Ojalan katoaminenhan on kirvoittanut enemmänkin pohdintaa mm. täällä:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=7&t=9288
Mutta edetään ääkkösissä ja otetaan seuraavaksi vaikkapa lentomekaanikko
Ben Charles Padilla (s. 1952), joka katosi jäljettömiin 25.5.2003
Quatro de Fevereiron lentoasemalla Luandassa, Angolassa.
Se mikä tekee hänen katoamisensa erityisen kiinnostavaksi on se, että hänen mukanaan katosi myös Boeing 727-223 matkustajakone rekisterinumeroltaan
N844AA (kuva alla). Kummastakaan ei ole intensiivisistä etsinnöistä huolimatta löytynyt jälkeäkään.
Viimeinen vahvistettu havainto koneesta oli kun se rullasi ja nousi ilmaan Luandan lentoasemalta ilman radioyhteyttä ja joidenkin havaintojen mukaan aika lailla heiluen ja vaappuen, mitä on pidetty merkkinä joko siitä, että konetta lensi kokematon pilotti tai että koneen ohjaamossa olisi käyty kamppailua ohjaimista. Sitä ei tosin tiedetä varmasti oliko koneessa Padillan lisäksi myös muita henkilöitä. On esitetty epäilyitä, että kongolainen pilotti
John (tai Jean) Mikel Mutuntun olisi ollut myös koneessa ja ehkä jopa lentänyt sillä, mutta tästä ei ole varmoja todisteita. Mutuntu on sittemmin kuulema tavattu Abujan vankilassa eikä hän toisten tietojen mukaan ole koskaan edes ollutkaan pilotti, vaan ainoastaan lentokoneista kiinnostunut lentokenttien ympärillä notkunut nuori mies. Padillalla itsellään oli kyllä lentolupakirja, mutta vain pienkoneisiin, ei liikennekoneisiin kuten Boeing 727:ään.
Koneen ja Padillan kohtaloista on esitetty erilaisia näkemyksiä. Yhden mukaan kone olisi syöksynyt mereen eteläisellä Atlantilla pian lentoonlähdön jälkeen, toisen mukaan Angolan ilmavoimat olisivat jostain syystä ampuneet koneen alas, kolmannen mukaan kone olisikin lentänyt pohjoiseen Kongon puolelle ja kadonnut viidakkoon jonnekin Kinshasan lähettyvillä ja pilkottu siellä paikallisten asukkaiden toimesta keittoastioiksi ja muiksi tarvekaluiksi sekä neljännen mukaan kone olisi lentänyt joko Tansaniaan tai Burundiin, missä se olisi purettu varaosiksi. On myös esitetty arveluja, että ehkä kone lentää edelleen jossain Afrikassa väärennettyjen rekisteripapereiden turvin ja tämän tyyppisiä havaintoja on esitettykin, mutta ei varmennettu.
Varsin kiinnostava tapaus tosiaan. Harvoin tuon kokoinen kone nyt ihan tyhjään ilmaan katoaa...
Jos tapaus olisi sattunut vähän pohjoisempana, niin varmaan kuvioon olisi vedetty myös Bermudan kolmio ja vastaavat...
Eräs näkemys koneen kohtalosta...
Jos joskus lennätte Afrikan suunnalla vanhalla B 727:lla (ei ehkä sinänsä kauhean suositeltavaa
), niin yrittäkääpä katsoa näkyisikö missään maalin alla tai muualla ko. rekisterinumeroa ja pääsisitte siten ratkaisemaan erään ilmailualan mysteerin!
Linkkejä tapaukseen:
-
http://en.wikipedia.org/wiki/N844AA
-
http://www.airspacemag.com/history-of-f ... ished.html#
-
http://www.charleyproject.org/cases/p/padilla_ben.html
Lisäksi ammattilentäjien juorupalstalla
PPRuNe Forumilla (
The Professional Pilots Rumour Network) pohdiskelua tapauksesta:
-
http://www.pprune.org/african-aviation/ ... 844aa.html