26.10.14 Rautavaara Bussiturma 4 kuolonuhria.

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 26.10.14 Rautavaara Bussiturma 4 kuolonuhria.

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014121 ... 8_uu.shtml

Nelostien liikenne kuin venäläistä rulettia
Tiistai 16.12.2014 klo 20.14
Vehniän kyläläiset vaativat pahimmille paikoille ohituskieltoja ja nopeusrajoituksia.

Laukaan Vehniän kyläläisten mitta on täynnä. Heidän kotikyläänsä halkova nelostie on vilkas ja vaarallinen. Tuorein vakava rysäys Vehniän kylän kohdalla sattui sunnuntai-iltana, kun henkilöauto rusentui rekan alle. Onnettomuudessa menetettiin kolme ihmishenkeä.
Onnettomuuksista vakavimmat päätyvät lehtien otsikoihin. Pienemmät tönäisyt ja pulssia nostattavat vaaratilanteet ovat kuitenkin kyläläisille arkipäivää.
-Jos lähdet kylän taloista kyselemään, varmasti jokaisella perheellä on kerrottavanaan tarina omalle kohdalle sattuneesta kolarista tai vähältä piti -tilanteesta, sanoo Vehniän kylän omaa Facebook-sivua ylläpitävä Kirsi Vihanti.
-Nelostiellä liikkuminen on meille varsinaista venäläistä rulettia. Vai pitäisikö sanoa, että vehniäläistä rulettia. Aina pelottaa, että mitenkähän tässä käy.

Kyläläiset keskustelivat viikonlopun onnettomuudesta tiistaina. Vehniäläinen taksinkuljettaja Seppo Tarvainen (oik.) ajaa päivittäin nelostiellä. Yleensä hänellä on kyydissään Vehniän tulevaisuus, taksibussillinen koululaisia.
Kyläläiset keskustelivat viikonlopun onnettomuudesta tiistaina. Vehniäläinen taksinkuljettaja Seppo Tarvainen (oik.) ajaa päivittäin nelostiellä. Yleensä hänellä on kyydissään Vehniän tulevaisuus, taksibussillinen koululaisia.
Koulutaksilla usein vaaratilanteita

Vehniäläinen taksinkuljettaja Seppo Tarvainen on ajanut Vehniällä taksia vuodesta 1986. Vuosien mittaan liikenne on vilkastunut ja myös liikennekulttuuri on oleellisesti muuttunut.

-Tuntuu, että liikenteessä ei enää kunnioiteta toisia eikä sääntöjä. Ylinopeudet ja vaaralliset ohitukset ovat nelostiellä arkipäivää. Monesti näkee myös niitä, jotka näppäilevät kännyköitään tai tablettejaan ajon aikana.
-En tiedä miten ihmeessä ne kuopiolaiset ovat saaneet kotinurkilleen hulppeat moottoritiet, vaikka siellä on mitattu liikennevirraksi vain 8000 autoa tunnissa. Meillä tässä menee jopa 14 000 autoa päivässä. Ihme on, jos tätä ei pian saada kuntoon, hämmästelee Tarvainen.

Sunnuntaisessa onnettomuudessa menehtyivät vuonna 1964 syntynyt äänekoskelainen nainen sekä naisen vuonna 1990 syntynyt, Jyväskylässä asunut, poika ja pojan 1988 syntynyt naisystävä.
Sunnuntaisessa onnettomuudessa menehtyivät vuonna 1964 syntynyt äänekoskelainen nainen sekä naisen vuonna 1990 syntynyt, Jyväskylässä asunut, poika ja pojan 1988 syntynyt naisystävä.
Johtuiko onnettomuus ohitusyrityksestä?

Sunnuntaisessa onnettomuudessa menehtyivät vuonna 1964 syntynyt äänekoskelainen nainen sekä naisen vuonna 1990 syntynyt, Jyväskylässä asunut, poika ja pojan 1988 syntynyt naisystävä.
Silminnäkijöiden mukaan äänekoskelaisnaisen ohjaama henkilöauto erkaantui yllättäen autoletkasta ja ajautui Jyväskylän suunnasta tulleen rekan eteen. Rekan alla E200-sarjan Mercedes Benz murskaantui tunnistamattomaksi.
-Auto murskaantui ihan täysin. Kojelautakin oli takaikkunalla, kertoi autonromun nähnyt mies.

