Ulvilacase

Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Ulvilacase

Post by härkä »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006267444.html

Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet

Roosa Rentolan kirjassa käydään läpi rikostapauksia, joissa kielentutkijoilla on ollut iso merkitys. Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta.
Tilaajille

Roosa Rentola on kirjoittanut kirjan rikostapauksista, joissa kielentutkijoilla on ollut keskeinen rooli tutkinnassa.
Susanna Reinboth HS
Julkaistu: 10.10. 2:00 , Päivitetty: 10.10. 6:27

”Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.” Näillä sanoilla alkaa Suomen kenties tunnetuin hätäkeskusnauhoite. Sen soitti Anneli Auer 1. joulukuuta 2006 kello 2.42.


Tuollainen , jos joku haluaisi tutustua aiheeseen ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Frankie
Posts: 808
Joined: Sun May 11, 2014 10:22 pm
Location: Kun lykkää tehtäviä tuonnemmaksi, on se vaara ettei sitten enää koskaan pystykään

Re: Ulvilacase

Post by Frankie »

Harmi, kun linkki on vain tilaajille.
Screenshotit artikkelista, jos jollain on tilauksessa.
"Tilannehan on hyvin kiristynyt ja kun siihen lisätään ydinaseet niin eiköhän tämä koko paska kärähdä ja kohoamme ylöspäin koko saatanan sakki." (Toimittajan kysyessä, uskooko Leskinen ylösnousemukseen)
User avatar
Frankie
Posts: 808
Joined: Sun May 11, 2014 10:22 pm
Location: Kun lykkää tehtäviä tuonnemmaksi, on se vaara ettei sitten enää koskaan pystykään

Re: Ulvilacase

Post by Frankie »

Tuli tällainen vastaan..
Miten ne oli J.Lahden lautumat ja ruumiinavauspöytäkirjat?
https://tieku.fi/laaketiede/elimisto-el ... DH_ZFoTB10
"Tilannehan on hyvin kiristynyt ja kun siihen lisätään ydinaseet niin eiköhän tämä koko paska kärähdä ja kohoamme ylöspäin koko saatanan sakki." (Toimittajan kysyessä, uskooko Leskinen ylösnousemukseen)
User avatar
jemma
Posts: 884
Joined: Mon Sep 30, 2013 11:25 am

Re: Ulvilacase

Post by jemma »

Julkisen etpk:n mukaan todistaja P. Virtanen muisteli 11.4.2012 polttaneensa Ulvilan hätäkeskustallenteen .wav-muodossa CD-levylle heti tapahtuman (1.12.2006) jälkeen ja antaneensa sen Juha Joutsenlahdelle. Juha Joutsenlahti kertoi tiedotusvälineille lähettämässään kirjelmässä tulleensa Ulvilan surman tutkinnanjohtajaksi rikosylikomisario Pauli Kuusirannan toimesta 1.12.2006 puolen päivän jälkeen, kun toinen rikoskomisario oli estynyt ja uhri oli jo siirretty tapahtumapaikalta.

Milloin Joutsenlahti haki .wav-tallenteen hätäkeskuksesta ja mitä sille sen jälkeen tapahtui? Oliko oikeuden käytössä ollut, 4.12.2006 todisteeksi kirjattu tallenne p33412 011206 tahtisenkatu _ C8.aud Virtasen polttama, vai poltettiinko se .aud-muotoon poliisilaitoksella - ja jos, niin kenen toimesta?

Matti Mäkinen kertoi oikeudessa seuraavasti:
Joo, me saatiin se* heti silloin alkuvaiheessa ja mää litteroin sen tutkijoitten käyttöön. Mulla oli tietokone ja Sennheiserin kuulokkeet ja Sound Org -äänenkäsittelyohjelma. Niillä mä sitä sitten kuuntelin. Moneen kertaan. Mää sain siitä hidastettuu ja pätkittyy ja leikattuu jonkin näkösen ääniotteen, ja mä näin sen graafisesti ja kuulin kuulokkeista ja kelasin sitä edestakaisin ja litteroin sitä parhaani mukaan. Se on tuolla varmaan jossain tutkijoitten käytössä.
*hätäkeskustallenne

Miksi P. Virtasta tai hätäkeskusvirkailijaa ei kuultu oikeudessa todistajina? Miksi hätäkeskusvirkailijan kuulemista ei löydy kirjattuna edes etpk:sta? Miksi hätäkeskustallenteen lokitietoja ei toimitettu syyttäjälle ja tuomareille Satakunnan hätäkeskuksesta?

Image

Mitä viranomaiset tekivät tutkintavaiheessa NiceLogin asennustiedostoilla (setupfiles) :shock: ? CD oli kirjattu etpk:n todisteluetteloon. NiceLogin aud-tallenteen polttamisen ymmärtäisi, tallennusjärjestelmän asennustiedostojen tallentaminen ei mene jakeluun.

