Eveliinaa turpaan (kuten hän asian ilmaisi), koska Eveliina oli haukkunut hänen ystäväänsä. Otto piti tiukasti tappo-salaisuutensa omana tietonaan, kunnes sai kuulla, että hänen dna:ta olikin poliisin hallussa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by härkä »

^
Tuo on varteenotettava teoria. Paitsi koulu , on otettava lukuun myös Namika. Seura.
En halua syyllistää tätä tahoa. Seuran toimisto on vaan hyvin lähellä Seurahuonetta. Tai ainakin oli.
Matkaa Näsijärveen ei Kuninkaankadulta ole paljoa. Ei tosin Pyhäjärveenkään , mutta virtaukset Naistenlahdella ovat rankenmat.

Toinen seikka , jonka voisi palauttaa mieliin on taksit. Tuolloin oli varmaan huippukokouksen vuoksi täysi miehitys. Mukana ehkä harvenmin ajavia.
Mikkelin Sannan kohtaloksi koitui taksikuski. Tosin hölmö sellainen. Raisa sai gimmafrendiltään 20 mk juuri taksimatkaa varten. Toki joku on voinut kyyditä Raisaa ilman taksivaloakin.

En jaksa uskoa mihinkään salaperäisiin tsaikoihin tai muutenkaan kokousporukkaan. Se vain sattui samaan aikaan. Raisa ei kuitenkaan ollut mikään " katutytön näköinen " nainen , vaikka kevyesti pukeutunut olikin.
Luulisin Queenin olevan olettamuksessaan oikeilla , terveillä raitella.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by Queen »

Siitä nyt ei ole tietoa, mihin kellon aikaan oli katoamista seuraavana päivänä ottelu, johon Raisan piti mennä, mutta hieman ihmetyttää, että tyttö riekkui myöhään yöhön vielä ravintoloiden liepeillä ja olisipa lähtenyt Pirkkalaan jatkoillekin, jos olisi päässyt. Raisaa kuitenkin kehuttiin vastuuntuntoiseksi ihmiseksi!

Kuinkahan tarkkaan tässä katoamisessa on tutkittu, miten nuo Pirkkalan bileet sujuivat, keitä oli paikalla jne. Ettei nyt olisi mahdollista, että Raisa sittenkin olisi saanut kyydin sinne suunnalle? Tai vaihtoehtoisesti, oliko se poikaystävä siellä bailuissa muiden seurassa koko ajan ja kuinka kauan oli, jos oli?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Raisa Räisänen, Tampere 1999

Post by härkä »

Raisan tapauksesta on tullut varsin vähän " hajatietoa " nettiin.
Yksi postaus aikoinaan oli , jossa joku väitti auton oven auenneen matkalla juuri Pirkkalan suuntaan.
Raisa olisi jäänyt alle jne.. Oliko s-24 :llä ??

20 mk kaveri oli antanut ja sillä olisi pitänyt päästäkin Pirkkalaan.
Pirkkalan osuus on jäänyt julkisessa keskustelussa vähäiseksi. Kaippa poliisi on asiat tarkistanut.
Ei Raisan menoa siiihen suuntaan kaiketi voida sulkea poiskaan.

Raisan peli on ilmeisesti ollut joskus iltapäivällä. Biletys ei sinänsä sulje sitä , etteikö hän olisi siihen voinut ottaa osaa. Jollei nyt aivan äimänkäkenä ollut.

Internet oli vielä nuori vuonna 1999. Nythän joku on , oliko se ylilauta sivustolla , tunnustanut aiheuttaneensa Karoliina Kestinkin kuoleman.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply