Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Estonia 28.9.1994

Post by will »

Onnettomuudesta on kulunut 23 vuotta.
IS:n yhteenvetoraportti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005386082.html
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

Pärskeitä merellä:
https://youtu.be/9k-g2VmyFCo
Itämerelläkin roiskuu. Syysmyrskyllä saattaa keula-aalto kastella koko ruotsinlaivan sen ylimmälle kannelle asti. Silloin on ajettava sään mukaan.

Oheinen, Estonian turmalla alkava laivakatastrofikavalkadi perustuu suurelta osin kuvituskuviin.
https://youtu.be/wZWw-RY5p28
Kerrotaan, ettei oikein tiedetä mitä Estonialla tapahtui.

Onnettomuus olisi ehkä vältetty vähemmällä vauhdinpidolla, jos kuitenkin oli lähdettävä myräkkään sillä varustuksella. Helpompi sanoa jälkeenpäin, kuin ottaa huomioon ennalta, koska vastaavia ei ole usein sattunut.

Onnettomuustutkintakeskuksen raportin lataussivu: http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/i ... tossa.html
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Bosborin salmi.

Post by härkä »

http://www.eveningtimes.co.uk/news/1614 ... us_Strait/

A cargo ship has crashed into a historic mansion on Istanbul’s Bosporus Strait, severely damaging the building.
The Maltese-flagged cargo ship had a malfunction that disabled its rudder and caused it to lose control in the busy waterway, Turkey’s official Anadolu news agency said.
Videos showed the large ship sailing straight towards the Asian shores of Istanbul, hitting the red seaside mansion of Hekimbasi Salih Efendi. No-one was injured.


Rahti-alus oli menehtänyt ohjattavuutensa ja törmännyt rakennukseen.
Image
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Turistilautta Indonesian Toba-järvellä 18.6.2018

Post by will »

Sumatran Toba-järvellä turistikohteessa maanantaina huonossa säässä kaatuneen ja uponneen Sinar Bangun -nimisen kaksikantisen lautan mukana on todennäköisesti yhä kateissa 192 matkustajaa. Heistä osalla ei ollut matkalippua, vaan olivat vain rynnänneet kyytiin. Lastiksi oli otettu 60 moottoripyörää. Eloonjääneet ja jo kuolleina löydetyt mukaan lukien lautalla oli 213 henkeä, vaikka sille oli rekisteröity vain 43 matkustajapaikkaa ja varattu liivejä 45 henkilölle. Sukeltajat ja vedenalainen robotti etsivät uhreja. Järvi on yli 500m syvä. Aluksen kapteeni on saatu elävänä viranomaisten huostaan, mutta hänen käsitystään onnettomuuden kulusta ei ole kerrottu. Uhrien omaiset ovat suruissaan ja vihoissaan. Onnettomuuspäivänä vietettiin vuotuista Eid-juhlaa.

https://www.cbsnews.com/news/indonesia- ... ared-dead/
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005727113.html

Toban kraatterijärvi Googlen kartalla:
https://goo.gl/maps/gue5DsvpSkG2

Toban supertulivuori räjähti 74000 vuotta sitten aiheuttaen tuhkapilvellään 6-10 vuotta kestäneen vulkaanisen talven, joka pohjoisilla leveysasteilla oli 15astetta tavanomaista kylmempi, ja tuhat vuotta kestäneen kylmän ilmastojakson. Esitetyn, vaikka kiistellyn mallin mukaan ihmislajin katsotaan tuolloin harvenneen sukupuuton partaalle. Purkausta pidetään suurimpana tulivuoren räjähdyspurkauksena viimeisten 25 miljoonan vuoden aikana. Nykyinen Toba-järvi on syntynyt purkautuneen tulivuoren kalderaan, vajoamakraatteriin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Toba

Image
Kuva: Panorama Toba-järveltä turistilauttoineen (Wikimedia commons)

Edit:
Image

Kuvasarja onnettomuudesta. Sää ei vaikuta kovin karhealta, mutta väkeä on ollut päällä kokolailla.
Lähde: http://wow.tribunnews.com/2018/06/18/bn ... a-itu-hoax

Uimasilleen joutuneista säilyi elossa 18 henkeä, heidän joukossaan aluksen kapteeni ja omistaja Tua Sagala. Alemmalla kannella olleista kaikki eivät päässeet ulos ennen aluksen kaatumista. Hylkyä ei ole vielä löydetty järven pohjasta.
https://www.bbc.com/news/world-asia-44560262

Riipaiseva kuvasarja, jos rupeaa miettimään, mitä siinä tapahtuu: Satakunta uimataidotonta ihmistä polkee vettä henkensä hädässä, kohta vajotakseen satojen metrien syvyyteen, mistä heitä ei mahdollisesti koskaan nosteta omaistensa haudattaviksi. Saman verran ihmisiä on loukussa kaatuneen lautan sekasortoisissa uumenissa. Monen perheen tulevaisuuden toivo katoaa kohta järven pinnan alle.

