Rikosaiheinen kysymysketju

Post Reply
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

No Roope Ankkahan on syntynyt perimätiedon mukaan vuonna 1867 Glasgow´ssa. Eli olisiko hänet muksittu henkihieveriin äveriään elonsa aikana.

Voipi olla pahoinpidelty Mannerheim.

Olisi myös palatsivallankumouksen yhteydessä 11.6.1903 Belgradissa yhdessä aviomiehensä, Serbian kuningas Aleksanteri I:n kanssa surmattu kuningatar Draga Masin. Heidät löydettiin kuninkaallisen palatsin vaatekomerosta piiloutuneina, ammuttiin, ja silvotut ruumiinsa heitettiin ikkunasta palatsin puutarhaan.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by monoliitti »

Onnittelut! Saksan ulkoministeri Walther Rathenaun murha oli kysytty rikos. Juutalaisen ja liberaalin Rathenaun surmasi oikeistolainen salaliitto ampumalla Berliinin kadulle. Tuolloisen inflaation aikana tavallisetkin ihmiset olivat miljonäärejä. Tapaus muistutti neljä kuukautta aiemmin Helsingissä tehtyä ministeri Heikki Ritavuoren murhaa. (En huomannut vastauksen lisäystä heti)
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

Kiitos vaan. Tämä oli helppo onnistuneen Alaska-Arvaukseni jälkeen. Viimeisin vaihtoehto olisi tavallaan sopinut paremmin vihjeeseen "raha ei tuo onnea" mutta silloin kuninkaalliset tulisi luokitella vähemmistöihin, mikä hieman ontuu...
Walther Rathenau tosiaan oli AEG:n (nykyisin Electrolux-konserniin kuuluva) perustajan Emil Rathenaun poika, joten melkoisesta ökyrikkaasta oli kyse. Mutta joo...tajusin vihdoin viimein tuon inflaatiopointin, tosi hyvä vihje! :)
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Queen »

O-Ou! Eks-EkstroVertti on riipaissut kysymykseen vastauksen heti kärkeensä. Sää oot niin nero! Ehdin itse vasta olla huolissani, oletko mahdollisesti jäänyt kesälomille syksyyn asti. :D
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Arvo Kyyrölä »

Eevertti on kaikin puolin hieno ihminen ja ilmeinen nero, mutta minkäänlaista vuoropuhelua ei hänen kanssaan saa aikaiseksi.Elämä on niin paljon muutakin.Kuten Ismo Kallio joskus lauloi:Lehmukset kukkivat Berliinissä.Vulvados tietää tarinan.

Ilman sarvia ja ja hampaita, olisi joskus ihan sikakivaa yrittää pistää oma rikosaiheinen kysymys hejaciin, mutta se ei tunnu onnistuvan.Eevertille: kunnioita muita ihmisiä-mielelläni toivoisin, että esittäisit yhden vastauksen kulloistakin kysymystä kohden.Ei ole mistään kotoisin, että sama henkilö esittää kymmenittäin ratkaisuehdotuksia samaan rikospähkinään samassa viestissä..Varmasti niistä joku osuu joskus oikeaankin.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

Kiitos ohjeistuksestasi ja näkemystesi jakamisesta, parahin Arvo.
Olet minun mielestäni kuitenkin jäävi jakamaan niitä tuossa sävyssä koskien näitä kyssäriketjuja. Syystä, että et itse osallistu niihin.
Lisäksi: Jos lasket esim keskiarvon voittamieni kysymysten ratkaisuvaihtoehtojen määräksi, tulet ehkä huomaamaan, ettei se nyt niin kauhian suuri ole. Hyvää viikonloppua sinulle ja rohkeasti vain osallistumaan, toivotteleepi Eevertti.
Last edited by Eks-EkstroVertti on Sat Apr 21, 2018 1:58 am, edited 1 time in total.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Vulvados »

Jos Arska viittaat ko. laulun takana olevaan näytelmään ja sen kuvaamiin Roosan ja Kallen värikkäisiin vaiheisiin, niin kyllähän ne tuttuja ovat, vaikken ko. näytelmää ole itse nähnytkään.

Itsekin olen välillä kritisoinut kovin laajalle roiskivia rypälevastauksia. Ehkä yksi selkeästi rajattu ja muotoiltu ehdotus per vastaus olisi selkeämpää ja reilumpaa myös muille.

Toisaalta ilmatilaa ei saa haltuun uskaltautumatta sinne, joten rohkaisen kyllä kaikkia heittämään kysymyksiä kehiin. Ehkä sitten saisimme niihinkin vähän enemmän vaihtelua kuin meidän vakionaamojen esittämissä... :D
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Otetaan minun puolestani käyttöön periaate 1 vastausehdotus/vinkki.
Nyt esim. noissa kahdessa viimeisimmässä monoliitin asettamissa kysymyksissä kukaan muu kuin minä ei tainnut ehdottaa yhtään mitään. Että sikäli epäreilua, minuakin kohtaan. :)
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Queen »

No onneksi nyt luin uusia ohjeita, sillä olin juuri aikeissa palkintoaiheiseen kyssäriin ehdottaa jo toistakin vaihtoehtoa. Ei Eks-EkstroVertti ole siis ainoa, joka tällaista on tehnyt. Olen itse syyllistynyt ihan samaan. Jospa nyt sitten yritän pitää sormeni irti näppäimistöstä, ettei kenellekään tule paha mieli.
Itse olen tavallisesti vain aamupäivästä koneella. Silloin minun on ehdotukseni kirjoitettava. Sitten kun seuraavana aamuna avaan koneen, onkin usein tullut jo paljon lisää vinkkejä ja kenties kysymys sitä myöten ratkaistukin.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Rikosaiheinen kysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Älä kerro kellekään tätä....Mutta ...laita vaan toinen ehdotus, jos oikealta tuntuu. Minun puolestani.
Sen verta mystisiä olivat Arvo Kyyrölän syvälle nikkipersoonaani menevät analyysit, että tokkopa hän tänään enää mieltään jaksaa pahoittaa. Uskon, että kyse oli kuitenkin huumorista. :)
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Post Reply