Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

Minä kiinnittäisin menkkakeskustelun ohessa huomiota körttiläisten esiintymiseen Tulilahdella kesällä 1959 sekä Bodomin rannoilla 1960.
Liikkuiko noilla seuduilla paljonkin hännyksellisiin tummiin pukuihin ja erikoisiin patalakkeihin sonnustautunutta vakavailmeistä väkeä?
Kirjaintarkka lainaus Bodomin Mysteeriosta:

"Heidän ohittaessaan tapausniemet he olivat havainneet murhaniemessä teltan ja niemen kärjessä kaksi noin 20-30 vuotiasta miestä pukeutuneina tummiin housuihin ja vaaleisiin patoihin (mahdollisesti jälempänä mainitut Aurasaari ja Iäs nimiset miehet)."

Päätän kirjoitteluni Tulilahti-ketjuun profeetta Jesajaa lainaten:

Jesaja 8/16 "Kierrä kiinni käärö, se jääköön todisteeksi, sinetöi tämä opetus oppilaitteni keskellä"

Mutta jo pian, katso! ---->

Jesaja 8/20 "Siis esiin todistekäärö, sinetöity opetus! Turhia sanoja puhuu tämä kansa, jolle päivä ei enää koita."
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

On ollut mielessä selvittää , kuka Tulilahden vuonna 1959 omisti ?
Kunta ilmeisesti omisti ainakin osittain sitä jokunen vuosi sitten , kun siellä oli tarkoitus suunnitella loma-asuntomessuja.

Jonkinasteen nautinta seurakunnalla paikkaan kuitenkin lienee ollut , koska mainittu Juhannusjuhlakin on siellä järjestetty. Myös Koikkalaiselle ( haudankaivaja ) on ollut jonkinasteen nautintaa alueelle.
( Onko samalla ollut tiettynasteen talkkari ? )
Seurakunnilla on yleisesti ollut runsaasti ns. kesäpaikkoja järvien rannoilla. Järkätty erilaisia tapahtumis ja es. rippikouluja.

Linnea Kauhasen väärän todistuksen lisäksi pitää huomioida niitten 2-3. kauppiaan väärät todistukset. Niitten mukaan tytöt olisvat ( tuntomerkkien mukaan ) olleet matkalla Varkauden suuntaan murhia seuraavana päivänä. Tosiasiassa tytöt olivat jo elottomia tuolloin.
Kuka ohjeisti Linneaa ja kuka kauppiaita tuohon ?

Paha sanoa , mikä oli mahdollisen uskonnollisen paatoksen vaikutus itse surmiin ?
Ei ehkä kuitenkaan surmiin sinänsä , mutta vaikute leimata " syntisiä tyttöjä " saattoi leijua savun lailla kirkonkylän taivaalla ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Eikös ne uskovaisten pirskeet olleet peräti edellisenä viikonloppuna siellä eli justiinsa loppuneet? Tilaisuuteen osallistuneiden joukosta voisi hyvinkin löytyä syyllinen murhatekoihin, jos on jäänyt paikkakunnalle, esim. sukuloimaan tai ollut tuossa edellä puhutussa matkakodissa tyttöjen käydessä kysymässä yösijaa ja kuullut siinä tilanteessa, että tyttöjen onkin leiriydyttävä taivasalla.
OscarM
Posts: 97
Joined: Sun Mar 06, 2016 9:55 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by OscarM »

E-Eevertti, jos se numerotekstiililappunen olisikin, kuten ehdotit, aukikeritty kynttilän-tai lyhdynsydän, miksipä ei. Mainittiinko paikalla olleen tavaroiden joukossa kyseisiä valaistusvälineitä...?

Silloin se olisi saattanut olla jotain sellaista, mitä murhaaja/-t ovat etsineet mutta eivät löytäneet. (?) Miksipä muuten olisivat jättäneet tarkoituksella lapun jäljelle.

Mitäs jos tytöt jotenkin "ajettiin" tuonne syrjäiselle paikalle joidenkin paikkakuntalaisten toimesta tarkoituksella. Eivät mahtuneet majataloon jne.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Kysyttäessä epäsuorasti minulta, niin vastaan, että profeetta Jesajan "käärön sisältämällä todisteella" viittasin etenkin Bodomin siveystyynyliinaan, josta toivoisin yhdistävän tekijän löytyvän niin Tulilahden kuin Bodominkin murhiin.

Minulla ei ole tietoa muista kummaltakaan paikalta mahdollisesti löydetyistä valaistumisvälineistä.

Mitä myrskylyhdyn sydämeen tulee, niin uskon sellaisen välillisesti aiheuttaneen myös Djatlovin solan onnettomuuden, josta lopulta kehkeytyi joukkomurha. Mutta se onkin kyllä sitten jo ihan eri juttu.

Tuo Tulilahden nauha voi todellakin olla murhiin sinänsä liittymätön pesumerkki, mutta mielestäni P.G. Holm saattoi valmistaa täysin, tai miltei samaa nauhatuotetta myös öljylampun sydämeksi. Joku mahdollisesti koki sen hyvänä kirjanmerkkinäkin. Tuotteella oli siis eri käyttötarkoituksia.
Jokin suurempi merkitys nauhalla lienee numeroineen ollut, kun asian selvittely tuntuu saaneen eriskummallisia piirteitä. Viittaan tällä yhteydenottoon Hooveriin.

Mielipiteeni on, että murhat liittyivät johonkin ääriuskonnolliseen moraalinvartijajoukkioon, jolla oli sairaalloinen tarve jättää murhien yhteydessä vihjeitä itsestään ja ideologiastaan.
Toivoisin, että joku sikäläisiä lahkolaistoimintoja tunteva ottaisi asiaan kantaa. Oliko esim. kartanolaisuudella kannattajia niillä main?
Kultti imi vaikutteensa venäläisiltä skoptseilla, eli "kuohilailta" sekä hlysteiltä, jotka myös "piiskaajiina" tunnetaan. Yhteistä näille kolmelle lahkolle on äärimmäinen seksuaalisuuden torjunta; sisältäen mm. sukupuolielinten poistoja, pikkulasten huorittelua ja piiskaamista, valvottuja vessakäyntejä, omituisia eroottissävytteisiä uskontorituaaleja hyväksikäyttöineen sekä ehdoton uintikielto.
Kyseessä saattoivat tietenkin olla myös jonkin hieman suvaitsevaisemman uskonnon kilahtaneet jäsenet eräänlaisilla ristiretkillään.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Oli aiemmin keskustelua tuosta Tulilahdessa olleesta uskonnollisesta juhlasta. Löysin muistiinpanoistani tällaisen:
Tytöt saapuivat maanantaina Tulilahdelle ja juuri viikonloppuna oli paikalla ollut uskovaisten viidesläisten kirkastusjuhlat, mihin tilaisuuteen oli osallistunut noin 5000 henkilöä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliike
---
Kun on puhuttu tuosta, että tuokkospojat juoksivat leirillä vielä seuraavana päivänäkin, eli tiistaina, ei voi olla korostamatta, että Ruuskanen kävi leirillä yksinään mopolla vielä myöhään keskiviikkoiltanakin tanssien jälkeen (omien puheittensa mukaan etsimässä tuohilipposia). Torstaina, kuin taivaanlahjana, olikin pojilla lähtö savottaan.
User avatar
skoune
Posts: 1146
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by skoune »

Queen wrote: Wed Apr 03, 2019 10:44 am Oli aiemmin keskustelua tuosta Tulilahdessa olleesta uskonnollisesta juhlasta. Löysin muistiinpanoistani tällaisen:
Tytöt saapuivat maanantaina Tulilahdelle ja juuri viikonloppuna oli paikalla ollut uskovaisten viidesläisten kirkastusjuhlat, mihin tilaisuuteen oli osallistunut noin 5000 henkilöä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliike
---
Kun on puhuttu tuosta, että tuokkospojat juoksivat leirillä vielä seuraavana päivänäkin, eli tiistaina, ei voi olla korostamatta, että Ruuskanen kävi leirillä yksinään mopolla vielä myöhään keskiviikkoiltanakin tanssien jälkeen (omien puheittensa mukaan etsimässä tuohilipposia). Torstaina, kuin taivaanlahjana, olikin pojilla lähtö savottaan.
Queen, olipa mielenkiintoisia tietoja! Ja nyt varmaan se pesulapunkin alkuperää voi tietty liittää näihin juhlijoihin. Aivan varmaan leirintäalueella on yöpynyt paljonkin porukkaa!

