Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Vaihtoehdot ratkaistuina pidettyihin rikoksiin ja onnettomuuksiin, salaliittoteoriat
Post Reply
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by Eks-EkstroVertti »

Entäs nikki will? Voisitko kertoa kaikille, mistä ko. lehtihaastattelun löysit ja jos mahdollista, saisitko sen tänne kokonaisuudessaan linkattua?

Kuunnelkaamme Juicea:

https://www.youtube.com/watch?v=R7amvClktus

Rakasta minua nyt
Kun kaikki muut ovat menneet
Kun varjot hiipii yli lattian

Minä riisun kengät pois
Sillä sinä olet palava pensas
Hautajaiset seis, vainaja puuttuu

Varis lentää pellon yli
Eikä itke yhtään
Kahvilat avaa ovensa vähitellen

Tänään liikenteessä kuolee
Jonkun teräsvartalo
Vieläkö meillä on kaljaa?

Kristillisessä symbolismissa, Paavalin kielessä, kengät on tarkoitettu kovaan kulutukseen. Kengät tarkoittavat alttiutta julistaa evankeliumia. Kenkien riisuminen merkitsee vähintään yhtä paljon: pyhän kunnioittamista, katumusta, nöyryyttä ja köyhyyttä.

Kristillisessä kielenkäytössä paljain jaloin kulkija on usein pyhiinvaeltaja tai kerjäläisveljistön jäsen.

Palavalle pensaalle on selitetty useita merkityksiä.

Raamatullisessa kontekstissa myös rannalle (mahdollisesti) jätetyt kalat y-tikussa saavat selityksen.
Last edited by Eks-EkstroVertti on Tue Aug 22, 2017 1:23 am, edited 1 time in total.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by will »

Laitetaan, jahka löytyy. Vuosia siitä on, kun jutun näin ja ensimmäisen kerran kommentoin. Omia lehtikokoelmia ei ole, joten yritän jäljittää tiedostoista.

Luin haastattelun useampaan kertaan, jotta varmasti ymmärsin toimittajan kertoman oikein. Jälkeenpäin selittelyn aavistus siinä Tuulikin isän lausumassa oli, mutta totena kerrottiin. Omissa silloisissa nuorisopiireissäni retkelle pääsyn edellytyksenä oli juuri tuo retkikohteen kertominen huoltajalle etukäteen, mikä tässäkin olisi vaadittu, vaikka siitä ei ensin ole muistettu kertoa poliisille. Väitetysti perheellä olisi ollut tienoolle suuntautunut helluntain autoajelukin, jonka aikana olisi oltu näkevinään Irmeli kioskilla. Nuorten kohtalon paljastuttua omaisten ajatukset ovat epäilemättä vaihdelleet laajalla asteikolla ja heitä haastatelleet lehtimiehet tehneet jutuistaan toinen toistaan parempia.

Epävarmoihin, vaikka mahdollisesti merkityksellisiin tietoihin saattoi törmätä lehdistön kautta. Eräs lehtiuutinen kertoi poliisin peräänkuuluttavan kahta miestä, jotka olivat aattona illalla kalastaneet lähistöllä. Hieman myöhemmin toinen lehtiuutinen kertoi poliisin löytäneen kaikki aattoillalta hakemansa henkilöt. NG-keskustelun aikaisilla palstoilla arveltiin uutisten johdosta, että mieskaksikko olisi ollut Mysteeriossa mainitut Puumalainen ja poikansa. Jostain syystä Gustafsson oli tutkintavankeudessa ruvennut muistamaan aikaisemmin kirjatusta poiketen nähneensä kaksi miestä kalalla keskiniemessä auringon vielä ollessa ylhäällä, väittäen kertoneensa asiasta jo alunperin. Hän pysyi kertomuksessaan, kun asiaan palattiin useita kertoja. Ehkä miehet eivät sittenkään olleet Puumalainen & Poika, koska olivat olleet suunnilleen saman ikäisiä keskenään. Tai Gustafsson muistaa tässä kohdassa väärin. Todistajan mukaan niemen suunnalta oli äänien perusteella poistunut kaksi henkilöä Rantametsän polkujen suuntaan n. klo 23. Poliisilla oli arvelu näistä kävelijöistä, muttei heitä kuitenkaan oltu nähty sen vertaa, että olisi askelten ääniä parempaa havaintoa itse henkilöistä. Jos kotona olisi tiedetty retkikohde, olisi tässä perheellä ollut sopiva ajanhetki tarkastuksen pitämiseen, joskin käynti olisi epätodennäköinen. Jos taas Gustafsson todella näki kaksi tunnistamattomaksi jäänyttä miestä, nämä olisivat voineet olla em. myöhemmin leiripaikan suunnasta tulleet ja metsään häipyneet henkilöt. ... Helluntaina iltapäivällä lämpömittari ei enää noussut, kun kunnanlääkäri yritti määrittää uhrien lämpötilaa. Ruumiit olivat jäähtyneet pitkään. Edeltäneen puolen yön maissa ohi soutaneet todistajat eivät kertoneet mitään teltasta tai retkeläisistä. Liekö ollut teltta pystyssä lainkaan? Ehkä jotain ratkaisevaa oli tapahtunut jo aattona illalla.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by Eks-EkstroVertti »