Tutkinnanjohtaja, komisario Veli-Pekka Välisaaren mukaan onnettomuuden esitutkinta on edelleen kesken, joten hän ei vielä kommentoi tarkemmin tapahtumien syitä. Lisää tietoa hän lupailee tiistaina iltapäivällä.
-Mitään viitteitä ei ole siitä, että alkoholi olisi ollut onnettomuuden osatekijänä tai että kyseessä olisi ollut itsetuhoinen, tahallinen törmäys.
-Auton kuljettajalle on voinut tulla ohjausvirhe tai joku virhearvio. Tutkinnassa pyritään selvittämään mm. sitä, lähtikö hän ohittamaan edellään ajanutta autoa. Mahdollista tietenkin on sekin, että onnettomuuden syytä ei koskaan saada selville.


Yllä jossain määrin tähän Rautavaaran tapaukseen verrattavissa olevasta.

Huomio kiinnittyy siihen , että onnettomuudelle jätetään nyt uutisoinnissa useita vaihtoehtoja. Kolaroinut Mercedes- vaunu oli ilmeisesti erkaantunut äkilliseti autoletkasta , ajautuen suoraan rekan eteen.
Mahdollisuus laajennettuun itsemurhaan voisi olla ?

En ole yhtään seurannut , mitä toisaalla on tästä Laukaan jutusta kirjoiteltu. Onko yleensä mitään ?
Rautavaaran tapauksen uutisointi ( tiedotus ) tuomitsi naisen liian jyrkästi alussa. Poliisi perusti tiedotteensa liiaksi bussikuskin kertomaan.
Ymmärrän kyllä bussikuskia. Hän oli varmasti kolarin jälkeen tuohtunut. Olisihan hän voinut jopa kuolla. Ja ne matkustajat.

Vaikka nyt jälkeenpäin näyttää siltä , että teko oli tahallinen , ei tuota yleistä ristiinnaulausta olisi pitänyt kannustaa.
Vastaavia päinajoja on sattunut muutenkin viime aikoina varsin usein. Vuodenaika ja sen nimenomainen , tänä vuonna korostuva synkkyys on voinut vaikuttaa.
Älypuhelimia olen myös miettinyt. Voivatko hankalasti käytettävät puhelimet aiheuttaa onnettomuuksia ?
Vaikkei niitä ajaessa saisi käyttää , niin sitä käyttöä tapahtuu kumminkin.

Älypuhelimen keksiä ei ole sahannut moottorisahalla 30:n asteen pakkasella. Vanhan Erickson GH - 97:n kehittäjä kylläkin saattoi omistaa Husovarnan sahan ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 26.10.14 Rautavaara Bussiturma 4 kuolonuhria.

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014123 ... 9_uu.shtml

Rautavaaran perhesurman tutkinta valmis: Nainen ajoi bussia päin 120 kilometrin tuntivauhtia
Tiistai 30.12.2014 klo 09.34
Poliisi on saanut valmiiksi 26. lokakuuta Rautavaaran Hankamäessä tapahtuneen perhesurman esitutkinnan.
Henkilöauton ja linja-auton välisessä törmäyksessä menehtyi henkilöautoa kuljettanut 81-syntynyt nurmeslainen nainen sekä hänen 1-, 2- ja 6-vuotiaat lapset.

Nurmeksesta Kuopioon matkalla olleen linja-auton kuljettaja sekä neljä linja-autossa ollutta matkustajaa loukkaantuivat lievästi. Linja-autossa oli tapahtumahetkellä 14 matkustajaa, joista yksi oli henkilöautoa kuljettaneen naisen avopuoliso sekä hänen kahden nuorimman lapsen isä.

Esitutkinnassa on kuulusteltu kaikki linja-autossa olleet henkilöt, uhrien lähisukulaisia, perheen kanssa tekemisissä olleita henkilöitä sekä seitsemää muuta todistajaa.

Tapausta on poliisin lisäksi selvittänyt liikenneonnettomuustutkintalautakunta. Esitutkinta-aineistoon on liitetty onnettomuustutkintalautakunnan laskelmat henkilöauton ja linja-auton käyttämistä nopeuksista ennen törmäystä sekä törmäyshetkellä.

Esitutkinnassa ilmi tulleiden seikkojen perusteella on ilmeistä, että 81-syntynyt nainen törmäsi henkilöautolla reittiliikenteessä olleen linja-auton keulaan tahallaan. Esitutkinnassa ei ole tullut esille sellaisia seikkoja, että epäilty olisi suunnitellut tekoa etukäteen.