Ja hei, jos kävivät tiistainakin paikalla, niin varmaan näkivät että tytöt eivät ole siellä enää :mrgreen:
Aika outo veto Ruuskaselta tulla hakemaan niitä tuohilipposia silti!

Luulen, että puukkoaan etsivät! Ja mitä jos? Nimittäin Runar olisikin tullut leirintäalueelle vasta tiistaina ja löytänyt sen puukon? Onkohan Runarin liikkeistä varmoja havaintoja?

Itse kyllä uskon edelleen, että se Runarilta löytynyt puukko ei ollut murhapuukko ollenkaan.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Totta, että tuo "pesulalappu" voi hyvinkin olla tuolta uskovaisten juhlilta peräisin. Itseasiassa sopisikin hyvin niin, sillä siellä varmasti on ykköset päällä pasteerattu ja joku ennen sitä pesettänyt pukunsa.

Eihän sitä Runaria vastaan ollut kuin nämä ihmisten kymmenet ilmoitukset milloin missäkin päin Suomea nähdystä mopomiehestä. Kaikki mopedistit noteerattiin (paitsi ei Ruuskasta erityisesti :D). Nähdyillä mopomiehillä oli erilaisia päähineitä; lippalakista alkaen päätyen ties mihin mopoilijan nahkakypärään tai jopa baskeriin, takkien kuosit ja värit vaihtelivat aina kertojasta riippuen ja samoin tietysti mopojen värit ja merkit.
Yksikään todistaja ei varmasti sanonut näkemänsä mopedistin olleen Runar, mutta monen mielestä hän muistutti tätä. (Kuinkahan moni muu olisi muistuttanut?)

Runar oli ollut poliisia paossa jo kolmisen vuotta. Melkoisen riskin hän olisi ottanut päristellessään tyttöjen perässä mopolla. Lossivahtikaan ei häntä ollut nähnyt.
Sitäkin pidettiin Runaria syyllistävänä asiana, että hän "lähti käpälälautaan" tunnistettaessa hänet. Totta hitossa lähti, hänellähän oli linnatuomio odottamassa ja hän oli sanonut, ettei kestä istua linnassa.

Runar siis automatkan (poliisien kyyditys) aikana kertoili olleensa paikkakunnalla, mutta kiisti tämän myöhemmin, myös oikeudessa. Valitettavasti Runaria ei tällöin ainakaan kuultu omalla äidinkielellään ruotsilla.
Tuon kuulemisen vastaukset ovat hyvin epävarmoja, aivankuin (ymmärrettävästi) vastaaja ei löydä oikeita sanoja kuvaamaan tarkoittamaansa. Hän yritti avuttoman oloisesti tuoda esille kantansa suomen kielellä.
Runar vastaili jotakin, että halusi kertoa poliiseille olleensa paikalla, jotta hänelle selviäisi, oliko todistajia, jotka ovat hänet nähneet paikalla. Tätä on hieman vaikeata tulkita, eikä oikein selviä sekään, miten poliisit ovat sen tulkinneet.

Joskus olen miettinyt sitä mahdollisuutta, että jos Runar tosiaan lymysi jossakin pusikossa, olisiko hän ollut paikkakunnalla jo noiden uskonnollisten juhlien aikaan.
Olisiko tällainen tilaisuus kiinnostanut häntä?
En osaa sanoa, eikä häntä ole kukaan kertonut silloin nähneensä, eikä uskonnollisiin juhliin päristelevistä mopedisteista ole muutoinkaan havaintoa tai lukua pidetty. Syy on varmasti ollut se, että näiden "tähtitodistajien" mielestä he eivät ole sopineet murhajuttuun, sillä pitihän se todistaa, että Runar nimenomaan seuraili tyttöjä jo pidemmän matkaa tuon maanantain aikana.

Jäi myös kyseenalaiseksi, olisiko Runarilla ollut kyky tehdä tuollainen siisti "pioneerihenkeen kuuluva hauta". Ei Runar ehtinyt olla armeijassa kuin parisen kuukautta, kun tuli lähtö mielisairaalaan, että ei hän sillä reissulla ainakaan tainnut vielä ehtiä oppia erityisiä haudankaivuutekniikoita.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Tuohon Oscar M:n pohdintaan , koskien mahdollista tyttöjen houkuttelua Tulilahdelle:

Tytöt olivat aikatalussaan ensinnäkin myöhässä. Johtui osittai ainakin Einen satulan korjaamispakosta viimeisen etapin alussa. Tämä johti ajateltua myöhempään lähtöön.
He saapuvat Heinävedelle vasta iltaseitsemältä. Osuuskauppa olikin jo silloin kiinni ja siksi he ostivat syötävänsä Osuuskaupan baarista - luulisin ?
Kaikki paikat , jossa tytöt kävivät , olivat hyvin lähellä toisiaan. Tarkkaa käyntijärjestystä en osaa sanoa/ muista. Etp:ssä on jotain , mutta onko varmaa järjestystä ?

Tyttöjen alkuperäinen tarkoitus oli ajella Varkauteen saakka , jossa heillä oli sukulaisia.
Sillonen tie kulki aivan Heinäveden keskustan kautta , joten majatalo oli helppo tarkistaa , olisiko siellä ollut tilaa ?
Tilaa ei ollut, syystä tai toisesta.
Tulilahden alue ei ollut merkittynä sen ajan leirintäalueoppaassa. Tiesivätkö tytöt alueesta ennalta , vai saivatko tiedon siitä vasta paikkakunnalla ?

Ehkä tytöt saivat tiedon vasta kuultuaan , ettei majataloon pääse. Joko saivat tiedon Tulilahdesta majatalosta , tai joltakulta muulta siellä keskustassa.
Toukkoset saivat ehkä kuulla tyttöjen ongelmasta ja tottakai ehdottivat siten Tulilahtea ?
Tytöt saattoivat vielä harkita asiaa siellä hautausmaan aidan luona. ( Anyonen havainto )
Ehkä arvioivat pimeän laskeutumista , jos olisivat jatkaneet kohti Varkautta ? Olivat varmaan jo väsyneitäkin.

Luulisin ainakin tuokkosten heitä houkutelleen.
Tuokkoset saattoivat , kuten aienminkin olen maininnut , puhua tytöistä muillekin.
Yhteensattumien summana tytöt sitten päätyivät Tulilahteen. Tavallaan kovin huonoa tuuriakin tämä.

Uuspietistisen liikkeen nousu 1960-luvulla
Radikalismin ja siitä seuranneen uusvasemmistolaisuuden nousu aiheuttivat uuden herätyskristillisyyden aallon. Suomalaisen yhteiskunnan elämäntapa sekä sen rakenteelliset ja aatteelliset muutokset näyttivät uhkaavan kristillistä elämäntapaa. Vasemmistoradikalismi oli vallannut ylioppilaskunnat, joten erityisesti kristillinen ylioppilasliike koki herätyksen. Kristillinen ylioppilasliike alkoi vaatia huomion kiinnittämistä maailmanlaajuisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin perinteisten opillisten kysymysten pohtimisen sijaan. Uutta herätyskristillistä linjaa edustavat ajautuivat Muroman ja Suomen Raamattuopiston piiriin.

Queenin linkistä , koskien herätysliikettä.
Tyttöjen ulkoinen look on voinut olla eräänlainen uhka. Varsinkin , jos paikkakunnalla vaikutti näitä viidesläisiä ja heihin rinnastettavia.
Varmasti tytöt poikkesivat paikallisista - luulisin.
60- luku toi tullessaan jo paljon. Musiikin puolelta , vapaan seksin ja keskikaljan mm. Ossuuskauppaan. Joskin vielä 70 - luvulla oli ns " kuivia kuntia " , joissa Mallasjuoman lahtelaiset jäivät juomatta.
Samoin vielä 70-luvun alussa minulta evättiin pääsy eräälle hyvin suositulle leirintäalueelle pitkän tukan ja autossa olleen kitaran takia.

Oho. Laiton vahingossa pikavastauksena. Siksi en saa nyt korostuksia esiin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Tutkailin hieman etp:stä noita keskusteluissa olleita asioita. (Kai ne passaa tänne laittaa)

Pesulalapuksi tulkitun nauhanpätkän löysi 18.8. Lasse Kolu -niminen mies. Lappu oli leppäpensaan juurella miltei siinä kohdassa, missä tyttöjen teltta oli sijainnut.

Noista tyttöjen rahavaroista; Eine oli baarissa tehnyt ostoksia 230 markan edestä ja todennäköisesti maksanut 1000 markan setelillä, tai ainakin jollakin isolla rahalla, joten hän sai vaihtorahoja runsaasti.
Riitta oli apteekissa tehnyt 38 markan ostokset maksaen 100 markan setelillä.
Tyttöjen surman jälkeen ei rahaa löytynyt kuin 3 markkaa, mitkä olivat jääneet toilettilaukkuun.

Näihin tietoihin nähden tuntuu oudolle, että Riitta siis osti vain tuon yhden terveyssiteen. Liekö sitten tosiaan kyse siitä, että hän ei halunnut vaivoikseen koko pakettia tai että tytöillä oli loppumatkalle tiukka budjetti. Jospa he esim. olisivat halunneet ostaa Varkauden sukulaisilleen tuliaisia.

Aikataulua:
18.-19.7. Naarajärven leirialue
19.7.-21.7. Rantasalmi, Tynkkysen talo
21.-23.7. Punkaharjun leirintäalue
23.-24.7. Joensuun leirialue
24.-26.7. Koli
26.-27.7. Polvijärvi, matkustajakoti

Härkä jo edellä toi esille tuon Tulilahti-aikataulun eli kun tytöt pääsivät lossilta ja saapuivat Heinävedelle kello oli jo 19. Kerrotaan, että he menivät Osuuskaupan baariin, ostivat 4 lasia maitoa, 2 munkkia ja 2 viineriä. He olivat jo tulleet ulos baarista, kun Eine oli palannut sinne ja ostanut vielä 2 munkkia lisää.
Seuraavaksi tytöt menivät apteekkiin ja joutuivat soittamaan kelloa, koska apteekin päivystys oli päättynyt klo 19.

Keskuskahvilassa oli sana kiirinyt ja tytöt oli pantu merkille ja huomattu näiden siitä jatkaneen Varkauden suuntaan. Sieltä oli vinkattu tästä tyttöjen suunnasta Pelkoselle ja Ruuskaselle, jotka olivat ensin ajaneet tyttöjä vastaan, kääntyneet ja käyneet Keskuskahvilan luona kysymässä siinä olleilta nuorilta, mihin tytöt menivät. Sitten tuokkospojat olivat jo huomanneetkin, että tytöt kääntyivät leirintäalueen tielle.

Miksi tytöt olivat pysähtyneet kirkon luona? Löysin siihen syyn etp:stä. Tytöt olivat siihen asti polkeneet shortsiasussa, mutta vetäneet siinä jalkaansa pitkät housut.
Tästä en päässyt näin nopeasti etp:tä vilkaisten selville, että kuka tämän on kertonut.

Yritin tarkkaan katsoa etp:stä, missä välissä tytöt baari- ja apteekkikäyntinsä lisäksi kävivät majataloon pyrkimässä. Tällaisesta en löytänyt mitään mainintaa! Mistä siis on peräisin tämä ajatus, muistaneeko kukaan?

Pelkonen ja Ruuskanen eivät ainakaan itse kertoneet olleensa tyttöjen juttusilla kummankaan kohtaamisen aikana (vastaanajo, seuraaminen Tulilahden tielle).
Post Reply