Viime keväänä, tarkemmin sanoen 23.4.2016 salama iski ensin kotikyläni yllä Helsinki-Vantaalle laskeutumassa olleeseen Norwegian-yhtiön lentokoneeseen ja siitä edelleen mäntyyn sekä puhelinjohtoa pitkin rintamamiestaloon, polttaen sen sisältä. Samana päivänä oli Keravan yllä sattunut toinenkin salamanisku saman yhtiön koneeseen, ilman maavaurioita. Asiantuntija-arvioiden mukaan vastaavasta ei yleensä aiheudu vaaraa lentokoneelle. Kiinteistönomistajan vahingot maksaa vakuutus, kunhan sellainen on voimassa.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002897905.html
Viime yönä taas pamahti. Nostin katseeni ikkunaan ja siinä leimahti; verhon läpi näkyi kirkas tulipallo taivaalla Leppävaaran suunnalla. Jyrinä seurasi n. sekunnin kuluttua. Kytkin tietokoneet irti sähköverkosta. Ilmatieteen laitoksen säätutka- ja salamapaikanninsivun mukaan viipaleessa 0:35-0:40 oli salama iskenyt lähellä tuota viime keväistä paikkaa Lippajärven asuinalueella. Lumisade oli saapumassa kaakosta. Medialle kerrottiin aamulla, että salama olisi ollut pilvisalama klo 0:32 lähellä Leppävaaraa. Kuitenkin ääni ennen valoa viittaa siihen, että salama olisi ensin iskenyt maahan (tai pilvestä pilveen) Lippajärvellä, kotitaloni takana, missä se ei ollut näkökentässä, ja heti uudestaan pilvisalamana kauempana Leppävaaran suunnassa, minne ikkunasta näki.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005031794.html
Olisiko kenelläkään tunnuksia FlightRadar24-palveluun, jotta voisin pyytää katsomaan, mitä koneita mahdollisesti oli liikkeellä Porkkalan ja Helsinki-Vantaan välisessä alueessa 4.1.2017 klo 0:30-0:40? Tosin alueelle oli nousemassa pyry, ja koneet mahdollisesti sen vuoksi ohjattu muille lähetymiskaistoille.
No, jos lentokonesalama taas olisi iskenyt maihin tänne Qvarnbyn kylän Petaksen talon vanhoille maille, niin sattumaahan se toki olisi, eikä sen vuoksi tarvitsisi ottaa mitään normaalista poikkeavaa kotivakuutusta. Mutta jos se nappaisi vielä kolmannen kerran, pitäisi ruveta miettimään, mikä täällä niin salamaa kiinnostaa ja tarvitsisiko tehdä jotain.
Lippajärven (Klappträsk, Lappträsk?, Lapinjärvi?) ja vieressä olleen entisen Lapinsuon (nykyisin osa Lippajärven pientaloaluetta) väliin on vanhalle maanmittauskartalle merkitty mäen nimeksi Grannas Rå (nykyinen Tammimäki), joka viittaa mytologisen haltian asumiseen siellä. Olisiko mäelle iskenyt salama muutaman kerran joskus historian alkuhämärissä ja paikka sitten pyhitetty muinaisuskon mukaan? Kivilajit eivät viittaa salamaa puoleesa vetävään kallion hyvään sähkönjohtavuuteen, mutta voi olla muitakin vetovoimatekijöitä; nykyään ainakin kerran lentokone, mänty ja puhelinlanka yhdessä kylmän ilman kanssa.
Edit: Jaaha, Norwegianin Helsinki-Vantaalle laskeutuvaan koneeseen on taas iskenyt salama ja juuri samoihin aikoihin kun Lippajärvellä pamahti. Hesarin uutisesta ei kuitenkaan selviä, mitä kautta lento oli lähestymässä kenttää. Koneella ei ole ollut hätää ja se tarkastetaan.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005032 ... 81a1065ce1
Edit2: IBK443 on laskeutunut Viherlaakson yli kohti Helsinki-Vantaata klo 00:32. Jos siinä suunnassa näkynyt talvisalama iski koneeseen, sopisi etäisyys äänen pieneen aikaviiveeseen noin suunnilleen. Matkaa koneelle oli linnuntietä runsas kilometri. Tämä olisi ollut pilvisalama, Ilmatieteen laitoksen mukaan.
https://www.flightradar24.com/2017-01-0 ... 4,24.78/10
Kiitos, Härkä, vinkistä.
Edit3: Muuta uutisointia
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010 ... 0_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 31595.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 33019.html
Ilmatieteen laitoksen mukaan Porkkalan maasalama on sattunut samaan aikaan kuin pilvisalama Viherlaaksossa. Ne ovat olleet joko samaa tai eri purkausta. Lentokone on voinut laukaista salaman Espoossa.
Kone on lentänyt Kehä II:n pohjoispään liittymän yli. Etäisyys keväiseen salamaniskupaikkaan Lippajärvellä on sieltä n. 2.0 km ja omaan havaintopaikkaani n. 1,5km. Iltasanomissa mainitulta Viherkallion koululta etäisyydet ovat 1,7 km ja 1,2 km, vastaavasti. Tein töitä läppärilla ja käänsin katseeni, koska kuulin äänen ikkunan suunnasta. Sitten vasta näin pallomaisen leimahduksen syttyvän. Tulkitsin sen salamaksi ja ehdin odottaa jyrähdystä pitkän silmänräpäyksen verran. Se oli parin sekunnin mittainen, selvästi suhteellisen läheltä peräisin, ei missään tapauksessa Porkkalasta, mistä ääni olisi tullut minuutin verran ja tuskin kuulunut sisätiloihin. Viive oli mielestäni lyhempi kuin viisi sekuntia, jonka ääni olisi tullut kehä II:n päästä. Ensimmäinen kuulemani ääni, jonkinlainen rahiseva pamaus, on saattanut aiheutua esisalamasta. Pääsalama taas on voinut aiheuttaa purkausäänen lähempänä Lippajärveä kuin mistä Norwegianin kone kulki. Ilmatieteen laitoksen nettisivunsa karttapohjalle tuoreeltaan merkitsemä salamanpaikka on Lippajärven puolella eikä Viherlaaksossa. Ehkä rasti on pilvisalaman toisessa (länsi-) päässä, kun toisessa (itä-) päässä olisi ollut Norwegianin kone, tai ehkä havainnon tarkkuus ei riitä tällaiseen tarkasteluun.
Aika näyttää kertyykö havaintoja tukemaan mahdollisuutta, että ukkosten aikaan Lippajärvellä kertyisi maahan sähkövarauksia, jotka purkautuisivat salamana lentokoneen tullessa sopivan lähelle, vai olivatko nämä kaksi tapausta pelkkää yhteensattumaa.