Page 22 of 29

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Posted: Mon Mar 05, 2018 3:38 pm
by will
Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen mukaan vuodesta 1991 alkaen lennoilla ja koneen lastauksen/lastin purkamisen aikana on tapahtunut 138 litium-akkujen syttymistä, savuamista, räjähtämistä tai muuta vastaavaa vikatoimintaa. Vuonna 2016 niitä oli 13 tapausta. Litium-akut on parempi pitää matkustamossa kuin ruumassa, missä niihin ei pääse käsiksi kesken lennon.

Viime keväänä Helsinki-Vantaalle laskeutuneen Air Berliinin lennon terminaalia kohti tapahtuneen rullauksen aikana koneen matkustamossa istuimen alla olleen kannettavan tietokoneen akku syttyi, johtaen jossain määrin sekavaan evakuointitilanteeseen, minkä yhteydessä ei kuitenkaan syntynyt henkilövahinkoja. Vastaisen varalle lentoasemalle on nyt annettu uusia ohjeita lentoyhtiöiden kanssa sovittaviksi pelastusjärjestelyiksi .

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018030 ... 1_u0.shtml

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Posted: Fri Apr 20, 2018 1:35 am
by Vulvados
Southwest 1380:n viime lauantaisesta onnettomuudesta on ymmärrettävästi ollut viime päivinä paljon juttua. Erityisesti koneen pilotin Tammie Jo Shultsin rauhallisuutta ja ammattimaisuutta on syystäkin kehuttu.

Image

- https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005646213.html
- http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201804 ... 9_ul.shtml
- https://www.thesun.co.uk/news/6079747/s ... ing-pilot/

Pilotin tyyneys kuuluu hyvin keskustelutallenteesta.

- https://soundcloud.com/themorningcall/s ... april-14th

Myös hänen taustansa Yhdysvaltain laivaston ilmavoimien entisenä hävittäjälentäjänä on toki noteerattu. Alla hänellä on ollut mm. Suomessakin kovasti tuttu F/A-18 Hornet.

Image

- http://abc30.com/hero-pilot-of-ill-fate ... e/3363022/

Prototyyppi tuhoutui Rovaniemellä 3.7.2018

Posted: Tue Jul 03, 2018 11:03 am
by will
Pienkone putosi Rovaniemen lentokentän läheiselle suolle aamulla klo 10 maissa. Molemmat koneessa olleet pelastautuivat itse, vaikka saivat palovammoja.
http://www.tilannehuone.fi/tehtava.php? ... 21f8a33187
Yle:n mukaan putoamispaikalta nousee savua.
IL:n mukaan kone kuuluu Puolustusvoimille, minkä Puolustusvoimat IS:n mukaan kiistää.
IS:n mukaan toinen Atol-merkkisessä koneessa olleista on loukkaantunut.
Pelastustoimet jatkuvat, paikalla on useita yksiköitä, joiden tarkka lukumäärä ei ole tiedossa.

Edit: Ohjelman mukaisella testilennolla ollut kone on kotimaassa suunniteltu, kuuden koneen sarjaa edeltävä prototyyppi, joka oli valmistettu Rovaniemellä. Kone tuhoutui täysin.

https://www.lapinkansa.fi/lappi/il-pakk ... -201050860

Image
Esittelykuva koneesta (Atol Avion Oy)

Edit 2: Valmistajan mukaan onnettomuus johtui kuomun aukeamisesta kesken lennon. Kuomu jarrutti koneen vauhtia niin paljon, ettei se päässyt valitulle hätälaskualueelle veteen vaan joutui tekemään pakkolaskun suolle. Siinä yhteydessä koneen järjestelmistä pääsi karkuun bensiiniä, mikä sytytti koneen tuleen. Kuomun aukeamisen syy voi jäädä arvoitukseksi. Tuotantosarjan valmistus jatkuu.

https://www.lapinkansa.fi/lappi/rovanie ... -201051069

MH370 loppuraportti

Posted: Mon Jul 30, 2018 10:43 am
by will
Linkki MH370 loppuraporttiin
viewtopic.php?f=34&p=29607#p29607

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Posted: Mon Aug 06, 2018 5:55 am
by Vulvados
Ikävä onnettomuus Alpeilla:

Image

Sveitsin Alpeilla 20 kuollut museolentokoneturmassa, turmakonetyyppi Junkers Ju 52 oli aikanaan käytössä myös Suomessa

Sveitsissä 20 ihmistä on kuollut lauantaisessa lentoturmassa, jossa toisen maailmansodan aikainen lentokone putosi Sveitsin Alpeille. Viranomaiset vahvistivat kuolleiden määrän sunnuntaina iltapäivällä.

