Brittiläiset vuorikiipeilijät
George Herbert Leigh Mallory ja
Andrew "Sandy" Comyn Irvine katosivat yrittäessään valloittaa maailman korkeimman vuoren Mount Everestin 8.6.1924. Malloryn ruumis löytyi 75 v myöhemmin 1999, mutta Irvinen ruumis on edelleen kateissa. Malloryn huomattavan hyvin säilynyt ruumis löytyi 8160 m korkeudesta, mutta jo 1933 löytyi heidän käyttämänsä jäähakku 8460 m korkeudesta ja 1991 heidän käyttämänsä happipullo 20 m ylempää eli 8480 metristä. Hänen kuolinsyynään oli paluumatkalla tapahtuneen putoamisen aiheuttama päävamma. Pitkään ja hartaasti on spekuloitu pääsivätkö Mallory ja Irvine huipulle ennen onnettomuuttaan vai eivät. Asialla on sikäli oma kiinnostavuutensa, että virallisestihan huipun valloittivat tunnetusti
Sir Edmund Hillary ja sherpa
Tenzing Norgay vasta 29 v myöhemmin 1953.
Andrew "Sandy" Irvine
Wikipedia kertoo asiasta mm. seuraavaa:
George Mallory liittyi kolmanteen brittiläiseen Everest-retkikuntaan 1924 siinä uskossa, että retki olisi hänen viimeinen mahdollisuutensa valloittaa vuori. Uutta retkikuntaa johti aiemman lailla kenraali Bruce. Ensimmäinen nousu, jonka Mallory suoritti Geoffrey Brucen kanssa, ja toinen Nortonin ja Somervillen tekemä yritys epäonnistuivat tavoitteessaan. 8. kesäkuuta 1924 Mallory ja hänen kiipeilyparinsa Andrew "Sandy" Irvine lähtivät retkikunnan kolmanteen yritykseen Pohjoissolan kautta. Tällä kertaa he käyttivät lisähappea, minkä Mallory oli vastahakoisesti tunnustanut välttämättömäksi Finchin vuoden 1922 kokemusten perusteella. Mallory oli valinnut 22-vuotiaan Irvinen parikseen, koska tämä oli parhaiten perehtynyt happilaitteisiin ja osasi korjata ne vian ilmetessä.
Retkikunnan geologi Noel Odell teki pilvien hajaannuttua lyhyen näköhavainnon Mallorysta ja Irvinesta samana päivänä kello 12.50 ylhäällä lähellä huippua paikassa, jota hän silloin piti toisena askeleena, mutta myöhemmin ei ollut enää varma sijainnista havaintohetkellä. Odellin havainto on viimeinen silminnäkijätodistus Mallorysta ja Irvinesta elävänä. Mikään ei edelleenkään tue tai kumoa sitä, että he olisivat päässeet määränpäähänsä Everest-vuoren huipulle. Joka tapauksessa parivaljakko ei milloinkaan palannut ylhäältä alas leiriin. Wyn Harris löysi Irvinen jäähakun ensimmäisen askeleen lähettyviltä 1933, ja vuoden 1991 retkikunta puolestaan kadonneille kuuluneen tyhjän happipullon läheltä hakun löytöpaikkaa.
Malloryn ja Irvinen uskotaan menehtyneen joko lähtöpäivänään 8. kesäkuuta tai sitä seuraavana. Uutinen kokeneen vuorikiipeilijän ja hänen nuoremman parinsa katoamisesta ja kuolemasta kiiri nopeasti kotimaahan, jossa heidän kohtalonsa sai sankarivainajien vastaanoton. George Leigh Malloryn siunaustilaisuus pidettiin St. Paulin katedraalissa, jossa olivat läsnä omaisten lisäksi Britannian pääministeri J. Ramsay Macdonald, kaikki hallituksen jäsenet ja kuninkaallinen perhe mukaan lukien Yrjö V.
Lähde ja lisää:
http://fi.wikipedia.org/wiki/George_Mallory
Ks. myös:
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Irv ... taineer%29
George Mallory
Aiheesta on myös tehty 2010 levitykseen tullut dokumenttifilmi
The Wildest Dream, joka on sattumoisin viimeinen filmi, jossa esiintyi (äänellään) lasketteluonnettomuudessa 18.3.2009 surmansa saanut brittinäyttelijätär
Natasha Richardson ja jonka kertojana toimi hänen aviomiehensä ja sittemmin leskensä irlantilaissyntyinen näyttelijä
Liam Neeson.
Lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wildest_Dream