Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 5644
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Lampedusan laivalastit

Post by härkä » Sun Apr 19, 2015 10:16 am

Vasta äskettäin lähellä Lampedusan saarta tapahtui haveri, jossa noin 400 maahanpyrkijää hukkui.

Nyt juuri tulleen tiedon mukaan on taas laiva kaatunut. 28 on saatu pelastettua ja 700 on mahdollisesti hukkunut,
Paikka on Libyan rannikosta kohti Italian Lampedusaa.
http://www.ansa.it/sicilia/notizie/2015 ... 04d5c.html

Viime viikolla 7- henkisen italialaisen kalastusaluksen miehistö ja laiva kaapattiin Libyaan.
Sanotaan muslimien heittäneen kristittyjä veteen jostain pikkuveneestä.myös lähimenneisyydessä.
Aika tavalla tuolla alueella sattuu ja tapahtuu.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.


User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lampedusan laivalastit

Post by will » Wed Apr 22, 2015 8:35 am

härkä wrote:..
Nyt juuri tulleen tiedon mukaan on taas laiva kaatunut. 28 on saatu pelastettua ja 700 on mahdollisesti hukkunut,
Paikka on Libyan rannikosta kohti Italian Lampedusaa.
http://www.ansa.it/sicilia/notizie/2015 ... 04d5c.html
..
Hesarin uutisen mukaan kaatunut alus oli n. 20m pitkä, alunperin troolari. Osa matkustajista oli lukittu ruumaan. Kyydissä oli myös lapsia, kaikkiaan yli 800 henkeä ainakin seitsemästä Afrikan ja Aasian valtiosta. Pelastetut 27 matkustajaa, kapteeni ja perämies on tuotu Sisilian Cataniaan, missä on aloitettu rikostutkinta onnettomuuden johdosta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1429584006544

Rahat pois, eikä asiakkaista niin väliä sen jälkeen?

User avatar
Harriet
Posts: 1191
Joined: Sun Nov 27, 2011 10:42 pm

Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Harriet » Tue Apr 28, 2015 8:39 pm

Sukellusvene Helsingin edustalla - Suomi varoitti käsisyvyyspommeilla

Merivoimat kertoo, että Suomen aluevesillä on havaittu eilen ja tänään mahdollinen vedenalainen kohde Helsingin edustalla. Kohdetta on etsitty pinta-aluksin ja varoitettu käsisyvyyspommeilla.

Merivoimat sai havainnon maanantaina puolen päivän aikaan kohteesta Suomen aluevesillä lähellä aluevesirajaa. Etsintäalueelta saatiin uusi havainto maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Merivoimat antoi varoituksen kolmella käsisyvyyspommilla kolmen aikaan aamuyöllä.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/me ... la/695732/

Tällä alueella havainnot tehtiin – Merivoimat: Käsisyvyyspommeja käytetty viimeksi 2004
Merivoimien mukaan Helsingin edustan pinnanalaiset havainnot eivät varmuudella ole sukellusveneen aiheuttamia.

Merivoimat korosti iltapäivällä pitämässään tiedotustilaisuudessa, että havainnot on luokiteltu kategoriaan neljä, mikä tarkoittaa mahdollista sukellusvenettä tai muuta vedenalaista toimintaa.

Analysoitu tieto havainnoista saadaan päivien, ehkä viikkojen kuluttua.
Image

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... 04/5038578

Sukellusvenejahtiin 1995 osallistunut: ”Kovaa pommia käytettiin - tiedämme, että olette siellä”

Tämänpäiväiset uutiset vedenalaisen kohteen etsimisestä Suomen aluevesillä tuovat muistoja mieleen MTV Uutisten haastattelemalle, vuonna 1995 ohjusveneellä palvelleelle miehelle.

Hangon lähistöllä tehtin tuolloin todennäköinen sukellusveneen äänihavainto.

-Oli viikonloppu ja merivoimien päivystävälle alukselle tuli havainto sukellusveneestä. Heti tehtiin selväksi, että kyseessä ei ole mikään harjoitus ja mm. syvyyspommeihin asennettiin sytyttimet, kertoo mies MTV Uutisille.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... la/5038908

Sent via Tapatalk
Quilty as charged

SEURAA HEJACia TWITTERISSÄ: http://bit.ly/1JUp7t8

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Lautalla yli Suomenlahden

Post by will » Thu Apr 30, 2015 10:20 pm

Kon-Tikiä kansirakenteiltaan muistuttavalla, ponttoonilaiturista tehdyllä lautalla on lähdetty ylittämään Suomenlahteä etelästä pohjoiseen. Mastoon saa purjeen ja konevoimana on pieni perämoottori.

Image

http://www.elisa.net/suomalaiskaksikon- ... iin-alkoi/

Toivottavasti laiturin mastossa on tutkaheijastin ja kaislamajan sähköinen kommunikaatio kunnossa. Laivaväylillä on vaaran paikka, ellei lauttaa havaita ajoissa isoilta aluksilta.

User avatar
itäviitta
Posts: 459
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Taas satoja hukkuneita ?

Post by itäviitta » Tue Apr 19, 2016 7:38 am

http://www.aamulehti.fi/maailma/siirtol ... pa-satoja/

Siirtolaisia kuljettaneen laivan pelätään uponneen Välimerellä: Kuolleita jopa satoja

MAAILMA19.4. 07.19

STT, AFP
Rooma
Satojen Libyasta Italiaan laittomasti pyrkineiden siirtolaisten pelätään hukkuneen Välimerellä. Asiasta kertovat useat viestimet.

BBC:n haastattelemien onnettomuudesta selvinneiden mukaan kuolleita olisi jopa 500, kun uponneesta laivasta olisi saatu pelastettua vain nelisenkymmentä ihmistä. Somalian Kairon-lähetystö kertoi puolestaan kuolleiden määräksi 400.
Pelastetut kertoivat, että heidät vietiin Etelä-Kreikassa sijaitsevaan Kalamatan kaupunkiin. Laivalla oli pakolaisia ainakin Etiopiasta, Sudanista, Somalia ja Egyptistä.
Mediaraporttien mukaan alus upposi yöllä, mutta onnettomuuden tarkka ajankohta ei ollut tiedossa.
Viranomaiset eivät ole vahvistaneet tietoja. Esimerkiksi Kreikan rannikkovartiosto ilmoitti, ettei sen aluevesillä ole tapahtunut kyseistä onnettomuutta.

Aiemmin eilen kerrottiin, että toisessa onnettomuudessa Välimerellä kuoli ainakin kahdeksan ihmistä, kun pakolaisia Libyasta Italiaan kuljettanut kumivene upposi.
Ranskalainen pelastusjärjestö kertoi poimineensa vedestä turvaan 108 ihmistä. Kuolleiden määrä voi olla moninkertainen, sillä erään selviytyjän mukaan veneessä oli ollut ainakin 135 ihmistä.

Tuhoisimmasta pakolaisturmasta vuosi

Onnettomuudet tapahtuivat lähes tarkalleen vuosi siitä, kun pakolaisia kuljettanut ylitäysi laiva upposi Libyan edustalla ja vei mukanaan jopa 800 ihmistä. Selviytyneitä oli alle 30. Tapausta pidetään vakavimpana nykyisen pakolaiskriisin aikana ja pahimpana onnettomuutena Välimerellä vuosikymmeniin.
Italian pääministeri Matteo Renzi on luvannut huhtikuun 2015 onnettomuudessa kuolleille asianmukaiset hautajaiset. Aluksen nostaminen on kuitenkin viivästynyt vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi ja se saadaan ylös aikaisintaan toukokuussa. Alus on tarkoitus hinata nostamisen jälkeen Sisiliaan, jossa mahdollisimman moni uhri pyritään tunnistamaan.
Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n mukaan yli 350 ihmistä on kuollut matkalla Libyasta Italiaan vuoden alun ja huhtikuun puolivälin välisenä aikana. Italiaan on selvinnyt yli 24 000, joista lähes kaikki pelastusviranomaisten avulla.

Kierrä minut rannan puolelta

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Sun Apr 02, 2017 4:54 am

Brasiliasta Kiinaan matkannut VLOC-tyyppinen malminkuljetusalus on kateissa ja todennäköisesti uponnut Uruguayn rannikon edessä Atlantilla. Toissapäivänä, perjantaina illalla vastaanotetun hätäsanoman mukaan alus kallistui voimakkaasti ja vettä virtasi sisään. Kaksi miehistön jäsentä on pelastettu lautalta, 22 muuta ja itse alus ovat kateissa. Etsinnöissä on löydetty tyhjiä pelastusveneitä ja tunnettu polttoaineen hajua. Miehistön jäsenten otaksutaan pukeneen pelastusliivit päälleen laivan kallistuessa, joten heitä voisi vielä löytää merestä.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... LLAR_DAISY
http://www.maritimeherald.com/2017/ore- ... -atlantic/
http://www.is.fi/ulkomaat/art-200000515 ... e=tf-other

Vuonna 1993 valmistuneen, Stellar Daisy -nimisen aluksen kantavuus on 266141tn ja pituus 322m. Kuorman laadusta ja lastitilan osastoinnista ei ole kerrottu. Mikäli kuljetettavana on ollut hienojakoista malmia, liian märkänä kuormattu tai luukkujen kautta kastunut lasti voi liikkua ja sitä kautta kaataa aluksen. Käytännössä juuri mitään ei ole tehtävissä aluksen pelastamiseksi, jos märkä massa rupeaa painolastin siirtämisestä huolimatta kallistamaan alusta.

Kiina on Brasilian suurin kauppakumppani ja rautamalmi sen arvoltaan toiseksi suurin vientituote.
http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/bra/

Edit: Hesarin mukaan alus oli rautamalmilastissa ja sen osia on löydetty kellumasta meressä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005153044.html
http://www.dw.com/en/south-korea-cargo- ... a-38254141

Image
Kuva (DW): Stellar Daisy kymmenine kansiluukkuineen hinaajien käsittelyssä.

Lähtösatama oli Ilha Guaiba lähellä Rio de Janeiroa.
Alus sai alunperin nimen Sunrise.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... razil.html

Alus kaatui 10-15 minuutissa ja upposi pian. Varustamon mukaan syynä voisi olla lastin liikkuminen nesteen lailla. Ainoa keino palastautua on ollut päästä ulos laivasta ennen sen kaatumista. Linkin keskustelussa ehdotetaan, että laiva olisi lastattu väärin ja sen rakenteet siksi pettäneet. Tätä on pohdittu muissakin lähteissä. Alus oli 24. vuodellaan, kun sen laskennallinen ikä on alunperin ollut 25 vuotta.

Image
Kuva: Stellar Daisy Etelä-Afrikan edustalla v. 2014. Kuva on otettu sairastunutta noutaneesta Oryx-pelastushelikopterista, jonka roottorisiiven pää näkyy kuvan yläreunassa. http://www.nsri.org.za/2014/06/helicopt ... -off-ship/

https://www.fleetmon.com/maritime-news/ ... ing-after/

Edit 2.
Pelastuneet merimiehet kertovat laivan katkenneen ennen uppoamista. Syytä aluksen hajoamiseen ei tiedetä. Varustamon mukaan laivan navigoinnissa ei sinä päivänä ollut ongelmia.
http://us.lalalay.com/news/world/-37315 ... ship-crew/

Metalli väsynyt vuosien saatossa pitkillä legeillä, vai hirviöaalto jättänyt osan laivaa tyhjän päälle, vai meren pohjasta karannut metaanikupla tehnyt saman, tai kaksi yhdessä? Erikoista on, ettei öljylauttaa ole nähty, mutta on tuntunut voimakas polttoaineen tuoksu. Luulisi merikarhujen erottavan naftan ja metaanin hajut toisistaan, mutta eihän sitä tiedä. Ja onhan noilla vesillä muitakin hiilivetyjä pohjan sedimenteissä. Niistä lähtenyt muu kaasupurkaus voisi myös kuormittaa laivaa kohdalle sattuessaan. Tosin olisi hyvin harvinainen tapaus, mutta niitäkin sattuu kun on sattuakseen. Ja aiheuttaahan tuollainen kaukalo pitkälle eteen ja alaspäin tuntuvan ison keula-aallon, joka voisi laukaista muutenkin tulossa olevan purkauksen meren pohjasta. ... No, vakuutusyhtiöt selvittelevät syytä ja varsinainen onnettomuustutkinta toki myös. Pahasti vaikuttaa siltä, että 22 miehistöön kuulunutta olisi menehtynyt. Hätäsignaaleissa on kuitenkin ollut outoja piirteitä, ja toivoa pidetään yllä, että osa niistä olisi merimiesten lähettämiä laivan uppoamisen jälkeen. Heitä vielä etsitään.

Edit 3. (4.4.2017) Foxnews otsikoi aluksen uponneen mahdollisesti lastin kemiallisen muuttumisen vuoksi, mutta tekstissä tarkentaa täksi syyksi mahdollisen lastin mekaanisen siirtymisen merenkäynnin johdosta. Alus olisi uponnut eteläisellä Tyynellä Valtamerellä ja jättänyt öljyläikän jälkeensä. Kuvituksena on toinen, pienempi alus Panaman kanavassa.
http://www.foxnews.com/world/2017/04/03 ... ghter.html
Uutinen kannattanee jättää omaan arvoonsa niiltä osin, joita ei vahvisteta muualla.

BBC:n mukaan merestä on löydetty polttoainetta, ajelehtivaa rojua ja tyhjiä pelastuslauttoja. Toivo haaksirikkoisten löytämisestä alkaa hiipua. Ennen onnettomuutta kapteeni oli ilmoittanut miehistölleen aluksen olevan hajoamassa. Merenkäynti ei ollut epätavallisen voimakasta. Laivan hajoamisen syitä ei eritellä.
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-39475836
Oliko tämä ensimmäinen uutinen, jossa kerrotaan itse meressä olleesta polttoaineesta eikä vain sen hajusta?

User avatar
Vulvados
Posts: 1825
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Mon Apr 03, 2017 1:57 am

will wrote: Vuonna 1993 valmistuneen, Stellar Daisy -nimisen aluksen kantavuus on 266141tn ja pituus 322m. Kuorman laadusta ja lastitilan osastoinnista ei ole kerrottu. Mikäli kuljetettavana on ollut hienojakoista malmia, liian märkänä kuormattu tai luukkujen kautta kastunut lasti voi liikkua ja sitä kautta kaataa aluksen. Käytännössä juuri mitään ei ole tehtävissä aluksen pelastamiseksi, jos märkä massa rupeaa painolastin siirtämisestä huolimatta kallistamaan alusta.

Alus kaatui 10-15 minuutissa ja upposi pian. Varustamon mukaan syynä voisi olla lastin liikkuminen nesteen lailla. Ainoa keino palastautua on ollut päästä ulos laivasta ennen sen kaatumista. Linkin keskustelussa ehdotetaan, että laiva olisi lastattu väärin ja sen rakenteet siksi pettäneet. Tätä on pohdittu muissakin lähteissä. Alus oli 24. vuodellaan, kun sen laskennallinen ikä on alunperin ollut 25 vuotta.
Irtorahtialuksille on sattunut varsin runsaasti onnettomuuksia johtuen juuri raskaiden ja liikkumiselle alttiiden lastien yllättävästä käyttäytymisestä kastuessaan tai joutuessaan merenkäynnissä voimakkaaseen liikkeeseen, jolloin niiden massa ja momentti voivat kaataa ja upottaa suurenkin aluksen hyvin nopeasti, jolloin miehistölle jää hyvin vähän aikaa pelastumiseen. Näin ei olekaan yllättävää, että muutamat kuuluisimmat alusten totaaliset katoamiset ja siten mysteerit ovat kohdistuneet juuri tämäntyyppisiin aluksiin alkaen kuuluisasta ja usein ns. Bermudan kolmion mytologian yhteydessä mainitusta Yhdysvaltain laivaston mangaanimalmilastissa olleesta hiililaiva USS Cyclopsista (AC-4), joka katosi jäljettömiin Atlantilla maaliskuussa 1918, sekä sen kahdesta sisaraluksesta USS Proteuksesta (AC-9) ja USS Nereuksesta (AC-10), jotka katosivat bauksiittilastissa niin ikään jäljettömiin ja vieläpä vain muutaman viikon välein toisistaan marras-joulukuussa 1941.

Image

Image

Image

Erityisesti Bermudan kolmion mytologiaa hehkuttavien kirjoittajien mielestä juuri tuo kolmen sisaraluksen samankaltainen katoaminen on erityisen mystistä ja pahaenteistä, mutta minusta se kertoo paremminkin ko. alustyypin suunnitteluvirheistä. Jo alusten raskas ja joidenkin mielestä ehkä aiheellisestikin luurankoa muistuttava lastauspuomijärjestelmä herättää epäilyksiä alusten vakavuudesta erityisesti myrskyolosuhteissa, joissa mitä ilmeisimmin kaikki kolme katosivat. Kaikkiaan kymmenestä lähestulkoon identisestä ja antiikin jumalien tai sankarien mukaan nimetystä hiililaivasta sentään enemmistö eli seitsemän; USS Jupiter (AC-3, myöhemmin muutettu USA:n ensimmäiseksi lentotukialukseksi USS Langleyksi, CV-1), USS Vulcan (AC-5), USS Mars (AC-6), USS Hector (AC-7), USS Neptune (AC-8), USS Orion (AC-11) ja USS Jason (AC-12); ehti kulkea normaalin elinkaaren ilman mystisiä katoamisia.

Kannattaa ehkä myös huomata, että varsin monessa katoamis- ja uppoamistapauksessa lasti on ollut jotain muuta kuin minkä kuljettamiseen alus on alunperin suunniteltu, millä saattaa myös olla osansa tapahtumien kulkuun. Cyclops, Proteus ja Nereus olivat tyyppinimensä (collier) mukaisesti suunniteltu hiilen kuljetukseen, mutta kadotessaan ne kuljettivat huomattavasti raskaampaa materiaalia eli Cyclopsin tapauksessa mangaanimalmia ja Proteuksen ja Nereuksen tapauksessa bauksiittia, joiden viskositeetti ja siten liikehtiminen ruumissa on erilaista kuin hiilellä. Lisäksi ainakin Cyclopsin tapauksessa löytyy viitteitä siitä, että alus oli ylilastattu eli ns. Plimsollin merkki oli lastauksen päätyttyä veden alla vastoin sääntöjä.

Stellar Daisykin oli rakennettu öljytankkeriksi ja vasta myöhemmin muutettu irtolastialukseksi, millä saattaa hyvinkin olla tekemistä aluksen rakenteellisen kestävyyden ja ehkä myös itse onnettomuuden kanssa. Myös vartavasten sekä nestemäisen että kiinteän irtorahdin kuljetukseen rakennetuille yhdistelmäaluksille eli ns. OBO (Ore-Bulk-Oil)-aluksille on sattunut useita onnettomuksia. Brittiläinen MV Derbyshire katosi koko 42 hengen miehistönsä kanssa taifuuni Orchidin raivotessa Japanin eteläpuolella syyskuussa 1980. Aluksen kohtalo pysyi mysteerinä kunnes kesäkuussa 1994 sen hylky löytyi. Joulukuussa 1986 sen sisaralus MV Kowloon Bridge katkesi ja uppoosi myrskyssä Irlannin rannikolla. Tällä kertaa miehistö ehdittiin pelastaa, eikä aluksen kohtalosta ehtinyt tulla mysteeriä.

Sisaralukset MV Berge Istra ja MV Berge Vanga upposivat 1975 ja 1979, molemmat ilmeisesti siksi, että öljynkuljetuksen jälkeen tankkeja/ruumia ei ollut puhdistettu riittävän huolellisesti, jolloin niiden pohjalle jäänyt öljy oli kaasuntunut ja lopulta räjähtänyt repien alusten kylkiä ja kantta niin, että molemmat upposivat hyvin nopeasti. Istrasta pelastui vain pari merimiestä, Vangasta ei yhtään eikä siitä jäänyt jäljelle kuin muutamia mahdollisesti aluksesta peräisin olleita hylynkappaleita. Ko. onnettomuuksien jälkeen yhdistelmäalusten käytöstä onkin luovuttu.

Image

Derbyshire tyhjänä ja vanhalla nimellään Liverpool Bridge. Lastissa se kulkisi suunnilleen mustan kylkimaalauksen tasalla. Ilmeisesti uppoamisen syy oli alltojen lyöminen liian matalan keulan yli lastiluukkujen reunoihin, joissa olleet tuuletusventtiilit ovat antaneet periksi ja päästäneet veden valumaan ruumiin.

Image

Berge Istra lastissa luukut kiinni

Image

Berge Vanga tyhjänä luukut auki

Lisäksi voi vielä mainita kuuluisan rautapellettilastissa kulkeneen SS Edmund Fitzgeraldin katoaminen niin ikään miehistöineen päivineen Pohjois-Amerikan Suurten järvien Yläjärvellä (Lake Superior) marraskuussa 1975, jonka muistolle kanadalainen folkmuusikko Gordon Lightfoot teki tunnetun laulun The Wreck of Edmund Fitzgerald.

Image

- https://www.youtube.com/watch?v=9vST6hVRj2A

Tapaus on niitä harvoja haaksirikkoja, joiden muistolaulu on noussut niin kuuluisaksi, että siitä on tehty parodiaversioita jopa useampiakin, kuten esim. Camille Westin The Nervous Wreck of Edna Fitzgerald tai Lorenin ja Wallyn The Rectum of Edmund Fitzgerald. Miten hyvää makua ko. laulut osoittavat, jääköön itse kunkin harkintaan... :roll:

- https://www.youtube.com/watch?v=udZFnUb4Q6A

Hieman tyylikkäämpää muistamista edustanee vuonna 1986 Steven Dietzin ja nimestä päätellen suomalaista syntyperää olevan Eric Peltoniemen kirjoittama Ten November -musikaali, josta vuonna 2005 muokattiin uusi versio The Gales of November, joka esitettiin Fitzgeraldin haaksirikon 30-vuotispäivänä Fitzgerald-teatterissa St. Paulissa Minnesotassa.

Image

- https://www.youtube.com/watch?v=DbDbpIaXc5U

Hylky löydettiin varsin lastinsa aiheuttaman magneettisen anomalian avulla ja tutkimuksissa senkin uppoamisen syyksi paljastui veden tunkeutuminen myrskyssä syvällä kulkeneen aluksen puutteellisesti suojattujen kansiluukkujen raoista lastiruumiin.

Image

Niin, ja onhan meillä Suomessakin oma Finn-Baltic-tapauksemme: https://www.youtube.com/watch?v=9ohIpmN56z4
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Korea 2014

Post by will » Tue Apr 04, 2017 8:42 am

Vuonna 2014 Etelä-Korean vesillä kaatunut, pääosin opiskelijoita kuljettanut matkustajalautta MV Sewol on nostettu. Turmassa menehtyi 304 ihmistä, joista yhdeksän on yhä kateissa. Heitä etsitään nostetusta hylystä.
Onnettomuuden syinä olivat aluksen ylikuorma ja taitamaton ohjaaminen.

CNN-videolla hylyn kuljetusta telakalle.
http://httpcache0-80157-cachedown3.dna. ... 26db6f.mp4

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 3_v0.shtml

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Wed Apr 19, 2017 8:29 am

Maaliskuun viimeisenä päivänä tänä vuonna Etelä-Atlantilla kadonnut rahtialus Stellar Daisy muokattiin supertankkerista rautamalminkuljetusalukseksi, kun Kiinan malmintuonti kasvoi uusiin mittoihin ja nopeasti tarvittiin sopivaa kalustoa. Siihen asti aluksen rakenteet olivat kuormittuneet öljynkuljetukseen tyypillisellä tavalla. Käyttötarkoitusta muutettaessa alukseen tuotiin uusi sisärakenne, joka toisentyyppisen kuorman ja mahdollisesti myös toisentyyppisen merenkäynnin yhteydessä rasitti vanhaa runkoa uudella tavalla. Michael Grey pitää mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että vanhat rakenteet olisivat pettäneet metallin väsymisen ja korroosion vuoksi. Vastaavia aluksia on edelleen liikenteessä. Kirjoittaja ehdottaa niiden tutkimista, jotta Stellar Daisyn tuhoutumisen syyt ymmärrettäisiin paremmin.

http://www.seatrade-maritime.com/news/a ... daisy.html

Kaikkea ei tarvitse uskoa. Alla olevan linkin uutisessa kerrotaan, että aluksen kuormana oli 260 000 miljoonaa tonnia rautamalmia. Tuo yksikön kokoluokka miljoonaa on lipsahtanut uutiseen ikäänkuin varmemmaksi vakuudeksi siitä, että alus oli todellinen Juggernaut. Oli se iso ilmankin. Otanmäen kaivoksesta louhittiin 36 vuoden aikana keskimäärin n. miljoona tonnia rautamalmia vuodessa. Tuhoutunut alus kuljetti siis Suomen suurimman rautamalmikaivoksen kolmen kuukauden louhintaa vastaavan lastin kerrallaan.

http://worldmaritimenews.com/archives/2 ... isys-crew/

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Tue May 09, 2017 8:25 am

Merkkipäivänsä johdosta haastateltu, eläkkeellä oleva pelastusylijohtaja Partanen muistelee toiminnan johtamista ja tiedottamista isoissa katastrofeissa, esimerkkinä Estonian haveri.
http://www.hs.fi/elama/art-2000005201704.html
Nykyään sosiaalinen media saattaa kertoa yksityiskohtia nopeammin kuin viranomaiset.

Post Reply