Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
Kummitus
Posts: 136
Joined: Tue Jul 23, 2013 6:52 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Kummitus »

Tunnistaako kukaan tuota vasemmalla seisovaa vaaleaa miestä? Muistuttaa minusta jonkin verran hypnoosipiirrosta ja Assmannia.

Image
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Arvo Kyyrölä »

<3 Aivan mahtava artikkelikokoelma teiltä herra "kummitus". Suosittelisin ylläpitoa siirtämään aineiston jäsenpuolelle. Tuhannet kiitokset!
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by will »

Olen ollut häpnadilla lyöty Kummituksen postaaman kokoelman nähtyäni.
Henkeä vedettyäni esitän omasta puolestani suurkiitoksen tästä vuoden kulttuuriteosta Bodom-aiheen tiimoilta.
Kokoelma pitäisi saada arvoiselleen paikalle fakta-Hejacissa, kuten Arvo Kyyrölä ehdottaa.
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Arvo Kyyrölä »

Muistatko will vannoutuneena Bodom- fanina nähneesi näitä kuvia? Kuvat on julkaistu Kuvaposti- lehdessä 1963, jolloin Assmannin juttu oli paljon esillä. Artikkelin lehteen oli kirjoittanut muuan Aake Jermo. Lehden tekstisisältö noudatteli pääpiirteissään Jermon legendaaristaa kirjaa. Minulle henkilökohtaisesti Kyllikki Saaren ja Tulilahden murhat ovat olleet läheisempiä.
Kaksi kuvaa mainitusta lehdestä:

Image
Tällaisella poliisiotteella takaapäin kimppuuni hyökännyt mies tarttui minua hihoista, näyttää opettaja Väinö Tanko kaksoisveljelleen lääket.lis. Kaarlo Tangolle. Kimppuun käyminen tapahtui Hämeen tiellä Hakaniementorin lähellä 13.1. 1962.

Image
Tästä minä katsoin, kuinka se mies puhui sellaiseen matkaradion tapaiseen kapistukseen, jossa oli antenni, kertoo Unioninkatu 4:n talonmiehen rouva Emmi Veikkolainen...tämän kaiken minä voin vaikka valalleni ottaa, niin että turhaa on yrittää sille tohtorille valehtelijan nimeä antaa.
Rikostarkastaja Jousimaa: Voi voi, jos tietäisitte, kuinka paljon meille on kerrottu murhayönä sattuneista merkilliistä tapahtumista.Tämä ei suinkaan ole niistä merkillisin. Sitä paitsi, mitä tekemistä Assmannilla on Bodominjärven murhien kanssa. Hänen alibinsa on todettu pitäväksi.


Samaa mieltä olen myös itse.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by will »

Arvo Kyyrölä wrote: Fri Nov 08, 2019 11:54 pm Muistatko will vannoutuneena Bodom- fanina nähneesi näitä kuvia? Kuvat on julkaistu Kuvaposti- lehdessä 1963, jolloin Assmannin juttu oli paljon esillä. Artikkelin lehteen oli kirjoittanut muuan Aake Jermo. ... Sitä paitsi, mitä tekemistä Assmannilla on Bodominjärven murhien kanssa. Hänen alibinsa on todettu pitäväksi.[/size]

Samaa mieltä olen myös itse.
Kiitos kiintoisista kuvista. Veljekset ovat yhteiskuvassa! Väinö oli Käpylän yläkansakoulun opettaja silloin, kun itse siirryin sieltä oppikoulun puolelle. Kuten on jo ennen todettu, Väinö oli myös koulun kurinpidollinen auktoriteetti, johon luokkani naisopettaja vetosi, kun takarivin isot pojat (so. luokalle jääneet) olivat levottomia opetuksen aikana. "Pitääkö minun pyytää opettaja Lindholm tänne!", oli hänen viestinsä, minkä jälkeen tilanne rauhoittui. Olen ajatellut, että entisen oppilaan käsiksi käyminen Väinöön kaupungilla olisi ollut kostotoimi kouluaikaisesta kurinpidosta. Muitakin selityksiä voi olla.

En ollut enää Assmannin tutkinnan aikoihin kovin kiinnostunut Bodomista, koska tuntui siltä, ettei ratkaisu lähestynyt, vaikka uusia epäiltyjä tuli harvakseltaan yleisön tietoon. Jälkeenpäin luettuna Assmannin alibi vaikuttaa horjuvalta, koska se on vahvistettu vasta kolme vuotta tapahtumien jälkeen ja sen ankkurina toiminut ambulanssikuljetus sairaalaan oli vasta maanantaina. Näin ollen on mielestäni epävarmaa, onko alibi todella murhayölle vai vasta seuraavalle. En kuitenkaan pidä Assmannia tekijänä, koska häntä ei ole tutkinnassa yhdistetty rikospaikkaan. Kelpo syyllisehdokas hän toki on ollut ja loppuun asti esittänyt sitä roolia. Jos sanotaan, että Assmannia on suojeltu, voi yhtä lailla kysyä, ketä tai mitä Assmann itse suojeli?

Kannettavat radiolähettimet olivat siihen aikaan luvanvaraisia. Varmaan tämä talonmiehen rouvan näkemä lähetin on selvitetty, jos ei luvista, niin luvattomuuden vuoksi kuitenkin. Jotain tietoa asiasta on ollut netissä, mutten pysty toistamaan sitä riittävän tarkasti. Muistaako kuka muu?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Eks-EkstroVertti »

Kyse oli nuorten miesten (muusikoiden) radiopuhelinpelleilystä, jolla ei väitetysti ollut tekemistä Stasin tai muunkaan tiedustelun, eikä etenkään Tangojen kanssa.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by -Uta- »

Kummitus wrote: Fri Nov 01, 2019 2:14 pm Löytyikö muuten koneen uumenista kokoelma vanhoja lehtileikkeitä. Laitoin pdf:än tonne https://aijaa.com/n2geBj
Kylläpä onkin hieno lehtileikekokoelma, kiitos!

Samaa mieltä muiden kanssa, että olisi kiva jos kokoelma löytyisi myös jostain muualta, ettei se ikään kuin unohdu tänne ketjun syövereihin.
Samsoni
Posts: 9
Joined: Sat Oct 19, 2019 4:54 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Samsoni »

Silminnäkijöiden kommentit telttapaikasta: teltan päällä olija "uikutti", liikutti jäseniään, oli vaihtanut asentoa. Vaatteet kunnossa, harmaa villapaita päällä. Tuo menee muuten kaukaa katsottuna pikkutakistakin. Oliko Gustafsson vaihtanut vaatteitaan teon jälkeen? Arvi Vainio totesi yhden uhreista viedyn jo pois. Ei tiennyt, olisiko tuo voinut näytellä uhria.

Gustafsson pääsi sairaalan suojiin, pois kuulusteluista ja vältti heti alkuunsa ikävät kysymykset. Riitti kun piti silmänsä kiinni. Mutta silti, jos hän on tappaja, on kaiken pitänyt onnistua todella suotuisten tähtien alla, ellei sitten todella epäilyttävät kuulusteltavat eli Kivilahti tai lintupojat auttaneet painostuksen alla lavastuksessa. Kivilahti on jutun ehkä hämäriin tyyppi. Pakoili toista viikkoa poliiseja, siis ei ilmoittautunut ja ei mukamas käynyt murhaniemellä missään vaiheessa, vaikka veneili ja kalasteli tapahtumapäivänä kaverinsa kanssa ja niemellä oli kova kuhina. Tiesi jo, mitä siellä oli käynyt. Kuka hänet vaiensi? Oliko se Gustafsson, joku Kivilahden tuttu vai joku ulkopuolinen? Poika parka taisi olla kovin peloissaan.
Samsoni
Posts: 9
Joined: Sat Oct 19, 2019 4:54 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Samsoni »

Mitä mieltä veljet olette tästä sisarpalstalle postitetusta viestistä, jonka lähettäjä on ilmeisesti tämä yksi Suomen kovimmista/parhaimmista Bodomin harrastajatutkijoista:

"Toivon, että voin vastata perustellusti tämän otsikon kysymykseen seuraavien kuukausien aikana. Sen voin jo luvata, että jotain säpinää tapaukseen saadaan. Jos ei mistään muusta syystä, niinjulkisuuden takia."

Ja tuo viesti on postattu otsikon "Kuka on mielestäsi Bodomin surmien takana?"

Sen tiedän, ettei ko.kirjoittaja tyhjiä postaile, vaan on tosiaan tutkinut tapausta aktiivisesti pitkään ja omaa tietoa enemmän kuin osa virkavallasta, joka tapausta on tutkinut. Tosin itse pidän edelleen Gustafssonia todennäköisimpänä syyllisenä todisteiden, haastatteluiden ja yleisesti kokonaisuuden valossa. Mutta en tietenkään sulje muita vaihtoehtoja pois, sen verran paljon on aukkoja tapauksessa. Oikeuden tuomion riittävyyden kannalta Gustafsson ei edelleenkään ole syyllinen. Mitään sen suuntaista ei ole 2005 oikeudenkäynnin jälkeen ilmaantunut.
Kummitus
Posts: 136
Joined: Tue Jul 23, 2013 6:52 pm

Re: Bodomjärven kolmoismurha 1960; yleisviestit

Post by Kummitus »

Samsoni wrote: Wed Nov 13, 2019 8:16 pm Mitä mieltä veljet olette tästä sisarpalstalle postitetusta viestistä, jonka lähettäjä on ilmeisesti tämä yksi Suomen kovimmista/parhaimmista Bodomin harrastajatutkijoista:

"Toivon, että voin vastata perustellusti tämän otsikon kysymykseen seuraavien kuukausien aikana. Sen voin jo luvata, että jotain säpinää tapaukseen saadaan. Jos ei mistään muusta syystä, niinjulkisuuden takia."

Ja tuo viesti on postattu otsikon "Kuka on mielestäsi Bodomin surmien takana?"

Sen tiedän, ettei ko.kirjoittaja tyhjiä postaile, vaan on tosiaan tutkinut tapausta aktiivisesti pitkään ja omaa tietoa enemmän kuin osa virkavallasta, joka tapausta on tutkinut. Tosin itse pidän edelleen Gustafssonia todennäköisimpänä syyllisenä todisteiden, haastatteluiden ja yleisesti kokonaisuuden valossa. Mutta en tietenkään sulje muita vaihtoehtoja pois, sen verran paljon on aukkoja tapauksessa. Oikeuden tuomion riittävyyden kannalta Gustafsson ei edelleenkään ole syyllinen. Mitään sen suuntaista ei ole 2005 oikeudenkäynnin jälkeen ilmaantunut.
Arvelen jutun liittyvän tuohon aiemmin mediassa olleeseen Jari Louhelaisen DNA-tutkimuksiin. Odotan kyllä suurella mielenkiinnolla mitä tietoja sieltä tihkuu.
Post Reply