Pikemminkin näyttäisi siltä, että henkilö on tehnyt teon kiihtyneessä mielentilassa äkkipikaistuksissaan.

Surmaa edelsi kinastelu

Tapahtumaa edelsi teosta epäillyn naisen sekä hänen avomiehensä välinen kinastelu perheen sisäisistä asioista, jonka jälkeen mies lähti Nurmeksen linja-autoasemalle mennäkseen sieltä edelleen työmatkalle Kuopioon.

Epäilty oli lähtenyt seuraamaan henkilöautolla linja-autoa ja pysäyttänyt linja-auton reitin varrella olevalle linja-autopysäkille. Epäilty oli noussut linja-autoon ja käynyt siellä äänekkään keskustelun avomiehensä kanssa.

Lopulta linja-auton kuljettaja oli pyytänyt naista ystävällisesti poistumaan linja-autosta, jonka jälkeen linja-auto oli jatkanut matkaansa kohti Kuopiota. Tämän jälkeen nainen lähti ajamaan linja-auton perään, ohitti sen ja kävi kääntymässä Nurmeksentien ja Rautavaarantien risteyksessä.

Kääntymisen nähneen todistajan mukaan kääntyminen oli ollut vauhdikas U-käännös. Hetkeä myöhemmin, noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen naisen kuljettama henkilöauto törmäsi kovalla nopeudella vastaan tulleen linja-auton keulaan.
Keskusrikospoliisin laboratorion tutkimuksen mukaan linja-auton nopeus törmäyshetkellä on ollut 47 kilometriä tunnissa.

Onnettomuustutkintalautakunnan selvityksen mukaan naisen kuljettaman henkilöauton nopeus on ollut 92-123 km/h. Törmäyksen henkilöautoon ja linja-autoon aiheuttamien vaurioiden sekä naisen kuljettaman henkilöauton keskinopeuden perusteella voidaan olettaa, että henkilöauton nopeus törmäyshetkellä on ollut kuitenkin lähempänä 123 kilometriä tunnissa kuin 92 kilometriä tunnissa.
Henkilöautolle on laskettu keskinopeudeksi 105 kilometriä tunnissa siitä hetkestä, kun se lähti linja-autopysäkiltä linja-auton perään ja siihen hetkeen, kun se törmäsi linja-autoon.

Oikeuslääkärin lausunnon mukaan henkilöautoa kuljettaneen naisen verestä ei ole löytynyt alkoholia, eikä muitakaan päihteitä. Muilta osin oikeuslääkärin lausunto on salassa pidettävä.


Yllä tutkinnan yhteenveto. Teon suunnitelmallisuudesta ei ole sen mukaan viitettä.

Poliisi sai tutkinnasssa myös saksalaista asiantuntija- apua. Ylläoleva ei siitä kerro.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: 26.10.14 Rautavaara Bussiturma 4 kuolonuhria.

Post by itäviitta »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015013 ... 9_uu.shtml

Mitä Rautavaaran turmassa todella tapahtui?
Lauantai 31.1.2015 klo 07.18
Rautavaaralla lokakuun lopulla sunnuntai-iltana linja-auton alle lapsineen ajanut nainen riiteli perheen arjesta ankarasti puolisonsa kanssa kymmenen minuuttia ennen kuolemaansa.

Nainen oli pysäyttänyt maantiepysäkille Nurmeksesta Kuopioon matkalla olleen linja-auton, noussut vihaisena sen kyytiin ja alkanut riidellä bussissa istuneen miehensä kanssa. Riita koski lastenhoitoa.
Perheen kolme lasta olivat autossa, joka seisoi pysäkillä. Mies oli matkalla keikkatöihin. Aiemmin päivällä perhe oli viettänyt kuopuksensa yksivuotissyntymäpäiviä. Kun mies oli lähtenyt töihin, nainen ajoi perässä bussin kiinni ja pysäytti sen.

Vihaista huutoa

Pysäkillä seisoneessa bussissa nainen ja mies kävivät kovaäänisen keskustelun, huusivat toisilleen. Nainen meni useaan otteeseen bussin takaosassa istuneen miehen luo.
Nainen sanoi kaivanneensa apua lastenhoitoon, kysellyt kuka autossa odottavat lapset hoitaa ja että ne ovat miehenkin lapsia. Nainen oli todennut, ettei mies voi jättää lapsia ja käski ottaa heistä vastuun ja tulla hoitamaan heitä. Hän myös käski miehen bussista henkilöautoon.