Ote Matti Mäkisen kuulustelusta 23.7.2013 ja Mäkisen valehtelun todistavia otteita etpk:sta:

Image

Anneli Auerin puolustus ei älähtänyt eikä uhannut virkarikossyytteillä, vaikka alkuvaiheen teknisistä tutkimuksista vastannut Matti Mäkinen valehteli todistetusti viranomaiskuulustelussa. Syyttäjäkään ei asiaan puuttunut. Miksi Matti Mäkisen vilpittömyyteen pitäisi uskoa myöskään varaston tutkimisen, kilven tai hätäkeskustallenteen osalta?

Anneli Auerin tukijat ottivat herneen nenään ja väittivät viranomaisten poistaneen etpk:sta Anneli Auerin syyttömyyttä tukevaa aineistoa, kun Matti Mäkisen Ritva Lapinniemestä ottama suttuinen mustavalkovalokuva oli vaihdettu rekonstruktiotilanteessa otettuun värivalokuvaan. Puolustuksen mukaan kuvassa Lapinniemen kädessä olevan taskulampun koko* osoitti Anneli Auerin pään ja ylävartalon mahtuneen ovenraosta rekonstruktiotilannetta paremmin tämän kyykistellessä (muka) ovenraossa kokeilemassa miehensä pulssia.

*kuvassa näkyvän taskulampun merkki, malli ja koko perustuivat Matti Mäkisen näkemykseen siitä, että ”hänellä oli kotona samanlainen”, eivät faktatietoihin, kuten paikalla tehtyihin kirjauksiin tai mittauksiin

Mäkisen alkuperäinen etpk-suttukuva:

Image

Esitutkintapöytäkirjaan vaihdettu kuva:

Image

Kuvafarssilla ei ole merkitystä, koska Amanda todisti useaan otteeseen, että pesuhuoneen ovi oli auki kuin ladonovi vielä silloinkin, kun isä makasi vatsallaan kuolleena lattialla. Murhaaja ja mahdollinen apuri olivat siis siirtäneet ruumista ja sulkeneet oven ennen kuin viranomaiset löysivät uhrin makaamasta selällään pesuhuoneen oven edestä.

Otteita Amandan kuulemisista, etpk, ei salattu (Hejac ry):

Image

Image

Image

Image

Kaksi FBI:n Alankomaissa työskennellyttä, suomen kieltä taitamatonta tutkijaa ilmoitti Ulvilan hätäkeskustallenteen olleen laadultaan niin heikko, ettei siitä pystynyt tekemään tieteellisesti päteviä johtopäätöksiä. Tästä huolimatta tuomarit ja Anneli Auerin puolustus pitivät FBI:n johtopäätöksiä ennakkoäänitykset poissulkevina. MIKSI? Miksei myöskään lattian kirjaimia noteerattu alun teknisissä tutkimuksissa? Miksei lattian verisistä harakanvarpaista otettu näytettä, vaikka ne sijaitsivat veitsen vieressä?

Etpk-kuva ja kuvakaappaus autenttiselta poliisivideolta:

Image

Image

Viranomaiset ja harrastelijat, ottakaa käsittelyyn mikä tahansa Ulvilan hätäkeskuspuhelun .wav-tallenteista, suorittakaa 50 Auto Correction -toimenpidettä, laskekaa virettä esim. 88-91% ja alkakaa tutkia mm. 180-500 Hz:n ja 1900-2400 Hz:n taajuusalueita nykyaikaisilla äänenkäsittely- ja äänitutkimusohjelmistoilla. Vaikka monotallenteen laatu on heikko ja epämääräisille taajuusalueille pakattu ylimääräinen audiomateriaali on vaikeasti eroteltavissa, hämmentävää lisäaudioaineistoa löytyy pilvin pimein.

Näyte
Perusasioita Ulvilasta I, II, III, IV ja V.
Viranomaiset ja harrastelijat, ottakaa käsittelyyn mikä tahansa Ulvilan hätäkeskuspuhelun wav-tallenteista, laskekaa virettä esim. 90-92% ja alkakaa tutkia mm. 350-700 Hz:n ja 1900-2400 Hz:n taajuusalueita.
User avatar
jemma
Posts: 884
Joined: Mon Sep 30, 2013 11:25 am

Re: Ulvilacase

Post by jemma »

^ korjaus edelliseen: Sound Org -> Sound Forge -äänenkäsittelyohjelma
Perusasioita Ulvilasta I, II, III, IV ja V.
Viranomaiset ja harrastelijat, ottakaa käsittelyyn mikä tahansa Ulvilan hätäkeskuspuhelun wav-tallenteista, laskekaa virettä esim. 90-92% ja alkakaa tutkia mm. 350-700 Hz:n ja 1900-2400 Hz:n taajuusalueita.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Ulvilacase

Post by härkä »

http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... start=6450
Image

Eilen oltiin tähän postattu ja kysytty mm. ulko/ pää-ovesta ja sen tuulikaapista.
Ko. postaaja on yön aikana jostain syystä poistanut viestin.

En kerennyt eilen tähän vastaamaan , koska meni aikaa mm. kyssäriketjussa. :D

Olen kyllä lukenut kaiken etp -aineiston , mutten muista ulko-oveen kiinnitetyn siinä sen kummenpaa huomiota.
Aineisto on sen verran laaja , etten nyt ala sitä uudelleen tutkimaan tämän seikan takia.
Muistavatko es. jemma tai Queen tuosta ?
Linkissä jemman postaus , jossa mm. tuo pohjapiirros.