Mielestäni siinä on melkoinen ristiriita (ei pelkästään aavistus selittämisestä), jos näin on: Kuulusteluissa kertoo ei-tienneensä, mutta lehtihaastattelussa tienneensä. Eikös joku Anja Mäen perheestä, muistaakseni joku hänen veljistään, ollutkin helluntain vietossa jossain Bodomin pohjoispuolella? "Muistan lukeneeni jostain". Samoin kuin jonkun muistelleen, 45 vuoden päästä murhista, Björklundin halailuiden olleen jotenkin "sopimattomia"?
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by -Uta- »

Kuulustelussa 9. kesäkuuta 1960 Eino Alexander Mäki kertoo mm. : Maanantaina toukokuun 30. päivänä Tuulikki oli kertonut, että hän, Irmeli, Boisman ja Gustafsson olivat suunnitelleet lähtevänsä helluntain lauantaina telttaretkelle, jonka paikan pojat olivat jo etukäteen tiedustelleet. Kertojan poika Antti oli tiedustellut Tuulikilta paikkaa ja oli Tuulikki sanonut sen olevan Espoossa.
^
Tuo ei siis tietenkään ole se lehtiartikkeli, jota etsiskellään, mutta ehkä ja toivottavasti se vielä löytyy.

Samalla tuli vilkaistua kuulustelukertomusta 6.10.2003, jossa Pauli Pirinen kertoo, että oli aiemmin ollut metsätöissä Bembölessä Söderholmin Penan kanssa, me kuljettiin siitä Röy??? kautta, tultiin metsästä Bembölestä, oikaistiin Klaukkalasta... me oltiin Koskisen Ollin???
^
Ja sitten kerronnan aihe vaihtuu.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by will »

Bodomin mysteerio wrote:Surmattujen omaisten kuulustelu ei tuonut mitään asiaa valaisevaa eivätkä he olleet tietoisia siitä, minne heidän lastensa retki suuntautui. Huhujen ja nimettömien ilmiantojen johdosta suoritettiin Björklundin isäpuolen Jukka Ilmari Takalan, joka on 9 vuotta Björklundin äitiä nuorempi. alibitarkistusta, mutta rouva Takala kertoi hänen olleen nukkumassa 4 - 5.6 välisen yön. Takalalla on mopedi eikä Gustafsson ilmeisesti lainkaan häntä tunne. Björklundia, joka oli Gustafssonin seuralainen, oli kuten alussa ilmenee lyöty puukolla silmittömästi ja hänet oli riisuttu eikä hänen omaisuuttaan tiedetä olevan kateissa. Mahdollisuudet isäpuolen suorittamaan tekoon ovat siis olemassa - motiivina esim. mustasukkaisuus - mutta alibi on ainakin toistaiseksi pitävä.
Omaisia koskeva Mysteerion kappale painottuu Takaloihin. Saadut tiedot käsitellään yhdellä, yleisellä virkkeellä, joka käytännössä sulkee omaiset pois mahdollisten tekijöiden joukosta, ellei muuta ilmene. Mäet lienevät olleet poliisin luottoperhe, koska heille luovutettiin todistusaineistoa, ja (perheen oman kertoman mukaan) kehoitettiin polttamaan se.

-Uta-:n lainaamassa kuulustelupöytäkirjan otteessa sivuutetaan se myöhemmissä lehtiartikkeleissa näkynyt ristiveto, jota perheessä olisi ollut koskien lupaa lähteä retkelle keskusteluviikon lopuksi. Sekä kuulustelupöytäkirja että Mysteerio ovat poliisin muotoilemia. Kuulusteluissa on voitu kertoa muutakin, mitä ei ole otettu pöytäkirjaan, mutta mistä on puhuttu lehtimiehen kanssa.

Perheet näyttäisivät käsittäneen tytöt vielä lapsiksi, koska vanhemmat katsoivat Tuulikin tarvitsevan luvan ja Irmeli oli tulossa kotiin syntymäpäivilleen. Kumpikaan ei ollut suuremmalti ollut töissä vieraalla, Irmeli kuitenkin lapsenlikkana, mikä oli tavallista tuohon aikaan jo n.s murkkuiässä. Molemmat olivat selvästi vielä perheensä varassa, vaikka irroittautuminen oli edessä. Tilanne voisi selittää pyöreän tuntuisia poliisin kirjauksia aiheista, jotka lehdistö on kuvannut yksityiskohtaisemmin. Poliisin epäilyt siis kohdistuivat kasvatusisä Takalaan, jos johonkin sukulaisista.

Tuulikki Mäen isän lausunto lehtimiehelle voisi myös olla selittelyä siitä, että perheessä oli pidetty huolta lapsesta vaatimalla tieto retken kohteesta kuten tapa oli. Vaikea sanoa, pitääkö paikkansa, mutta lehtimies on kertonut sen totena. Ehkä tarkoitettiin veljelle annettua tietoa siitä, että Espoon puolelle oltiin menossa, ehkä jotain tarkempaa.

Maalaispojan halaamisesta Helsingin maalaiskunnassa olen lukenut. Mainittu Bodomin pohjoispuolen helluntainvietto taas taisi olla Pohjanmalla asti.

Edelleenkään minulle ei valitettavasti ole antaa pyydettyä viitettä, jotta itse kukin voisi lukea tekstin niin kuin se on. ETP:n lehtiosuudessa on vain harvoja omaisten lausuntoja, vaikka heidän kuviaan on julkaistu useampaan otteeseen. '

Hejacin arkistodokumentin tätä koskevalla sivulla 282 mainitaan
Olisimme lauantai-iltana vaikka voineet käydä katsomassa nuoria, itse näet olimme menossa Poikjärvelle retkelle. Olisimmepa käyneet hakemassa heidätkin. ... kertoi herra Mäki.
ja sivulla 303 otsikko
Näimme Irmelin kioskilla
Ehkä paperikopiossa on enemmän. Tämän skannauksen uudistamisesta on keskusteltu jäsenpuolella.
Last edited by will on Thu Aug 31, 2017 9:39 am, edited 3 times in total.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by Eks-EkstroVertti »

"Me olimme kotitalon yläkerrassa ja Irmeli tuli halailemaan, se oli outoa siihen aikaan että eihän ne tytöt tulleet siihen aikaan poikia halailemaan...Irmelin käytös oli rohkeaa senaikaiseen käyttäytymiseen verrattuna yleensä."

Näin siis Reino Mäki 22v (maalaispoika?) Ilta-Sanomien haastattelussa 2000-luvulla. Joku voi pitää outona, tulkintakysymyshän se.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by will »

^Riippuu monesta osatekijästä: Esim. ketä halataan, missä paikassa ja tarkoituksessa sekä monenko todistajan läsnäollessa. Toki muistelus voi olla myös etäisyyden ottamista.

