Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 5932
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Venäjän armeijan lento pudonnut Mustaanmereen.

Post by härkä » Sun Dec 25, 2016 8:56 am

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612 ... 6_ul.shtml

Venäjän turmakoneen kyydissä oli legendaarinen kuoro - esiintyi myös Leningrad Cowboys -yhtyeen kanssa
Sunnuntai 25.12.2016 klo 08.45 (päivitetty klo 08.50)
Vuonna 1993 Aleksandrovin yhtye esiintyi Leningrad Cowboysin kanssa Helsingin Senaatintorilla yli 70 000 ihmiselle.
Yhtye esiintyi Suomessa myös vuonna 2003.
Lähteiden mukaan Mustaanmereen pudonneen Tu-154 koneen kyydissä oli kuuluisan Aleksandrovin yhtyeen jäseniä. RT:n mukaan muusikot olisivat muodostaneet jopa suurimman osan koneen matkustajista.

Tu-154 -koneen pirstaleita on löytynyt Sotshin edustalta Mustastamerestä. Osia on löytynyt 50-70 metrin syvyydestä, puolustusministeriö kertoo AFP:n mukaan.
Kone katosi tutkasta kello 5.40 paikallista aikaa, viranomainen kertoo.
Ministeriön mukaan kone oli matkalla Syyriaan Venäjän ilmavoimien Hmeimimin tukikohtaan, jossa oli tarkoitus pitää uuden vuoden juhlakonsertti Venäjän ilmavoimille Syyriassa, uutistoimisto Tass kertoo.

JENNA LEHTONEN


https://www.youtube.com/watch?v=Jrg0X9H6FGU
Mahtaako tuossa olla uhreja ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.


User avatar
Vulvados
Posts: 1827
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Sun Dec 25, 2016 3:37 pm

Hyvin nopeasti terrorismin mahdollisuus on haluttu sulkea pois vedoten siihen, että kyseessä on puolustusministeriön oma lento ja turvallisuustoimet sen mukaiset, mutta matkakohde ja matkan tarkoitus huomioonottaen sellainenkin vaihtoehto helposti tulee mieleen. Valittu ajankohtakin sopivan provokatiivinen, vaikka Venäjällä joulua vanhan kalenterin mukaisesti eri aikaan vietetäänkin. Veikkaisin, että valtionhallinnolla melkoinen paine saada asia selvitettyä hallitusti, mihin viittaa sekin, että Putin on käskyttänyt itsensä pääministeri Medvedevin tutkinnan johtoon.

Uhriluettelo löytyy mm. täältä: http://en.news-original.ru/the-publishe ... u-154.html

Kuoron ja tanssijoiden lisäksi mukana myös lehdistöä, ministeriön väkeä sekä tunnettu ja hallinnon hyväksymän hyväntekeväisyysorganisaation johtaja Elizaveta Glinka eli "Tohtori Lisa".

Image

Elizaveta Glinka

Muutamia ryhmän tanssijoita:

Image

Ljubov Horosova

Image

Ralina Gilmanova

Image

Jekaterina Korsanova

Image

Marija Klokotova

"Putolev" 154 ei ole ihan turvallisimpien konetyyppien joukossa. Naton koodinimikin sille on varsin osuvasti Careless... :roll:

Tu-154 -koneita on menetetty 67: onnettomuuksissa 58, alasampumisissa tai muissa vastaavissa viisi ja kaappauksissa neljä. Konetyypin pahin onnettomuus sattui 10. heinäkuuta 1985, kun Aeroflotin lennolla 7425 käytetty Tu-154B-2 syöksyi lentäjän virheen vuoksi maahan lähellä Utškudukia nykyisen Uzbekistanin alueella. Kaikki 200 koneessa ollutta kuolivat onnettomuudessa.

1973 Aeroflot, Praha, 19. helmikuuta, Tšekkoslovakia (nyk. Tšekki): Kiitotie loppui tuuliolosuhteissa.

1975 Malév, Beirut, 30. syyskuuta, Libanon: Tuhoutui lähestyessään.

1976 Aeroflot, Macías Nguema, 1. kesäkuuta, Päiväntasaajan Guinea: Törmäsi vuoreen.

1977 Balkan Bulgarian Airlines, Al Baida, 2. joulukuuta, Libya: Polttoaine loppui matkalla varakentälle.

1978 Aeroflot, Maksatiha, Neuvostoliitto (nyk. Venäjä): Lentoinsinööri kytki pois polttoaineen syötön tankista toiseen.

1980 Tarom Nouadhibou, 7. elokuuta, Mauritania: Lentäjä luuli koskettavansa kenttää ja laskeutui veteen.

1980 Aeroflot Alma-Ata, 7. heinäkuuta, Neuvostoliitto (nyk. Kazakstan): Tuhoutui nousussa sivutuulen vuoksi.

1981 Aeroflot Norilsk, 16. marraskuuta, Neuvostoliitto (nyk. Venäjä): Tuhoutui laskussa laskutelinevian vuoksi.

1984 Aeroflot Omsk, 11. lokakuuta, Neuvostoliitto (nyk. Venäjä): Törmäsi kahteen lentokenttäajoneuvoon.

1984 Aeroflot Krasnojarsk, 23. joulukuuta, Neuvostoliitto (nyk. Venäjä): Tuhoutui moottoripalosta johtuneessa hätälaskeutumisessa.

1985 Aeroflot Utšuduk, 10. heinäkuuta, Neuvostoliitto (nyk. Uzbekistan): Sakkasi.

1988 Aeroflot Krasnovodsk, 18. tammikuuta, Neuvostoliitto (nyk. Turkmenistan): Runko katkesi kahtia laskeuduttaessa.

1991 Aeroflot Leningrad, 23. toukokuuta, Venäjä: Tuhoutui väärässä kulmassa laskeutumisen vuoksi.

1992 Georgian Air Tbilisi, 20. heinäkuuta, Georgia: Putosi nousussa vääränlaisen lastaamisen aiheuttaman painopistevirheen vuoksi.

1993 Iran Air Tours Teheran, 22. syyskuuta, Iran: Törmäsi nousukäytävään tulleen Suhoi Su-24-hävittäjän kanssa.

1993 Transair Georgia Suhumi, 22. syyskuuta, Georgia: Ammuttiin alas ilmaannousuyrityksessä.

1994 Baikal Air Irkutsk, 3. tammikuuta, Venäjä: Kaikissa kolmessa moottorissa vika nousussa.

1994 China Northwest Airlines Xian, 6. kesäkuuta, Kiina: Tu-154M rikkoontui ilmassa autopilotin vian vuoksi.

1995 Far East Aviation Grossevitši, 7. joulukuuta, Venäjä: Syöksykierre oikealle vain vasemmanpuoleisen polttoaineen käytön vuoksi.

1996 Vnukovo Airlines Spitsbergen, 29. elokuuta, Norja: Törmäsi lähestyessään.

1996 Foreign Kazakh Airways New Delhi, 12. joulukuuta, Intia: Törmäsi Saudi Arabian Airlinesin B-747:ään.

1997 Luftwaffe 120 km Namibiasta länteen, 13. syyskuuta, Namibia: Törmäsi matalalla lentäessään Yhdysvaltain ilmavoimien koneeseen.

1997 Tajikistan Airlines Sharjah, 15. joulukuuta, Yhdistyneet arabiemiraatit: Tuhoutui alhaisessa lähestymisessä.

1998 Cubana de Aviacion Quito, 29. elokuuta, Ecuador: Moottorivika kolmannella nousuyrityksellä.

1999 China Southwest Airlines Ruian, 24. helmikuuta, Kiina: Räjähdys ilmassa, China Northwest Airlines: putosi lähestyessään.

2001 Vladivostok Avia Burdanovka, 3. heinäkuuta, Venäjä: Kääntyi ja katkesi kahtia lähestymisessä.

2001 Sibir Airlines Tel Avivista Siperiaan Mustanmeren yllä Sotšin lähellä, 4. lokakuuta, Koneen pudotti ilmatorjuntaohjus, joka ammuttiin Ukrainan asevoimien harjoituksessa. Ukraina maksoi uhrien perheille korvauksia.

2002 Iran Air Tours Khorramabad, 12. helmikuuta, Iran: Törmäys vuoreen.

2002 Bashkirian Airlines Überlingen, 1. heinäkuuta, Saksa: Yhteentörmäys DHL:n rahtikoneen kanssa.

2004 Sibir Airlines Millerovo, 24. elokuuta, Venäjä: Räjähdys ilmassa – todennäköisesti heksogeenilla suoritettu pommiräjäytys.

2006 Pulkovo Aviation Enterprise Donetsk, 22. elokuuta, Ukraina: Ukonilma.

2006 Iran Airtour Mašhad, 1. syyskuuta, Iran

2007 UTair Samara, 17. maaliskuuta, Venäjä: Kärsi vakavista rakenteellisista vaurioista laskeutuessa. 6 kuoli.

2009 Caspian Airlines 15. heinäkuuta, Qazvin, Iran: Syöksyi maahan 16 minuuttia nousun jälkeen. 168 kuoli.

2010 Smolensk, Venäjä, 10. huhtikuuta (Smolenskin lento-onnettomuus 2010): Syöksyi maahan. Kaikki 96 matkustajaa kuolivat, mukaan lukien Puolan presidentti Lech Kaczyński.

2010 Dagestan Airlines Moskova, Venäjä, 4. joulukuuta: Kone teki pakkolaskun Domodedovon kentälle, suistui pois kiitotieltä ja törmäsi rakennuksiin. Koneessa oli noin 170 ihmistä. Kaksi kuoli ja kymmeniä loukkaantui.

2011 Kolavia Airlines Siperia, Venäjä, 1. tammikuuta: Koneen moottori syttyi tuleen kiitotiellä. Kone oli juuri lähdössä kohti Moskovaa. 134 matkustajasta 3 kuoli ja 46 loukkaantui.

2016 Venäjän puolustusvoimat, Sotši, Venäjä, 25. joulukuuta: Kone putosi Mustaanmereen toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Kone oli lennättämässä armeijan henkilöstöä, mediaa sekä Aleksandrovin kuoron jäseniä Syyriaan Venäjän tukikohtaan uudenvuoden juhlallisuuksiin. Koneessa oli 91 ihmistä, joista toistaiseksi yksi on löydetty ja vahvistettu kuolleeksi.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154

Image

Onnettomuuskone RA-85572
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

User avatar
Vulvados
Posts: 1827
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Fri Dec 30, 2016 10:39 pm

Kolumbian lento-onnettomuuden syistä tiedossa jo paljon enemmän. Melkoista sähläämistä tuntuu olleen niin koneessa, lentoyhtiössä kuin lennonjohdossakin... :roll:

Lyhyt kuvaus suomeksi Ylen tiedotteessa:

Kolumbian ilmailuviranomaisten mukaan tutkinnassa on varmistunut, että marraskuussa Medellínissä maahan syöksyneestä lentokoneesta oli loppunut polttoaine.

Ilmailuviranomaisten tiedotteen mukaan tutkinnassa on hyödynnetty koneen mustista laatikoista saatuja tietoja sekä muita todisteita.

– Tekniset seikat eivät olleet osasyynä onnettomuuteen, vaan se johtui inhimillisistä virheistä, Freddy Bonilla Kolumbian ilmailuvirastosta sanoi toimittajille uutistoimisto Reutersin mukaan.

Lentäjä ei ollut tehnyt välilaskua tankkausta varten, eikä hän ollut myöskään ilmoittanut polttoaineen vähyyden aiheuttamista moottoriongelmista ennen kuin oli liian myöhäistä.

Bonillan mukaan lentäjä ei ole ainoa syypää, vaan lentoyhtiö LaMia ja Bolivian ilmailuviranomaiset olivat hyväksyneet lentosuunnitelman, joka ei ollut kelvollinen. Kone oli myös lentänyt korkeammalla kuin se olisi saanut, ja kyydissä oli ollut noin 400 kiloa ylipainoa.

Polttoaineen loppumista arveltiin turman syyksi jo aiemmin. Koneessa oli 77 ihmistä, joista kuusi pelastui hengissä.

Linkki: http://yle.fi/uutiset/3-9373677

Huomattavasti kattavampi kuvaus englanninkielisessä Wiki-artikkelissa: https://en.wikipedia.org/wiki/LaMia_Flight_2933

Jossain määrin peiliin katsomisen paikka myös Medellinin lennonjohdossa, sillä jos kone olisi päästetty laskeutumaan suoraan ilman odotuskieppejä, niin polttoaine olisi ehkä juuri ja juuri riittänyt. Toisaalta konetta viivytettiin sen takia, että tosellakin koneella oli polttoaineongelmia, ja sille annettiin etuoikeus laskeutua. Tässäkin toki onnettomuuskoneen pilotilla Miguel Quirogalla oli syytä, sillä hän ei tiedottanut lennonjohdolle riittävän selvästi kuinka vähissä polttoaine todella oli. Matkustajille ja matkustamohenkilökunnalle ei myöskään missään vaiheessa sanottu, että on tulossa rysäys, vaan kaikki odottivat normaalia laskeutumista. Paremmalla varautumisella ja pakkolaskuasennon ottamisella olisi todennäköisesti useampi voinut säilyä hengissä. Toisaalta näin ei jäänyt ihmisille aikaa kauhistua ja odottaa rysäystä... :roll:

Image

Koneen viimeisten 15 min lentoreitti kaksine odotuskierroksineen. Radioyhteys katkesi keltaisen tähden kohdalla ja punaisen roiskaisun kohdalla on maahansyöksymispaikka. Niin kuin näkyy kovin kauas kentästä ja turvasta kone ei jäänyt...

Syytteitäkin on jo nostettu ja pidätyksiä tehty, joskin osa syytetyistä yrittää pakoilla. Näin Aarnio-jutun jälkimainingeissa ei ehkä olisi varaa liialliseen kansalliseen ylimielisyyteen, mutta hiukan huolestuttavalta tuo bolivialainen ilmailu- ja lennonjohtokulttuuri vaikuttaa. Aika erikoista, että lennon ongelmiin puuttunut mutta silti lähtöluvan myöntänyt Santa Cruzin Viru Viru -lentoaseman lennonjohtaja Celia Castedo on paennut Brasiliaan ja anoo sieltä turvapaikkaa, koska pelkää, ettei hän saa reilua oikeudenkäyntiä Boliviassa... :roll:

Reutersin raportti tapauksesta:

Errors by the pilot, airline and Bolivian regulators are to blame for a plane crash in Colombia that killed 71 people last month, including most of Brazil's Chapecoense soccer team, Colombia aviation authorities said on Monday.

The plane, operated by Bolivia-based charter company LaMia, crashed on a wooded hillside near Medellin because the pilot failed to refuel en route and did not report engine failures caused by the lack of fuel until it was too late, officials said.

"No technical factor was part of the accident, everything involved human error, added to a management factor in the company's administration and the management and organization of the flight plans by the authorities in Bolivia," Colombia's Secretary for Air Safety Colonel Freddy Bonilla told journalists.

Aviation authorities in Bolivia and the airline "accepted conditions for the flight presented in the flight plan that were unacceptable," Bonilla added.

Besides a lack of fuel, the plane was over its weight limit by nearly 400 kilograms (881 lbs) and was not certified to fly at the altitude at which the journey took place, Bonilla said.

The preliminary conclusions of Colombia's investigation coincide with assertions by Bolivian authorities last week that LaMia and the plane's pilot were directly responsible for the accident.

Pilot Miguel Quiroga was also a co-owner of the airline and was killed in the crash.

Gustavo Vargas Gamboa, LaMia's chief executive, was jailed pending trial earlier this month on manslaughter and other charges, which he has denied.

His son Gustavo Vargas Villegas, a former official with Bolivia's aviation authority, is also being held on charges that he misused his influence in authorizing the license of the plane that crashed. He also says he is innocent.

Criminal charges have also been brought against LaMia co-owner Marco Antonio Rocha Benegas, whose whereabouts are unknown, and air traffic controller Celia Castedo, who fled Bolivia after the crash and is seeking asylum in Brazil.

Bolivian authorities have said the crash was an isolated incident, but that the government will accelerate the process of implementing a new safety system. Colombian investigators have the final word on causes of the crash, Bolivian authorities have said.


Linkki: http://www.reuters.com/article/us-colom ... SKBN14F0ZG

Ilmeisesti ei nyt niin kauhean yksittäinen tapaus ainakaan mitä yhtiön käytäntöihin tulee...

On 8 December, an investigative report by Spanish-language American media company Univision, using data from the Flightradar24 website, claimed that in eight of the twenty-three previous flights conducted by LaMia since 22 August the fuel and loading regulations of the International Civil Aviation Organization were contravened — including two flights from Medellín to Santa Cruz: one on 29 October transporting Atlético Nacional to the away leg of their Copa Sudamericana semi-final; and a flight without passengers on 4 November. The report claimed the eight flights would have used at least some of the aircraft's mandatory fuel reserves (a variable fuel quantity to allow for 45 minutes of flying time); an analyst consulted in preparing the report said this meant that the company was accustomed to operating flights at the limit of the RJ85's endurance

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/LaMia_Flight_2933

Celia Castedon roolista ja paosta mm. täällä: http://www.wsj.com/articles/bolivia-fil ... 1480904874 ja http://www.wsj.com/articles/bolivian-ai ... 1481034678

Bolivia Files a Criminal Complaint in Fatal Colombia Crash

Airport employee accused of ‘failing to carry out her duties as a public official’ for letting plane depart.

SANTA CRUZ, Bolivia—Bolivian authorities filed a criminal complaint against an airport official here for allowing a charter plane to depart for Colombia even though its flight plan was in violation of international aviation safety standards.

The LaMia airline plane, which was carrying a Brazilian soccer team, ran out of fuel hours later and crashed at about 10 p.m. near Medellín on Nov. 28, killing 71 people aboard.

Bolivia’s airport authority, Aasana, filed the complaint against Celia Castedo, an Aasana employee who reviewed the LaMia flight plan. That plan, as well as a written transcript that Ms. Castedo prepared after the crash recalling her conversation with the plane’s onboard dispatcher, Alex Quispe, appear to indicate that the flight’s pilot and co-owner, Miguel Quiroga, knowingly put the lives of those aboard at risk by flying directly to Medellín without stopping to refuel.

Investigators say it appears the flight departed from the Viru Viru International Airport without the necessary amount of fuel, violating international regulations. The regulations, based on standards set by the International Civil Aviation Organization, require commercial flights to have sufficient fuel for reaching their destination as well an additional amount for reaching an alternative airport and for a variety of other contingencies.

According to a transcript of events, Ms. Castedo said she initially objected to the LaMia flight plan. She allegedly urged Mr. Quispe to change it. The plane’s maximum flight range was about 41/2 hours—just barely enough to reach Medellín, the document said.

“That’s not OK. Go back and check. Change your flight plan,” Ms. Castedo told Mr. Quispe, according to her written version of events. But Mr. Quispe, who died in the crash, allegedly brushed off her concerns.

Ms. Castedo said in the transcript that “too often flight dispatchers do not take our observations seriously.” Ultimately, though, she allowed the plane to depart.

Ms. Castedo, who couldn’t be reached for comment, faces up to four years in jail, accused of “failing to carry out her duties as a public official.”

The transcript was published by Bolivian daily El Deber, on Dec. 1 then reviewed and independently verified by The Wall Street Journal. A Bolivian prosecutor declined to comment on the transcript.

LaMia couldn’t be reached for comment and Aasana declined to comment.

An initial flight plan, drawn up the morning of the crash, included a refueling stop in the northern Bolivian city of Cobija, Freddy Bonilla, Colombia’s air safety secretary and crash investigator, said Sunday.

That plan was presented by the airline, LaMia, to the Bolivian authorities, who approved it along with other commercial paperwork required for international flights. LaMia then presented its approved paperwork to Colombian authorities who authorized the flight to enter Colombian air space, Mr. Bonilla said.

A different and final flight plan, however, was drawn up later that day, at about 4:30 p.m., by the LaMia crew at the Santa Cruz airport in Bolivia, Mr. Bonilla said. This one didn’t include a stop in Cobija, which aviation officials have said lacks lighting after dark. The direct-flight plan, which pushed the aircraft nearly to the limit of its fuel range, was approved by Aasana, the airport authority, over the apparent initital objections of Ms. Castedo, investigators said.

LaMia has flown from Santa Cruz to Medellin in the past, officials said, but as far as they have learned, such flights always included a refueling stop in Cobija. They are trying to determine why the doomed plane’s final flight plan didn’t include that stop, and have said it may have been because of the late hour.

Mr. Bonilla said investigators are looking into whether the ill-fated Avro RJ85 could have had a fuel leak that might have contributed to the crash.

Jorge Cabrera, head of the Aasana employees union, said the labor group stands by Ms. Castedo. The union will present its view of the accident on Monday, he said.

Roberto Curilovic, head of International programming at Corporación America, an Argentine conglomerate that operates 53 airports around the world, said “there’s no way that flight plan should have been approved.”

“Accidents don’t just happen. There was bad intent there,” Mr. Curilovic said, referring to the decision to make the flight despite the risks.

Bolivia’s defense minister, Reymi Ferreira, said Friday that the country itself could face aviation sanctions, potentially making it more difficult for airlines to operate here.

Bolivian President Evo Morales has called for an aggressive investigation into the crash, and the government has laid off several officials, including the son of one of the charter plan’s directors who was supposed to oversee its operations.

Bolivian Airport Official Flees to Brazil, Seeks Asylum After Plane Crash

Celia Castedo says she is being persecuted by Bolivian authorities

RIO DE JANEIRO—A Bolivian airport official accused in the fatal crash of a charter plane last week has sought refuge in Brazil, authorities said Tuesday.

Celia Castedo, an employee of Bolivian airport authority Aasana, has been granted temporary asylum while her request is analyzed by Brazil’s Justice Ministry. She says she is being persecuted by Bolivian authorities, a spokesman for Brazil’s Federal Police said.

Bolivian authorities accused Ms. Castedo of “failing to carry out her duties as a public official” in not preventing LaMia flight 2933 from leaving the city of Santa Cruz on Nov. 28. The flight subsequently ran out of fuel and crashed near its destination of Medellín, Colombia, killing 71 people including most members of the Brazilian professional soccer team Chapecoense.

The airline’s final flight plan was in violation of international aviation safety standards, as it didn’t include a refueling stop despite the 4 ½ hour trip stretching the Avro RJ85 aircraft’s flight range.

If convicted in Bolivia, Ms. Castedo would face up to four years in jail.

Ms. Castedo told Brazilian police she hadn’t committed the crimes she was accused of and told prosecutors she had flagged problems with LaMia’s flight plan before the plane left.

Ms. Castedo had requested the plan be changed, according to a transcript of a conversation with the plane’s onboard dispatcher that she wrote up after the crash. She said the dispatcher, Alex Quispe, who was among those killed in the crash, dismissed her concerns.

Ms. Castedo arrived at a federal police station in the Brazilian border town of Corumbá early Monday morning, the spokesman said. She then spent several hours giving statements to police and federal prosecutors.

She was given her temporary asylum papers on Tuesday morning, allowing her to live and work in Brazil while the Justice Ministry analyzes the merits of her case. The process typically takes around a year, he said.

The Aasana employees’ union said it stands by Ms. Castedo, that she did her job properly and is being unfairly accused. It says investigators need to look at another regulatory agency, DGAC, to understand why the flight plan was approved.

Aasana officials couldn’t be reached for comment. A message left at Bolivia’s Public Works Ministry, which overseas Aasana, wasn’t returned. Ms. Castedo couldn’t be reached for comment.

Image

Celia Castedolla tuli juuri marraskuussa täyteen 30 vuotta työuraa Aasanalla. Tapaus ei varmaan ole mikään erityisen mieleinen merkkipäivälahja. Hänen olisi vain pitänyt olla tiukempi pilottia kohtaan, mutta olisiko siinä vähän tuollaista latinalaista machokulttuuria, jossa itsevarma ja mielestään erehtymätön miespilotti ja vieläpä lentoyhtiön toinen omistaja katsoi, ettei naispuolisen lennonjohtajan sanoille kannata antaa paljon arvoa. No, hän sai itse kokea kovimman kautta päätöstensä seuraukset, mutta samalla tuli kyllä 70 muutakin ruumista... :roll:
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Wed Jan 04, 2017 3:59 pm

Viime keväänä, tarkemmin sanoen 23.4.2016 salama iski ensin kotikyläni yllä Helsinki-Vantaalle laskeutumassa olleeseen Norwegian-yhtiön lentokoneeseen ja siitä edelleen mäntyyn sekä puhelinjohtoa pitkin rintamamiestaloon, polttaen sen sisältä. Samana päivänä oli Keravan yllä sattunut toinenkin salamanisku saman yhtiön koneeseen, ilman maavaurioita. Asiantuntija-arvioiden mukaan vastaavasta ei yleensä aiheudu vaaraa lentokoneelle. Kiinteistönomistajan vahingot maksaa vakuutus, kunhan sellainen on voimassa.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002897905.html

Viime yönä taas pamahti. Nostin katseeni ikkunaan ja siinä leimahti; verhon läpi näkyi kirkas tulipallo taivaalla Leppävaaran suunnalla. Jyrinä seurasi n. sekunnin kuluttua. Kytkin tietokoneet irti sähköverkosta. Ilmatieteen laitoksen säätutka- ja salamapaikanninsivun mukaan viipaleessa 0:35-0:40 oli salama iskenyt lähellä tuota viime keväistä paikkaa Lippajärven asuinalueella. Lumisade oli saapumassa kaakosta. Medialle kerrottiin aamulla, että salama olisi ollut pilvisalama klo 0:32 lähellä Leppävaaraa. Kuitenkin ääni ennen valoa viittaa siihen, että salama olisi ensin iskenyt maahan (tai pilvestä pilveen) Lippajärvellä, kotitaloni takana, missä se ei ollut näkökentässä, ja heti uudestaan pilvisalamana kauempana Leppävaaran suunnassa, minne ikkunasta näki.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005031794.html

Olisiko kenelläkään tunnuksia FlightRadar24-palveluun, jotta voisin pyytää katsomaan, mitä koneita mahdollisesti oli liikkeellä Porkkalan ja Helsinki-Vantaan välisessä alueessa 4.1.2017 klo 0:30-0:40? Tosin alueelle oli nousemassa pyry, ja koneet mahdollisesti sen vuoksi ohjattu muille lähetymiskaistoille.

No, jos lentokonesalama taas olisi iskenyt maihin tänne Qvarnbyn kylän Petaksen talon vanhoille maille, niin sattumaahan se toki olisi, eikä sen vuoksi tarvitsisi ottaa mitään normaalista poikkeavaa kotivakuutusta. Mutta jos se nappaisi vielä kolmannen kerran, pitäisi ruveta miettimään, mikä täällä niin salamaa kiinnostaa ja tarvitsisiko tehdä jotain.

Lippajärven (Klappträsk, Lappträsk?, Lapinjärvi?) ja vieressä olleen entisen Lapinsuon (nykyisin osa Lippajärven pientaloaluetta) väliin on vanhalle maanmittauskartalle merkitty mäen nimeksi Grannas Rå (nykyinen Tammimäki), joka viittaa mytologisen haltian asumiseen siellä. Olisiko mäelle iskenyt salama muutaman kerran joskus historian alkuhämärissä ja paikka sitten pyhitetty muinaisuskon mukaan? Kivilajit eivät viittaa salamaa puoleesa vetävään kallion hyvään sähkönjohtavuuteen, mutta voi olla muitakin vetovoimatekijöitä; nykyään ainakin kerran lentokone, mänty ja puhelinlanka yhdessä kylmän ilman kanssa.

Edit: Jaaha, Norwegianin Helsinki-Vantaalle laskeutuvaan koneeseen on taas iskenyt salama ja juuri samoihin aikoihin kun Lippajärvellä pamahti. Hesarin uutisesta ei kuitenkaan selviä, mitä kautta lento oli lähestymässä kenttää. Koneella ei ole ollut hätää ja se tarkastetaan.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005032 ... 81a1065ce1

Edit2: IBK443 on laskeutunut Viherlaakson yli kohti Helsinki-Vantaata klo 00:32. Jos siinä suunnassa näkynyt talvisalama iski koneeseen, sopisi etäisyys äänen pieneen aikaviiveeseen noin suunnilleen. Matkaa koneelle oli linnuntietä runsas kilometri. Tämä olisi ollut pilvisalama, Ilmatieteen laitoksen mukaan.
https://www.flightradar24.com/2017-01-0 ... 4,24.78/10
Kiitos, Härkä, vinkistä.

Edit3: Muuta uutisointia

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010 ... 0_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 31595.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 33019.html

Ilmatieteen laitoksen mukaan Porkkalan maasalama on sattunut samaan aikaan kuin pilvisalama Viherlaaksossa. Ne ovat olleet joko samaa tai eri purkausta. Lentokone on voinut laukaista salaman Espoossa.

Kone on lentänyt Kehä II:n pohjoispään liittymän yli. Etäisyys keväiseen salamaniskupaikkaan Lippajärvellä on sieltä n. 2.0 km ja omaan havaintopaikkaani n. 1,5km. Iltasanomissa mainitulta Viherkallion koululta etäisyydet ovat 1,7 km ja 1,2 km, vastaavasti. Tein töitä läppärilla ja käänsin katseeni, koska kuulin äänen ikkunan suunnasta. Sitten vasta näin pallomaisen leimahduksen syttyvän. Tulkitsin sen salamaksi ja ehdin odottaa jyrähdystä pitkän silmänräpäyksen verran. Se oli parin sekunnin mittainen, selvästi suhteellisen läheltä peräisin, ei missään tapauksessa Porkkalasta, mistä ääni olisi tullut minuutin verran ja tuskin kuulunut sisätiloihin. Viive oli mielestäni lyhempi kuin viisi sekuntia, jonka ääni olisi tullut kehä II:n päästä. Ensimmäinen kuulemani ääni, jonkinlainen rahiseva pamaus, on saattanut aiheutua esisalamasta. Pääsalama taas on voinut aiheuttaa purkausäänen lähempänä Lippajärveä kuin mistä Norwegianin kone kulki. Ilmatieteen laitoksen nettisivunsa karttapohjalle tuoreeltaan merkitsemä salamanpaikka on Lippajärven puolella eikä Viherlaaksossa. Ehkä rasti on pilvisalaman toisessa (länsi-) päässä, kun toisessa (itä-) päässä olisi ollut Norwegianin kone, tai ehkä havainnon tarkkuus ei riitä tällaiseen tarkasteluun.

Aika näyttää kertyykö havaintoja tukemaan mahdollisuutta, että ukkosten aikaan Lippajärvellä kertyisi maahan sähkövarauksia, jotka purkautuisivat salamana lentokoneen tullessa sopivan lähelle, vai olivatko nämä kaksi tapausta pelkkää yhteensattumaa.

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Thu Mar 02, 2017 12:49 pm

Suomessa järjestetään tänään kokous Itämeren lentoturvallisuuden parantamiseksi. Esillä on mm. tutkavastaimien käyttö ja lentosuunnitelmien tekeminen sotilasilmailussa.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005109971.html

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Tue Mar 07, 2017 2:35 pm

Ranskalaisen Le Figaro-lehden eilisen uutisen mukaan ranskalaiset rikostutkijat ovat löytäneet merkkejä trotylista (TNT) Egyptairin koneen jäännöksistä. Heiltä on kuitenkin evätty mahdollisuus selvittää asiaa tarkemmin, koska Egypti haluaa tehdä yhteisraportin löydöksistä. Ranskalaiset ovat kieltäytyneet, koska eivät osaa vielä sanoa, miten TNT-jäänteet ovat joutuneet koneen osiin.
...
Tammikuussa pohdittiin, olisiko toinen piloteista jättänyt litium-pattereilla toimivan laitteen ja hajuvettä ohjaamon kojelaudan sivulle, ja nämä yhdessä aiheuttaneet palon.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01 ... air-crash/

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Thu Mar 09, 2017 10:38 pm

On kulunut kolme vuotta MH370-lennon katoamisesta.

Iltasanomat on julkaissut kokooma-artikkelin. Mitään olennaisesti uutta ei ole. Koneesta on varmuudella löydetty kolme rannoille kellunutta osaa, muttei varsinaista hylkyä tai yhtään matkustajaa. Etsinnät on lopetettu. Katoamisen syytä ei tiedetä.

http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005121159.html

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Sat Jun 03, 2017 8:12 am

Puolan presidentin koneturman alkuperäisessä tutkinnassa (2010) on ollut hässäkkää. Arkut palautettiin Puolaan jo viiden päivän kuluttua onnettomuudesta. Nyttemmin hautojen tultua avatuksi lisätutkintaa varten on havaittu, että ruumiinosia oli pakattu arkkuihin osittain satumanvaraisesti, presidentin arkku mukaan lukien.
http://www.bbc.com/news/world-europe-40130300
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005238645.htm

Image
Kuva: Turmakoneen hylynkappaleita (AFP)

User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Myanmar 7.6.2017

Post by will » Wed Jun 07, 2017 8:12 pm

Myanmarille kuuluva sotilaskone ja sen matkassa olleet 120 henkilöä ovat olleet kateissa tästä aamusta klo 07:05 GMT alkaen.
Andamaanien merestä on löytynyt koneen kappaleita. Maan sotilaskoneiden kuntoa on luonnehdittu huonoksi.
Matkustajat olivat sotilaita ja heidän perheenjäseniään, matkalla mm. lääkärinhoitoon ja kouluun. Miehistöä oli 14 henkeä.
Mahdollisista eloonjääneistä ei ole tietoa.

https://www.afp.com/en/news/205/debris- ... es-missing
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005244174.html

Edit: Wikiin eri lähteistä koottujen tietojen mukaan merestä on löytynyt 29 ruumista, ei ketään eloon jäänyttä ja koneen kappaleita laajalta alalta, mikä viittaa sen hajoamiseen ilmassa. Turmassa menehtyi 122 ihmistä, heidän joukossaan 15 lasta, kuusi korkea-arvoista upseeria ja 14 miehistön jäsentä.
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Myan ... _Y-8_crash

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -8_MRD.jpg
Linkissä onnettomuustyypin kone Myanmarin asevoimien väreissä.

User avatar
Vulvados
Posts: 1827
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Myanmar 7.6.2017

Post by Vulvados » Mon Jun 26, 2017 1:33 pm

will wrote:Myanmarille kuuluva sotilaskone ja sen matkassa olleet 120 henkilöä ovat olleet kateissa tästä aamusta klo 07:05 GMT alkaen.
Andamaanien merestä on löytynyt koneen kappaleita. Maan sotilaskoneiden kuntoa on luonnehdittu huonoksi.
Matkustajat olivat sotilaita ja heidän perheenjäseniään, matkalla mm. lääkärinhoitoon ja kouluun. Miehistöä oli 14 henkeä.
Mahdollisista eloonjääneistä ei ole tietoa.

https://www.afp.com/en/news/205/debris- ... es-missing
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005244174.html

Edit: Wikiin eri lähteistä koottujen tietojen mukaan merestä on löytynyt 29 ruumista, ei ketään eloon jäänyttä ja koneen kappaleita laajalta alalta, mikä viittaa sen hajoamiseen ilmassa. Turmassa menehtyi 122 ihmistä, heidän joukossaan 15 lasta, kuusi korkea-arvoista upseeria ja 14 miehistön jäsentä.
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Myan ... _Y-8_crash

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -8_MRD.jpg
Linkissä onnettomuustyypin kone Myanmarin asevoimien väreissä.
Sittemmin koneen molemmat "mustat laatikot" on löydetty, joten ehkä lisätietoa turman syistäkin jossain vaiheessa ilmaantuu.

- http://uk.reuters.com/article/uk-myanma ... KKBN1990N3

Toissapäivänä tuli muuten kuluneeksi 35 vuotta kuuluisasta BA 009:n liitolennosta Jaavan merellä, kun kaikki neljä moottoria haukkasivat parhaillaan purkautumassa olleen Galunggung-tulivuoren tuhkaa ja sammuivat. Viileän rauhalliseen tapaan kippari Eric Moody totesi vain jo legendaarisen maineen saaneessa matkustamokuulutuksessaan, että meillä on pieni ongelma, kaikki moottorit ovat sammuneet, mutta ei huolta, miehistö tekee kaikkensa tilanteen korjaamiseksi, ja niin tekikin; lopulta koneen moottorit saatiin starttaamaan uudelleen ja kone matkustajineen saatiin ehjänä maahan. Miehistö ja matkustajat perustivat sittemmin oman Galunggung Gliding Clubin ja ovat pitäneet yhteyttä aivan näihin päiviin asti. Itselläni oli tilaisuus kuunnella edelleen pirteää Eric Moodya eräässä tilaisuudessa viime vuonna ja leppoisasti hän siinä kertoili tapahtumasta... :D

Image

- https://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
- https://www.businessinsider.com.au/capt ... led-2013-2
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

Post Reply