Keittiössä olleen lankapuhelimen lähellähän tuo pääovi on , kuten se kodinhoitohuoneen ovikin.
Olisi ollut kiva kuulla , mikä oli postaajan ajatus pääovesta ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Ulvilacase

Post by Queen »

Ei minullekaan muuta tule ovesta mieleen kuin että Auer kertoi kuulusteluissa, että hänen mennessään makuu-/takkahuoneen ovelle, murhaaja oli lähtenyt häntä ajamaan takaa (kaksi kertaa). Tällöin Auer oli juossut takaisinpäin ja mennyt ulos ovesta. Tässä hän ilmeisestikin tarkoittaa juuri pääovea, koska ei kai hän siitä takkahuoneen ovelta sen murhaajan ohikaan juossut takaovelle, jonka edusta oli lasia täynnä.
Samaista ulko-ovea Auer mitä ilmeisemmin tarkoitti kertoessaan, että tapahtumien alussa oli avannut oven ja käskenyt lapsia lähtemään ulos talosta. Tätä episodia ei tosin tainnut muistaa kukaan muu kuin Auer itse.
Kodinhoitohuoneestakin oli ovi ulos, mutta eihän sitä voinut käyttää, kun sen edusta oli tukittu roinalla.
User avatar
jemma
Posts: 884
Joined: Mon Sep 30, 2013 11:25 am

Re: Ulvilacase

Post by jemma »

Anneli Auer ja vanhin lapsi puhuivat ristiin niin ulos menemisestä, Auerin rintavammasta kuin lukuisista muistakin yksityiskohdista. Lapsi kertoi, että "huppumies" poistui ketterästi ja vikkelästi, mutta vaikeasti, äänettömästi ja eri kuvauskerroilla eri tavoin: kiipeämällä, ikkunan ala- tai yläreunasta kiinni pitämällä, kylpyhuoneesta juoksemalla ja selkä edellä katoamalla, astumalla eli ikkuna-aukosta jalan toisensa perään nostamalla tai "mahdollisesti" ikkunasta. Poliisi Laakkonen todisti tytön seisseen aivan äitinsä vieressä, kun tämä selosti tapahtumapaikalla, kuinka "huppumies" oli lyönyt puukolla, hyökkäillyt ja poistunut rikkoutuneesta ikkuna-aukosta. Lisää selostuksia "huppumiehen" ulkonäöstä ja liikkeistä tyttö kuuli äitinsä sairaalahuoneessa ennen Matti Mäkisen iltapäivällä 1.12.2006 kuvaamaa ensimmäistä kuulustelua. Kuulustelun aikana Mäkinen johdatteli tyttöä: "Oliko siel ketää vierasta miestä?": "Millon sä havaittit, että semmonen mies o siellä?"; "Entäs se iso vieras mies?" ja "Missä se oli sitä ennen se mies?"

Tältä näytti Tähtisentien ikkuna-aukko surman jälkeen:
Image
Kuva: Suomen lehdistö

”Huppumies” on puppumies.