Surmansa sai 17 sveitsiläistä ja 3 itävaltalaista. Matkustajat olivat iältään 42–84-vuotiaita. Kuolleista 11 oli miehiä ja yhdeksän naisia.

Viranomaisten mukaan koneen putoaminen ei aiheutunut sääoloista eikä koneen iästä. Onnettomuuskone oli Saksassa vuonna 1939 valmistettu Junkers Ju 52 -lentokone, jonka omistaa myös kolmea muuta vastaavanlaista konetta vuokraava lentoyhtiö Ju-Air. Koneiden pilotit ovat entisiä sotilas- tai liikennelentäjiä.

Viranomaisten mukaan kone ei lähettänyt hätäkutsua. Koneessa ei myöskään ole niin kutsuttua mustaa laatikkoa.

Tieto onnettomuudesta tuli lauantaina noin kello 18 Suomen aikaa. Lentokone törmäsi Itä-Sveitsissä sijaitsevaan Piz Segnas -vuoreen noin 2  500 metrin korkeudessa. Kone oli matkalla maan eteläisimmästä Ticinon kantonista Dübendorfin sotilaslentokentälle Zürichin lähelle.

Viranomaisten mukaan uhrien kuljettaminen pois vaikeakulkuisesta vuoristosta kestää useita päiviä.

Junkers Ju 52 -koneita oli käytössä myös Suomessa Finnairin edeltäjällä Aerolla 1930- ja 1940-luvuilla. Yhteensä Aero tilasi käyttöönsä viisi konetta, joista yhden venäläiset pommikoneet ampuivat alas Suomenlahdella välirauhan aikana vuonna 1940. Sotien jälkeen saksalaiskoneiden varaosien saaminen oli vaikeaa, ja viimeisetkin koneet myytiin pois 1950-luvun alussa.

Yhden Ju-Airin koneen oli määrä osallistua viime vuonna Helsingin Kaivopuiston lentonäytökseen, mutta yhtiö perui Ilmailumuseon mukaan vierailunsa kapasiteettiongelmien vuoksi.

Onnettomuus tapahtui lauantaina iltapäivällä vain tunteja sen jälkeen, kun nelihenkinen perhe kuoli toisessa lento-onnettomuudessa Sveitsin keskiosassa Nidwaldenin kantonissa.

Kolmemoottorinen lentokone on tuttu myös kahdesta Hollywood-elokuvasta, kertoo sveitsiläislehti Blick. Vuonna 1968 Kotkat kuuntelevat -elokuvan lopussa näyttelijät Richard Burton ja Clint Eastwood pakenevat näyttävästi Ju 52-koneen kyydissä. Konetyyppi oli mukana myös 2008 Tom Cruisen tähdittämässä Operaatio Valkyrie -elokuvassa.

----

Korjattu aiempaa uutista klo 17.15 Kuolleista 17 oli sveitsiläisiä ja 3 itävaltalaisia. Virheellisessä versiossa luki, että kaikki olisivat itävaltalaisia.


Lähde: https://www.ksml.fi/ulkomaat/Sveitsin-A ... sa/1236972

Onnettomuudet ovat tietysti aina ikäviä, mutta tämä on erityisen ikävä ilmailuhistorian harrastajille, sille epäilemättä onnettomuus aiheuttaa rajoituksia ja huolia muille lentäville museokoneille ja niiden ylläpitäjille kuten esim. kotimaiselle DC-yhdistykselle, joka operoi Suomen ainoaa lentokuntoista DC-3 -konetta ja jonka toiminnassa itsekin olen mukana. Harkitsin muuten vakavissani lentoa syksymmällä juurikin tällä onnettomuuskoneella, mutta enpä siis harkitse enää... :roll:

Mikähän lienee onnettomuuden syy? Yleensä museokoneet huolletaan vielä moninverroin tavallisia koneita huolellisemmin juuri niiden iän vuoksi ja parikin konetta, joilla olen lentoa suunnitellut, ovat peruneet lentojaan korroosio- ja muiden huoltohuolien vuoksi. Sveitsiläisethän ovat sitä paitsi erityisen tunnettuja huolellisuudestaan. No, tutkimukset selvittänevät syyn...

Ju-52, Sveitsi, 4.8.2018

Posted: Mon Aug 06, 2018 1:46 pm
by will
^Silminnäkijöiden mukaan kone putosi "pystysuoraan" taivaalta.

https://www.irishtimes.com/news/world/e ... -1.3587051

Uutisen perusteella konetta pitäisi voida käsitellä riippumatta yksin tuulesta tai suurista ilman lämpötilaeroista, mistä johtuen asiantuntijat eivät osaa sanoa syytä putoamiseen, vaan edelleen pitävät konetyyppiä turvallisena lentää.

Onnettomuuskuvassa koneen hylky on selällään ja pyrstöä lukuunottamatta murskana. Ehkä se syöksyi alas nokka edellä tai kääntyi törmäyksessä selälleen, jos tuli alas pohja edellä. Siivet eivät ilmeisesti kantaneet, vaan kone on saattanut jostain toistaiseksi tuntemattomasta syystä sakata. Lentodataa ei ole, koska koneessa ei ollut mustia laatikoita. Tutkijaviranomaiset haastattelevat silminnäkijöitä saadakseen lisätietoa onnettomuuden kulusta.

OT: Toisenlainen lentämisen tuntuma näissä vanhoissa potkurikoneissa on kuin nykyaikaisissa Airbusseissa. Omaa kokemusta on KarAirin DC-3:n ja DC-6:n kyydissä istumisesta.

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Posted: Fri Aug 10, 2018 10:43 am
by Vulvados
Vanhoissa mäntämoottorikoneissa on tosiaan ihan toisenlainen tunnelma kuin nykyisissä persoonattomissa suihkareissa! :D

Kuuma ilma on saattanut olla ainakin osasyynä turmassa myös toisella tavalla. Useilla ilmailuaiheisilla keskustelupalstoilla spekuloidaan sillä, että kuumuus on saattanut saada polttoaineen kaasuuntumaan polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja siten tukkineen sen ja estäneen polttoaineen pääsyn moottoreihin. Tämä on havaittu riski erityisesti kaasutinmoottoreissa, joissa polttoaineen syöttö tapahtuu moottorin imupaineella eikä säiliön sisäisellä pumpulla kuten suorasuihkutusmoottoreissa. Turmakone käytti alkuperäisiä BMW 132-moottoreita, joita on ollut olemassa sekä kaasutinversioina lähinnä siviililiikenteessä että suorasuihkutusversioina lähinnä ilmavoimilla. En ole pikaisella surfauksella löytänyt tietoa kumpaa tyyppiä turmakoneen moottorit olivat, mutta varsinkin jos ne olivat kaasutintyyppiä, niin ko. kaasuuntumissulku on hyvinkin voinut olla ainakin osasyynä turmaan. Sitä tukisi myös eräät silminnäkijähavainnot, joiden mukaan kone olisi heilahdellut pahasti jo vähän ennen turmaa, mutta saanut sitten oikaistua lennon joksikin aikaa. Myös vuoriston aiheuttama lentokorkeaus ja ilman ohuus edesauttavat kaasuuntumista, kuin myös heikentää siiven aerodynaamista kantavuutta. Turma voi olla molempien tekijöiden yhteisvaikutusta, minkä lisäksi tutkimuksissa voi toki selvitä jotain ihan muutakin.

Mikronesia Lasku laguuniin.

Posted: Fri Sep 28, 2018 9:35 am
by härkä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/4b96b ... 2_ul.shtml

Matkustajakone putosi laguuniin Mikronesiassa

Kukaan ei saanut pahoja vammoja.
Video: Laskeutuminen meni Air Niuginin koneelta pitkäksi.
Papua-Uusi-Guineasta Mikronesiaan Wenon saarelle matkalla olleen lentokoneen laskeutuminen meni pitkäksi ja kone putosi matalaan veteen laguuniin lähelle rantaa.

Koneessa oli 35 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä, mutta kukaan ei saanut vakavia vammoja.
Onnettomuuden syy ei ole vielä selvillä. Air Niuginin kone on tyypiltään Boeing 737-800.

– Kone putosi laguuniin noin 160 metrin päähän lentokentästä, kertoo Chuukin lentokentän johtaja Jimmy Emilio BBC:lle.

Emilion mukaan kaikki koneessa olleet vietiin sairaalaan tarkastukseen. Jotkut henkilöt olivat loukkaantuneet, mutta lievästi, kertoo Emilio.
Weno kuuluu Chuukin osavaltioon, joka on yksi Mikronesian liittovaltion neljästä osavaltiosta.

Image

Image

Veteen meno lienee ollut suht. hallittu. Onneksi mitään sen vakavampaa ei tapahtunut.

Vastaavia veteen päätyviä kiitoratoja on monia.
Yksi heti mieleen tulena on Kyproksella Larnakan kentällä. Tosin koneet laskeutuvat useinmiten meren päältä.
Jos menee rannalta uimaan riittävän pitkälle , koneet tuntuvat laskeutuvan pään yläpuolelta.
Rannalla on ihan hyvät palvelut. On hotelleja ja ranta-baareja. Kyseessä on Mc Kenzie beach.

Wenon laguunin palveluista minulla ei ole tietoa.

Bristol 12.10.2018 sivutuuli

Posted: Sat Oct 20, 2018 11:13 am
by will
Laskeutumisia, ylösvetoja ja nousuja Callum-myrskyn sivutuulessa Bristolin kansainvälisellä lentokentällä:
https://youtu.be/BuoY_agvSs8
Kylkimyyrylaskut eivät ole onnenkantamoisia, vaan koulutuksen tulosta. Osa koneista lennettiin laskeutumaan Birminghamiin tai Cardiffiin.

Airbus A380:n laskeutumisia samoissa tuulissa.
https://youtu.be/tZipwFujp5E

Leicester 27.10.18 Helikopterionnettomuus.

Posted: Mon Oct 29, 2018 8:42 am
by härkä
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... crash.html

Hero pilot died with his co-pilot girlfriend, Leicester owner, Thai beauty queen and billionaire's assistant in helicopter fireball after steering stricken aircraft in a 'dead man's curve' away from fans
Fans left a sea of flowers, shirts and scarves outside Leicester's stadium as they pay tribute to those killed
The helicopter belonging to Leicester City's owner Vichai Srivaddhanaprabha crashed outside the stadium
Eyewitnesses recalled seeing the aircraft spluttering shortly after taking off from the stadium's centre circle
Club owner, 60, killed alongside two other staff members, pilot Eric Swaffer and co-pilot Izabela Lechowicz


Image

Linkissä lauantai-illan valioliigaottelun Leicester - West Ham jälkeisen ottelun uhreista.
Turmassakuolivat Leicesterin omistaja Vichai Srivaddhanaprabha , assistenttinsa , henkilökuntaansa kuulunut entinen Miss Thaimaa ja kaksi pilottia. Nämä seurustelivat keskenään.

Joissain medioissa on mainittu , että omistajan kaksi tytärtä olisi ollut kopterissa. Tämä tieto on ilmeisesti väärä.
Kopteri oli lähtenyt stadionin keskiympyrästä kohti Lutonin lentokenttää. Lähes välittömästi take offin jälkeen se sai roottorivian ja putosi silminnäkijöiden mukaan parkkipaikan ainakin osittain suljetulle alueelle.

Tapaus on herättänyt suuria tunteita Leicesterissä ja jalkapalloväen keskuudessa Britanniassa yleensä ottaen.
Myös Leicesterin Hincley streetillä ( Tuhopoltto ) vaimonsa ja kaksi poikaansa menettänyt mies on eilen käynyt muistelupaikalla stadionin seinustalla.
https://www.leicestermercury.co.uk/news ... er-2156545
Linkissä videota.

Onneksi kopteri lähti kentältä vasta noin tunnin päästä pelin päättymisestä , jolloin suurin osa yleisöstä oli jo poistunut alueelta.
Itse ottelu päättyi tasan 1 - 1.

Usein suurissa urheilutapahtumissa on koptereita liikkeellä. Es. Formula ykkösissä. Lähellä suurta yleisömassaa lentelyllä voi olla omat riskinsä.
Näinhän kävi Hämeenlinnan Ahvenistolla 80- luvulla. Muutama ihminen kuoli , kun yleisöä lennättänyt kopteri epäonnistui laskussa.
Image
Nusuma Sukhurai Leicesterin vieraspelissä Old Traffordilla. ( Manchester Utd )
Kuva Daily Mirror