Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

itäviitta wrote:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013050 ... uutisboksi

"Moottorissa lieskoja ja kipinöitä"

Kone joutui palaamaan moottorivian takia Helsinki-Vantaalle

Tuossa on voinut olla katastrofi lähellä. Palava moottori on varmaan sammutettu ja kaarreltu , jotta se edes hiemän jäähtyisi. Sitten tultu alas ?
Jokin aikaa sitten Lufthansan kone oli kuukuvassa. Hyvä oli sekin.
Hyvä on tämäkin linkin kuva. Kaiken huippu , jos kyseessä olisi sama kone.
Itse tulin sattumoisin eilen sunnuntai-iltana Lufthansalla Frankfurtista. Tuskin sama kone, mutta samaa tyyppiä kylläkin. Ei pahemmin lieskoja moottoreissa, mutta ylibuukkaus ja kaikenlaista epäsaksalaista sählinkiä lähdössä; saattoi olla vielä haikuja tuosta lauantain tapauksesta ja sen jälkivaikutuksista... :roll:

Aiheeseen liittyen lisää Lufthansan kriisiproseduureja :mrgreen:

Passengers on a Lufthansa flight heard this announcement from the captain, "Ladies and Gentlemen, I am sorry to inform you that we have lost power to all of our engines and will shortly crash into the ocean." The passengers were obviously very worried about this situation, but were somewhat comforted by the captain's next announcement. "Ladies and Gentlemen, we at Lufthansa have prepared for such an emergency, and we would now like you to rearrange your seating so that all the non-swimmers are on the left side of the plane, and all the swimmers are on the right side."

After this announcement, all the passengers rearranged their seating to comply with the captain's request. Two minutes later, the captain made a belly landing in the ocean.

The captain once again made an announcement, "Ladies and Gentlemen we have crashed into the ocean. All of the swimmers on the right side of the plane, open your emergency exits and quickly swim away from the plane. For all of the non-swimmers on the left side of plane... "Thank You For Flying Lufthansa."


Lähde: http://cargotracking.utopiax.org/jokes1.html
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

TWA-800 Long Island US 17.7.1996

Post by härkä »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... -tf-promo2

Tutkijoiden väite: 230 ihmistä surmannut lentoturma ei ollutkaan onnettomuus

Julkaistu: 19.6.2013 18:36, päivitetty: 19.6.2013 21:00

Tuhoisasta TWA 800 -lennosta kertovan dokumentin tekijät sanovat todisteiden kertovan, että 230 matkustajaa surmannut räjähdys ei olisi ollut onnettomuus.
New Yorkista Pariisiin matkalla ollut Boeing 747 -kone räjähti pian nousun jälkeen ja putosi Long Islandin edustalle 17. heinäkuuta 1996.
Viralliseksi onnettomuuden syyksi nimettiin neljän vuoden tutkinnan jälkeen viallisista johdoista lähtenyt kipinä ja räjähdys polttoainesäiliössä.

Nyt kuusi entistä tapauksen tutkijaa, jotka ovat mukana dokumentissa, haluavat avata tutkinnan uudestaan, kirjoittaa Yahoo News.
Dokumentin tuottajan Tom Stalcupin mukaan tutkijoilla oli ”tutka- ja muuta materiaalia, joka todistaa, että yksi tai useampi räjähdys koneen ulkopuolella aiheutti koneen putoamisen”.

Vuoden 1996 onnettomuuden tutkinta oli Yhdysvaltojen lentoturmahistorian monimutkaisimpia. Sekä CIA että FBI tutkivat samaan aikaan omissa selvityksissään mahdollisuutta, että pommi tai ohjus olisi pudottanut koneen.

Kymmenen silminnäkijän kertoivat aikoinaan ”jonkin raketin tai ilotulitteen tapaisen nousevan ilmaan ja lopulta räjähtävän”, CIA totesi omassa raportissaan vuonna 2008.
-Jos onnettomuus olisi ollut jonkin ulkovaltion tukeman terrorismin aikaansaannos, sitä olisi pidetty sotatoimena, CIA kirjoitti.

CIA kuitenkin totesi onnettomuustutkinnan aikana olevansa vakuuttunut siitä, ”etteivät silminnäkijät nähneet ohjusta”. Vuoden 1997 onnettomuustutkintamuistiossa CIA totesi, että silminnäkijähavainnot ulkopuolisesta räjähteestä ajoittuivat koneessa tapahtuneiden räjähdysten jälkeen.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Hm, mielenkiintoinen kysymys. Tosin tapaukseen liittyy niin paljon sensaatiohakuisia salaliittoteorioita, että niiden takaa on vaikea kaivaa ja erotella luotettava data vähemmän luotettavasta. Ottamatta kantaa mahdolliseen tekniseen näyttöön, niin todennäköisyysperusteita on minusta sekä terrori-iskun puolesta että varsinkin sitä vastaan.

Edesmennyt TWA:han oli niinikään edesmenneen Pan Amin tapaan vuosikymmeniä toinen USA:n epävirallisista "lipunkantaja" (flag carrier) yhtiöistä ja siten myös symboliarvoltaan voimakkaasti USA:han assosioituva ja sitä kautta epäilemättä houkutteleva kaappaus- ja terrorikohde. Juuri sellainenhan oli tunnettu Lockerbien tapaus eli Pan Amin lennon 105 räjäyttäminen matkatavaroihin ujutetun pommin avulla Skotlannin yllä 21.12.1988. Myös TWA:n lennon 800 aika eli 90-luku oli USA:n ja terroristiryhmien välisen kasvavan konfrontaation aikaa (1993 ensimmäinen WTC-isku, 1998 iskut USA:n lähetystöjä vastaan Nairobissa ja Dar es Salaamissa, 2000 hävittäjä USS Colen pommi-isku Adenissa ja tietysti sitten kaikkien terrori-iskujen äiti eli 9/11 2001), joten tuontyyppinen isku noihin aikoihin olisi tietysti periaatteessa täysin mahdollinen.

Toisaalta tuota vaihtoehtoa vastaan puhuu se, että toisin kuin noissa muissa tapauksissa ainakaan virallisesti mitään kytkentää mihinkään terrorijärjestöön ei ole löydetty eikä tietääkseni al-Qaidakaan ole siitä pyrkinyt krediittejä repimään, vaikka joitain huhuja onkin, että jotkut Guantanamon vangit olisivat kuulustelutilanteissa näihin viitanneet. Voimakkaimmin terrori-iskun mahdollisuutta ja varsinkin USA:n hallinnon tietoista asian peittelyä vastaan puhuu tietysti se, että missään noissa muissa tapauksissa ei ole esiintynyt mitään peittelyä tai ujostelua kytkeä ko. tapauksia terrorismiin ja terrorijärjestöihin, vaan päinvastoin siitä on pidetty hyvinkin paljon ääntä, ja erityisesti tietysti 9/11:n jälkeen näitä kytkentöjä käytettiin perusteina koko "terrorin vastaiseen sotaan" ja hyökkäyksiin niin Afganistaniin kuin Irakiinkin. On kovin vaikea keksiä mitään uskottavaa syytä, miksei näin olisi menetelty myös TWA 800:n tapauksessa, jos vain tuollainen linkki olisi jostain löydetty.

Joissain spekulaatioissa (esim. alla) on esitetty, että kuvioissa olisi ollut ainakin osaltaan myös Iran, sillä ko. kone oli aikoinaan 70-luvulla vuodeksi liisattuna tuolloin vielä saahin johtamille Iranin keisarillisille ilmavoimille, jolloin sen sisarkone tuhoutui niinikään mahdollisesti polttoainetankissa tapahtuneen räjähdyksen vuoksi. Tästä on kehitetty spekulaatioita, että iranilaiset vallankumoukselliset olisivat olleet molempien räjähdysten takana tai että ainakin he ovat siten saaneet tietoa, miten ko. konetyyppi eli Boeing 747 Jumbo Jet saadaan tuhottua. Ei tosin kuulosta kauhean uskottavalta. Olisivatko iranilaiset ryhtyneet sitten niinkin työlääseen hankkeeseen kuin yhden tietyn 747 Jumbon etsimiseen ja sen tuhoamiseen, ja ennenkaikkea sitten tietysti miksi... Vaikka heidän sanankäyttönsä on usein aika ärhäkkää niin Israelia kuin USA:ta vastaan, niin muihin terrori-iskuihin he eivät ole ryhtyneet, vaikka sellaisiin varmasti tilaisuuksia olisi ollutkin.

- http://chinaconfidential.blogspot.fi/20 ... a-800.html

Ja tietysti sitten se kaikkein keskeisin tekijä. Terrori-iskun ideahan on nimensä mukaisesti herättää pelkoa ja kauhua, ja sehän onnistuu tietysti vain silloin kun terrori-isku myös mielletään terrori-iskuksi. Jos se peitellään niin hyvin onnettomuudeksi, että kaikki pitävät sitä onnettomuutena, niin se on tietysti tällöin täysin epäonnistunut terrori-iskuna. Samasta syystä minun on hyvin vaikea nähdä Puolan presidentin ja muun korkean johdon kuolemaan johtanutta Smolenskin lentoturmaa 2010 venäläisten tai kenenkään muunkaan tietoisena tekona, vaikka keskinäisellä luottamuspulalla ja huonoilla väleillä on hyvinkin voinut olla vaikutusta turman syiden tutkimiseen ja ehkä jopa myös puolalaiskoneen pilottien valintoihin turmalennon aikana ja varsinkin sen lopussa.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Pimeät salamat

Post by will »

Yläilmakehän gammasädepurkaukset ovat mahdollinen uhka lentomatkustajille, vaikkei tiedetä, onko kukaan todellisuudessa koskaan altistunut nille.

http://www.hs.fi/tiede/Oudot+pime%C3%A4 ... -art-top-1

Toisaalta, kun AF477:n lähistöllä havaittiin näkyvän valon supersalama onnettomuuden aikoihin, voisi kysyä palstan lentoturvallisuuden asiantuntijoilta, mikä selitettiin syyksi lentokoneen blackouttiin onnettomuuden aikana?
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Hm, mielenkiintoista. Mikähän sitten osoittautuu syyksi...?? :roll: Sairaskohtaus tai muu äkillinen häiriö ohjaamossa tulee tietysti helposti mieleen. Noin matalalla ei jää paljon aikaa korjata virheitä. Konehan oli toisaalta kyllä jo varsin iäkäs (rakennettu muistaakseni 1965), joten metallinväsymiset ja muut vastaavat varsinkin normaalia enemmän kosteudelle ja korroosiolle altistuvilla vesitasoilla ja lentoveneillä on yksi mahdollinen skenaario. Näinhän kävi vanhalle 1947 valmistuneelle Chalk's Ocean Airwaysin Grumman Mallardille, jolta metallinväsymisen vuoksi irtosi koko oikeanpuoleinen siipi rungosta Miami Beachissa Floridassa 2005. Tapaustahan käsiteltiin myös meilläkin Foxilla esitettävässä Lentoturmatutkimus-sarjassa.

- http://en.wikipedia.org/wiki/Chalk%27s_ ... Flight_101

Vehmersalmen onnettomuus:

Turmakoneen hylky ja moottori todennäköisesti kunnossa


Image

Kuva: Heikki Pölönen Turmakoneen hylky nostettiin ylös maanantaina.

Turmakoneen hylky nostettiin ylös maanantaina.

Jerri Koskinen
16:15

Vehmersalmen turmavesitason alustavissa tutkimuksissa koneen hylystä ja moottorista ei ole löytynyt vikaa.

– Suodattimet, tulpat ja perusasiat on katsottu, ja ne olivat kunnossa. Myös koneen potkuri pyöri aina veteen syöksymiseen saakka. Lisäksi hylyn alustavaa teknistä tutkintaa on tehty, eikä siitäkään ole löytynyt mitään erikoista, kertoo johtava tutkija Ismo Aaltonen onnettomuustutkintakeskuksesta.

Hän kuitenkin huomauttaa, että moottoria ei ole vielä purettu.

– Vikaa ei voi toki pois sulkea, mutta toisaalta mitään viitteitä esimerkiksi siitä, että moottorin ääni olisi loppunut, ei ole.

Onnettomuustutkintakeskus ei ole siis löytänyt vielä syytä onnettomuudelle, joka vaati kolmen ihmisen hengen viime lauantaina vesitason syöksyttyä veteen. Tutkinta esimerkiksi moottorin osalta jatkuu ensi viikolla.

– Terveydelliset kysymykset selviävät vasta oikeuslääketieteellisten tutkimusten jälkeen, Aaltonen toppuuttelee.

Sukellukset turmapaikalla lähellä Vehmersalmen satamaa päättyivät keskiviikkona aamupäivällä, kun kaikki koneen viimeisetkin osat löydettiin. Tutkimuksissa on seuraavaksi vuorossa aikalisä.

– Meillä on paljon materiaalia ja silminnäkijähaastatteluja. Tiimi tarvitsee nyt lepoa, ja tutkimukset rauhoitetaan loppuviikon ajaksi. Tiimi on tehnyt pitkää ja raskasta työpäivää.


Lähde: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... sa/1348683
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Hercules Kebnekaisella

Post by will »

Onnettomuustutkintaraportin mukaan Ruotsin lennonjohto varoitti pilvessä lentänyttä viidettä Herculesta liian matalasta korkeudesta. Norjalaiskone ei osannut ottaa varoitusta vakavasti, koska rutiinit poikkesivat. Kone törmäsi Kebnekaisen huipun alapuolelle.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 70477.html
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Hawkit Lestijärvellä 2013

Post by will »

Kaksi ilmavoimien harjoitushävittäjää törmäsi tänään toisiinsa ja tuhoutui.
Molempien lentäjät pelastautuivat heittoistuimella. Toinen on löydetty maastosta hengissä, toista etsitään.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111 ... 8_uu.shtml

Hawk-koneille on aikaisemmin tapahtunut kymmenen onnettomuutta Suomessa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111 ... 2_uu.shtml

Edit: Toinen lentäjä on löydetty kuolleena.

http://www.hs.fi/kotimaa/Hawk-onnettomu ... 4312545235
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will »

Kazanin lentokentällä, Venäjän Tatarstanissa laskua yrittänyt matkustajakone tuli polttoainetankin räjähdettyä kentän pintaan kuin syöksypommittaja ja leimahti tulipalloksi. Surmansa sai 50 ihmistä. Syitä selvitetään.

http://rt.com/news/kazan-plane-crash-video-882/

http://www.hs.fi/ulkomaat/Ven%C3%A4j%C3 ... 4744520366
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

will wrote:Kazanin lentokentällä, Venäjän Tatarstanissa laskua yrittänyt matkustajakone tuli polttoainetankin räjähdettyä kentän pintaan kuin syöksypommittaja ja leimahti tulipalloksi. Surmansa sai 50 ihmistä. Syitä selvitetään.
Tällaisissa tapauksissa on aina myös inhimillinen puolensa. On esim. hiukan surullista lukea onnettomuudessa menehtyneen Viktoria Zgurskajan viimeisiä Facebook-päivityksiä kännykästään Moskovan Domodedovon lentoasemalta, missä hän tuskailee hiukan sarkastiseen sävyyn lentokentän kahvilan hitautta laskun tuomisessa ja pelkää, ettei ehdi koneeseen. Lopulta hän hurraa, että sai laskun ja ehti koneeseen. Hänen kaverinsa heittelevät tyypillisiä puolihumoristisia kommentteja tarjoilijoiden hitaudesta ja lentoliikenteestä yleensä, sitten seuraa epätietoisuutta ja huhuja, kunnes mm. hänen poikansa vahvistaa, että hänen äitinsä on kuollut ko. onnettomuudessa, minkä jälkeen kommentit vaihtuvat luonnollisesti järkytyksenilmauksiksi ja surunvalitteluiksi...

Tulee vaan mieleen, että entäs jos Viktoria olisi myöhästynyt ko. lennolta tuon laskun takia ja miten hän olisi jälkeenpäin reagoinut kuultuaan mitä lennolle kävi... :roll:
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Edelliseen liittyen: http://www.eturbonews.com/print/40992

MOSCOW, Russia - Russia's airline regulator said on Friday it is grounding regional carrier Tatarstan Airlines after an investigation into a crash that killed 50 people last month revealed some of its pilots and personnel were overworked and inadequately trained.

A Tatarstan Airlines Boeing 737 crashed and exploded at the airport in the Tatarstan region's capital Kazan on November 17, killing all 44 passengers - including a son of the oil-producing Russia province's leader - and six crew.

The crash spotlighted the poor safety record of regional airlines that ply internal routes in Russia.

The regulator Rosaviatsia said it will cancel the airlines' license from December 31 after inspections revealed "violations in established flight norms, working hours and rest periods for the flight crew and qualification standards of the crew."

Crash investigators have said the pilot of the ill-fated passenger jet may have received his license from a training center that was later closed on suspicion of operating illegally. :!:

They have said the plane crashed after the pilot pushed the steering column into a position that pitched it into a nosedive in an attempt to prepare for landing after an initial approach was aborted. No technical problems had been reported on the passenger jet.

The airline could not immediately be reached for comment on losing its license. It has said the crew had plenty of experience but the lead pilot had never before been in a position in which he had to make a second landing attempt during an actual flight.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
Post Reply