Image
oma 3D-kuvitus

Image
oma 3D-kuvitus

Anneli Auer muistelmissaan:
En halunnut edes ajatella, mitä olisi voinut tapahtua, jos puukkomies olisi lähtenyt riehumaan muuallekin asuntoon ja käynyt lasten ja minun kimppuun.
Anneli Auerin kuulustelu 20.9.2009 (etpk):
K: Missä Amanda silloin oli, kun aloitit puhelun hätäkeskukseen?
AA: En osaa sanoa.
K: Jos et tiennyt, missä Amanda oli tuolloin, niin etkö ollut huolissasi hänestä?
AA: En varmaankaan tuolloin edes ajatellut koko asiaa.
Amandan (vanhimman lapsen) kuulustelu surmapäivänä 1.12.2006 (etpk):
Lapinniemi: Joo-o. Muistak sä sitä tilannetta sen tarkemmin, et ko äiti oli puhelimessa, ni mitä sää teit sillon, mis kohtii sää olit?
Amanda: Mää odotin, et äiti sais puhelun sit iskä alkoi siel just huutaa sitä jotai, ku mä sanoin, et se sano sitä mmmmm. Ni enne sitä se alkoi huutaa jotain, mut emmää kuullu sitä kunnol, ni äiti meni kattoon. Sil aikaa mää odotin siel puhelimes, et koska sen saa sulkee.
Amandan kuulustelu 7.12.2006:
Erotin kuitenkin, että siinä oli isä ja äiti. Valohimmentimen kohdalta näkee koko makuuhuoneen tilan. Olin siinä ihan vähän aikaa ja sen jälkeen menin omaan huoneeseeni ja jätin huoneeni oven auki. Omassa huonessani ei ollut valoja päällä. Olin huoneessani vähän aikaa tai aika kauan aikaa ja menin uudestaan katsomaan. En oikein kuullut mitään ääniä sinä aikana kun olin omassa huoneessani.
- - -
Kun menin toisen kerran katsomaan siihen samaan paikkaan, näin iskän makaamassa lattialla vatsallaan. En muista missä äiti oli. Äiti ei ollut iskän vieressä. Näin iskässä ja siinä lattialla paljon verta. Iskä oli siinä vatsallaan ja hänen pää osoitti sinne saunan ovelle päin. En nähnyt ketään muita ihmisiä siinä iskän lähellä.
- - -
Menin omaan huoneeseeni ja olin vähän aikaa omassa huoneessani. Sitten tulin kolmannen kerran siihen olohuoneeseen, näin kun iskä makasi vielä samassa paikassa pää sinne saunan ovelle päin.
Amandan kuulustelut 26.8. ja 16.9.2009 (etpk):
Nii iskä piti siit tukee ja oli siinä - - - Joo näki ne mut ne sano jotai et pitää mennä takas sänkyy - - - mää kuulin et isä tappeli siel tai joku tappeli iskän kans satutti iskää tota tai mä kuulin ainakin kaikkii kivuliait huutoi mä en tiiä mää ehkä kuulin jotai semmosii jotain muutakin mitä tulee ku haavottaa veitsel - - - Siel kuulu jotain… jotain semmost tai kaikkee kurjii äänii - - - Huutoja ja kaikkee - - - Semmosii tuskasii - - - No sitko mää olin omas huonees ko mä kuulin ne äänet nii sit mun oli pakko mennä kattoo - - - Iskän, äitin mä en muista, missä äiti oli sillon. Äiti oli kai hoitamas sitä puheluu? Mä en oo varma, mut iskän joko oli tollee päit tai sit tos päi mä en oo varma
- - -
K: Kävelik sää niinko suoraan sinne mist se ääni oli tullu?
No siis… ö, en mä tiiä
K: Missä äiti oli sillon?
En mä muista, se oli ehkä soittamas hätäpuheluu tai sit… tai sit se oli jossai siinä, mää en muista
K: Oliko äiti siinä, missä isä oli?
Ei kai.
K: Mut jossain lähellä
Ehkä.
- - -
Kyl äiti kai jossain oli, mut mää en muista yhtään, mis äiti oli
- - -
Äiti oli joko makuuhuonees tai sit se oli puhelimen lähel
- - -
Luulen, et se (isä) oli tolleen
K: Joo elikkä se olis siel sängyn päädyssä olis niinku se mitä sä eniten luulet
...sit mää luulen, et toi veitsi oli lähempänä
- - -
en mää kuolleen iskää oo koskaan nähny tos (pesuhuoneen oven edessä)
- - -
Must se oli niinko tolleen päin mut must se oli kai tos kohtaa
K: Joo et se ei ollu näin lähellä sitä ovee
- - -
K: …näik sää sinne (suihku-/pesuhuoneeseen) sisälle oikee?
NYÖKKÄÄ Joo
K: Et sulla oli suora näkyvyys siit sinne sisään?
NYÖKKÄÄ
- - -
äiti ei varmaan ollu siin paikalla. Äiti kai tota kun mä olin menos tonnepäin… mä menin tonne
- - -
Ei äiti käveli ihan varpaillaan siin mää muistan et äiti loukkas jalkansa niihin siruihi
- - -
…äiti oli menos soittaa hätänumeroo ja sit se pyys mua pitää sitä hetke ku se meni kattoo
- - -
ko mää olin täs ni äiti ehkä meni tos ja meni sin mut tota kautta ei kukaan meistä menny siel oli luultavasti se murhaaja piilossa
- - -
Tuolla.
K: Niin siis siellä joo suihkuhuoneessa
- - -
Öö mää luulen, et se oli auki… Tota varmaan silleen ihan… se ovi oli ni suoraan tost
- - -
mä näin sit lopuks mä näin ku se juoksi se tuli täältä ja juoksi pois
- - -
No mää menin sinne ja näin iskän lattialla ja vartosin varmaan jotain kymmenen viistois sekuntii siin ja tai kakskyt sekuntii sen jälkeen murhaaja juoksi sielt kylppärist pois
- - -
Mä en tiiä… Toivosiks mää vai oliks se oikeesti… Et mä en tiiä miks, ko mää… mä en tiiä, ehkä mää kuvittelin… Mää en tiiä…
