M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by härkä »

Eilen illalla tapahtui M 5 moottoritiellä Somersetin Tauntonin lähellä Britannian pahin liikenneonnettomuus miesmuistiin.
Olosuhteet olivat huonot , koska ilma oli hyvin sumuinen. Lisäksi oli pimeää.
Tapahtumapaikka sijaitsee erään valtaväylän varrella muutamia kymmeniä kilometrejä ennen Bristolia.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-somerset-15603124

Tähän mennessä tulleiden tietojen mukaan useita on kuollut ja kymmeniä olisi loukkaantunut.
Osa uhreista oli jäänyt loukkuun autoihin. Ainakin neljä ajoneuvoa oli tulessa , joista kaksi oli rekkoja.

Varsin lähellä onnettomuuspaikkaa pidettiin samanaikaisesti suurta festivaalia.
Bridgewater Guy Fawkes carnivalia. Bridgewaterin kaupunki sijaitsee onnettomuuspaikalta hieman pohjoiseen ( Bristoliin ) päin.
Juhla on peräisin jo 1600 - luvulta ja on vuosittain järjestettävä.

Guy Fawkes kavereineen yritti räjäyttää vuonna 1605 parlamenttitalon ruudilla , mutta he epäonnistuivat aikeissaan.

http://www.bridgwatercarnival.org.uk/

Tällä hetkellä karnevaali on eräs Euroopan suurimpia valoon ja tuleen perustuvia juhlia.

Mitkä mahtoivat olla onnettomuuteen johtaneet tekijät ?
Kuinka suuri oli sumun ja pimeän vaikutus ?
Oliko alkusyy vain yhden kuljettajan ?
Tietoa tullee lisää vielä tämän päivän kuluessa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by will »

Kuolleita on löytynyt seitsemän ja sairaalahoitoon on toimitettu 51 henkilöä. Täysin palaneissa autoissa voi olla lisää uhreja. Kaikille kolarissa osallisena olleille 34 autolle tehdään rikostutkinta onnettomuuden syyn selvittämiseksi.

Onnettomuutta ennen satoi rankasti vettä ja oli sumuista. Guy Fawkes -festivaalin savujen arvellaan osaltaan heikentäneen näkyvyyttä edelleen. Onnettomuuspaikka on 50-100m moottoritielle saapuvan rampin päättymisen jälkeen. Ramppi ja kolme muuta ajokaistaa ovat tukossa laidasta laitaan. Osa ajoneuvoista on voimakkaasti törmännyt keskikaiteeseen. Läpi ei ole päässyt mitään kautta.

Image

lähde: http://www.thisisbristol.co.uk/1-30pm-u ... story.html

Poliisi kiittää yhteistyöstä ja kertoo tutkivansa asian perusteellisesti.

------

Suomen liikenneonnettomuustutkinnan raporttien mukaan kuolemaan johtaneilla onnettomuuksilla on tyypillisesti useita syitä, joiden yhteisvaikutus on johtanut onnettomuuteen. Fiktiivisesti tähän onnettomuuteen soveltaen: Ensisijainen syy väistämisvelvollisuuden huomiotta jättäminen moottoritielle saavuttaessa, myötävaikuttavina syinä väistettävän ajoneuvon puoltava jarru ja usean osallisena olleen ajoneuvon liian suuri tilannenopeus.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by härkä »

Joittenkin brittilähteiden mukaan kuolleita voisi olla 12.

Tapahtumapaikka on tässä

http://maps.google.co.uk/maps?q=Ruishto ... a&t=h&z=16

Se on hieman kiihdytyskaistan jälkeen , tultaessa M 5 :lle kantatie A 358; n suunnasta.
Huom. vasemman puoleinen liikenne , eli kohti kuvan ylälaitaa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by will »

Street view onnettomuuspaikan kohdalta, etelään kulkevan väylän puolelta:

http://maps.google.co.uk/maps?hl=fi&ll= ... 6,,1,-3.73

missä sama opastetaulu, kuin Iltasanomien tuoreeltaan otetussa yökuvassa:

Image

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/aina ... 37086.html

Kolaroidut autot ovat n. 50 m.n matkalla joen yli kulkevan sillan pohjoispuolella.

http://www.chardandilminsternews.co.uk/ ... pe=display

Googlen ilmakuvakartasta ja em. kuvasta katsoen silta näyttäisi olevan notkahtanut eteläpäästään. Notko tuskin on vienyt ohjattavuutta, mutta rankkasateella mahdollisesti kertyvä vesi voi johtaa vesiliirtoon. Jos näin, niin tien rakennevirhe voisi olla osasyynä. Ei ole tietoa, oliko määrätty alennettu nopeusrajoitus huonon liikennesään vuoksi. Onnettomuuspaikan kohdalla on säädettävä nopeusrajoitustaulu.

