Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013 jne

Post Reply
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013 jne

Post by Tara »

Kokoan tähän ketjuun joukon Auerin omia eri kuulusteluissa, lehdissä tai oikeuden istunnoissa antamia kommentteja ja selityksiä nauhalta kuuluvalle sanalle u-o-l-e.

Jaan Auerin kommentit kolmeen ryhmään:

1: Ensimmäisten kommenttien aikaan Auer ei vielä ollut kuullut häkenauhoitetta. Hänelle kerrottiin tai luettiin mitä nauhalla kuuluu hänen sanomanaan. Auer ilmaisee epäuskoisuutta sen suhteen onko hän lausunut tuollaisen sanan, eli näitä kommentteia sävyttää jossittelu ymv..

Jossain vaiheessa Auer sai lukea litteroinnin sekä ääninauhaa koskeneen tutkimuksen tulokset.

2: Toinen vaihe kattaa kommentit, jotka Auer on antanut sen jälkeen, kun hän on saanut kuunnella nauhan
tai sen osan, jossa sana -uole kuuluu. Nämä Auerin kommentit -uole-sanaa koskien jaksottuvat ns 'tunnustus'-kuulusteluihin.

3: Kolmanteen vaiheeseen tulee ne Auerin selitykset -uole-sanalle, kun hän oli perunut ns tunnustuksensa sekä muutama muu selitys, joita on tämän vaiheen kuluessa näkynyt lehdistössä tai kuultu oikeudessa.

---------------
Keräsin kaikki ko asiaan liittyvät lainaukset syksyn 2009 kuulusteluista alkaen.
Näitten lisäksi haalin yhteen muutamia myöhgempi -uole- sanan selityksi selityksiä, sellaisia joita Auer on antanut 2010 kuulusteluissa sekä oikeudenkäynneissä tai eri lehdille, esim syksyllä 2011. Vuoden 2011 kuulusteluja sekä sen jälkeen tehtyjä kuulusteluja en ole 'uole-selityksiä' silmällä pitäen lukenut. Eli varmastikasan en saa kokoon kaikkia mahdollsia selityksiä,

Viimeisin muistiinpano aihetta koskien kuultiin käräjillä 2013, kun Auer esitti uuden ehdotuksensa hänen äänellään kuuluvan -uole-sanan selitykseksi.
Last edited by Tara on Sun Mar 29, 2015 8:52 pm, edited 1 time in total.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by Tara »

1 Auer ei ollut vielä kuunnellut nauhoitetta.
Keskusrikospoliisissa Turun yksikössä syyskuun 23. päivänä 2009
Kuultavalle esitetään Keskusrikospoliisin lausunto CD-levystä, johon on taltioitu Anneli Auerin 01.12.2006 soittama hätäpuhelu ja josta ilmenee seuraavaa: Tutkimustuloksen mukaan kohdassa 5:
Näytteen 26 kohdassa 02:03 on päällekkäispuhetta (uhri ja Anneli). Uhrin ääntely on tässä vaiheessa erittäin epäselvää, vain l- ja a-äänteitä kuuluu. Anneli sanoo jonkin 2-tavuisen sanan, jonka alkuosasta ei saa selvää. Loppuosassa on todennäköisesti äänteet ( u ) - o - l - e.

K: Miten kommentoit?


V: En pysty kommentoimaan. Kuulostaa hyvin pelottavalta ja pahalta, jos minä olen tuon sanan sanonut. Varsinkin, jos Axxxx on sen vielä kuullut, kun hän on ollut puhelimessa.


Kuulustelukertomus 24.9.2009:
K: Ääninäytteen 02:03 kohdassa on päällekkäispuhetta sinun ja Jukan välillä. Sinä sanot tässä kohtaa kaksitavuisen sanan, jonka loppuosan äänteet ovat todennäköisimmin (u)-o-l-e. Tämä sana tulee kohdassa, jossa olet 59 s pois puhelimesta ja jona aikana Jukka surmataan.

Miten selität tämän?


V: Tämä tuntuu todella pahalta. Mikäli ääni nauhalla on minun sanomaani, olen hyvin todennäköisesti surmannut Jukan. Tämä tuntuu toisaalta uskomattomalta, mutta järkevästi ajatellen sen täytyy olla näin.
26.09.2009 Kuulustelukertomus:
K: Ääninäytteen 02:03 kohdassa on päällekkäispuhetta sinun ja Jukan välillä. Sinä sanot tässä kohtaa kaksitavuisen sanan, jonka loppuosan äänteet ovat todennäköisimmin (u)-o-l-e. Tämä sana tulee kohdassa, jossa olet 59 s pois puhelimesta ja jona aikana Jukka surmataan. Krp:n lausunnon mukaan makuuhuoneesta ei kuulu kenenkään ulkopuolisen ääniä. Itse olet tuolloin Jukan kanssa makuuhuoneessa. Talossa ei lastesi ja äänitallenteen mukaan ole ketään muita.
Pidätkö näiden faktojen perusteella todennäköisenä, että olet surmannut Jukka Lahden?


V: Kuten olen edellisessä kuulustelussa sanonut, pidän sitä mahdollisena, jos tutkimusten mukaan asunnossa ei muita ole ollut.
Porin pääpoliisiasema 27.9.2009 Kuulustelukertomus:
K: Oletko tietoinen siitä, että tyttäresi Axxxx on ollut tapahtuma-aikaan hereillä ja kuullut ja osittain myös nähnyt sinun ja Jukan riitelyn ja kovaäänisen huutamisen. Lisäksi Axxxx on ollut puhelimessa silloin, kun olet ollut Jukan kanssa kahdestaan teidän makuuhuoneessa ja tuona aikana lausut kaksitavuisen sanan (u)-o-l-e. Jukka kuolee tuona aikana ja Axxxx on tietoinen tästä asiasta. Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa pienen lapsen äitinä Axxxx:n näkökulmasta katsottuna?


V: Mielestäni se kuulostaa hyvin pelottavalta ja kamalalta. Haluan toisaalta auttaa varsinkin Axxxx:aa, että hän ei tuntisi syyllisyyttä Jukan kuoleman vuoksi.
Last edited by Tara on Sun Mar 29, 2015 9:02 pm, edited 2 times in total.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by Tara »

2: Auer saa kuunnella häkenauhan:
Kuulustelukertomus 30.09.2009

Merkitään, että kuulusteltavalle soitetaan hätäkeskuspuhelusta 59 s, jona aikana
Anneli Auer on pois puhelimesta ja jona aikana Jukka Lahti surmataan.
Näytteen kohdassa 02:03 Anneli sanoo kaksitavuisen sanan,
jossa äänteet (u)-o-l-e. Jukan viimeiset äänet kuuluvat kohdassa 02:32 eli 29 sekuntia
sen jälkeen, kun Anneli on sanonut em. sanan.


K: Mitä ajatuksia puhelun tämä kohta tuo mieleesi?


V: Ääni nauhalla on kuulostaa minun ääneltä. Ääni kuulostaa mielestäni surkealta. Mikäli olen sanan sanonut käskevään sävyyn, en voisi uskoa sanoneeni sitä Jukalle. Minun on tarvinnut uskoa, että paikalla on ollut joku muu, vaikka ei ole ollutkaan. Olen ilmeisesti kuvitellut Jukan taloon tunkeutujaksi ja sen vuoksi kohdistanut sanomiseni Jukkaan.


(edelleen kuulustelusta 30.9.2009)

Axxxx on todennäköisesti kuullut sinun sanovan em. sanan (u)-o-l-e, koska tämä on myös kuulunut puhelimen kautta hätäkeskukseen ja tallentunut heidän järjestelmäänsä. Axxxx kertoo, kun hän oli puhelimessa, olivat isä ja äiti kahdestaan makuuhuoneessa ja isän äänet loppuivat.

Miltä sinusta tämä kuulostaa? Pidätkö uskottavana aiempaa kertomustasi ulkopuolisesta tappajasta?