Ehkä on paikallisen kulttuurin mukaista, että kaikki otetaan kyytiin. Niin se oli nuoruudessani vielä Suomessakin ainakin maakuljetusten kanssa. Espoon auton kuljettaja saattoi Munkkiniemen pysäkillä kääntyä istuimellaan taaksepäin ja ohjeistaa teekkareita täpö täynnä olevaa matkustamoa: Tiivistäkää vielä takana, täältä on tulossa matkustajia. Pysäkille ei jäänyt ketään, ovi saatiin runtattua kiinni ja kaikki ehtivät aikomalleen luennolle Otaniemeen. Siinä ylikuormassa ei kuitenkaan ollut kyse vesimatkasta.

Maaseudun lossit olivat toinen luku. Sinne ei otettu ylikuormaa, vaikka lossionnettomuuksiakin sattui. Matkustajat nousivat bussista ja kävelivät lossille omin jaloin lossikuskin osoittamiin paikkoihin, kunhan onnikka oli ensin asemoitu sille tasapainoon. Sitten miehet kiskoivat kapuloilla vetoköydestä tukea ottaen lossin vastarannalle, minä aikana ei ryntäilty laidalta toiselle, kuten tehtiin selväksi lapsillekin. Kokemuksen kautta sekin oppi kai oli yhteisölle saatu.

Edit 2.

Poliisi kuulustelee kapteeni Tua Sagalaa ja kahta miehistön jäsentä onnettomuudesta. Viranomaiset antavat ymmärtää, ettei aluksella ollut liikennöintilupaa, ja että paikallisen tavan mukaan se oli täyteen ahdettu. Tarkoitus oli ajaa kalderan keskuskohoumaa edustavalta saarelta mantereelle n. 40 minuutin matka. Eloonjääneiden mukaan alus oli alkanut täristä puolimatkassa, minkä syyksi he otaksuvat tuulen ja aallokon.

Aluksen ja uhrien paikantamiseksi on viranomaiskäyttöön hankittu Sonar-laite, jonka teho riittää 600m:n syvyyteen asti. Näin toivotaan, että turman uhreja saataisiin paikannettua mahdollista nostoa varten ja lisätietoa onnettomuusaluksesta. Singaporelaislehden mukaan pelastuneita oli 18, kuolleina löydettyjä kolme ja kadonneita todennäköisesti ainakin 193. Matkustajakirjanpidon puuttuessa kadonneiden nimiä on jouduttu selvittämään haastattelemalla otaksuttujen uhrien omaisia ja tuttavia.
Parikymmentä vuotta sitten järvellä hukkui lähes 80 henkeälauttaonnettomuudessa ja yhdeksän vuotta sitten yli 300 henkeä Sulawesin ja Borneon välillä matkustajalautan kaaduttua kovassa merenkäynnissä.

https://www.straitstimes.com/asia/se-as ... s-troubles

Alus oli toki korkea ja otti tuuleen, mutta tärinä olisi voinut johtua myös mekaanisesta viasta esim. koneessa tai voimansiirrossa. Aalloista katsoen tuuli ei vaikuta kovin voimakkaalta. Se on kuitenkin voinut painaa korkeaprofiilista alusta sivuun, minkä vuoksi konetta olisi ajettu täydellä teholla ja joku paikka pettänyt. Ensimmäisen kuvan perusteella potkurivirta olisi perästä keulan suuntaan ja jotain järvessä keulan edessä. Olisiko ruvettu tuulen vuoksi ruvettu ajamaan perä edellä vai yritetty saada mukaan jotain järvellä ajelehtivaa? Aluksen kallistuessa kannella on paljon väkeä ja potkurivirta pysähtynyt laivan luona. Ensin elävän kuorman ja lopulta 60 moottoripyörän siirtymät kansilla olisivat saattaneet kaataa ajelehtivan aluksen yhdessä tuulikuorman kanssa. Voi vain toivoa, että onnettomuuden osatekijät saataisiin selville. Yllä mainitussa, vielä suuremmassa onnettomuudessa viime käden syy taisi jäädä epäselväksi, lautta kun oli kapteenin mukaan mennyt kumoon tuosta vaan. Hirviöaalto ehkä oli lopullinen haverin syy.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Haukivesi, juhannus 2018

Post by will »

https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... ella_71602
http://www.tilannehuone.fi/tehtava.php? ... 9147929ae3
https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/bab ... 6634a34291
Noin seitsemän metriä pitkän avoveneen keulaosa vaurioitui kovassa tuulessa Parkunselällä Poronsalmen edustalla, minkä seurauksena vene upposi. Veneessä olleet 13 henkilöä joutuivat veden varaan. Osalla heistä oli pelastusliivit päällä ja osa oli pukenut liivit päälle veneen vajotessa. Kyydissä olleista osa oli lapsia. Uponneen veneen perässä tullut veneilijä pelasti 12 henkilöä veden varasta ja kuljetti heidät lähimpään rantaan. Yhden miehen epäillään hukkuneen ja poliisi jatkaa kadonneen etsintää.
Ei kerrota, oliko liivejä tälle kolmannelletoista ja miksi niitä ei puettu kaikkien päälle ennen lähtöä. Mikä mahtoi olla veneen kantavuus suhteessa kuormaan, ja nopeus suhteessa aallokkoon, koska keula hajosi? Paljon matkustajia on ollut seitsemänmetriseen veneeseen. Esim. merikelpoisena pidetty, metrin lyhyempi Päijän 575 ottaa kilven mukaan 5 henkeä. Tiedossa on, että niillä vesillä tuuli voi saada vaarallisesti vauhtia pitkien selkien suunnassa ja nostaa aallokon. Ennakkovaroitukset kovasta tuulesta oli annettu ja myrskyn vuoksi mm. meni puita kumoon sähkölinjoille Rantasalmen puolella Haukivettä.

Huonomminkin olisi voinut käydä. Hyvin toimittu pelastusveneen kipparilta!

Kiinnostus herää, mistä mihin on ollut välttämätöntä ajaa tuolla kuormalla noissa oloissa ja välineillä? Satamat ovat Kirkonkylän lähellä Mustalahdessa ja Porosalmen Järvisydämessä. Poliisitiedotteen mukaan veneessä on ollut sekä paikallisia, että eteläsuomalaisia. Juhannusta viettämään saareen on mahdollisesti pyritty parin perheen voimin, kaikki välttämätön tavara myös mukana. Surullinen juhannus tuli, ellei kadonnut löydy hengissä jostain odottamattomasta paikasta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

https://seitakuvia.blogspot.com/2013/01 ... tsaat.html
https://www.google.fi/maps/place/Parkun ... 28.3322273

Linkeissä paikoista.

Järvisyömmestä liennä lähetty ?
Pikaisesti katsoen paikalla liplattaa , mutta voip olla , että tuulookin kovasti.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

^ Tavallisesesti selkävesillä kauniinakin päivänä ainakin vähän liplattaa ja käy raikas tuulenhenki. Mahdolliset ajopuut erottuvat, mutta jos kovin pärskyy, saattaa sellainen jäädä ennalta huomaamatta alle ja rikkoa keulan ja potkurin. Uitto on vähentynyt, mutta ajopuita yhä tavataan. Ne ovat liikkeessä alkukesästä, kevättulvan rannoilta irroittamina kunnes taas ajautuvat uudelle rannalle. Tänä vuonna vesi poikkeuksellisesti on laskussa jo ennen juhannusta, mikä ei kuitenkaan takaa, etteikö joku keväinen ajopuu yhä hakisi paikkaansa. Rannoilta on voinut lähteä muutakin tavaraa ajelehtimaan, koska vesi on ollut korkeammalla kuin muutamaan vuoteen.
Image
Poliisin mukaan onnettomuuspaikan vedet ovat syviä, joten ei olisi ajettu kivelle. Kun saavat veneen ylös, jäljistä näkee, onko törmätty johonkin vai ovatko rakenteet muuten pettäneet. Ei ristiaallokkokaan ole mahdoton onnettomuuden syy, tai tyrskyt paikallisen matalikon kohdalla. Ilmakuvan mukaan niitä olisi selän laitamilla. Haveripaikka olisi hyvä tietää, jos on saatavilla.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806 ... ksi_201511

Rantasalmella moottoriveneiden peräänajo - 14 pelastautui rantakivikolle, päälle ajanut kuski puhalsi promillen
Tänään klo 9:13 (muokattu klo 10:19)
Onnettomuus on jo juhannuksen toinen veneturma Rantasalmella.
Turmaosapuolten veneiden perämoottorien hevosvoimista ei ole toistaiseksi tietoa.
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kaksi venettä törmäsi toisiinsa Rantasalmella Haukivedellä noin kello 02.50, kertoo Etelä-Savon pelastuslaitos.

