Hesarin seurannan mukaan alas vaipuva kantoraketti on tällä hetkellä enää vajaat 30 km ilmakehän yläpuolella, radalla Etelä-Amerikasta kohti Afrikan eteläpuolista merialuetta ja Intian valtamerta, mistä sen hehkuva loppusyöksy mahdollisesti alkaa.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007964815.html
Edit: Olipa ennenaikainen arvio. Onko tullut uutta tutkatietoa vai mitä tapahtunut, mutta raketinromu ottaa lisää korkeutta, kun se vielä puoli tuntia sitten tuli vauhdilla alaspäin. Ei pitäisi tuolla olla geoidissakaan suuria kuhmuja. Tai ehkä animaatio perustuu malliin, jota on justeerattu. Tai pikemminkin siis, öö, 21 tonnia rautaa ja muuta hardwarea (umpikuorisen rautatietavaravaunun verran) on alenevalla, soikealla radalla, joka jollain kierroksella tulee ilmakehän ylärajalle 122 km:n tekniseen korkeuteen, kaasunvastus rupeaa hidastamaan menoa ja sitten maaemo kutsuu. Tällä kierroksella se käväisi 150km: korkeudella Brasilian yläpuolella ja rupesi sitten loittonemaan.
Edit 2 15:33. Romu on Indonesian yllä 186km:n korkeudella päiväntasaajalla, missä Maapallon pinta ulottuu korkeimmalle. Litistyneisyys on n. 1/298 osa maan päiväntasaajasäteestä, n. 21km. Seuraavan kerran raketinjämä on päiväntasaajalla Etelä-Amerikan länsirannikon tuntumassa. Jos kiertäisi ympyräradalla sen pitäisi nyt loitontua maan pinnasta, kunnes taas alkaa lähestyä päiväntasaajaa. Ja niinhän siinä käy, korkeus on Pohjoisella Tyynellämerellä jo yli 200 km, ts. Lat 42N korkeutta 203km. Elliptisen radan polttopiste näkyy olevan eteläisellä pallonpuoliskolla, missä pudokas käy lähimpänä maata, ja minne se kaiketi putoaa. Siellä on enemmän merta kuin pohjoisella pallonpuoliskolla.
Edit 16:15. Pitkä Marssi on taas päiväntasaajan yllä, korkeus 158km. Ero edelliseen ylitykseen on -28 km. Tämä on pääosin radan elliptisyyden vaikutusta, mutta kapistus lienee myös pudonnut hieman lisää. Minimikorkeus 150km oli eteläisen Brasilian kohdalla n. klo 16:25. Putoamisnopeus on alle kilometri rundia kohden, kun vielä 28 km on jäljellä ennen ilmakehää. Lat 42S, korkeus 156km, mistä rata taas kohoaa kohti pohjoista pallonpuoliskoa, joskin myös referenssiellipsoidin pinta kohoaa päiväntasaajalle asti ja vähentää elliptisyyden vaikutusta ratakorkeuteen.
Edit 16:59 Täysi kierros takaisin päiväntasaajalle on matkattu. Kesti 86 min ja ylityskorkeus 182km, putosi neljällä kilometrillä. Seuraavalla kierroksella uhka avaruudesta ylittää itäistä Aasiaa ja itäistä Afrikkaa, lyhyehkösti myös Etelä-Amerikan eteläosia, missä rata on matalimmillaan mantereen yllä. Radan matalin piste on seuraavaksi moniaita kierroksia veden yllä, Eteläisellä Tyynellämerellä.
Edit 17:21 Radan pohjoinen käännepiste Kamtshatkalta etelään, Lat 42N, korkeus 198 km, eli viitisen kilometriä alempana kuin edellisellä pyyhkäisyllä.
Edit 22:00 Minimikorkeus 146km n. klo 22:25 Etelämerellä. Kantoraketti vajoaa radallaan n. 700m tunnissa ja saavuttaa sillä nopeudella ilmakehän rajan 34 tunnin kuluessa. Odotettu valoilmiö nähtäisiin siinä tapauksessa vasta maanantain puolella. Putoamisnopeus ei kuitenkaan ole vakio vaan kasvaa loppua kohden ja saattaa hetkellisesti hidastuakin.
Edit 7:00+24:00 Raketti saapui ilmakehään klo 5:24, syttyi palamaan ilmanvastuksen aiheuttaman kitkan vuoksi ja putosi Intian valtamereen. Kuivaa maata oli lähimmillään Malediiveillä. Jonkin aikaa lennon loppuvaiheissa ennakoitiin, että putoaminen tulisi tapahtumaan Välimereen, mutta pitkäksi meni. No, eihän tämä hallitsemattoman putoamisen ennustelu ole rakettitieteen kovaa ydintä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007964815.html