V: En pidä. Minun ja Jukan välinen riita on todennäköisesti jostain syystä riistäytynyt käsistä ja lopputulos on ollut se, että olen surmannut Jukan. Olen luultavasti siinä tilanteessa luullut Jukkaa joksikin muuksi ja toiminut osittain jonkinlaisen kauhun ja ehkä hieman raivonkin vallassa siten, että en ole kyennyt hahmottamaan, mitä olen tekemässä.
Riita on loppujenlopuksi lähtenyt melko olemattomasta asiasta liikkeelle. Tämän vuoksi lopputulos on ollut kohtuuton riidan syihin nähden.
Last edited by Tara on Sun Mar 29, 2015 9:02 pm, edited 2 times in total.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by Tara »

3: Auer on perunut ns tunnustuksen, - uole-sana saa uuden selityksen, mm 'ei kai se nyt kuole', mutta tämä ei jää ainoaksi:
Kuulustelu 14.10.2009

K: Sinua on kuulusteltu rikoksesta epäiltynä 08.10.2009. Olet vahvistanut silloisen kuulustelukertomuksen allekirjoituksellasi. Onko sinulle siihen jotain mainittavaa?

V: Olen minun ja Axxxx:n keskustelussa puhunut Axxxx:n kanssa tarkoituksena vapauttaa hänet tähän juttuun liittyvältä syyllisyydentunteelta. Tutkinnallisista syistä en ole kuitenkaan voinut spekuloida juttua lähemmin hänen kanssaan.

Minulle on aikaisemman kuulustelun yhteydessä kerrottu, että hätäkeskuksen ääninauhalta
kuuluu kaksitavuinen sana, jossa kirjaimet u-o-l-e.

Olen ollut tuolloin lähdössä puhelimen vierestä takkahuoneeseen ja sanonut todellisuudessa 'ei kai se nyt kuole'.

-----------------------------------------

pari mediassa ollutta juttua (u)ole-sanasta.
Laitan vain ne, joihin löysin linkit, joista näkee missä yhteydessä ne on kerrottu:

http://yle.fi/uutiset/ristiriitaisia_ke ... aa/5538178
Ristiriitaisia kertomuksia - motiivista ei mitään varmaa
Satakunta 31.3.2010 klo 19:18 | päivitetty 3.6.2012 klo 10:16
Ristiriitaisia kertomuksia - motiivista ei mitään varmaa
...
Myöhemmin Auer kiisti teon. Lokakuussa häneltä kysyttiin uudelleen mitä hän ajattelee nauhalta kuuluvasta sanasta UO-LE. Auer arvioi tuolloin sanoneensa "ei kai se nyt kuole".
---


Miksi Auer huusi ”uole”? Näin hän selitti
Perjantai 04.10.2013 klo 20:47
....
Auer arveli, että hän saattoi huutaa ”älä kuole”, mutta ei kuitenkaan ole varma mitä huusi.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013100417569318_uu.shtml
----

Samansisältöisiä selityksiä on Auer antanut eri lehdille antamissaan haastatteluissa. Useimmiten seuraaviin lehtiin: Apu, Alibi, Hymy, Seisk. Näitä lehtijuttuja on vaikea enää löytää.
Last edited by Tara on Sun Mar 29, 2015 8:57 pm, edited 1 time in total.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by Tara »

Viimeisin talteen ottamani selitys, Auerin arvelua -uole-sanan selitykseksi, kuultiin käräjillä 2013:

Silloin Auer sanoi, että siinä missä kuuluu -uole, hän on mahdollisesti voinut sanoa jotain vaikka et 'tuolei' tai jotain sen tapaista.

Kuuntelin istontonauhoitteen. Ja kyllä, Auer esittää sanan 'tuolei' ...

Kirjoitin auki nauhoitteelta (002_Anneli Auer_2_04102013) viimeisen minuutin, kohdasta 43:30 loppuun:
syyttäjä (selaten ilmeisesti jotakin litterointia): ..
"palataan hätäkeskusnauhotukseen. Täällä kohdassa kaks nolla kolme (203) sana kuole...jos tästä puuttuu mitään (mutinaa)..."

Auer: Tässä litteroinnissa sitä ei oo..siis mä en oo sitä muistanut et sillon kun mulle asia ilmastiin sil taval et siel kuuluu minun huutamanani kuole ja sit hetken päästä kuuluu helvetti* ja jotain klonk klonk klonk. Tämmöttes se asia esitettii mulle. Mut et mitään muistikavaa mul ei oo siitä mitä mä mahdollisesti oon siin kohtaa sanonu.
Et jos mä nyt spekuloin niin luultavasti mä oon huutanu älä kuole tai siinä on ehkä ihan jotain muuta vaikka tuolei, alkanu lause tai jotain siinähän voi olla jotain muutaki.

K:Te ette sitä muista.
V: En.
* sanasta 'helvetti', jonka joku alkuvaiheessa nauhan kuunnelleista poliiseista oli mielestään kuullut. Seuraava ei tietenkään liity enää Auerin omiin selityksiin, mutta liitän sen tähän perään kuitenkin. Minun mielestä se on kiinnostava, vaikka voi olla niinkin, että asialla ei ole mitään merkitystä enää:

Konsta Apeli kirjoitti minfoon, To Elo 29, 2013:
Tätä "helvettiä" olen hakenut jo pitkään. Olisikohan se, se "vittikö" siellä litteroinnissa.

Eli siellä päätteidenne ääressä, vetäkääpä keuhkot täyten ilmaa ja kääntäkää päätäänne vaikka vasemman olkapään yli ja huulet Annelimaisesti tiukkaan yhteenpuristettuna karjaisette päätä samalla kääntäen nopeasti: "HELVETTIKÖ".

Voisitte vaikka kuunnella omaa ääntänne Lumian, Ipodin, tmsv avulla, tai taikka sanelukonen nauhalta. Miltä se kuullostaa? Oikein nopeasti: hele.. v..ttiköettei se lopu

Muuallahan siellä nauhalla ei kirosanaan viittavaakaan löydy?


Tuohan kyllä kuuluu hetkeä ennen -uole-kohtaa, ei sen jälkeen, eli eri järjestyksessä kuin Auer edellisessä lainauksessa spekuloi. Noh, aikaa oli kulunut ..Samassa yhteydessä kuin 'vittikö' kyllä kuuluu Auerin mainitsemat 'klonk klonk klonk'-äänet heti perään .

En muuten ole sellaista kuulustelua nähnyt missään koskaan, jossa poliisi olisi esittänyt Annelille, että nauhalla kuuluu helvetti, että selitäpä tmv. Ei ainakaan syksyn 2009 kuulusteluista, eikä kyllä löydy kaikkein vahimmistakaan kuulusteluista.. Niinpä niin, mutta pitäsikö jättää huomiotta, mistä kaikesta Joutsenlahti on mahdollisesti keskustellut Annelin kanssa privaatisti (?) virallisen tutkinnan sivussa vv 2006 - 2008?!.. (Joutsenlahden ent naisystävän kertomus käräjillä JJ:n puhelinkeskusteluista Annelin kanssa). Eli veikkaan, että Joutsenlahti oli kertonut Annelille kaiken laista muutakin mitä muut olivat hänelle eri havainnoistaab kertoneet! Mistä muusta he sitten olisvat keskenään keskustelleet? Säästäkö, Annelin voinnista ja päinvastoin, Joutsenlahden jaksamisesta, sekä Auerin tekeillä olevista muistelmista, vaihtaneet jotain ihan privaatteja kuulumisiaan??

Mitäs jos sanan ensimmäinen tavu on jäänyt ns kurkkuun: helvittikö! Auerin äänihän on vittikö-sanan kohdalla erittäin korkea ja kimeä (kumiankan ääni). Eikö se e-kirjain ole voinut kaveta lähes iiksi?? ja h-kirjain nyt vaan häviää muuhun ähinään tms

Mitäs jos sanan ensimmäinen tavu on jäänyt ns kurkkuun: helvittikö! Auerin äänihän on vittikö-sanan kohdalla erittäin korkea ja kimeä (kumiankan ääni). Eikö tuo e-kirjain kapenekin ylärekisterissä herkästi kohti ii:tä??ja h-kirjain nyt vaan hävisi ihan muuhun ähinään tms.

No nih, tässä tämä. Olisin voinut laitaa viimeisen osan, Konsta Apelin havainnon ja oman kommenttini sille, omaksi postauksekseen, mutta jääköön tähän!
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
User avatar
Tara
Posts: 3469
Joined: Fri Jun 08, 2012 9:14 am

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by Tara »

Miksi tämäkin kuva on muutettu mustavalkoiseksi?
Image

Samaa on ihmetelty koskien pesuhuonekuvia, esimerkiksi sitä, jossa näkyy amme (jossa tummia tahroja), sekä Pekka Lehdon dokumenttiin liitettyjä sairaalakuulusteluvideolta otettuja pätkiä, joista olisi voinut nähdä tarkemmin Auerin kämmenissä olleet nirheet. Lehdolla on selvästikin ollut hallussaan terävämpi versio ko videosta kuin ne pätkät, joita on ollut lehdissä.

Mäkisen johdollahan niitä kuvia paikan päältä surmayönä otettiin, samoin kuin myös jokin video murhatilasta - ihme kyllä se on kadonnut kokonaan. Kenellä se oli viimeksi ennen katoamistaan?? Joutsenlahdelta on näistä (ainakin näistä) kysytty, aiheellisesti, ja hän on (IL lehtijutussa) myöntänyt, että jotain materiaaleja on kadonnut, mutta on antanut ymmärtää, että jotkut muut ovat niitä hukanneet sillojn kun hän luopui tutkinnan johtotehtävästä.

Mäkiseltä ei tietääkseni ole kysytty miksi pesuhuoneesta otetut kuvat on muutettu mustavalkoisiksi.

Herää myös kysymys, keneltä Pekka Lehto sai sairaalavideon terävän version haltuunsa? Mäkiseltäkö? Miksi osa videosta, esim lähikuvat Auerista käsiään heiluttamassa, oli muutettu mustavalkoisiksi myös? Mäkinen kuitenkin esiintyy Lehdon dokumentissa kuvassa, jossa esittelee tietokoneen näytöltä valokuvia Jukka Lahden ruumiista patologin pöydällä - jaa-a, Mäkinen itse kuulemma ne ruumishuonekuvat myös otti. On kyllä kummalista touhua.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
marjaana
Posts: 33
Joined: Mon Jan 28, 2013 3:45 pm

Re: Auerin antamia (U)-O-L-E sanan selityksiä , 2009 - 2013

Post by marjaana »

Mäkinen oli tehnyt jo vuoronsa ja joutui yöllä lähtemään ylitöinä keikalle. Kaveri ei ole mikään pitkä mies, mutta elopaino pyöri noin 150kg, kunto oli huono jo tuolloin ja liikkuminen aikamoista ähellystä. Aikoinaan kunto ei riittänyt kenttähommiin ja hän siirtyi tutkijaksi. Vaikea kuvitella Mäkisen olleen väsyneenä, juuri kotiin palattuaan, ylimääräisellä keikalla terävimmillään. Itsetunnossa hänellä ei ole mitää vikaa, päinvastoin. Jos jotain jäi vahingossa huomioimatta, hän ei tule sitä ikinä myöntämään.
Ruumiinavausrapsat ovat toisaalta salassapidettäviä. Miksi ne ovat eläkkeelle jääneen tutkijan kotikoneella ja miksi hän esittelee niitä elokuvatuottajalle ja antaa kuvata näytöltä julkiseen levitykseen menevään elokuvaan?

*Satakuntalaisena en tunnista eikä kukaan tuttavani, sanaa "vittikö". Vitikko on lähinnä tuota ja sehän tarkoittaa esm. tosi tiuhaa nuorta koivikko tai risukkoa.
Post Reply