Kaksi veneseuruetta ajoi moottoriveneillä peräkkäin, kun edellä ajavaan moottoriveneeseen tuli jonkinlainen vika, joka hidasti veneen ajovauhdin. Takana ollut vene törmäsi edellä olleen veneen päälle. Neljätoista henkilöä pelastautui läheisen pienen Kortesaaren rantakiville.

Ainakin kaksi henkilöä loukkaantui tilanteessa ja heidät on viety sairaalahoitoon. Loukkaantuneet ovat noin viidenkymmenen ja kolmenkymmenen ikäisiä. Edellä ajaneessa veneessä oli kahdeksan henkilöä ja takaa päin törmänneessä viisi.

Etummaiseen veneeseen törmännyttä moottorivenettä kuljetti 1990-luvulla syntynyt enonkoskelainen mies, joka puhalsi onnettomuuden jälkeen noin promillen lukemat. Mies on viety kokeisiin tarkemman veren alkoholitason määrittämiseksi.
Moottoriveneiden perämoottoreiden hevosvoimista tai muiden matkustajien iästä ei ole tässä vaiheessa tietoja.

Rantasalmen vesien synkkä juhannus
Perjantai-iltana Parkunselällä kaatui ja upposi kolmeatoista ihmistä kuljettanut vene. Kaksitoista saatiin pelastettua vedestä, mutta yhden henkilön epäillään hukkuneen. Nelikymppisen miehen etsinnät jatkuivat lauantaina poliisin ja vapaaehtoisten voimin.


https://www.google.fi/maps/place/Pieni+ ... 28.3344949
Pieni Kortesaari mollolla.
On kauenpana Rantasalmen keskuksesta , kuin aiempi onnettomuuspaikka.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will »

^ Poliisin tiedotteen mukaan onnettomuus tapahtui pien(ikokois)en Kortesaaren lähellä, Linnansaaren kansallispuiston itäpuolella, mahdollisesti seuraavan linkin mollon luona:
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... 3A59%7D%5D

Melontareitti ohittaa em. Kortesaaren. Melonta seuraa soveltuvin osin Rantasalmen vanhoja venereittejä.
https://www.google.com/maps/d/embed?mid ... -2e0U9mvw8"
Kts. http://oravivillage.com/en/Activities/S ... ing-routes

Tätä edeltäneen viestin mollo taas tarkoittaa Pieni Kortesaarta (erotukseksi Iso Kortesaaresta), joka on pohjoiseen kansallispuistosta, eikä ihan niin pieni, etteikö siellä voisi odotella pelastajia muuallakin kuin uutisissa mainituilla rantakivillä. Saari on toki Haukivedellä sekin, vaikka tavanomaisten retkeilyreittien ulkopuolella. Lähivesillä on lukuisia eri Kortesaaria, joten sekaannuksen vaara on olemassa.

Matkailuelinkeinoa ajatellen täytyy nyt kertoa, ettei tämä tällainen ole normaalia veneilyä Haukivedellä. Kyse oli yhdistetyn Pohjois-Savonlinnan ja Enonkosken joukkueen Oravin pienvenesatamaan tukeutuneesta kilpailusuorituksesta Etelä-Savon parikarsinnassa lajin ollessa "Kansallisen juhannusveneilyn erikoisuuksia", joka luonteeltaan on kolmiottelu. Se suoritetaan kahdella avoveneellä 14-hengen joukkuein seuraavissa osissa: 1) Vapaavalintainen valmistautuminen veneilyyn, 2) Sopivan tuuliraon avauduttua ajo suorituspaikalle, missä kuviokellunta ja 3) Pelastuslaitoksen odottaminen ja viranomaisille annettavien selitysten muotoilu. Osien vaikeusaste ja tyyli arvostellaan. Säädettyjen veneilyvarusteiden puuttumisesta vähennetään pisteitä.

Joten tervetuloa vaan perheet matkailemaan Haukivedelle aivan normaalilla tavalla, elikkä riittävästi venekapasiteettia kuljetettaviin nähden ja selvin päin. Alueen eläimellinen erikoisuus ja eksoottinen päänähtävyys, saimaannorppa on mukava, puolikesy veijari, eikä enää kovin harvinainen, joten sen hyvinkin saattaa saada nähdäkseen. Viimeksi muissa asioissa siellä käydessäni näin viisi eri yksilöä, joista yhden kuutin, vaikken erityisesti tähystellyt niitä. Tai ehkä näin ne juuri siksi.

Edellä oleva on pääosin tarkoitettu kevennykseksi viime päivinä ilmenneeseen, seitinohuesti vaikeaan aiheeseen. En muuta sano.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Haukivesi, juhannus 2018

Post by will »

Juhannusaaton onnettomuudesta Rantasalmen puolella Haukivettä on kerrottu lisätietoja:
https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/9d9 ... 3fa20800ca
Lainaan uutisen pääosin, koska näyttäisi, että jotain odottamatonta on tapahtunut. Poliisin mukaan kuljetuksen turvallisuus on ollut kunnossa.
Sukeltajat etsivät edelleen Rantasalmella veneonnettomuudessa hukkunutta noin 50-vuotiasta miestä

Rantasalmen Haukivedellä juhannusaattona veneonnettomuudessa hukkunutta noin 50-vuotiasta miestä on etsitty koko viikonloppu. Etsinnät jatkuvat edelleen, ja tarvittaessa sukeltajien avuksi kutsutaan myös merivartiosto, kertoo rikosylikonstaapeli Sari Laukkanen Savonlinnan poliisilaitokselta.

Poliisi ei kommentoi hukkuneen kotipaikkakuntaa.

Vene oli yksityisvene, ja se uposi noin 200 metrin päässä lähimmästä rannasta. Vene oli Laukkasen mukaan ollut lähtenyt liikenteeseen yksityiseltä loma-asunnolta ja matkalla kohti Porosalmella sijaitsevaa lomakylää.

—Vene oli rekisteröity 12 henkilölle, ja kaikilla veneessäolijoilla oli asianmukaiset pelastusliivit, Laukkanen kertoo. Aiemmin poliisi on kertonut, että osa matkustajista puki liivit päälleen vasta veneen alettua upota.

Alkoholilla ei ole osuutta onnettomuuteen

Takana tuleva vene pelasti vedestä 12 henkilöä, jotka ovat nyt olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa.

Alkoholilla ei ole osuutta asiaan eikä asiaan epäillä liittyvän epäasiallista toimintaa tai rikosta.

Veneen kyydissä olleet henkilöt ovat kotoisin Rantasalmelta ja Etelä-Suomesta.

7-metrisen ja 2,1 metriä leveän avoveneen uppoamissyy on todennäköisesti keulan vioittuminen. Syy varmistuu, kunhan vene saadaan nostettua tutkimuksiin uppoamispaikaltaan.

Onnettomuus tapahtui Porosalmen edustalla juhannusaattona hieman ennen puolta kahdeksaa, kun seitsemän metriä pitkän avoveneen keulaosa vaurioitui kovassa tuulessa. Tämän seurauksena vene upposi ja veneessä olleet 13 henkilöä joutuivat veden varaan.
Vaikuttaisi, että yhden perheen mahdollisesti naapureilla vahvistettu ryhmä on lähtenyt saaresta juhannusjuhlille Järvisydämeen ja suhteellisen lähellä rantaa veneen keula on vaurioitunut. Uutisessa puhutaan tuulesta onnettomuuden aiheuttaneena olosuhteena, mutta arvattavasti vaurioitumisen on viime kädessä täytynyt johtua jostain tuulta voimakkaammasta syystä, kuten terävän aallokon aiheuttamasta rasituksesta tai törmäyksestä vedessä ajelehtineeseen kappaleeseen. Ei liene mahdotonta sekään, etteikö olisi pistäydytty jollain salakarilla, jos on haettu tavanomaista suojaisampaa ajoreittiä. Kaikki kivet eivät ole merikortilla. Vene on ilmeisesti ottanut vettä sisään keulasta, mikä voisi johtua myös olosuhteisiin nähden liian keulapainoisesta lastauksesta tai suuresta tilannenopeudesta esim. tultaessa saaren suojasta korkeamman aallokon alueelle. Poliisin mukaan on kuitenkin toimittu asiallisesti.

Vene on tarkoitus nostaa, jolloin sen vauriot voidaan tutkia. Toivottavasti kateissa oleva viisikymppinen mies myös löytyy, elävänä tai kuolleena. Kaikilla oli pelastusliivit, joten luulisi hänen päätyneen jonnekin rannalle, eikä järven pohjaan, ellei jäänyt kiinni uponneeseen veneeseen.

Edit: Matkan kohde voisi olla ollut myös Porosalmen Hakokylä, josta tulee Ville Haapasalon ohjelma 28.6.2018
https://www.is.fi/viihde/art-2000005735 ... e=tf-other

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... 3A75%7D%5D
Last edited by will on Mon Jun 25, 2018 11:46 am, edited 1 time in total.
Post Reply