Edit.
Poliisi vahvistaa sunnuntaiaamuna, että onnettomuudessa on kuollut seitsemän henkeä. Paikka on pääosin siivottu ja kuulustelut käynnissä.
Image

Lähde: http://www.metro.co.uk/news/pictures/ph ... rway-crash

Uutisvideo tapahtumapaikalta palaneine autoineen:

http://www.metro.co.uk/news/880834-m5-c ... m-7-deaths

Haastateltu poliisi kertoo onnettomuuspaikan olleen tulimerenä, mikä vaikeutti paikalle tulleiden auttajien yrityksiä saada uhreja pois autoista.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by härkä »

Aivan tapahtumapaikan lähellä , Tauntonin rugbykentällä on ollut ilotulitus ja rovioita.
Osana Guy Fawkes juhlaa , mutta tämä ei liittyne varsinaisesti Bridgewaterin pääjuhlaan.
Poliisi selvittää nyt rugbykentän tapahtumaa. Oliko lupaa ja kuka järjesti ?

Oli pimeää , satoi rankasti ja oli vielä sumuakin. Jos oli lisänä mustaa savua , kuten linkissä sanotaan , on edessä saattanut olla " musta seinä ".
Tämä on johtanut jarrutuksiin jne.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/11 ... 78465.html

Matalapaine ohjaa savut alaspäin ja vallitsevan tuulen suunnan mukaisesti. Kenttä löytynee tuosta aiemmin linkittämästäni kartasta.

Tuossa onnettomuudessa on ollut osallisina useita rekkoja.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen , että rekat ajavat usein " kolonnana " täällä meilläkin. Eli on liikennetilanne , jossa on useita samaan suuntaan meneviä rekkoja. Sitten taas " tyhjää " .
Miksi rekkakuskit tykkäävät ajaa noin ?
Usein joutuu ohittamaan jopa kymmenen rekan jonon , kun lähestytään vaikkapa Helsinkiä moottoriteiltä käsin.
Sama ilmiö on myös Saksan moottoriteillä ja ainakin Espanjassa.

Jos jotain yllättävää sattuu , on jälki moninkerroin pahempaa - mielestäni.
Jos yksi tai kaksi rekkaa kolaroi , kuolee muutama.
Jos useampi , niin uhrien lukumäärä vähintäänkin tuplautuu.

Syy ei ole välttämättä tässä tapauksessa rekkakuskien , mutta jos kokematon autoilija joutuu rekkojen edessä tämänkaltaiseen yllättävään tilanteeseen , seuraa aivan varmasti ongelmia.
Tämä pitäisi ennakoida.
:D No tulipa vähän " liikennevalistusta " :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by härkä »

Tuo samainen päivämäärä 5.11 on yleinen " kokkopäivä " ( Bonfire night ) koko maassa.
Myös Uudessa Seelannissa , Australiassa ja Etelä - Afrikassa sitä vietetään.
Ruutiyötä vaalitaan siis voimaperäisesti.

Guy Fawkes ei ollut kuitenkaan tuon ruutisalaliiton nokkahahmo. Hän oli Robert Catesby.
Fawkes oli ilmeisesti määrätty sytyttäjän hommiin , kun räjäytettävän kohteen kellaritilat oli vuokrattu ja sinne oli roudattu lukuisia ruutitynnyreitä.
Jaakko 1 sai kuitenkin asiasta jotakin kautta vihiä ja koko kopla saatiin kiinni.
Heidät teloitettiin julmalla tavalla. Muummuassa raajoja revittiin irti. Fawkes vältti raaimman kohtalon , koska hyppäsi itse " nahkurin orsilta " ja mursi vain niskansa ja kuoli.

Tässä salaliittojengi.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gunpo ... rators.jpg
Kivat hatut. ostan seuraavasta tilistä tuollaisen. Jos joku löytää , ottakoon heti yhteyttä :shock:

Sirpa oli siis lopulta oikeassa. Salaliittoja löytyy , kun tarpeeksi syvältä kaivetaan.
Toinen salaliitto elää tänäkin päivänä.
Nuo kivat pikku vintiöt :D , Anonymokset nimittäin käyttävät eräänä " naamionaan juuri tuon Guido Fawkesin kasvokuvaa.

Itse onnettomuuteen täytynee palata jonkin ajan päästä , kun tapauksen tutkinta etenee.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by will »

Rugbyklubi ilmoittaa järjestäneensä varttitunnin ilotulituksen heti kahdenksan jälkeen mutta ei kokkoja. He esittävät osanottonsa uhrien omaisille ja ystäville. Klubi kertoo olevansa yhteistyössä poliisin kanssa onnettomuuden selvittämiseksi.

http://www.somersetcountygazette.co.uk/ ... statement/

Kävikö peräti niin, että joku pysähtyi sateiselle moottoritielle katsomaan rugbyklubin ilotulitusta ja 33 muuta ajoi päälle?