Poikjärvi mahdollisesti tarkoittaa Vihdin Poikkipuoliaista, minne ajettiin Turuntietä pitkin. Matkalla on ollut kioskeja, joistä jollakin Irmeli olisi voitu kuvitella nähdyn. Korsbackan kioskille olisi pitänyt tehdä kahden kilometrin poikkeama sivuun matkareitistä. Tämä luonnollisesti edelleen jättää avoimeksi, tiesivätkö Mäet retkipaikan olevan Bodomilla eikä vain yleisemmin Espoossa. Jos olisivat tienneet paikan ja halunneet ajaa ohi, se olisi käynyt esim. Vihdintieltä Röylään, sieltä edelleen Pakankylään ja Oittaan kautta Turuntielle Bemböleen. Kuitenkin ne tiet olivat silloin kovin kapeita ja osin huonokuntoisia. Vähän epäilen olisiko niille lähdetty seikkailemaan, kun oli oma retkikohde kauempana.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by Eks-EkstroVertti »

Niin, se on ihan tulkinnallista tosiaan. Mä itse pidän 15-vuotiaana murhatun tytön halailutaipumusten ruotimista iltapäivälehdessä melko tarkoitushakuisena. Voihan se toki olla freudilainen lipsahduskin.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by will »

Palaan Minfossa olleeseen, leikkimieliseen mutta kuitenkin akateemiseen opinnäytteeseen ja sen pohjana oleviin tilastoihin perustuneeseen tekijän profilointiin tekopaikalle jääneiden jälkien perusteella. Tuloksena oli arvio psykoottisesta ja huumeissa olleesta tekijästä. Jos psykoosi olisi skitsofrenia, niin Hannu Lauerman mukaan (https://areena.yle.fi/1-3480395, kohta 33-35min) nämä henkilöt surmaavat itselleen tuntemattoman frekvenssillä 1:14 300 000 eli keskimäärin vain kerran kolmessa vuodessa Suomessa. Teko kohdistuu läheiseen henkilöön, sitä ei suunnitella eikä sen välineitä valita ennalta. Juuri näin näyttäisi olleen kahden jälkimmäisen tunnuspiirteen kohdalla, ja osaltaan siksi tapaus on edelleen pimeänä.

Tällä profiililla sopisi etupäässä epäillä henkilöä, joka on tuntenut jonkun retkeläisistä, ehkä läheisestikin, on ollut huumeriippuva ja potenut skitsofreniaa. Psykopaatti, juopunut ja psykiatrisesti diagnosoimaton tappaja eivät saaneet yhtä korkeita tunnuslukuja yhteensopivaksi murhaajaksi. Linkin ketjussa mainittiin myös, että tutkimuksen pohjalta olisi viittettä ulkopuoliseen henkilöon

Mysteerion mukaan tuttavat ja mielisairaat oli käyty tutkinnassa läpi murhavuoden loppuun mennessä, mutta oliko kaikki, myös lähellä olleet? Tässä mielessä sukulaisten epäilemiselle yhä saattaisi olla aihetodistetta, mutta voisi tekijä olla ollut muunkinlaisessa tuttavuuden suhteessa johonkin uhriinsa, jos todellisuudessa ollenkaan kuului tähän todennäköisimpään ryhmään.

Mikäli näin katsotaan, saattaisi murhattujen neitosten DNA-tunnisteiden yhtäläisyyksillä olla merkitystä, vaikka voisivat ne edelleen olla sattumaa, eikä viitata lähisukulaisuuteen heidän välillään.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Post by Eks-EkstroVertti »

^ .
Bodomin kolmoismurhan ehkä tunnusomaisin erityispiirre on se, että kaikki "julkiset" asianosaiset tuntuvat puhuvan silkkaa skeidaa. Ristiin ja rastiin. Osin tai täysin. Nyt joku ajattelee, että niin on yleensäkin; paraskin puhuja.
Toinen, mikä pistää silmään, on mahdollisten murhaajaehdokkaiden jopa keinotekoisesti luodulta tuntuva ylenpalttinen paljous.
Päiväämätön ja allekirjoittamaton Bodomin Mysteerio 1960 saattaakin olla osa sitä samaa kokonaisskeidakasaa, jonka päällä istuneet kakkahousut ovat jo erinneet kuka kunkin omaansa, mikä-mikä-ulottuvuuteensa.
Jotenkin tieto ei vaan siirtynyt?
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Post Reply