Turku - Murhan yritys 28.07.2018

Rikos- ja aiheeseen sopivat uutisoinnit.
Forum rules
Merkittävän tuntuisille uutisille on suotavaa luoda oma ketju.
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Turku - Murhan yritys 28.07.2018

Post by -Uta- »

Mustasukkainen toimitusjohtaja vaani lapsensa äidin uutta miesystävää metsikössä, yllätti uhrinsa takaapäin - ”Mulla ei ole enää mitään menetettävää”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/bdb523 ... a_u0.shtml
Eilen klo 22:42

Turkulaismies sai neljä puukon aiheuttamaa pistohaavaa: päähän, niskaan, suupieleen sekä poskeen.
-Varsinais-Suomen käräjäoikeus on tuominnut miehen tapon yrityksestä neljän ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen.

-Veriteon motiivina oli ”ilmeisesti mustasukkaisuus tai omistushalu”.
-”Mun kanssa ei pelleillä. Kukaan ei tuu mun ja mun perheen väliin”, oli mies kovistellut myöhempää uhriaan Facebook-viestissään.

Murhan yrityksenä tutkittu tapaus sattui Turussa varhain aamulla 28. heinäkuuta.
27-vuotiaan miehen entinen naisystävä ja pienen tyttären äiti oli viikkoa aiemmin tavannut uuden miesystävän. Tieto tästä kiiri nopeasti 27-vuotiaalle. Hän alkoi pommittaa miestä viestein. Kohteeksi joutuneen turkulaismiehen piti muun muassa sulkea Facebookinsa. Se ei auttanut, sillä erään ”ystävän” kautta 27-vuotias välitti miehelle muun muassa seuraavan viestin: ”Kiitos kun tuli perheen rikkoja mun ja mun lapsen äidin väliin jos ei lopeta sitä sille syötetään sen munat ja heitetään jätesäkissä sillasta ales! Mun kanssa ei pelleillä kukaan ei tuu mun ja mun perheeni väliin!” Uhkausten kohteeksi joutunut mies ymmärrettävästi huolestui. Hän ei esimerkiksi yksinään enää uskaltanut ulkoiluttaa koiraansa kotitalonsa läheisyydessä. Entiselle naisystävälleen 27-vuotias lähetti niin ikään viestejä. Yhdessä niissä oli kuvattuna patruunoita ja sen ohessa teksti: ”Mä rakastin teitä loppuun asti. Nähdään taivaassa”.

Tiesi naisen työajat
27-vuotias vietti kertomansa mukaan ravintolassa 28. päivän vastaisen yön. Varhain seuraavana aamuna hän lähti humalassa lenkille. Mukanaan hänellä oli pieni puukko, jota hän väitteensä mukaan piti ”aina” taskussaan.
27-vuotias suuntasi kulkunsa alueelle, jossa arvasi ex-naisystävänsä oleskevan uuden miesystävän asunnossa. Hän tiesi, että naisen piti lähteä aamuksi työvuoroon. Hän odotti naista miehen asuintalon lähellä.
Nainen ja mies tulivat ulos puoli seitsemän aikoihin. He olivat varuillaan. Uhriksi kohta joutuneen miehen mukaan he katsoivat alaovelta ”näkyykö ketään?”. Ei näkynyt.
Yht´äkkiä 27-vuotias tuli paikalle metsästä päin. Hän totesi, että haluaa puhua.

Yksi isku takaapäin

Uhriksi joutuneen miehen mielestä 27-vuotiaan sanojen sävy oli uhkaava. Mies sanoikin tälle, ettei heillä ole mitään puhuttavaa. Samassa nainen huusi ”sillä on puukko, juokse!” Oikeudessa selvisi, ettei nuori nainen ollut varsinaisesti nähnyt mitään veistä, mutta hän oli havainnut välähdyksen 27-vuotiaan kädessä.
Arvio oli kuitenkin oikea. Naisen uusi miesystävä säntäsi juoksuun kohti autoaan. 27-vuotias juoksi perässä ja saavutti hänet ja löi veitsikädellään. Iskut tulivat yläkautta. Käräjäoikeus arvioi, että ainakin niskaan osunut isku tuli takaapäin.

