Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post Reply
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Muistaako teistä kukaan tätä 1958 tapahtunutta henkirikosta?.Parikymppinen neito surmasi iäkkään miespuolisen huviteltan omistajan.Asia herätti aikanaan valtavaa huomiota.

Image
Image
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Queen »

En itse ainakaan muista kuulleeni tällaisesta. Onpa Ketola saanut olemattoman tuomion, jos tuota nyt tuomioksi voi edes sanoa! Hän sentään teki henkirikoksen. Mitenkähän on Terttu Unelman myöhempi elämä sujunut?
Eikö Terttu Unelma voinut yksinkertaisesti kerätä kimpsujaan kasaan ja häipyä paikalta hyvän sään aikana?
"Lieventävien asianhaarojen vallitessa tehdystä kuoleman aiheuttaneesta pahoinpitelystä..." :shock:
Ja ukko oli reikiä täynnä.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by härkä »

Minäkään en tapausta muista , mutta minulla on hämärä muistikuva Terttu Unelman valokuvasta.
Tosin minun on täytynyt nähdä se kuva myöhemmin kuin vuonna 1958 , joilloin olin liian nuori tätä merkille panemaan.
Omaan toisaalta hyvän " kuvamuistin ".

Tuomio oli aika lievä.
Lisäksi tekijä sai rahaa ja sympatiaa.
Aika oli erilainen ja ehkä raiskausyritykseen suhtauduttiin ajan tapaisesti ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Täytyy vielä tarkistaa, pitääkö antamani vuosiluku paikkansa.Se aiheutti tiettyä päänvaivaa.Ylläpito voi varmaankin jälkeen päin muokata otsikkoa, jos tarvetta siihen ilmenee.

Pari vuotta sitten kun olin työttömänä, oli aikaa käydä tutkimassa paikallisen kirjaston lehtiarkistoja.Silloin tulin huomanneeksi tämänkin nykypolven rikosharrastajilta jo lähes täysin unohtuneen, mutta omasta mielestäni hyvinkin kiinnostavan jutun.

Olen kyllä järjestelmällisesti pyrkinyt kirjoittamaan ruutuvihkooni kulloisenkin rikostapauksen tarkan ja sanomalehdissä ilmoitetun ajankohdan, mutta siellä on varmasti paljon virheitäkin.Varsinkin kun otetaan huomioon, että olen maailman hajamielisin ihminen. :)

Edelliset kuvakaappaukset olivat Etelä- Saimaa lehdistä.Niissä kerrottiin, että " tapaus herätti laajaa huomiota ja lehdistön edustajia oli runsaasti paikalla".Voisimme siis olettaa, että siitä on aikanaan kirjoitettu paljonkin. Ilta- Sanomien llisäksi tulevat ensimmäiseksi mieleen Apu, Seura, Uusi Kuvalehti,Kuva- Posti, Rikospoliisin mukana ja varsinkin Viikko- Sanomat.

Queenin ja Härän kanssa olen samaa mieltä.Myös minua ihmetytti tuomion lyhyys.Säilyikö se ennallaan vai tuliko myöhemmin lisäsanktioita? Näitä asioita yritän myöhemmin selvitellä.

Hienoa, että em. kuvien lähettäminen Hejaciin onnistui tällä kertaa vaivatta. :)
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Tsekkasin eilen varmuuden vuoksi Terttu Ketolan murhan ajankohdan.Löysin vanhat muistiinpanoni, tai ainakin osan niistä, ja vuosiluku todellakin on em. 1958.

Etelä- Saimaa 22.11.1958:
Image

Tuleva vuosi tulee kotimaisen rikoshistorian kannalta olemaan siinä mielessä mielenkiintoinen ja tärkeä, että silloin tulee tasavuosikymmeniä täyteen monista kotimaisen rikoshistorian ehdottomista klassikoista; mainittakoon tässä yhteydessä lyhyesti rikosvuosi 1938 kokonaisuudessaan ja vuodelta 1958 vaikkapa Imatran Linnankosken perhesurma, Lauttasaaren poliisimurha, leipäveitsimurhaaja Hartikaisen tapaus,Lammin kaksoismurha jne.Mielestäni vuodenvaihteessa 1957/-58 tapahtunut Inga Myllärin juttu voidaan myös luontevasti sijoittaa po. ajankohtaan.

Queen ja Härkä ovatkin tietoisia , että Lammin Poikmetsässä syksyllä 1958 tapahtunut raaka kaksoismurha kuuluu ehdottomiin suosikkeihini, silloin kun puhutaan selvitetyistä kotimaisista henkirikoksista:
Image
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Näköjään Suomen Kuvalehtikin on kirjoittanut Terttu Ketolasta joulukuussa 1958.
https://www.antikvariaatti.net/product.php?id=539739
Image
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Vanhasta YV-lehdestä(1958) löytyi tällainenkin juttu.Jatkossa kirjoittelen mahdollisesti lisää, jos Luoja suo.

Image

Kaunis tyttö oli, enkä yhtään ihmettele, että koko Perhon kunta manifestoi Tertun puolesta.Valitettavan unohdettu murhatapaus.Onkohan Alibissakaan koskaan ollut esillä?
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Apu-lehdessä oli pitkä, yli kuuden sivuinen juttu Tertusta.Tässä kooste:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Johannes Hirvosen leski kyllä kertoi kauniilla ja nöyrällä tavalla:En minä tytölle kaunaa kanna , enkä kovaa rangaistusta toivo.Kaikessa tässä on ollut rangaistusta tarpeeksi.


Se kuuluisin perholainen taitaa kuitenkin olla Arsi Harju, jonka härkä urheiluihmisenä hyvinkin saattaa muistaa: https://www.youtube.com/watch?v=BOSZm3zJS5Q
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Terttu Ketolan suorittama surmateko oli lehtien lööpeissä näkyvästi esillä joulukuussa 1958 ja vielä vuodenvaihteessa 1958/59. Sitten se unohtui.

Lahti-lehti joulukuussa 1958:

Image
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Terttu Unelma Ketolan kujanjuoksu 1958

Post by Arvo Kyyrölä »

Jaahas, minulle ei ainakaan suoralta kädeltä tule mieleen yhtään vastaavanlaista kotimaista henkirikostapausta, jossa suuren yleisön tuki olisi näin voimakkaasti ollut murhaajan puolella. Ehkä niitä on ollut muitakin, en vaan nyt muista.

Erään kollegan mukaan Terttu Ketola on yhä elossa.

Terttu Unelmaa kohtaan tunnettu laaja empatia sai liikuttaviakin piirteitä. Kuvassa naishenkilö tuomassa syytetylle tulppaaneja ja käteistä rahaa oikeudenkäynnin väliajalla.
Image

Kauan sitten lakkautettu Lahti- lehti kirjoitti laajan ja yksityiskohtaisen jutun Terttu Ketolan oikeudenkäynnistä. Sen skannaaminen Hejaciin vaatisi hieman isomman skannerin.
Post Reply