Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
Vulvados
Posts: 1827
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Mon Jun 25, 2018 10:38 am

Yleensähän kylmä ja sateinen juhannus vähentää merkittävästi hukkumisia, mutta ei näköjään kokonaan, harmi! :(
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein


User avatar
will
Posts: 2179
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Mon Jun 25, 2018 10:59 am

Vain kaksi juhannushukkumista on alustavasti kirjattu, niistä toinen, vahvistamaton asialliseksi kerrotun huvikuljetusveneen hajottua kesken matkan. Toinen Haukiveden onnettomuus mukaan lukien hukkuneita olisi voinut kertyä tavanomaista enemmän, mikäli ei olisi käytetty pelastusliivejä. Se, että Porosalmella veneessä ollut mies on edelleen kateissa pelastusliiveistä huolimatta voisi viitata siihen, että hän olisi päässyt maihin ja menehtynyt sairauskohtaukseen etäämpänä rannasta, mistä ei ole osattu etsiä.

Vai onko liivit löydetty ajelehtimasta tai vesirajasta, mutta ei miestä? Näkikö joku hänen hukkuvan? Oliko liivejä riittävästi?

Edit: Rantasalmen lehti 27.6.2018 tarkentaa onnettomuutta veneen osalta siten, että se oli alumiinirunkoinen, keulastaan lasikuitua ja katsastettu 12 hengelle. Poliisin mukaan veneessä ei ollut ylipainoa, mutta oli 13 henkeä, joista noin puolet lapsia. Kaikilla 12 pelastetulla oli asianmukaiset pelastusliivit, eikä alkoholilla ollut osuutta haveriin vaan se oli puhdas onnettomuus, ilman rikosepäilyjä.

Onnettomuusvene oli matkalla Porosalmen lomakylän satamaan ja se upposi n. 200m:n päähän lähimmästä rannasta. Veden varaan joutuneista 12 henkeä pelasti Oravin suunnasta tullut toinen vene ja kadoksissa olleen etsintöihin osallistui myös pian onnettomuusveneen uppoamisen jälkeen paikalle tullut poliisivene.

---

Kadoksiin jääneen miehen pelastusliivien käytöstä ei tässäkään uutisessa kerrota mitään. Häntä etsitään sukeltajien avulla, mikä voisi merkitä tiedettävän, ettei juuri hänellä sittenkään olisi ollut pelastusliivejä.

Jonkinlainen estoniaefekti tulee mieleen: Lasikuitukeula olisi repeytynyt kiinnityksistään, kun olisi isolla kuormalla ja moottoriteholla ajettu myrskyn nostamaan jyrkkään aallokkoon, minkä jälkeen veneen matalampi, alumiininen tasakeula olisi ruvennut ottamaan vettä sisään. Kun vettä tulee veneeseen paljon, siitä ei nopeasti selvitä lippimällä yhdellä äyskärillä. Pitäisi olla ämpäri tai useampia. Tällaista veneen hätätyhjentämistä on testattu. Oli uppoamisen syy mikä oli, se kunnolla selvitetään, kun vene on nostettu.

User avatar
will
Posts: 2179
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Thu Jul 05, 2018 2:46 pm

Poliisitiedotteen mukaan Rantasalmen Parkunselän onnettomuuden kateissa ollut uhri löytyi aamulla kuolleena Poronsalmesta n. 400m:n päässä veneen uppoamispaikalta, mistä puolestaan on aiemmin kerrottu olleen 200m lähimpään rantaan. Poliiisi selvittää kuolinsyytä ja aikoo nostaa veneen lähiviikkoina veneonnettomuuden syyn tutkimista varten.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... ytyi_71942

Onnettomuuspaikkaa ei ole tarkemmin kerrottu, mutta tiedotteessa hukkuneeksi kuvatun uhrin löytöpaikkana mainittu Poro(n?)salmi on Porosalmen kylän Linnonniemen ja Suvisaaren välinen, n. puoli kilometriä pitkä salmi, joka eteläpäästään aukeaa onnettomuuspaikkana mainitulle Parkunselälle.
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... A100%7D%5D
Mahdollisesti on tultu salmen suojasta selkäveden tuulen alaiselle puolelle, missä aallokko olisi ylittänyt veneen merikelpoisuuden.

Koska onnettomuusveneen matka on ollut Järvisydämen matkailukeskukseen, vesi ns. syvää, rannalle 200m ja onnettomuuden nähnyt sekä useimmat uhrit pelastanut veneilijä tullut Oravin suunnasta, haveri olisi voinut sattua Linnonsaaren itäpuolella mihin Rantasalmen mantereen suunnasta puhaltaneen myrskytuulen nostama aallokko hyvin sopi. Ruumis olisi voinut siitä ajautua Porosalmeen. Löydetyn uhrin pelastusliivien päälläolosta ei edelleenkään ole mitään mainintaa.

User avatar
-Uta-
Posts: 2212
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Risteilyalus merihädässä Norjassa

Post by -Uta- » Sat Mar 23, 2019 8:52 pm

100 ensimmäistä evakuoitu merihädässä olevalta alukselta Norjassa – 1200 jäljellä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1ba ... 3720ee9ad7
Tänään klo 19:53

Poliisipäällikön mukaan kaikkien matkustajien evakuoiminen tulee viemään aikaa.

Ensimmäiset sata matkustajaa on evakuoitu Länsi-Norjan rannikolla merihätään joutuneesta Viking Sky -risteilyaluksesta, uutistoimisto AFP kertoo. Laivassa on yhteensä noin 1 300 matkustajaa. Yksi matkustaja on saanut lieviä vammoja evakuoinnin yhteydessä. Evakuointeja on tehty helikoptereilla.

Alus lähetti aiemmin lauantaina hätäviestin moottoriongelmien ja huonojen sääolosuhteiden vuoksi. Norjalaislehti VG:n haastattelema lähistöllä asuva mies kertoo, että tuuli on riepotellut hänen navettansa katon irti. Miehen mukana aallot ovat 10–15 metrin korkuisia.

Alus on ankkuroituneena noin kahden kilometrin päässä rannasta.

Poliisipäällikkö Tor Andre Frankin mukaan kaikkien matkustajien evakuoiminen tulee kestämään kauan. Se johtuu sekä haastavista keliolosuhteista että siitä, että helikopterit pystyvät kuljettamaan vain enintään viisitoista ihmistä kerrallaan. Pelastusta on yritetty myös lähettämällä paikalle toinen alus, joka hinaisi Viking Skyn rantaan.

Image
Myrskytuulet ja voimakas aallokko vaikeuttavat evakuointia. EPA / AOP

Rannalle on perustettu evakuointikeskus pelastetuille. Pelastuskeskuksen tiedottajan mukaan evakuointioperaatio on lähtenyt liikkeelle hyvin

Samppa Rautio /IL

User avatar
-Uta-
Posts: 2212
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: Risteilyalus merihädässä Norjassa

Post by -Uta- » Sun Mar 24, 2019 1:21 am

Norjan viranomaiset julkaisivat videoita dramaattisesta pelastusoperaatiosta
– myös apuun tullut rahtilaiva merihädässä
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006046124.html
Julkaistu: 23.3. 21:15

Matkustajat joudutaan kuljettamaan yksi kerrallaan merihädässä olevalta risteilyalukselta. He joutuvat roikkumaan ilmassa helikopterin alapuolella kovassa tuulessa, eikä vammautumisilta ole vältytty.

Norjan meripelastuskeskus on julkaissut kaksi videota Romsdalin alueen edustalla merihädässä olevan Viking Sky -risteilyaluksen evakuointitöistä. Kahdesta eri kuvakulmasta kuvatuilla videoilla näkyy, kuinka pelastushelikopteri pörrää korkeassa aallokossa kelluvan aluksen yllä.

Meripelastuskeskuksen mukaan rannikosta kahden kilometrin päässä ankkuroituna olevan laivan tilanne on pysynyt vakaana. STT kertoo, että norjalaismedian mukaan iltayhdeksältä Suomen aikaa toistasataa aluksen 1 300 matkustajasta ja miehistön jäsenestä oli saatu tuotua turvallisesti maihin helikopterikyydillä. Norjan yleisradion NRK:n mukaan kolme evakuoitua on loukkaantunut vakavasti.

Sittemmin viranomaiset ovat ilmoittaneet yhteensä 12 evakuoidun saaneen lieviä vammoja. Yleisradioyhtiö NRK:n mukaan Kristiansundin ja Molden kaupunkien sairaalat ovat valmiustilassa vakavampien vammautumisten varalta.

Veneiden käyttäminen evakuoinnissa on poissa laskuista alueella vallitsevan myrskyisen sään vuoksi. Tällä hetkellä pelastushelikopterit kuljettavat ihmisiä yksi kerrallaan pois alukselta.

– Kyseessä on vaativa tehtävä, sillä heidän täytyy roikkua ilmassa helikopterin alapuolella ja tuuli on erittäin voimakas, kuvaili paikalla oleva silminnäkijä Odd Roar Lange NRK:lle.

Image
(KUVA: NTB SCANPIX / REUTERS)

Meripelastuskeskuksen tiedottaja Einar Knudsen kuvaili pelastusoperaatiota dramaattiseksi ja riskialttiiksi, mutta hän painotti, että asialla on kenties maailman paras pelastusryhmä.

Keskuksen ja VG:n mukaan evakuointitöitä hidastaa se, että kaksi viidestä helikopterista on jouduttu siirtämään toiseen pelastusoperaatioon. Hagland Captain -niminen rahtialus oli poikennut reitiltään avustaakseen risteilyaluksen pelastustöissä, mutta myös siihen tuli moottorivika, jonka johdosta miehistö joutui lähettämään niin ikään hätäkutsun.

Hagland Captainilla on yhdeksän ihmistä. Viking Sky -aluksella olevien kerrottiin olevan turvassa viivästyksestä huolimatta.

Norjan meteorologisen instituutin mukaan aallot ovat paikan päällä noin 6–8 metriä korkeita, ja tuuli puhaltaa 24 metriä sekunnissa.

Anna Nuutinen /IS

User avatar
will
Posts: 2179
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Risteilyalus merihädässä Norjassa

Post by will » Sun Mar 24, 2019 6:47 am

Tuulen alla oleviin lähimpiin kareihin (tyrskyt) on kuvan mukaan matkaa rekisteröidyltä ajelehtimisreitiltä vain muutama sata metriä. Jos ankkurit pettävät käy laivalle huonosti ja pelastustyöt vaikeutuvat entisestään.

Edit: Marinetraffic.com sivuston mukaan alus on nyt (5:43 UTC) selvemmillä vesillä, ajaa omin konein länsilounaaseen nopeudella 3 solmua, keskikurssi länteen. Keskinopeus ennen ajelehtimista oli 14 solmua. Ilmakuvan perusteella lähimmät matalikot ajelehtimissuunnassa ovat olleet n. 800 m:n päässä. Vertailun vuoksi: Suomenlinnasta Katajanokalle on n. 2km.

Edit 2: Nyt (9:33 UTC) Viking Sky palaa takaisin itään omin konein seitsemän solmun nopeudella muiden alusten seurassa. Huoltoalus Ocean Response on keulan edessä ja hinaa Moldeen. Perän puolella seuraa hinaaja Vivax. Huoltoalus Normand Ranger pitää samaa nopeutta ja kurssia merimailin etäisyydellä perän takana.

Edit 3: Viking Sky on saapunut omin konein Moldeen (15:20 UTC), missä sitä avustivat hinaajat Boa Heimdal ja Max Mammut. Myös hinaaja Vivax oli lähistöllä.

Edit 4:

Image

Kuva: Onnettomuusalus saapumassa Molden satamaan omin konein, jotka sammutettiin vasta laituriin päästyä. Vasemmalta: hinaaja Max Mammut, merihinaaja Vivax, risteilijä Viking Sky ja hinaaja Boa Heimdal. Off shore huoltoalus Ocean Response irroitti hinaustouvin n. tuntia aikaisemmin saattueen päästyä rannikon suojaan.


Edit 5:

Kyydissä oli 1373 henkeä, joista lähes viisi sataa pelastettiin helikoptereilla. Heistä 27 sai vammoja. Kukaan ei ole toistaiseksi menehtynyt.

Sjøfartsdirektoratetin tiedotustilaisuuden mukaan matala öljynpaine aiheutti voimakoneiden pysähtymisen.
https://www.nrk.no/nyheter/folg-flyttin ... 1.14487440

Ei kai vaan käynyt niin, että robotti (tekoäly) suojeli toista robottia (sähkövoimakoneita) ja jätti yli 1300 ihmistä ajelehtimaan kohti myrskyn alaisia rantakallioita? Kun maalla ensin olisi suunniteltu viisaita, merellä olisi ollut vähällä tapahtua enemmänkin kuin mitä sattui.

Öljyä oli järjestelmässä suositusten rajoissa, mutta dieselit kuitenkin pysäytettiin. Ehkä sattui jotain ennakoimatonta, jollaiseen on viitattu nettikeskustelussa. Esim. erittäin korkea aallokko olisi pärskynyt yli laivan ja merivettä päässyt koneiden ilmanottoon, missä puolestaan olisi ollut joku turvajärjestely vedettynä suoraksi "Nokian malliin". Monimutkainen kokonaisuus tuollainen risteilyalus toki on.

Viking Sky.png
Kuvakaappaus uutisvideolta, missä Off shore huoltoalus (Ocean Response) antaa vetoapua risteilyalus Viking Sky:lle. Molempien potkurit työntävät, kuten perävanoista on havaittavissa. Avun laadulla on oma merkityksensä haverin jälkiselvittelyissä.

Laituriin kiinnityttäessä kaksi pikkuhinaajaa pukkasi risteilyalusta, mitä avomereltä asti seurannut merihinaaja päivysti hieman etäämpänä, "just in case".

Aluksen pelastamiseen osallistui siten kaksi huoltoalusta ja kolme hinaajaa. Ihmisiä siirrettin turvaan ainakin viidellä helikopterilla. Apuun rientänyt rahtialus joutui itse merihätään.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
härkä
Posts: 5869
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Budapest Tonava Viking ja Mermaid törmäys 29.5.19

Post by härkä » Thu May 30, 2019 7:15 pm

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... board.html

Linkissä runsaasti kuvia ja videota viime öisestä törmäyksestä Tonavalla.
Hotellilaiva Viking näyttäisi purjehtivan vanhan Mermaid aluksen perään.
Mermaidissa joukko Etelä.Korealaisia turisteja.
7 kuollutta tässä vaiheessa ja todennäköisesti kuolleita on enemmän.
Joki virtaa nopeasi ja paikalla satoi runsaasti , kun haveri tapahtui.
Linkin mukaan Vikingin ukrainalainen kapteeni on pidätetty ja poliisi on aloittanut rikostutkinnan.
Kuolleiden määrä viimeisen tiedon mukaan noin 30.
7 ruumista nostettu ja 21 kateissa. 7 pelastettiin.

Image
Image
Image

https://www.vikingrivercruises.co.uk/sh ... sigyn.html
Ihan kivan oloinen uiva hotelli , jos Budapest kiinnostaa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5869
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä » Fri May 31, 2019 9:22 am

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9b2 ... b61bc8b5df

Ruotsalaismedia Aftonbladet kirjoittaa, että Viking Cruises on Budapestin jokilaivaturman myötä vaikeuksissa jo kolmatta kertaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Norjalaisen miljardööri Torstein Hagenin omistama yritys tarjoaa joki- ja meriristeilyjä ja sen laivat purjehtivat Norjan lipun alla. Viking Cruises -yritykselle vuosi 2019 ei ole ollut valoisa.

Maaliskuussa yli 1300:a ihmistä kuljettanut Viking Sky -alus ajautui merihätään Norjan rannikolla. Ilmeisesti alus joutui vaikeuksiin liian alhaisen öljynpaineen takia. Epäselvää kuitenkin on, miksi alus ylipäätään lähti matkaan vaarallisessa säässä.

Aftonbladet kirjoittaa, että vain viikkoa tapauksen jälkeen saman varustamon Viking Idun -laiva törmäsi tankkialukseen Terneuzenin edustalla Hollannissa. Onnettomuus aiheutti vahinkoa molemmille aluksille, mutta kukaan ei loukkaantunut tapauksessa.


Sattumus :
Linkin mukaan tämä Viking Sigyn kuuluu samalle firmalle kuin alus , jota -Uta- ja will ovat edellä käsitelleet. Eli Viking Sky.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5869
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä » Tue Jun 11, 2019 1:47 pm

https://www.bbc.com/news/world-europe-48591791
Image
The Viking Sigyn's captain, named as 64-year-old Ukrainian national Yuriy C, was detained on suspicion of reckless misconduct in waterborne traffic leading to mass casualties. His lawyers said he was devastated but did nothing wrong.

South Korean President Moon Jae-in said his government would co-operate with Hungarian authorities "to thoroughly investigate the incident".

Ote linkistä.
Sigynin kippari olisi Yuriy C ( Ukraina ) Toisaalla on kerrottu saman kipparin olleen osallisena törmäykseen aiemminkin.

BBC:n uutinen kertoo neljän ruumiin olleen nyt nostetussa Mermaidissa. Kolme Etelä-Korealaista , joista yksi lapsi , sekä Mermaidin unkarilainen kapteeni. ( arvelu )
Presidetti Moonhan on kaiketi vielä täällä Suomessa ?
Image
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
Vulvados
Posts: 1827
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Fri Jun 14, 2019 3:09 pm

Kävelin eilisiltana tuosta turmapaikan ohi. Nostettu paatti on jo viety pois, mutta sillalla on vielä suruliputus ja rantabulevardilla vielä paljon jo vähän nuukahtaneita kukkasia ja sammuneita kynttilöitä. Ilmeisesti kosketti kovasti koko kaupunkia, sillä vastaavia ei ollut tapahtunut miesmuistiin. Ryhmämme oppaallakin oli tippa linssissä, sillä hänkin oli työskennellyt ko. aluksella ja oli ilmeisesti vain tuurista kiinni, ettei olisi ollut sillä tuonakin iltana. Ymmärrettävästi hänellä ei ollut kovinkaan lämpimiä ajatuksia päälle ajaneen laivan varustamoa ja kipparia kohtaan.. :roll:
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

Post Reply