Rugby-klubin mukaan ilotulitus olisi päättynyt varttituntia ennen lehdistön kertomaa onnettomuuden ajankohtaa: 8:30 PM GMT. Jos nämä ajat pitävät paikkansa, niin ilotulituksella ja onnettomuudella tuskin on välitöntä yhteyttä toisiinsa. Katsojien poistuminen moottoritien kautta on periaatteessa voinut olla osatekijänä.
Kepuliina
Posts: 7
Joined: Tue Oct 18, 2011 9:35 pm

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by Kepuliina »

härkä wrote:
Varsin lähellä onnettomuuspaikkaa pidettiin samanaikaisesti suurta festivaalia.
Bridgewater Guy Fawkes carnivalia. Bridgewaterin kaupunki sijaitsee onnettomuuspaikalta hieman pohjoiseen ( Bristoliin ) päin.
Juhla on peräisin jo 1600 - luvulta ja on vuosittain järjestettävä.

Guy Fawkes kavereineen yritti räjäyttää vuonna 1605 parlamenttitalon ruudilla , mutta he epäonnistuivat aikeissaan.

http://www.bridgwatercarnival.org.uk/

Tällä hetkellä karnevaali on eräs Euroopan suurimpia valoon ja tuleen perustuvia juhlia.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot.

http://www.youtube.com/watch?v=wBadSmt2CIY
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by will »

Poliisin mukaan ilotulitus on merkittävä tutkimuslinja etsittäessä syytä onnettomuuteen. Rugbyklubi jyrkästi kiistää olevansa osasyyssä onnettomuuteen, ja arvelee mm. autoilijoiden itsensä aiheuttaneen sen. Ilotulituksen päättymisestä kesti kymmenen minuuttia onnettomuuden tapahtumiseen. Ilotulituksen aikana näkyvyys oli ollut vain muutamia metrejä.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-15623284

Liikenneministerin mukaan todistajat olisivat sekoittaneet keskenään ilotulituksen savun ja onnettomuuspaikan palosta aiheutuneen savun, ajatelleen jälkimmäisen olleen olemassa jo ennen onnettomuutta. Tulipalossa kehittivät paksua savua mm. dieselöljy, autonrenkaat ja muoviset autonosat.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/ ... 70x973.jpg

Lähde: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... fault.html

Edellä olevan kuvan perusteella ensimmäinen rekka on pysähtynyt ajoradan suuntaisesti hitaimman liikenteen kaistalle, toinen rekka väistänyt sitä puolentoista kaistan yli, ettei aja perään ja neljä viimeistä rekkaa menneet linkkuun, ehkä peräänajon seurauksena.

Kaksi kuorma-autonkuljettajaa kuoli. Ilmeisesti he ajoivat noita ruttun kolaroituja ja maan tasalle palaneita autoja. Samaan sumaan ajoivat menehtyneet eläkeläispariskunta, isä pikkutyttöineen ja yksinäinen mieskuljettaja.

Mikä olisi saanut ensimmäisen kuorma-auton pysähtymään; oliko tiellä kolmaskymmenes viides auto, joka oli jostain syystä esteenä ja ajoi tiehensä onnettomuuden tapahduttua? Onnettomuuspaikan kohdalla on ohjattu nopeusnäyttö. Olisiko sen avulla määrätty alennettu nopeurajoitus pimeyden, sateen ja sumun vuoksi ja savupilven nähdessään kuljettajat olisivat pienentäneet nopeuttaan jarruttamalla äkillisesti. Poliisin epäilyn mukaan jarruttamisen syynä voisi olla savupilvi.

Onnettomuuspaikan edessä näkyvät poliisin valkea rikostutkimusauto ja vaaleansininen rikostutkimusteltta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: M 5 Taunton Somerset UK 5.11.11

Post by härkä »

Tuosta voisi saada tosiaankin sen käsityksen , että jotakin on tapahtunut jo ennen päärysäystä.
J B Wheatonin rekka seisoo täysin ehjän oloisena ja Icelandin rekka on onnistunut sen väistämään.
Toisaalta Icelandin rekan edessä on jo neljä henkilöautoa kolaroineena.
Icelandin rekka on väistäessään saattanut osua joihinkin autoihin , mutta tuskin kuitenkaan neljään.
http://www.youtube.com/watch?v=UEEveIUSK34

Joko J B Wheatonin rekan edessä on tapahtunut jotakin äkkiarvaamatonta , eli auto vesiliirrossa tai jonkin toisen kuskin huomio ilotulituksessa jne.
Tai J B Wheaton rekan kuski on hiljentänyt ja lopulta pysähtynyt omien tarpeittensa johdosta.
Eräänä osasyyllisenä onnettomuuteen pidän joka tapauksessa Icelandin rekan kuskia , joka yksinkertaisesti ajoi liian lähellä edellä ajavaa rekkaa.
Tämä on mielestäni ratkaiseva virhe kun ajatellaan varsinaista pääonnettomuutta takana.
Icelandin rekan väistöliikeen johdosta tukkeutuivat ajoradan oikeanpuoleiset kaistat , joka johti puolestaan lopulliseen katastrofiin.

J B Wheatonin rekan kuljettajan näkökanta asiaan voi olla merkittävä.
Miksi hän hiljensi - miltei pysähtyi ?
Periaatteessa hänellä olisi ollut tilaa ajaa vielä vasenmalla puolella olevalle alueellekin. Miksei hän mennyt sinne ?
Ohittiko joku auto kenties väärältä puolelta ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply