Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Presidentti Niinistön aloite tutkavastaimen (transponderin) käyttämisestä kaikillla lennoilla Itämeren lentoturvallisuuden parantamiseksi etenee virkamiestyönä. Kaikissa Venäjän sotilaskoneissa ei ole tutkavastainta, eivätkä muutkaan maat välttämättä käytä niitä operatiivisten sotilaslentojen aikana.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1477638342172
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Ikävä onnettomuus Kolumbiassa. Mukana brasilialainen futisjoukkue, mikä varmaan lisää kansainvälistä kiinnostusta tapahtumaan. Kiinnostavaa muuten, että aika moni urheilujoukkue on joutunut lento-onnettomuuksiin vuosikymmenten varrella. En osaa sanoa, onko tuossa jotain tilastollista anomaliaa, mutta tulee mieleen, olisiko noissa usein tilauslentoina toteutetuissa keikoissa höllennetty turvallisuusvaatimuksia, kun on haluttu saada tärkeä ja varmaan usein aika reipashenkinen porukka nopeasti määränpäähänsä. Kuuluisinhan on varmasti 1972 Andeille pudonnut kone, jonka eloonjääneet joutuivat kärvistelemään vuoristossa niin pitkään, että joutuivat syömään kuolleita ja pakkasessa hyvin säilyneitä tovereitaan, mikä luonnollisesti lisäsi tapauksen saamaa julkisuutta.

- http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201611 ... 8_ul.shtml
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... orts_teams

Tässä muuten näkyy, miten eräällä Aeroflotin lennolla olleet futisfanit suhtautuvat lentoemännän turvademoon. Hiukan epäilyttää, kuinka paljon tuossa on jaksettu kiinnittää huomiota turvallisuuteen... :roll:

- http://www.dailymail.co.uk/travel/trave ... ation.html

Kiinnostavaa myös, että selvinneiden joukossa näyttäisi suhteellisesti olevan varsin runsaasti ko. joukkueen pelaajia. On ehkä ollut vain tuuria tai sitten hyväkuntoisilla pelaajilla on paremmat mahdollisuudet selvitä tuontyyppisessä onnettomuudessa kuin muilla mukana olleilla toimittajilla ja tukihenkilöillä. Miehistöä koneessa on ollut suhteellisen paljon matkustajamäärään verrattuna (9 / 72), mikä viittaa siihen, että tilauslennolla on panostettu matkustajapalveluun. Miehistöstä selvisi lentoemäntä Ximena Suárez ja lentoteknikko Erwin Tumiri.

Kiinnostavaa, mikä osoittautuu sitten onnettomuuden syyksi. Ohjaamosta on tullut ilmoitus sähköviasta, mutta Suárez on puhunut polttoaineen loppumisesta. Ko. konetyyppihän (Avro RJ85) on nimenomaan lyhyiden matkojen kone ja lennetty reitti aika pitkä. Yhtiökin (LaMia) on aika pieni yhden koneen yhtiö ja ilmeisesti venezuelalaisen emoyhtiön Boliviassa operoiva tytäryhtiö. Tuntien Venezuelan viimeaikaiset taloudelliset ja muut ongelmat, tulee herkästi mieleen, että onkohan koneen kunto ja huoltohistoria olleet ihan kohdallaan. No, nämä nyt ovat tässä vaiheessa pelkkää spekulointia. Lisää spekulointia mm. tällä sivulla:

- http://avherald.com/h?article=4a16583c&opt=0

Image

Turmakone

Image

Turmasta selvinnyt lentoemäntä Ximena Suárez Otterburg LaMia-yhtiön päähineessä tai hikipannassa. Facebookin perusteella hänellä ja hänen miehellään näyttää olevan pari lasta. Hienoa tietysti heidän kannaltaan, että äiti selvisi.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

Onnettomuuteen joutunut joukkue on uusi tulokas Brasilian päätasolla.
Kehitys ilmenee linkistä. Linkissä myös kuvia koneesta.
http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... rs-9362428
Image

Aiemmin on mm.Senegalin maajoukkue joutunut lento-onnettomuuteen. Sitten eräs USA:n yliopistojoukkue.
Muutama vuosi sitten venäläinen lätkäporukka Jaroslav KHL ottelun matkalla.
Tunnetuin jalkapalloa koskeva turma oli Manchester Unitedin kiitorataonnettomuus vuodelta 1958. Man Utd oli palaamassa Belgradista ottelusta Red Staria vastaan. Tulos 3-3. Maalintekijät Manulle Bobby Charlton 2 ja Dennis Violet 1
Sittemmin Sir Charlton voitti MM kultaa vuonna 1966 Englannin voittaessa.
Useita Manun pelaajia kuoli.Muutama pelastui. Turman syy oli liukas kiitorata ja lumimyrsky.
https://www.youtube.com/watch?v=tEyiku9jEL4
MAALIKOOSTE MATSISTA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Munich_air_disaster
Yhteenveto onnettomuudesta.

Image

Onnettomuuskone.
Lisäksi muistelen sattuneen faneja kuljettaneiden koneiden turmia. Nämä pitäisi tarkistaa.

Ikävä tapaus lajille. Eilenkin ainakin Liverpool pelasi Leedsiä vastaan surunauhoissa. ( 2- 0 )
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

Huhutaan bensan loppuneen koneesta.
Ehkäpä asia varmistuu aikanaan ?
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... k-off.html

Linkissä tietoa , että koneen kakkospilotti olisi ollut ekalla siviililennollaan.
Olisiko seikalla ollut merkitystä ykköspilotin toimiin ???
Aika söpö tämä Sisy joka tapaksessa oli. Hän siis kuoli alastulossa.

Image
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -game.html

Linkin mukaan kone lähti 20 min myöhässä. Syyksi mainitaan se, että miehistö olisi etsinyt pelaajan videopeliä.
Tämä puolestaan aiheutti viiveen. Välilaskupaikka olikin suljettu kun kone saavutti sen. Pilotti arvioi polttoaineen riirttävän..
Kone ei kutenkaan päässyt heti alas Medellinissä , vaan joutui kiertelemään. Sitten bensa loppui.
Image
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

härkä wrote:Huhutaan bensan loppuneen koneesta.
Ehkäpä asia varmistuu aikanaan ?
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... k-off.html

Linkissä tietoa , että koneen kakkospilotti olisi ollut ekalla siviililennollaan.
Olisiko seikalla ollut merkitystä ykköspilotin toimiin ???
Aika söpö tämä Sisy joka tapaksessa oli. Hän siis kuoli alastulossa.

Image
Voin hyvin yhtyä Härän esteettiseen näkemykseen huono-onnisesta lentoperämies (tai pitäisikö käyttää ilmaisua lentoperähenkilö) Sisy Arias Paravicinista, joka ennen ilmailualalle hakeutumista oli toiminut myös mallina ja näyttelijänä ja oli siten suhteellisen tunnettu henkilö kotimaassaan Boliviassa. Hänen isänsä Jorge Arias on tunnettu mediavaikuttaja ja osaomistaja Gigavisión TV-kanavalla, jonka nimi näkyy muuten tuossa haastattelijan mikrofonissakin. Kyseinen haastattelu, joka tehtiin siis tosiaan vain muutamia tunteja ennen onnettomuutta näkyy tässä: https://www.youtube.com/watch?v=37GHg5HPdLA

"Best service" tosiaan... :cry:

Image

Sisy Arias aiemmalla urallaan mallina

Ilmeisesti aika pahoja virheitä lennolla ja sen valmisteluissa on tehty, mutta tarkempi selko näistä tulee varmasti kun tutkimukset etenevät. Charter-lentoihin erikoistunut lentoyhtiökin on aika heiveröisen oloinen. Löysin jostain tiedon, että heillä olisi vain kolme konetta, joista turmakone oli ainoa lentokuntoinen ja että henkilökuntaakin koko firmalla olisi vain 12. Mikäli turmalennon koko miehistö oli firman väkeä, niin nyt ei olisi siis jäljellä kuin 3 ja 2 sairaalassa vammoistaan toipumassa. Toinen yhtiön omistajistakin meni samalla, sillä turmassa kuollut koneen kapteeni Miguel Quiroga omisti sen yhdessä Marco Rochan kanssa. Yhtiö on pantu ymmärrettävästi tutkimusten ajaksi lentokieltoon, vaikkei siellä taida enää juuri muutenkaan olla koneita tai lentäjiä jäljellä.

- http://www.reuters.com/article/us-colom ... 3P2IR?il=0

Hieman juhasipilämäisiä sukulaisten jääviysongelmia näyttäisi olevan mukana myös tapauksessa:

"LaMia Airline's general manager, Gustavo Vargas Gamboa, and the head of Bolivia's Civil Aviation National Registry are father and son. Vargas Gamboa, the father, denied that the family ties allow him or his company any special benefits. "For this reason, I am not a partner, I'm a general manager," Vargas Gamboa said, explaining he does not own any company assets."

- http://edition.cnn.com/2016/11/30/ameri ... tion-fuel/

Kuvassa vielä turmakoneen miehistöä. Keskellä Sisy Arias ja ainoana kuvassa olleista selvinnyt oikeassa laidassa kokopunaisissaan lentoemäntä Ximena Suárez. Heidän välissään turmakoneen pilotti ja lentoyhtiön omistaja Miguel Quiroga.

Image
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Näitähän sattuu nyt näköjään sarjassa, ja jälleen julkimoita kyydissä...

Entinen pop-tähti menehtyi Pakistanin lentoturmassa – järkyttävä tuho tallentui amatöörivideolle

Pakistan International Airlinesin lentokone on pudonnut Pakistanin pohjoisosissa

Pakistanissa tapahtuneessa lentoturmassa on kuollut 48 ihmistä.

Onnettomuus tapahtui keskiviikkona Pakistanin pohjoisella vuoristoseudulla, kun Pakistan International Airlines -lentoyhtiön ATR-42 -potkuriturbiinikone putosi syttyen palamaan ja hajoten palasiksi vuorenrinteeseen noin kello 16.30 iltapäivällä paikallista aikaa. Lennon PK 661 kerrottiin olleen matkalla Chitralista maan pääkaupunkiin Islamabadiin, jonne on turmapaikalta matkaa noin 125 kilometriä.

Onnettomuuden syy on toistaiseksi epäselvä. Koneen on kerrottu menettäneen yhteyden lennonjohtoon vähän ennen putoamistaan.

Kaikkien koneessa olleiden 48 ihmisen uskotaan kuolleen turmassa.

– Kone iskeytyi maahan ja hajosi niin, että eloonjääneiden löytämisestä ei ole toiveita, kuvaili paikallinen viranomainen tilannetta turmapaikalla uutistoimisto AFP:lle.

Putoamispaikalta otetuissa kuvissa ja amatöörivideossa näkyy, kuinka turmakoneen edelleen tulessa olevia osia on levinnyt ympäri vuoren rinnettä. Paikallisten ihmisten ja pelastajien on kerrottu keränneen alueelta osia uhrien ruumiista, joista useimmat ovat palaneet törmäyksen seurauksena tunnistamattomiksi.

Keskiviikon aikana sotilaiden kerrottiin löytäneen paikalta jo yli 20 ihmisen jäänteet.

Kyydissä pakistanilaisen popin pioneeri

Image

Pakistanilaismedian mukaan koneturmassa kuolleiden joukossa oli paikallinen kuuluisuus, entinen pop-tähti ja tv-kasvo, myöhemmin muslimisaarnaajana tunnetuksi tullut Junaid Jamshed. Paikallisen Daily Pakistan -lehden mukaan Jamshed oli onnettomuuskoneessa palaamassa Chitralista vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

Vuonna 1964 syntynyttä Jamshedia on kuvailtu Pakistanin ensimmäisen tunnetun pop-bändin laulajaksi, ja hänen musiikillaan on sanottu olleen valtava vaikutus 1980-1990-luvuilla nuoruuttaan eläneiden pakistanilaisten elämään.

Myöhemmin Jamshed on esiintynyt televisiossa sekä näyttelijänä että uskonnollisena saarnaajana, ja hänellä oli muun muassa oma vaatemerkki. Tähden menehtymistä on surtu laajasti sosiaalisessa mediassa pakistanilaisten keskuudessa.

Useita tuhoisia turmia lähivuosina

Pakistanissa on viime vuosina tapahtunut useita tuhoisia lento-onnettomuuksia. Toukokuussa 2015 kahdeksan ihmistä kuoli helikopterin syöksyttyä maahan maan vuoristoisessa pohjoisosassa. Uhrien joukossa olivat muun muassa Norjan, Filippiinien ja Indonesian suurlähettiläät. Saman vuoden elokuussa kaksitoista ihmistä kuoli armeijan helikopterin maahansyöksyssä.

Lähivuosien tuhoisin turma tapahtui vuonna 2010, kun Airblue-yhtiön Airbus 321 syöksyi maahan Islamabadin ulkopuolella. Kaikki 152 kyydissä ollutta saivat surmansa.


- http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 97692.html

PIA:n ja Pakistanin ilmaliikenteen maine ei tosiaan ole ihan sieltä korkeimmasta päästä... :roll:

Incidents and accidents

On 18 May 1959, Vickers Viscount AP-AJC was damaged beyond economic repair on landing at Islamabad International Airport.[54]

On 14 August 1959, Vickers Viscount AP-AJE crashed at Karachi International Airport while attempting an overshoot with two engines inoperative on a training flight. Two of the three people on board were killed.[55]

PIA Flight 705 was a Boeing 720 that crashed while descending to land on Runway 34 at Cairo International Airport on 20 May 1965 resulting in 121 fatalities.

Flight 17 was a Sikorsky S-61 that crashed on 2 February 1966 on a scheduled domestic flight in East Pakistan with 23 killed and one survivor.

On 20 January 1978, a PIA aircraft at Karachi carrying 22 passengers was hijacked by a gunman who asked to be flown to India. The then chairman of PIA, Air Marshal (Retd) Nur Khan boarded the aircraft to negotiate with the hijacker. He was hit by a bullet while trying to disarm the hijacker but still managed to overpower him.[56][57]

PIA Flight 740 was a Boeing 707-340C that crashed after takeoff from Jeddah International Airport on 26 November 1979. Flight PK740 departed Jeddah at 01:29 for a flight to Karachi resulting in 156 fatalities.

PIA Flight 326 was hijacked on 2 March 1981 by three gunmen, and flown to Kabul. For almost two weeks, more than 100 passengers were held captive on the Boeing 720 until Pakistan released 55 prisoners. One passenger, Pakistani diplomat Tariq Rahim, was murdered during the ordeal.[58] The aircraft involved in this incident was subsequently retired and is preserved.

On 23 October 1986, a Fokker F-27 aircraft crashed during approach to Peshawar Airport. Of the 54 passengers and crew on board, 13 were killed in the accident.[59][60]

Flight 404 - on 25 August 1989, a Fokker F-27 crashed into a mountain after taking off from Gilgit Airport. All 54 passengers and crew on board were killed.[61]

PIA Flight 268 was an Airbus A300B4-203, registration AP-BCP, which crashed on approach to Kathmandu's Tribhuvan International Airport on 28 September 1992. All 167 on board were killed.

PIA Flight 544 was the flight number of a Pakistan International Airlines (PIA) Fokker F27 that was hijacked on 25 May 1998. All passengers and crew escaped unhurt during the incident.

PIA Flight 688 was a Fokker F27 was scheduled to operate from Multan to Lahore and then to Islamabad. At 12:05pm on 10 July 2006, it crashed into a field[62] after bursting into flames a few minutes after takeoff[63] from Multan International Airport. All 41 passengers and four crew members on board were killed.

On 30 May 2009, an ATR 42-500 registration AP-BHO operating Flight 688 from Multan to Lahore skidded off the runway when landing at Allama Iqbal International Airport . All 43 passengers and 4 crew on board remained safe. The aircraft landing gear assemblies were damaged and repaired later in October 2009.[64]

On 31 August 2012, another ATR 42-500 registration AP-BHJ operating Flight 653 from Islamabad to Lahore was landing at Allama Iqbal International Airport when it undershot the runway and came to rest on a grassy area on the right side of Runway 36R. All 42 passengers and 4 crew members remained safe in this accident. The aircraft was damaged beyond repair and withdrawn from service.[64]

On 11 February 2013, a Boeing 737 aircraft registered AP-BEH was operating 259 from Islamabad to Muscat via Sialkot when its port side main landing gear collapsed during landing at Muscat International Airport. All 107 passengers and 7 crew members aboard the aircraft remained safe in this accident. The aircraft was damaged beyond repair and withdrawn from service.[64]

An Airbus A310-300 series aircraft registered AP-BGN was operating Flight 756 from Riyadh to Peshawar on June 24, 2014 with 178 passengers and 12 crew members on board, when hit by gunfire during its landing approach at Bacha Khan International Airport, Peshawar. The aircraft landed safely but one passenger was killed and two crew members were injured. The aircraft was damaged but it was later ferried to Karachi for repair.[65]

On December 7 2016, PIA Flight 661, operated by an ATR 42-500 aircraft registered AP-BHO, crashed in Havelian, Pakistan while en route from Chitral to Islamabad, killing all 47 on board, including former pop star turned religious artist Junaid Jamshed.[66]


- https://en.wikipedia.org/wiki/Pakistan_ ... l_Airlines
- https://backpackerlee.wordpress.com/201 ... -airlines/

En ole ko. lentoyhtiöllä lentänyt, enkä ehkä tee sitä ihan lähitulevaisuudessakaan... :roll:

PS. Lentoyhtiöiden lyhenteistähän on monia huumoriversioita, jotka kertovat jotain ko. yhtiöistä. PIA:sta olen kuullut mm. seuraavia versioita: Please Inform Allah ja Panic In Air. Jostain syystä Finnairista ei muuten tunnu löytyvän mitään, vaikka englanninkielessä löytyy mm. muutamia suosittuja f-kirjaimella alkavia sanoja... ;-)

Parhaita oivalluksia minusta kyllä ovat SABENA = Such A Bloody Experience, Never Again ja ALITALIA = Always Late In Takeoff, Always Late In Arrival. Kummallakin yhtiöllä aikoinaan lentäneenä täytyy kyllä todeta, että ehkä noille ilmaisuille on jopa hiukan perusteitakin... ;)
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Ranskalaisen Le Figaro-lehden eilisen uutisen mukaan ranskalaiset rikostutkijat ovat löytäneet merkkejä trotylista (TNT) Egyptairin koneen jäännöksistä. Heiltä on kuitenkin evätty mahdollisuus selvittää asiaa tarkemmin, koska Egypti haluaa tehdä yhteisraportin löydöksistä. Ranskalaiset ovat kieltäytyneet, koska eivät osaa vielä sanoa, miten TNT-jäänteet ovat joutuneet koneen osiin.
...
Nyt egyptiläiset tutkintaviranomaiset ovat julkistaneet saman tiedon, täsmentäen, että räjähdejäämiä on löydetty muutamista matkustajista. Julkistetut näytteet vaikuttavat samanlaisilta kuin ennen tunnetut. Koneen hajoamistapa viittaa törmäykseen meren pintaan suurella nopeudella.

Havaintojen perusteella aloitetaan rikostutkinta.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612 ... yt_desktop
http://uk.reuters.com/article/uk-egypta ... KKBN14424Q

Miten rikostutkinta etenee Egyptissä; tutkinnallisista syistä ei tarvitse paljoa yksityiskohtia kertoa yleisölle?
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Posasta pesee, minkä polle aitaa kaataa:
https://youtu.be/2DxOZI-oFCg
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... si-6609555
Valitettavasti viisi miehistön jäsentä menetti henkensä, aidan mahdollisesti hidastettua menoa. Uutinen ei kerro, oliko koneessa teknistä vikaa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Vesna Vulovic on kuollut 66 - vuotiaana

Post by härkä »

Vesna Vulovic oli ainoa eloonjäänyt jugoslavialaiskoneen räjähdettyä ja murskauduttua vuorenrinteeseen Tsekkoslovakiassa tammikuussa 1972.
Hän piti hallussaan Guinnesin ennätystä korkeimalta ilman laskuvarjoa pudonneitten listalla. Ja pitää sitä yhä.
Ennätys on 33. 333 jalkaa.
Konetyyppi oli DC - 9 , joita Finnairilla oli. Eli 10:ssä km:ssä vissiin liikuttiin.
Image
Vesna ja muuta miehistöä. Huom peukutus :D

Kone oli matkalla Tukholmasta Belgradiin ja se teki välilaskun Kööpenhaminassa. Piti tehdä myös Zabrebissa.
Sanotaan , että koneessa olisi ollut pommi.
Kone putosi vuorenrinteeseen siten , että se meni mäntyjen läpi javalui runsaassa lumessa rinnettä alas jonkin verran.
Koneen takaosassa ollut Vesna saattoi noitten yhteistekijöiden kautta selviytyä ?

http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... rd-9511212

Saksalainen Bruno Henke löysi Vesnan. Henke oli ollut toisessa maailmansodassa lääkärinä jaehkä hänen taitonsa olivat suuressa määrin mukana selviytymisprosessissa.
Hän oli muutaman päivän koomassa ja siitä herättyään pyysi oitis röökin. Varmaan saikin ?
Vesna toipui lähes ennalleen ja olisi halunnut jatkaa lentämistä. Lentoyhtiö ei tähän suostunut , vaan hän sai työpaikan yhtion konttoripuolelta.
Tito antoi hänelle korkeinman mahdollisen arvonimen ja hän esiintyi mm. useissa tv- ohjelmissa.
Myöhemmin Vesna sai Guinnesin ennätysplakaatin tyttöajan idoliltaan Paul Mc Cartneylta.
Vesna oli löytynyt nyt menehtyneenä kotoaan. Kuolinsyy ei ilmene linkistä.
Image
Vesna ja Macca Guinnesin ennätyksen luovutuksessa. Kuva Daily Record.
Lennon reitti.ja tapahtumapaikka.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jugoslove ... JAT367.png
JAT Airways lentää yhä. Kotipaikka Belgrad. On siis serbialainen yhtiö , jos joku haluaisi vaikka kokeilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jat_Airways
https://www.airserbia.com/en/welcome

On toinenkin totuus. On esitetty teoria , että Tsekkoslovakian armeija olisi ampunut koneen alas ja sen lentokorkeus olisi ollut paljon matalampi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Van Dammes bändin tekemä biisi Vesnasta.
https://www.youtube.com/watch?v=W6aBSThspqY

Tässä vielä video , jossa lyhyt kooste.
https://www.youtube.com/watch?v=bv0xE4k2kVg
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply