Hm, mielenkiintoinen kysymys. Tosin tapaukseen liittyy niin paljon sensaatiohakuisia salaliittoteorioita, että niiden takaa on vaikea kaivaa ja erotella luotettava data vähemmän luotettavasta. Ottamatta kantaa mahdolliseen tekniseen näyttöön, niin todennäköisyysperusteita on minusta sekä terrori-iskun puolesta että varsinkin sitä vastaan.
Edesmennyt TWA:han oli niinikään edesmenneen Pan Amin tapaan vuosikymmeniä toinen USA:n epävirallisista "lipunkantaja" (flag carrier) yhtiöistä ja siten myös symboliarvoltaan voimakkaasti USA:han assosioituva ja sitä kautta epäilemättä houkutteleva kaappaus- ja terrorikohde. Juuri sellainenhan oli tunnettu Lockerbien tapaus eli Pan Amin lennon 105 räjäyttäminen matkatavaroihin ujutetun pommin avulla Skotlannin yllä 21.12.1988. Myös TWA:n lennon 800 aika eli 90-luku oli USA:n ja terroristiryhmien välisen kasvavan konfrontaation aikaa (1993 ensimmäinen WTC-isku, 1998 iskut USA:n lähetystöjä vastaan Nairobissa ja Dar es Salaamissa, 2000 hävittäjä USS Colen pommi-isku Adenissa ja tietysti sitten kaikkien terrori-iskujen äiti eli 9/11 2001), joten tuontyyppinen isku noihin aikoihin olisi tietysti periaatteessa täysin mahdollinen.
Toisaalta tuota vaihtoehtoa vastaan puhuu se, että toisin kuin noissa muissa tapauksissa ainakaan virallisesti mitään kytkentää mihinkään terrorijärjestöön ei ole löydetty eikä tietääkseni al-Qaidakaan ole siitä pyrkinyt krediittejä repimään, vaikka joitain huhuja onkin, että jotkut Guantanamon vangit olisivat kuulustelutilanteissa näihin viitanneet. Voimakkaimmin terrori-iskun mahdollisuutta ja varsinkin USA:n hallinnon tietoista asian peittelyä vastaan puhuu tietysti se, että missään noissa muissa tapauksissa ei ole esiintynyt mitään peittelyä tai ujostelua kytkeä ko. tapauksia terrorismiin ja terrorijärjestöihin, vaan päinvastoin siitä on pidetty hyvinkin paljon ääntä, ja erityisesti tietysti 9/11:n jälkeen näitä kytkentöjä käytettiin perusteina koko "terrorin vastaiseen sotaan" ja hyökkäyksiin niin Afganistaniin kuin Irakiinkin. On kovin vaikea keksiä mitään uskottavaa syytä, miksei näin olisi menetelty myös TWA 800:n tapauksessa, jos vain tuollainen linkki olisi jostain löydetty.
Joissain spekulaatioissa (esim. alla) on esitetty, että kuvioissa olisi ollut ainakin osaltaan myös Iran, sillä ko. kone oli aikoinaan 70-luvulla vuodeksi liisattuna tuolloin vielä saahin johtamille Iranin keisarillisille ilmavoimille, jolloin sen sisarkone tuhoutui niinikään mahdollisesti polttoainetankissa tapahtuneen räjähdyksen vuoksi. Tästä on kehitetty spekulaatioita, että iranilaiset vallankumoukselliset olisivat olleet molempien räjähdysten takana tai että ainakin he ovat siten saaneet tietoa, miten ko. konetyyppi eli Boeing 747 Jumbo Jet saadaan tuhottua. Ei tosin kuulosta kauhean uskottavalta. Olisivatko iranilaiset ryhtyneet sitten niinkin työlääseen hankkeeseen kuin yhden tietyn 747 Jumbon etsimiseen ja sen tuhoamiseen, ja ennenkaikkea sitten tietysti miksi... Vaikka heidän sanankäyttönsä on usein aika ärhäkkää niin Israelia kuin USA:ta vastaan, niin muihin terrori-iskuihin he eivät ole ryhtyneet, vaikka sellaisiin varmasti tilaisuuksia olisi ollutkin.
-
http://chinaconfidential.blogspot.fi/20 ... a-800.html
Ja tietysti sitten se kaikkein keskeisin tekijä. Terrori-iskun ideahan on nimensä mukaisesti herättää pelkoa ja kauhua, ja sehän onnistuu tietysti vain silloin kun terrori-isku myös mielletään terrori-iskuksi. Jos se peitellään niin hyvin onnettomuudeksi, että kaikki pitävät sitä onnettomuutena, niin se on tietysti tällöin täysin epäonnistunut terrori-iskuna. Samasta syystä minun on hyvin vaikea nähdä Puolan presidentin ja muun korkean johdon kuolemaan johtanutta Smolenskin lentoturmaa 2010 venäläisten tai kenenkään muunkaan tietoisena tekona, vaikka keskinäisellä luottamuspulalla ja huonoilla väleillä on hyvinkin voinut olla vaikutusta turman syiden tutkimiseen ja ehkä jopa myös puolalaiskoneen pilottien valintoihin turmalennon aikana ja varsinkin sen lopussa.