Palkintokysymysketju

Post Reply
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by monoliitti »

Onnittelut EKs-Ekstro-Vertille :) Joka selvitti kyseessä olleen 23.12-1942 tapahtuneen tapauksen.
Kommunistien maanalaiseen sabostaasi toimintaan osallistunut Veikko Pöysti saapui kelkalla Järvenpäästä uuteen piilopaikkaansa, Helsingin pitäjän-nykyisen Vantaan- Hiekkaharjuun 22.12-1942.
Paikka oli kuitenkin poliisin valvonnassa. Seuraaana päivänä saapui poliisin ja Valpon 21-miehinen ryhmä pidättämään Pöystiä mukanaan m.m 8 konepistoolia. Syntyneessä taistelussa kuoli Pöystin lisäksi yksi poliisi. Myöhemmin Pöystin naisystävä Irja Jalkanen onnistui pakenemaan väijytyksestä haavoittuneena, Joten ei operaatiota ylivoimasta huolimatta voi pitää kovin onnistuneena. Poliisi kuoli, Jalkanen pakeni, ja Pöystikin olisi ollut varmaan arvokkaampi vangittuna.
Vaikka olen alueella useastikin liikkunut, en lähteissä mainittua silloista Mäntytietä ole paikallistanut, mutta on pääteltävissä sen olleen pääradan lähistöllä. Josta varmaan kaikki olemme kulkeneet.
Päähenkilön sukunimikaima Lasse pöysti Stalinin roolissa näyttämöllä jäi minulta valitettavasti näkemättä.
Lähdeteoksenani Kimmo Rentolan :Kenen joukoissa seisot
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Palkintokysymysketju

Post by Vulvados »

Onnittelut minunkin puolestani. Arvio ohi menemisestä oli kyllä ainakin omalta osaltani oikeaan osunut. Päärataa on tullut kuljettua ja itse asiassa vielä lähempääkin pääraittia Talvikkitietä tullut ajettua jokunen kerta.

Kiinnostavaa kyllä aihetta on pohdittu myös muunkintyyppisestä tematiikasta tunnetulla Hommafoorumilla, jossa eräs keskustelija on löytänyt vanhan Hiekkaharjun kartan ja sen mukaan entinen Mäntytie näyttäisi olevan nykyinen Lemmikkitie. En tiedä, onko sitten talojen ja tonttien numerointi säilynyt ennallaan.

- https://hommaforum.org/index.php?action ... 9205;image

Tällaista rakennuskantaa siellä siis tänä päivänä: https://asunnot.oikotie.fi/talo/lemmikk ... ntaa/94226

Tasapuolisuuden vuoksi hieman toisenkinlainen näkemys tapahtumiin eräältä suhteellisen tunnetulta päivystävältä des... anteeksi dosentilta... :D

- http://antifasistit.blogspot.com/2011/0 ... kkeen.html
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

Isosti kiitoksia.
Kaimoista lisää, ketä kiinnostaa (?): Pöysti ampui siis vanhempi konstaapeli Viljo Innasen 23.12.1942. Yhtä päivää vaille tasan kaksi vuotta aiemmin terijokelainen evakko, sähköasentaja Viljo Innanen ampui vanhempi konstaapeli Eero Immosen Lappeenrannassa. Tai sitten tappaja oli mystinen "Valtiollisen poliisin väliaikainen etsivä Kotkasta".

https://www.poliisimuseo.fi/instancedat ... 30c35bd488
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by monoliitti »

Näyttääkin ensimmäisen vihjeen, lukijoiden kulku tapahtumapaikan ohi, tapahtuneen huomattavasti 200 metriä kauenpaa, rautateitse. Mutta nykyisenä tietoturvalaki keskustelujen aikana, olisi kai huolestuttavaa jos ihmisten kulkemiset pystyttäisiin muutaman sadan metrin tarkkuudella arvioimaan.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by Queen »

Onnittelut tietoniekalle! Enpäs tällaisesta potkukelkkailusta ollut selvilläkään. Kyllä minä jo vastarintaliikkeisiin saakka pääsin tutkimuksissani, mutta enhän minä mitään löytänyt.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Aina niin vaatimattomana...Sinähän myös junaradan kekkasit ja auliisti sen funtsailun täällä muillekin jaoit (mikä mielestäni osoittaa oikeanlaista "kilpailuhenkeä"). Saat taas Ekstra-Eevertti-merkin ja aiheeseen hatarasti sopiva sävellahja tulee kaikille tässä:

Niilo Yli-Vainio tervasi potkukelkkani jalakset

https://www.youtube.com/watch?v=LDI_jd18ydA

Uu maa-mau tili tuli nam-nam
Paha puli keli tuli nau
Uu maa-mau tili tuli nam-nam
Teho puli keli tuli nau
Uu maa-mau tili tuli nam-nam
Etu keno puli keli nau
Uu maa-mau tili tuli nam-nam
Kova puli keli tuli nau

Kerta kerran jälkeen naamaa hankaan asfalttiin
Solmiossa ygää
Siihen sottaan puvunkin
Poliisikin tuli au-au-au-au

Ja vei miut poie...

Oon tainnut viisun jo aiemminkin soitattaa :roll: Aivan saatanan typerä biisi sitäpaitsi. Coveri Ministryn kappaleesta Jesus built my hotrod.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Kissaihminen
Posts: 374
Joined: Sat Jan 07, 2012 6:07 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Kissaihminen »

UNI

Olen tainnut viettää liikaa aikaa rikosaiheisilla palstoilla, sillä näin viime yönä unen tunnetuista suomalaisista rikos- ja katoamistapauksista. Unista ei aamulla yleensä muista juuri mitään, mutta onneksi sain heräämisen rajamailla otettua hyvin hämärän muistikuvan unestani:

Image

Kun lasket kaikkien kuvassa näkyvien tai kuvaan liittyvien uhrien kuolin- tai katoamisvuodet yhteen, saat summaksi reilusti yli 17 000.

Mikäli haluat osallistua kisaan, lähetä saamasi luku minulle yv:llä viimeistään 1.1.2019.

Kaikki oikein vastanneet osallistuvat arvontaan, jonka palkintona on Veikkauksen 10€ arpapaketti. Palkinto lähetetään voittajalle kirjekuoressa hänen ilmoittamaansa osoitteeseen.

Ratkaisuaikaa on viikko, joten älä suotta hätäile.
monoliitti
Posts: 1372
Joined: Tue May 30, 2017 5:04 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by monoliitti »

Mielenkiintoinen tehtävä! Harvatukkaista blondia en ole vielä tunnistanut.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Palkintokysymysketju

Post by Eks-EkstroVertti »

^Mie en taas osaa päättää, että onko teltan sisältä mulkoileva kyklooppi Urkki vaiko Tsodiakki!

Onks Tahvana koton vai säretääks uuni, hä?
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Palkintokysymysketju

Post by skoune »

monoliitti wrote: Wed Dec 26, 2018 9:31 am Mielenkiintoinen tehtävä! Harvatukkaista blondia en ole vielä tunnistanut.
Minä taas olen lähettänyt vastauksen yv:nä tunteja sitten :)
Post Reply