K: …sul on nää vaihtoehdot mieles siihen kuvitelmaan vai siihen havaintoon. Mihin suuntaan sun ajatukset nyt menee?
Molempii.
- - -
K: Siin on tää etuovi mikä on täs keittiön vieressä. Ootteko käyny välillä ulkona?
Siis tänä yönä sinä yönä?
K: Sinä yönä
PUDISTAA PÄÄTÄ
K: Muistak sää et se ovi olis käyny ollenkaan?
PUDISTAA PÄÄTÄ. Musta se oli kii
Amandan kuulustelu 1.12.2006 (etpk):
Joo, vähä ajan pääst siit kysyttii, et et sanottii, et apua on tulos. Muistaakseni ja sit siel sanottii, et pyydetti vielä äitii puhelimee. Ni sit mä sanoin äitil, et sua tarvitaa puhelimee. Ni sit mä menin kattoo sinne ulos, ni mä en nähny siel mitää. Ja sitte vähän ajan päästä äiti meni kattoo sinne ulos…
- - -
K: Tuliko äiti hiljaa ja lujaa pois sielt (takkahuoneen suunnasta)?
Lujaa.
K: Joo. Mihi äiti meni sitte? Meniks se sit sinne? Tuliks se puhelimee vai?
Yy.
K: Vai meniks se ulos vai?
Ulos ja sit puhelimee.
Amandan kuulustelu 16.9.2009:
K: Jossain vaihessa sä oot kertonu, et äiti juoksi sitä murhaajaa pakoon
Sitä mää en voi tietää vaikee tietää, jos se murhaaja, jota äiti juoksi pakoon…, mää näin vaan kun se tos mä näin sen tos kohtaan
K: Sä olit täs puhelimessa ja missä sä näit äidin?
Tossa ja sit se juoksi täältä, siis se varmaan juoksi koko matkan, mut niinko tost mää aloin nähdä
K: Täst väliköst se juoksi niinkun olohuoneen läpi ja tänne tuulikaappiin?
Ei ku se tuli suoraan puhelimee.
K: Puhelimee…, jatkoiko hän tänne (ulko-ovelle)?
Eiku äiti pysähty toho puhelimee…. Sit äiti sano, et mee kattoo et onko iskä ihan kunnos tai siis mitä onks se siel viel ja sit mää menin kattoo sin nii ja sit mää taisin nähdä murhaajan
- - -
K: Miks äiti käski sua mennä kattomaa ku se murhaaja oli vielä siellä?
Äiti oli ihan hädissään et elääks iskä vielä ei äiti niinku ajatellu tai siis ei äiti varmaan ehtiny ajattelee, et se olis ite se murhaaja
Amandan kuulustelu 21.9.2009 (etpk):
…saman tien ne (poliisit) voi olla niin säälittäviä, et ne laittaa sinne jotku kuuntelulaitteet tai sit se äitin poikaystäväkin voi olla poliisi ja esittää äitin poikaystävää
K: Yhy. Oottekste äitin kanssa pohtinu tämmöstä?
Joo
Anneli Auerin kuulustelu 2.12.2006 (etpk):
…vaan juoksee pakoon
K: Joo,o
Ja sit tota noi ni, mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siin eteisessä.
- - -
…mä luultavasti itte avasin sen… Joo, siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mut ei ne kyl mihinkään menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112.
- - -
Ni mä sanoi, et Amanda katotko tonne (takkahuoneeseen). Mä en sit tiedä, käviks hän kattomas ja mut tota parempi kyl olis ollu ettei hän olis menny kattomaa sitä, ni hän ei olis nähny sitä
- - -
Se oli aika, ko se oli fileerausveitsi, ni se menee helposti sitte
Anneli Auerin kuulustelu 27.8.2009 (etpk):
…kun olin puhelimessa, hätäkeskuksesta kysyttiin minulta jotain, jonka vuoksi pyysin Amandaa katsomaan jotakin. En muista tarkalleen, mitä pyysin katsomaan, mutta joko sitä, onko Jukka vielä elossa tai onko tunkeilija vielä paikalla.
Amandan kuulustelu 1.12.2006 (etpk):
Ne oli nousseet sängystä
K: Ne oli sängyn vieressä siin takkahuoneessa? Sit sä menit takasi. Mihin sä menit takasi?
Huoneeseeni,… …ku mää menin uudestaan kattoon, mää näin iskän lattialla.
K: No missä äiti oli sillon?
Äiti oli muistaakseni soittamassa.
- - -
K: Muistatko sää semmosta ko sä kirkasit kovasti?
Kuka?
K: Sinä. Sää kirkasit kovasti siellä sillo, jossakin vaiheessa.
Yy.
K: Oliko se sillon ko se mies meni ulos vai vai mis vaihees?
No, silloko mä näin iskä siel lattial ja siit tulee iha hirveesti verta. (itkua)
Amanda Auerin kuulustelu 7.12.2006 (etpk):
En muista, missä äiti oli. Äiti ei ollut iskän vieressä. Näin iskässä ja siinä lattialla paljon verta. Iskä oli siinä vatsallaan… …Menin omaan huoneeseeni ja olin vähän aikaa omassa huoneessani. Sitten tulin kolmannen kerran siihen olohuoneeseen, näin kun iskä makasi vielä samassa paikassa pää sinne saunan ovelle päin.
- - -
Olin jossakin vaiheessa puhelimessa. Äiti oli soittanut lankapuhelimella apua.
Isä oli kuollut jo hätäpuhelun alkaessa. Tyttö ei 9.12.2006 muistanut, missä äiti oli, kun hän kävi toisen kerran takkahuoneen rajalla ja näki isänsä kuolleena. Tyttö olisi muistanut äitinsä olinpaikan, jos hätäkeskuspuhelun aikainen käynti kirkaisuineen olisi ollut ensimmäinen kerta, kun hän näki verisen uhrin vatsallaan lattialla. Äiti kehotti hätäkeskuspuhelun aikana (ehkä käsimerkein) tytärtään menemään takkahuoneen rajalle katsomaan, onko isä vielä hengissä tai ”huppumies” paikalla. Äidin olinpaikasta ei silloin ollut epäselvyyttä: hän oli puhelimessa, ei ”en-muista-missä”.