Mies haistatteli puolisolleen ja käski tämän mennä pois. Hän sanoi, ettei siedä tätä silmissään ja ettei tulisi ennen kuin nainen on poissa perheen elämästä.

Tiettävästi mies oli jo aiemmin pohtinut eroa.

Uhkasi poliisilla

Mies pyysi muita soittamaan poliisille, koska arveli, ettei tilanne muutoin rauhoittuisi. Myös nainen uhkaili poliisille soittamisella.
Bussinkuljettaja puuttui riitaan toteamalla, että matkaa pitäisi päästä jatkamaan. Tämän jälkeen nainen poistui autosta.

Matkustajana ollut 58-vuotias nainen sanoi poliisin esitutkintapöytäkirjan mukaan, että lähtiessään bussista nainen oli murtunut eikä puhunut enää mitään.
Kun matka jatkui, mies pahoitteli välikohtausta muille matkustajille.
Bussista lähtemisen jälkeen nainen ajoi kohti Kuopiota, teki u-käännöksen ja ajoi päin bussin keulaa. Nainen ja kyydissä olleet kolme lasta kuolivat.
Lapset olivat 1-, 2- ja 6-vuotiaita. Vanhin lapsi oli naisen aiemmasta liitosta.

Riita tallentui

Poliisilla oli tutkinnassa käytössään matkustajien todistajanlausuntojen lisäksi 16-vuotiaan pojan matkapuhelintallenne.
Poika oli tallentanut lähes koko miehen ja naisen välisen keskustelun. Kuulustelussa poika kertoi aloittaneensa tallennuksen spontaanisti, koska tilanne oli niin poikkeava.
.
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 26.10.14 Rautavaara Bussiturma 4 kuolonuhria.

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017051 ... =aamulehti

Perhesurmassa kuolleiden lasten isä vetoaa, ettei tragediasta kertovaa tv-ohjelmaa esitettäisi - Nelonen esittää silti
Sunnuntai 14.5.2017 klo 17.55
Nelosen kanavapäällikön mukaan Katastrofin anatomia -sarjan kokonaista jaksoa ei sensuroida uhrien omaisen toiveesta.
Lokakuussa vuonna 2014 Rautavaaralla 33-vuotias nainen ajoi kyydissään kolme lastaan tahallaan päin linja-autoa, jossa matkusti lasten isä. Äiti ja lapset kuolivat. Nyt isä toivoo, ettei Nelonen esittäisi tapauksesta kertovaa tv-ohjelmaa.

Suomalaisia koskettaneista rikoksista ja onnettomuuksista kertovan Katastrofin anatomia -sarjan kuudennessa jaksossa käsitellään Rautavaaran perhesurmaa, jossa kuolivat vuonna 1981 syntynyt nainen ja hänen 1-, 2- ja 6-vuotiaat lapsensa. Nainen ajoi henkilöauton tahallaan päin vastaantulevaa bussia.
Jaksoa ei ole vielä esitetty. Perhesurmassa kuolleiden lasten isä on vedonnut Neloseen, ettei sitä esitettäisi lainkaan. Vetoomus on saanut taakseen joukkovoimaa sosiaalisessa mediassa.
Nelosen kanavapäällikkö Ville Toivonen vahvistaa Iltalehdelle, että tällainen pyyntö on esitetty, mutta Nelonen ei aio siihen suostua.

- Kyseinen jakso on osa sarjaa, se sisältää julkisuudessa jo olleita tietoja ja näkökulma on ulkopuolinen eli pelastushenkilökunnan, Toivonen kertoo.
Kanavapäällikkö korostaa, että koko Katastrofian anatomia -sarja on toteutettu journalististen periaatteiden mukaan hienotunteisesti, eikä siinä käsitellä vainajien tai heidän lähipiiriinsä kuuluvien henkilöiden yksityiselämää julkisuudessa jo olleita tietoja tarkemmin.
- Sen sijaan ohjelma tarjoaa arvokkaita näkökulmia vastaavien onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseen sekä jälkihoitoon; tässä nimenomaisessa jaksossa esimerkiksi bussinkuljettajien koulutukseen, pelastus- ja poliisilaitoksen sekä kriisikeskuksen toimintaan.

HILKKA TIIRO


Saisi jättää esittämättä. Ohjelman esittäminen ei poista mahdollisia tulevia vastaavia. Tulevat , jos ovat tullakseen.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply