Liftarisurmat 1971

Post Reply
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 204
Joined: Tue Jun 30, 2015 6:29 pm

Liftarisurmat 1971

Post by Arvo Kyyrölä » Wed Jul 05, 2017 3:36 pm

Kolme liftarityttöä lähti viimeiselle matkalleen "Häkä-Enskan" amerikanraudan kyydissä


Liftarisurmien tutkinta alkoi, kun kahden tytön ruumiit löytyivät sorakuopalta Hyvinkäällä elokuussa 1971.
KUN nahkahansikaskuristajanakin tunnettu Michael Maria Penttilä vangittiin toukokuun alussa rikoksen valmistelusta epäiltynä, Penttilässä kertovissa uutisissa esiintyi termi, jota vain harvoin voi käyttää suomalaisen rikollisen yhteydessä: sarjamurhaaja.

Se ei ole juridinen termi, vaan se kuvaa henkirikollisia, joilla on tietynlainen profiili. Joissain määritelmissä sarjamurhaajaksi lasketaan vasta kolme erillistä henkirikosta tehnyt henkilö, toisissa riittää kaksi.

Uhrilukua tärkeämpi kriteeri on tekojen laatu: teoissa ja uhreissa on usein samankaltaisuuksia, ja sarjamurhaajaa tyydyttää itse teko – sarjamurhaajalla ei siis välttämättä ole muuta motiivia teolleen kuin tappamisen vietti.

Heitä ei Suomen rikoshistoria tunne montaakaan. IS esittelee juttusarjassa neljä tapausta.

”Häkä-Enska” surmasi pakokaasulla

Ajankohta: Vuosi 1971.

Tekijä: Ensio Koivunen (1930–2003).

Surmasi Ritva Raijaksen, 17, Pirjo Laihon, 17 ja Salme Metsänikulan, 23, pakokaasulla.

Erikoista: Koivusen puolustusasianajajana toimi muun muassa Paula Kokkonen, josta sittemmin tuli kokoomuksen kansanedustaja ja Helsingin apulaiskaupunginjohtaja.

LIFTARISURMIEN tutkinta alkoi 21. elokuuta 1971, kun sivulliset löysivät Hyvinkään Ridasjärven sorakuopalta kahden 17-vuotiaan tytön ruumiit. Surmaaja oli ottanut heidän omaisuutensa – paperit, valokuvat – ja heitellyt pitkin tienvartta. Se oli ratkaisevaa, sillä eräästä revitystä valokuvasta poliisi löysi surmaajan sormenjäljen.

Tutkijat vertasivat jälkeä kymmenien tuhansien rekisterissä olevien rikollisten jälkiin ennen kuin tärppäsi: se kuului kaivinkoneenkuljettaja Ensio Koivuselle, pikkurikolliselle, joka oli istunut vankilassa varkauksista, rattijuopumuksista ja petoksista.

Koivunen otettiin kiinni ja poliisi yhdisti rikokseen myös kolmannen surman: 23-vuotiaan Salme Metsänikulan ruumis oli löydetty 18.8. metsäkuoppaan kätkettynä Inkoosta.

Kun juttu eteni Hyvinkään käräjäoikeuteen, syyttäjän lähtökohta oli seuraava: Koivunen poimi amerikanrautansa, valkoisen vuosimallin 1967 Dodge Dartin, kyytiin liftarityttöjä ja tukehdutti heidät pakokaasulla. Koivunen johti pakokaasut muoviletkulla pakoputkesta autonsa tavaratilaan, josta häkä edelleen pääsi matkustamoon. Siitä seurasi ensin pahoinvointia, sitten tajuttomuus, lopulta kuolema.

Syyttäjän mukaan Koivusella ei ollut surmatöille muuta motiivia kuin tyydyttää omat seksuaaliset tarpeensa, ja ainakin yhden tajuttoman – kenties hengettömän – uhrinsa Koivunen raiskasikin. Teknisenä todisteena käräjille tuotiin sormenjälkien lisäksi se, että uhrien vaatteista löytyi Koivusen samojedinkoiran valkoista karvaa.

Käräjistä tuli nopeasti farssi. Erään uhrin äiti väitti, että todellisuudessa hänen tyttärensä surmasi rikollisliiga, jota Koivunen suojeli. Koivusen väitettiin myös olleen hypnoosissa surmatekojen aikana.

Koivunen itse sanoi tuntemattoman miehen ”tehneen letkuhommat” sillä välin, kun nukkui tyttöjen kanssa autossa. Hän sanoi todisteiden olevan väärennettyjä, uhkasi haastaa kaikki tapauksesta kirjoittavat lehdet oikeuteen ja toi lopulta käräjäsaliin lounasleipänsä näytille todisteeksi siitä, kuinka huonosti poliisi häntä kohteli.

Tuomari Aulis Rydmanin kuppi meni useamman kerran nurin käräjien aikana, eikä vähiten silloin, kun selvänäkijä Pikitukka Sundström pyrki sisään saliin todistamaan, kuinka oli nähnyt murhaajan unessa.

– Ei tämä mikään autokolari ole! karjaisi tuomari ajaessaan väen ulos oikeussalistaan.

Sekavien käräjien lopuksi Koivunen tuomittiin elinkautiseen murhista. Juttu kuitenkin eteni Korkeimpaan oikeuteen asti ja lopulta katsottiin, ettei näyttö riittänyt tahallisuuden osoittamiseen. Täten Koivunen sai rangaistuksekseen 25 vuotta kuritushuonetta kolmesta vapauden riistämisestä, törkeästä pahoinpitelystä, törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä yhdestä väkisinmakaamisesta.

Ensio Koivunen kuoli 72-vuotiaana Varkaudessa.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005218663.html


User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 204
Joined: Tue Jun 30, 2015 6:29 pm

Re: Liftarisurmat 1971

Post by Arvo Kyyrölä » Thu Jul 06, 2017 6:40 pm

Liitän tänne Hejacin puolelle samat kuvat , jotka tuli postattua murha.infoon.Kaikki minfolaiset eivät käy lukemassa Hejacia ja toisaalta kaikki hejacilaiset tuskin vierailevat naapuripalstalla.

Kaikki kuvat julkaistiin Etelä- Saimaassa elokuun lopulla 1971:

Image
Image
Image

User avatar
Queen
Posts: 1993
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Liftarisurmat 1971

Post by Queen » Tue Sep 12, 2017 9:53 am

Kiinnostavaa on Ensio Koivusen eli Häkä-Enskan kulkemiset suhteutettuna Järvenpään "sarjamurhiin". Hän ei sovi mitenkään esim. Hellun antamiin tuntomerkkeihin, etenkään ikänsä puolesta, mutta muutoin vertailu on mielenkiintoista.
Voisiko sekä Koivusen uhreja, että Järvenpään uhreja liittää yhteen Koivusen vaimonsa kanssa pitämä baari Hyvinkäällä?
Koivusen uhrit olivat kuollessaan nuorehkoja tyttöjä, hyvätapaisiakin. Järvenpään murhaajan uhrit olivat iäkkäämpiä naisia. Toki on otettava huomioon sekin, että ikää sitä tuli Koivusellekin, eikä hän välttämättä ole nuoria tyttöjä enää kyytiinsä saanutkaan. Vanhemmat naiset eivät niin vain nouse tuntemattoman kyytiin, joten on ollut tyytyminen niihin, jotka ovat olleet humalassa ja joiden arviointikyky on heikentynyt.

Koivunen oli syntynyt 1930.
Uhrit: Metsänikula oli syntynyt 1948, vanhempansa asuivat Ummeljoella, tyttö opiskeli Turussa. Hän oli mennyt bussilla Ummeljoelta Korialle.
Ruumis löytyi Degerbystä hiekkakuopan tuntumasta. Kilometrin päästä Inkooseen päin mentäessä löytyi kaivosta uhrille kuuluneen muistikirjan palasia sekä salamavaloja. Alueella oli ennen työsiirtola, jossa Koivunenkin oli ollut kolmisen kuukautta.

Raijas oli syntynyt 1953 ja Laiho 1954. Tyttöjen ruumiit löytyivät Ridasjärven tien lähellä olevalta Juholan sorakuopalta. Lähellä oli kaatopaikka.
Seutulan lentokentän vanhan tien varresta penkereeltä löytyi toisen tytön kassi, jossa oli äänilevyjä.
Lapset olivat löytäneet Tuusulantien pientareelta Jäniksenlinnan risteyksestä 500 m pohjoiseen toiselle tytölle kuuluvan olkalaukun.
Jokelan-Ridasjärven tien pientareelta n. 100-500 m etäisyydeltä Juholan hiekkakuopalta katsoen, löytyi tytöille kuuluneita kauneudenhoitovälineitä.

Vertailuna Hellu oli syntynyt 1951, Lukkarinen 1963 ja Haantie 1953.
Lukkarista lukuunottamatta uhrit ovat syntyneet suunnilleen samoihin aikoihin. Koivusella oli vaimonsa kanssa ollut Hyvinkäällä baari.

Outoa mielestäni oli se, että Koivunen kertoili vaimolleen (jonka kerrottiin olleen häntä iäkkäämpi, kiltti ihminen), miten hän on kuljettanut autossaan nuoria tyttöjä ja poikia. Tällöin hän myös kertoi, että kadonneet tytöt ovat olleet ilmeisesti hänen autossaan. Miksi hän tällaisia kertoi vaimolleen? Painoiko asia häntä vai oliko syynä leuhkiminen sillä, että hän se kulkee nuorten ihmisten parissa, kun oma muija on häntä vanhempi?

Koivunen kuoli 27. toukokuuta 2003 Varkaudessa. Haantie katosi saman vuoden huhtikuussa.

monoliitti
Posts: 540
Joined: Tue May 30, 2017 4:04 pm

Re: Liftarisurmat 1971

Post by monoliitti » Tue Sep 12, 2017 1:19 pm

Haantie katosi 1993 . Häkä-Enskan tapaus osoittaa, ettei välttämättä ole ennakkoluuloja kuljettaa ruumista autossa pitkiä matkoja. Joidenkin kadonneiden kohtaloksi on luultavimmin muodostunut lähteminen tuntemattomaan kyytiin. Loviisassa kadonnut Riina on mahdollisesti etsinyt kuljetusta. Mutta esim. Järvenpää-Hausjärvi tapausten aikaan 1991 Helsingissä kadonnut Mirja Mertanen-Wehnert tuskin olisi noussut tarjottuun kyytiin.

User avatar
Queen
Posts: 1993
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Liftarisurmat 1971

Post by Queen » Wed Sep 13, 2017 8:17 am

Jep, siinä on pianovirhe eli Haantie tietysti katosi jo 10 v aiemmin.

Post Reply