Anneli Auer kertoi törmänneensä tyttäreensä eteisaulassa ennen hätäkeskukseen soittamista. Tyttö kertoi menneensä huoneestaan suoraan takkahuoneen rajalle, jossa isä oli verisenä lattialla, kun äiti oli todennäköisesti soittamassa. Toisaalta tyttö kertoi odottaneensa, että äiti saisi puhelun. Kumpikin, äiti ja tytär, muistaa Anneli Auerin kehottaneen lastaan menemään takkahuoneen rajalle kesken puhelun. Tytön kirkaisu (silloin, kun hän näki isänsä verisenä lattialla) kuuluu hätäkeskuspuhelun loppupuolella. Poliiseille Anneli Auer kertoi uhrin hiljenneen vasta jälkimmäisen poliisisoiton aikana.

Anneli Auerin kuulustelu 2.12.2006 (etpk):
Ja sitä, niinko, tosiaaki jatkui kaua sitä semmost, niinko hakkaamise mäiskimisen ääntä ja sit sitä Jukan tuskanhuutoo. Ja sit tota, sit tuli se poliisisoitto vielä, ja se jatku sillonki ja sit sen soiton aikana hiljeni.
Anneli Auerin kuulustelu 9.12.2006 (etpk):
…kun olin lähtenyt karkuun, niin Amanda oli pystyssä aulassa tai tulossa omasta huoneestaan. Kun olin puhelimessa, Amanda oli vieressäni (ei siis huoneessaan) ja näytin hänelle, että rinnastani tulee verta. Kun soitin, kysyin jossain Amandalta, että näkyykö siellä (takkahuoneessa) vielä mitään… …sen mäiskinnän aikana kysyin Amandalta, että näkyykö siellä vielä mitään.
Näytin hänelle, että rinnastani tulee verta. - - - Näkyykö siellä vielä mitään?
Huom: "mäiskinnän aikana" :!: .

Amanda Auerin kuulustelu 27.8.2009 (etpk):
Mä en tiä tai siis mä tiiän et se satutti äitii mut mää en tienny sillon millee se satutti äitiinii mää en tiiä koska se satutti sen mut myöhemmin mä sain sit tietää et johonki tähän
K: Näik sää sen vasta sitten ku kaikki oli niiku mennyt?
Joo sit mä näin vasta sairaalas ku me mentiin kattoo äitii.
Kuulustelujen lähde: esitutkintapöytäkirja/Hejac ry

Kengistä:

Poliisilla oli koon 40 You Two -mallijalkine, jonka pituus oli n. 30,1 cm ja jonka pohjakuvio vastasi Tähtisentien takkahuoneesta löytyneitä kengänjälkiä. Ensihoitajien kengänpohjat kuvattiin, jotta heidän kengänjälkiään ei sotkettaisi ”huppumiehen” kengänjälkiin. Ensihoitajien tullessa suurin osa uhrin verestä oli ehtinyt kuivua. (Etpk)

Image

Takkahuoneessa olisi ollut selkeä, sekä kannan että kärjen kuviot sisältävä ”huppumiehen” kengänjälki mitattavaksi (alla).

Image

Image

Matti Mäkinen keskittyi kuitenkin toiseen, epäselvään kengänjälkeen (alla).

Image

Mittaa ei olisi pitänyt ottaa ikkunan edustalla sijainneesta, sotkeutuneesta jäljestä, vaan uhrin lähellä sijainneesta, selkeästä jäljestä, jonka pituus olisi voitu tarkistaa kärjestä, kannasta ja ympäröivistä lattialaatoista.

Image
Viimeinen kuva suuremmassa koossa.
Perusasioita Ulvilasta I, II, III, IV ja V.
Viranomaiset ja harrastelijat, ottakaa käsittelyyn mikä tahansa Ulvilan hätäkeskuspuhelun wav-tallenteista, laskekaa virettä esim. 90-92% ja alkakaa tutkia mm. 350-700 Hz:n ja 1900-2400 Hz:n taajuusalueita.
User avatar
jemma
Posts: 884
Joined: Mon Sep 30, 2013 11:25 am

Re: Ulvilacase

Post by jemma »

Onko perustelematonta epäillä, että Anneli Auerin 9-vuotiaalla tyttärellä olisi ollut osuutta isänsä murhassa – tai ainakin sen peittelyssä? Ei ole. Älykkääksi, mutta itsetietoiseksi kuvailtu lapsi on saattanut olla manipuloitavissa äitinsä älyllisesti haastaviin, taloudellisesti houkutteleviin ja seksuaalisesti sairaisiin puuhiin niiden antamien aistiärsykkeiden, haasteiden ja jännityksen takia. Narsistit ovat usein tunteettomia hedonisteja. Äiti ja tytär saattavat olla samasta puusta veistettyjä – ja tässä tapauksessa nimenomaan Anneli Auerin tietoisesti samankaltaisiksi muokkaamia ja kovertamia. Lapsi on joka tapauksessa syyntakeeton.

Monet seikat puhuvat äidin ja tyttären (sekä mahdollisen lisäapurin) yhdessä tuumin toteuttamasta isänsurmasta. Uhrin veljen etpk-kuvaukset isonenäisestä ja -kokoisesta, uhrin muistotilaisuuden liepeillä hiippailleesta ja tuijotelleesta, parkkipaikan muurin yli kiipeilleestä mysteerimiehestä, (jolla oli hyvin istuva, tumma takki ja jolla olivat silmät hieman erillään toisistaan), sopivat ulkomuodon puolesta paitsi tuntemattomaan ”huppumieheen”, myös Jens Kukkaan; koulutovereidensa, asuinkumppaneittensa ja omien lastensa väkivaltaiseksi ja arvaamattomaksi kuvailemaan mieheen, joka saattoi tuntea Anneli Auerin jo 2000-luvun alkupuolelta (Turun työvoimatoimiston ajoilta) ja olla - kenties tahtomattaan - sotkeutunut murhan toteutukseen tai peittelyyn.

Etpk, uhrin veljen kuulustelu (Hejac ry):

Image

Kuva elokuvasta ”Ulvilan murhamysteeri”:

Image

Jens Kukan osalta myöhempien seksuaalirikosten moottorina ja mukaanvetäjänä on saattanut olla murhaajan tietämisellä kiristäminen. Sairaiden lapsiin kohdistuneiden tekojen lisäksi Anneli Auer ”lahjoitti” Kukalle moottoripyörän ja ylimääräiset korvausrahat. Nyt vankilasta vapautunut Jens M.I. piileskelee kenties ulkomailla. Nimenvaihdos kävi ilmi perhefirman julkisisesta rekisteristä.

Pikkuveli kertoi Amandan naureskelleen surmaa seuranneena aamuna vastaanottokodissa veljen purskahtaessa itkuun. (Etpk; ei salattu)

Image

Pikkusisarukset todistivat sisaren pelotelleen heitä ”ikkunasta tulevalla puukottajalla” jo ennen surmaa ja kertoneen äidin ja tyttären yhdessä harjoittelemasta ja toteuttamasta murhasta, kun perhe oli muuttanut Halisiin. Osa pikkusisarusten lausunnoista on kirjattu julkiseen hovioikeuden tuomioon, osa on vapautettu salauksesta julkiseen esitutkintapöytäkirjaan ja on sieltä luettavissa.

Toiseksi vanhin lapsi kertoi Anneli Auerin ja Amanda Lahden harjoitelleen radiolähetysten äänityksiä kasettimankalla. Tyttö oli myös todennut: ”Hyvä, että me harjoitellaan!”. Toiseksi vanhin lapsi kuvaili surmayön äänimaailman toistuneen yöllä samankaltaisena: hieman surisevampana ja vaimeampana, ”kuin radiosta”. Amanda joutui myöhemmin suljetulle osastolle ja kärsi vakavista mielenterveyden häiriöistä, kuten Stern Crime -lehden julkisesta artikkelista voi lukea. Henkiset oireet voivat viitata paitsi viranomaisten ja sisarusten tuottamaan mielipahaan, myös syyllisyyteen.

Anneli Auerin veli totesi, että Amanda olisi halunnut tunnustaa ja mennä äitinsä kanssa vankilaan. (Turun Sanomat)

Image

Lähde

Hovioikeudenneuvos Hagar Nordström (vähemmistöön jäänyt hovioikeuden tuomari) totesi, että ”huppumies” oli mahdoton ajatus.

Otteita hovioikeuden tuomion eriävästä päätöksestä (Nordström):

Image

- - -
Image

- - -
Image


Hovioikeudenneuvos (Nils) Robert Liljenfeldt (toinen Anneli Auerin vapauttajista) sattui olemaan hyvää pataa muiden Anneli Aueria oikeussalissa ja julkisuudessa puolustaneiden kanssa. Alla on otteita Sexpon julkisesta, oikeusministeriölle osoittamasta kannanotosta (linkit olivat: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat ... 2.2009.pdf ja http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/15430/Sexpo.rtf), mutta asiakirjat on poistettu netistä). Diaarinumero on 15430, joten asiakirja on löydettävissä oikeusministeriön tai EU:n arkistosta. Kannanotossa kehotetaan mm. laskemaan seksin suojaikärajaa ja suhtautumaan ymmärtäväisemmin lasten kanssa ”yhteisymmärryksessä” peuhaaviin täysi-ikäisiin:

