Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
Vulvados
Posts: 1825
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Fri Aug 31, 2012 10:56 am

31.8.1986 Neuvostoliittolainen matkustaja-alus Admiral Nahimov (ent. Berlin III) upposi Mustallamerellä törmättyään rahtialus Pjotr Vaseviin (nyk. Podolsk), 398 ihmistä sai surmansa.

Image

Image

Image

- http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Admiral_Nakhimov
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein


User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Thu Sep 20, 2012 12:49 pm

Helsingin Sanomat on julkaissut Itämeren onnettomuuskartan 23 vuoden ajalta. Isoille aluksille sattuu onnettomuus joka kolmas päivä. Vaarallisimmat alueet ovat Tanskan salmet ja Helsingin - Tallinnan edusta Suomenlahdella. Linkki googlen karttaan on oheisessa HeSa:n uutisessa:
http://www.hs.fi/kotimaa/HSn+verkkokart ... 5600113529

Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli voisi lisätä laivaliikenteen turvallisuutta enemmän kuin mitä kuljetettujen tonnien muutos merkitsisi.

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Kyeema Spirit, Tallinna 2012

Post by will » Mon Sep 24, 2012 9:58 am

Tyhjänä ajanut iso raakaöljytankkeri on lujasti kiinni pohjassa Tallinnan edustalla ja vuotaa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092 ... 9_uu.shtml

Toivottavasti saavat sen irti ennen syysmyrskyjä.

Tietoja aluksesta: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shi ... =308373000

Aluksen seurantakäyrä Tallinnan-Helsingin laivaväylän vieressä on syheröinen. Liekö ajelehtinut, odottaen sisäänpääsyä ja käyttänyt välillä koneitaan. Lopulta ehkä tuuli ajanut kiville, esim. konehäiriön satuttua. Tai yrittänyt päästä laivaväylälle karikon yli.

kts: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/def ... pe_color=8

Edit: tankkeri vedettiin irti seuraavana päivänä karilleajon jälkeen. Pohjassa oli pieni vuoto.

http://yle.fi/uutiset/tankkeri_onnistut ... la/6308806

Outo liikerata voisi johtua ankkurin laahaamisesta.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/53703- ... -edustalla

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Costa Concordia

Post by will » Wed Oct 10, 2012 8:55 pm

http://www.hs.fi/ulkomaat/Italian+turma ... 5605632816

Francesco Schettino on haastanut varustamon oikeuteen potkuistaan, jotka seurasivat Costa Concordian karilleajoa ja pelastustöiden heikkoa valvomista. Videoiden mukaan kapteeni Schettino vaikutti päättämättömältä, mutta ilmeisesti hänen oman käsityksensä mukaan tapahtumat olisivat johtuneet häntä korkeammista voimista, kuten mahdollisesti varustamon määräyksistä. Aika näyttää.

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Baltic Ace

Post by will » Thu Dec 06, 2012 11:53 am

Eilen illalla Suomeen Belgiasta tulossa ollut autorahtia kuljettanut alus, Baltic Ace on törmännyt Skotlannnista Belgiaan tulossa olleen toisen rahtialuksen, Corvus J:n kanssa vilkkaalla laivareitillä Hollannin edustalla. BA on uponnut, kolmetoista miehistön jäsentä on pelastettu, seitsemän kateissa ja neljä tuotu menehtyneenä maihin. Pelastetuista 11 on sairaalahoidossa, mm hypotermian vuoksi. Kateissa olevien löytyminen elossa on epätodennäköistä.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201212 ... 5_ul.shtml

Edit: UM kertoo Hesarin jutussa, ettei laivalla ollut suomalaisia. Radiouutisten mukaan BA oli rekisteröity Bahamaan ja sen miehistö pääosin puolalaista. Corvus J vaurioitui, mutta pystyi auttamaan pelastustöissä.

User avatar
itäviitta
Posts: 459
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re:Baltic Ace

Post by itäviitta » Thu Dec 06, 2012 2:46 pm

Kierrä minut rannan puolelta

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Costa Concordia 2012, tilanne heinäkuussa 2013

Post by will » Sun Jul 21, 2013 12:47 pm

Costa Concordia makaa edelleen kyljellään Giglion sataman vieressä. Nostamista on tarkoitus yrittää syksyllä. Hylystä on tullut matkailuvaltti.

Viisi miehistöön tai yhtiön muuhun henkilökuntaan kuuluvaa on saanut eri pituisia vankeustuomioita mm. kuolemantuottamuksista. Onnettomuudessa menehtyi 32 ihmistä. Valtaosa pelastui, osaltaan koska laivan toinen puoli jäi pinnalle ja sää suosi evakuointia.

Kapteenin oikeudenkäynti jatkuu. Rangaistus saattaa olla 20 vuotta vankeutta. Puolustus on esittänyt, että kapteeni tunnustaisi ja saisi suhteellisen lyhyen vankeustuomion. Puolustuksen mukaan ei ole vaaraa siitä, että hän uusisi tekoa.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16563562
http://www.hs.fi/ulkomaat/Kapteeni+Pelk ... 4034725078

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Sun Sep 15, 2013 1:56 pm

Hylyn nostaminen alkaa:

http://www.hs.fi/ulkomaat/114000+tonnia ... 9208749693

Tarkoitus on kääntää nyt kyljellään makaava alus normaaliin asentoonsa, pohja alaspäin ja kuljettaa se sivuponttoonien varassa romutettavaksi. Aluksessa on mahdollisesti kaksi vielä kateissa olevaa uhria.

Edit: Alus käännettiin onnistuneesti pystyyn. Sen vierestä löytyi kaksi uhria, joita tunnistetaan. Hylky on tarkoitus lastata uivaan telakkaan, jolla se viedään purettavaksi.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24483469

Image

Edit 2. Yksi uhreista on edelleen kateissa. Oikeudenkäynynnissä kuullaan n. 1000 matkustajaa. Kapteenin vieraana ollut rekisteröimätön, naispuolinen matkustaja kertoi oikeudelle illastaneensa kapteenin kanssa aluksen lähestyessä Giglion saarta. Kapteeni oli kutsunut hänet komentosillalle seuraamaan sataman ohitusta lähietäisyydeltä. Hänen läsnäolonsa arvellaan vaikuttaneen kapteenin toimintaan. Ohitus tehtiin tavanomaista lähempää, koska edellinen oli tapahtunut kauempana rannasta.

Image

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24733882
http://www.hs.fi/ulkomaat/Rakastajatar+ ... -art-top-3

User avatar
itäviitta
Posts: 459
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta » Wed Jul 23, 2014 9:20 am

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119491 ... lleen.html

Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen

ULKOMAAT | 23.7.2014 | 08:19 | PÄIVITETTY 08:190
STT, AFP
Italiassa haveriin joutunut loistoristeilijä Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen. Alus hinataan Genovaan purettavaksi ja romutettavaksi. Matkaa kertyy lähes 400 kilometriä.
Ympäristöjärjestöt pelkäävät, että aluksesta pääsee hinauksessa mereen raskasmetalleja, öljyä, muovia ja muita haitallisia aineita. Aluksen hinausreitin on määrä kulkea läpi suojelualueen, jossa asustaa delfiineitä ja valaita.
Varustamo on pitänyt huolehtimista aiheettomana. Sen mukaan hylystä pääsee haitallisia aineita saman verran kuin mistä tahansa muusta aluksesta.
Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille Italian rannikolla kaksi ja puoli vuotta sitten. Aluksella oli tuolloin yli 4 000 ihmistä. Turmassa kuoli 32 ihmistä.
Kierrä minut rannan puolelta

User avatar
will
Posts: 2072
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by will » Thu Jul 24, 2014 2:42 pm

Giglion saaren kirkonkellojen soidessa Costa Concordian hylkyä on ruvettu hinaamaan kohti romuttamoa Genovassa.
http://www.reuters.com/article/2014/07/ ... K120140723

Video matkan alusta Reutersin sivulla: http://www.reuters.com/video/2014/07/23 ... st+Popular

Post Reply