Nainen tuli väliin
Naapuri näki tilanteen parvekkeeltaan. Hän todisti oikeudessa, että ainoastaan toinen miehistä löi ja huitoi. Toisenkin miehen kädet olivat ylhäällä, mutta tämä mies ei lyönyt.
Iskuja tuli useampi. Lääkäri totesi myöhemmin sairaalassa, että syvimmillään haavat olivat viisisenttisiä.
Puukotus päättyi naisen väliintuloon. Sen yhteydessä nainen sai pienen haavan käteensä.
Uhri juoksi läheisen kerrostalon parvekkeiden alle ja huusi naapureita soittamaan apua. Verta hänestä valui kertomansa mukaan ”joka puolelta”. Uhrin haavat ommeltiin sairaalassa. Suunpielen haava on sittemmin haitannut uhrin elämää. Haavoista jää myös pysyvät vaaleat arvet.

Pakeni mutta turhaan
27-vuotias lopetti väkivallan ja poistui paikalta. Hän hävitti paitansa. Poliisi otti hänet kuitenkin vielä samana päivänä kiinni. Häntä epäiltiin murhan yrityksestä. Se oli myös pääsyytteen otsikko. Teossa oli suunnitelmallisuutta. Iskuja oli useita. Ne oli suunnattu päätä kohti. Varsinais-Suomen käräjäoikeus katsoi kuitenkin, ettei teossa siltikään ollut murharikokselle ominaista sinnikästä surmaamispyrkimystä.
27-vuotias kiisti murhan yrityksen. Hän väitti, että otti veitsen esille näyttääkseen sitä miehelle. Mies kävi kuitenkin hänen päälleen ja tarttui rinnuksista. Hän huitoi veitsellään summamutikassa eikä edes nähnyt mihin osui.

Rynnäkkökiväärin patruunoita
Mitään surmaamistarkoitusta 27-vuotiaalla ei mielestään ollut. Oikeus katsoi toisin. Teko on tapon yritys. Veritekoa edeltäneiden uhkausten, veitsen tarkoituksellisen mukaan oton ja asianomistajien väijymisen vuoksi teko on tyypillistä tapon yritystä moitittavampi. Oikeus katsoi, että teon motiivina on ”ilmeisesti mustasukkaisuus tai omistushalu”.
Käräjäoikeus tuomitsi 27-vuotiaan neljän ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen.
Tapon yrityksen ja laittoman uhkauksen lisäksi rangaistus luettiin lievästä ampuma-aserikoksesta. 27-vuotiaan hallusta löytyi neljä rynnäkkökiväärin patruunaa. (Ne lienevät peräisin varusmiespalveluksesta, joka keskeytyi vähän ennen rikosta.)

Puukotuksen uhrille tuomitun tulee maksaa korvausta loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä 3000 euroa puukotuksen osalta. Korvaus puukotuksen aiheuttamasta kivusta ja särystä on 4000 euroa ja pysyvästä haitasta 700. Lisäksi 27-vuotiaan pitää maksaa laittomista uhkauksista uhrilleen 800 euroa.
Entiselle naisystävälleen hänen pitää maksaa loukkauksesta 300 euroa.
Tänä syksynä 28 vuotta täyttänyt mies on turkulainen. Keskusta-asunnon sijasta hänen uusi osoitteensa on kuitenkin ainakin toistaiseksi Turun vankila. Ammatiltaan tuomittu on rakennusalan yrittäjä. Hän on erään osakeyhtiön toimitusjohtaja, hallituksen jäsen sekä myös itsenäinen elinkeinonharjoittaja.
Viime perjantaina annettu tuomio ei ole vielä lainvoimainen.
Tuomiosta ovat aiemmin uutisoineet Turun Sanomat ja Turkulainen.
Iltalehti ei julkaise tuomitun nimeä suojellakseen muiden asianosaisten yksityisyyttä.

Petri Elonheimo /Iltalehti

-----

Aiempi uutinen samasta tapauksesta :
Turkulainen toimitusjohtaja vangittu murhan yrityksestä - poliisi vaikenee motiivista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808 ... 7_u0.shtml
03.08.2018 klo 7:03
Post Reply