Image

Image

Image

Image

Image

Jo pelkästään Liljenfeldtin Sexpo-kytkösten vuoksi korkein oikeus voisi palauttaa Ulvilan surman kolmannen kerran käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Toisin kuin eräs sekopää naapuripalstalla väittää, hovioikeuden vapauttava murhatuomio ei ollut yksimielinen, vaan Liljenfeldtin kanta oli ratkaiseva.
Julia Korkman todisti Ulvila-vyyhdessä puolustuksen kutsumana oikeudessa, samoin Pekka Santtila ja Katarina Finnilä. Anu Suomela kirjoitti julkisia Anneli Aueria puolustaneita puheenvuoroja. Liljefeldt oli mielestäni jäävi tuomaroimaan Anneli Aueria joulukuussa 2015, koska hänellä oli Sexpon kautta kytkös puolustuksen asiantuntijatodistajiin, hän oli esittänyt julkisuudessa lasten todistusten juridista painoarvoa vähätteleviä puheenvuoroja ja kirjoittanut artikkeleita nimeonmaan seksuaalirikoksista syytettyjen oikeuksista. Anneli Auer oli tuomittu hovioikeudessa kesäkuussa 2013 lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista. Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa kesäkuussa 2014. Tuomion purkuhakemus oli vireillä vuodenvaihteessa 2015-2016. Korkein oikeus hylkäsi hakemuksen marraskuussa 2016. Liljefeldtillä oli tiiviit suhteet ja samankaltainen ajatusmaailma Anneli Auerin puolustuksen seksuaalirikosoikeudenkäynteihin kutsumien asiantuntijatodistajien kanssa. Aikamoinen sattuma – ja murhatapauksessa tämä kääntyi Anneli Auerin eduksi äänin 2-1.

Toiseksi vanhimman lapsen lausuntokooste (hovioikeuden tuomio):

Image

Image

Image

Toiseksi vanhimman lapsen julkisia etpk-todistuksia (Hejac ry):

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Toiseksi nuorimman lapsen lausuntokooste (hovioikeuden tuomio):

Image

Amanda Lahti (ent. Auer) 1.12.2006 iltapäivällä Satakunnan keskussairaalassa:

Image

Amanda 7.12.2006 (etpk):

Image

Kyllä poika pystyi tekemään tarkkojakin kuulohavaintoja, ennen kuin meni peiton alle piiloon.

Amandan kuulustelusta 2009 (etpk):

Image

Todistaja B.H. (etpk):

Image

Ei ihme, jos pojalla oli (myös) ummetusta.

Todistaja P.T. (etpk):

Image

Image

Image

”Annelissa tapahtui Auroran syntymän jälkeen muutos”

”…ettei ollut nähnyt muuta kuin isänsä makaavan takkahuoneen lattialla. Amanda ei maininnut, että olisi nähnyt ketään muuta ulkopuolista ko. takkahuoneessa/makuuhuoneessa.”

”Jukan kuoleman jälkeen kävin heti perjantaina eli 1.12.2006 yhdessä poliisien kanssa noutamassa joitakin Annelin (lasten tavaroita)”


1.12.2006 tapahtunutta sukulaisten surmatalokäyntiä tai heidän noutamiaan tavaroita ei ole kirjattu etpk:aan. Amanda huomautti sairaalakuulustelussa 1.12.2006, että ”me haetaa tuolta pikkase vaatteita sitte,… ettei ne ihmettele sitte, et miks me tullaa sinne.” Osa kasseista saattoi odottaa valmiiksi pakattuina.

Poliisi J. Tuomen todistuksista käräjillä:

Image

”6-7 päivää tapahtuman jälkeen… …oli kuullut Auerin käyneen asunnossa yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa”’

Anneli Auer pakastinkäynnistä (etpk):

Image

”muistaakseni 14. tai 15. päivä joulukuuta”

Tarkkaa päivämäärää ei ole kirjattu ainakaan julkiseen lisätutkintapöytäkirjaan. Viranomainen (Tuomi) todisti, että käynti oli tapahtunut vajaa viikko murhan jälkeen. Kukaan ei valvonut eikä kirjannut, mitä Anneli Auer vei asunnosta, joten häntä ei silloisen tutkinnanjohdon näkökulmasta pidetty vakavalla tavalla epäiltynä.

Sosiaalityöntekijä ei muista edes päivämäärää (lähde: etpk).

Image

Todistaja Laakkonen (etpk):

Image

”Makuuhuone oli valaistu”

Hätäkeskupuhelun uusi suodatus. Otteita:
Tietenkin tykkäisin siitä, (että) äiti ja tyttö…

Ei tietenkään kaikkia paik….

Virtasen tän(ne)

Mentaalisesti

Näyttelijä itse…

Tää on muuten paha juttu teille. Paha juttu.

Teidän tietää

Antaa Virtasen päättää itse

Ei pitäisi tietää

Äitii

Katkase! (1:56)

Sinne se jäi, mmm… Yy-y. Anteeks…

Tietenkin!

Eli nyt meille riittäis tä(mä)

Kai (sä) itsekin tiedät

Tää juttu, tää jää, täähä jää
Menetelmät pähkinänkuoressa (vasemmalta oikealle, ylhäältä alas, AVS Audio Editor):

Image

Anneli Auerin repliikki kohdassa 1:56 on selvä ja paljonpuhuva: ”Katkase!”

Edit: linkit korjattu.
Perusasioita Ulvilasta I, II, III, IV ja V.
Viranomaiset ja harrastelijat, ottakaa käsittelyyn mikä tahansa Ulvilan hätäkeskuspuhelun wav-tallenteista, laskekaa virettä esim. 90-92% ja alkakaa tutkia mm. 350-700 Hz:n ja 1900-2400 Hz:n taajuusalueita.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Ulvilacase

Post by härkä »

^
Mielenkiintoinen.
Mainitussa ajassa on tosiaan aivan selkeä Katkase komento.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply