VIKING AMORELLA - karilleajo 20.9.2020
Posted: Thu Sep 24, 2020 7:19 am
https://www.satakunnankansa.fi/a/8d5e8f ... 17e075a110
20.9.2020 13.40 – PÄIVITETTY 20.9.2020 21.57
Matkustaja-autolautta Viking Amorella ajoi sunnuntaina karille Ahvenanmaalla.
Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi asiasta twitterissä.
Mitä tapahtui, missä ja milloin?
Alus sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Laivalla on Viking Linen mukaan noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.
Mitä pohjakosketuksesta seurasi?
Länsi-Suomen merivartioston tiedottamisesta vastaava Samu Hiljanen kertoo, että Amorella on ottanut runsaasti vettä sisäänsä. Alus on ajettu tarkoituksella matalikkoon Järsön saaren rantaan. Laiva on kallistunut lievästi. – Aluksen vakaus on kärsinyt erittäin paljon vuodosta. Se on ajettu niin matalaan, että se on jäänyt kiinni, Hiljanen sanoo. Tietoa mahdollisessa tärähdyksessä loukkaantuneista ihmisistä ei ole vielä kerrottu. Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole havaintoja.
Muun muassa ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista. Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa". Tästä ei kuitenkaan ole virallista tietoa.
Ruotsalaislehti Aftonbladet on julkaissut nauhoitteen, jonka lehti kertoo olevan karille ajaneen Amorella-aluksen hätänauhoite. Nauhoitteen mukaan karille ajaneen Viking Linen Amorella lähetti may day -kutsun, jossa se kertoi, että laivassa on vuotoja useissa eri osastoissa. Nauhoitteella sanotaan myös, että vuotoja olisi laivan alemmissa osissa.
Onko ihmisillä hengenvaaraa?
Merivartioston mukaan välitöntä hengenvaaraa ei ole. Paikalla on useita meripelastuksen yksiköitä, ja matkustajien evakuointiin valmistaudutaan. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Lännen Medialle, että aluksen tilanne on vakaa, eikä henkilövahinkoja ole sattunut. Tunnelma aluksella on hänen mukaansa ollut rauhallinen.
Miten matkustajien evakuointi toteutettiin?
Kyllä. Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi twitterissä, että aluksen evakuointi aloitettiin kello 15.40. Merivartiosta arvioi evakuoinnin kestävän noin kaksi tuntia. Länsi-Suomen Merivartiosto tviittasi hieman aiemmin, että Ahvenanmaan paikallinen meripelastuksen johtoryhmä on hälytetty tapauksen vuoksi. Paikallinen johtoryhmä koordinoi evakuointikeskuksen perustamisen ja vastaa sen toiminnasta.
Poliisi on puolestaan eristänyt Ålands radion mukaan osia Lumparlandissa sijaitsevan Svinön lauttarannasta. Poliisi huomauttaa, että uteliaat veneilijät ja autoilijat haittaavat evakuointia ja pyytää ulkopuolisia pysymään poissa alueelta.
Merivartiosto kertoi kello 16.40 aikoihin, että aluksesta oli evakuoitu jo 120 henkilöä maihin. Kello 17 jälkeen viimeiset matkustajat oli evakuoitu, ja seuraavaksi alettiin evakuoimaan osaa miehistöstä.
Evakuoinnit hoidetaan Merivartioston mukaan neljällä aluksella.
Miten SPR auttaa aluksesta evakuoituja?
Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset tukevat viranomaisia Viking Amorellan karille ajamisen yhteydessä, kertoo Suomen Punaisen Ristin Ahvenanmaan valmiuspäällikkö Olof Collin STT:lle. Evakuointikeskus sijaitsee Strandnäsin koulussa Maarianhaminassa, jonne paikalle saapuu 40–50 SPR:n vapaaehtoista. He tarjoavat evakuoiduille henkistä tukea, ruokaa ja juomaa. Collin ei kommentoi tässä vaiheessa, tulevatko kaikki laivan matkustajat koululle ja mikä matkustajien vointi tällä hetkellä on.
Miten Amorellan kyydissä olleiden matkustajien matka jatkuu?
Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi Helsingin Sanomille, että laivalla olevista matkustajista suurin osa on suomalaisia. Joukossa on myös jonkin verran ruotsalaisia matkustajia. Osa matkustajista on ahvenanmaalaisia.
Noin kello 18 aikaan selvitettiin vielä sitä, kuinka matkustajien kuljettaminen takaisin kotiin järjestetään. Amorellalla olleilla ja nyt Maarianhaminaan evakuoiduilla matkustajilla on Boijer-Svahnströmin mukaan ainakin senhetkisten suunnitelmien mukaan mahdollisuus joko yöpyä hotellissa Maarianhaminassa ja palata kotiin huomenna tai nousta yhtiön Viking Grace -laivan kyytiin.
Viking Grace purjehtii Turusta Maarianhaminan kautta Tukholmaan ja takaisin, joten ruotsalaisilla on mahdollisuus nousta yöllä laivan kyytiin ja päästä sillä takaisin Tukholmaan. Myös suomalaiset voivat halutessaan nousta laivaan joko tällöin tai sen palatessa huomenna Tukholmasta tai sitten matkustaa kotiin toisen laivayhtiön laivalla. Huomisesta alkaen Amorellan korvaa Viking Linen Gabriella-laiva.
Mitä Amorellalle seuraavaksi tapahtuu?
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi Ylen kello 20.30 tv-uutisille, että A morella on tarkoitus tuoda korjattavaksi Turun korjaustelakalle.Amorella on ollut myynnissä, sillä se on ollut Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan määrä korvata reilun vuoden päästä uudella aluksella.
Miltä tilanne paikan päällä näytti?
Videopalvelu YouTubeen ilmestyi nopeasti paikan päältä suorana striimattu video.
Videolla näkyy matalalle ajettu alus, meripelastuksen yksiköitä sekä merivartioston Super Puma -pelastuskopterihelikopteri.
Millainen väylä onnettomuuspaikalla on?
Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe. Vuoden 2013 onnettomuuden tutkintaselostuksessa kapeikkoa kuvataan ohjattavuuden kannalta vaativaksi. Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva. Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä.
Saako Amorella apua muilta aluksilta?
Karille ajanutta Viking Amorellaa avustamaan on saapunut ainakin Ålandstrafikenin M/S Viggen -alus. Aluksen kapteeni vahvistaa STT:lle, että pelastusoperaatio on käynnissä, mutta ei osaa antaa tilanteesta vielä tarkempia tietoja. Viggen-aluksella on yhtiön sivujen mukaan noin 250 henkilöpaikkaa. Se operoi Kustavin Vuosnaisten ja Brändön (Åva) välillä. Länsi-Suomen merivartioston mukaan Viking Amorellan tilanne on tällä hetkellä vakaa eikä ihmishenkiä ole välittömässä vaarassa. Useita yksiköitä on hälytetty ja useita aluksia on paikalla valmistautumassa evakuointiin.
Miten pohjakosketuksesta tiedotettiin aluksen matkustajille?
Yle on saanut laivalta tallenteen. Tallenteen mukaan laivalla kuului seuraavanlainen kuulutus: – Huomio kaikki matkustajat. Meillä on ollut pohjakosketus. Hakeutukaa kokousosastolle kannelle kymmenen. Eli menkää kokousosastolle kannella kymmenen. Tutkimme parhaillaan vahinkoa. Pyydämme teitä rauhallisesti odottamaan lisätietoa.
Onko kyseessä ensimmäinen karilleajo?
Ei. Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe.Aiemmin samana vuonna alus törmäsi pahasti satamalaituriin.
Kuinka suuri Amorella on?
Alus 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä. Amorella on rakennettu entisessä Jugoslaviassa vuonna 1988.
20.9.2020 13.40 – PÄIVITETTY 20.9.2020 21.57
Matkustaja-autolautta Viking Amorella ajoi sunnuntaina karille Ahvenanmaalla.
Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi asiasta twitterissä.
Mitä tapahtui, missä ja milloin?
Alus sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Laivalla on Viking Linen mukaan noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.
Mitä pohjakosketuksesta seurasi?
Länsi-Suomen merivartioston tiedottamisesta vastaava Samu Hiljanen kertoo, että Amorella on ottanut runsaasti vettä sisäänsä. Alus on ajettu tarkoituksella matalikkoon Järsön saaren rantaan. Laiva on kallistunut lievästi. – Aluksen vakaus on kärsinyt erittäin paljon vuodosta. Se on ajettu niin matalaan, että se on jäänyt kiinni, Hiljanen sanoo. Tietoa mahdollisessa tärähdyksessä loukkaantuneista ihmisistä ei ole vielä kerrottu. Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole havaintoja.
Muun muassa ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista. Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa". Tästä ei kuitenkaan ole virallista tietoa.
Ruotsalaislehti Aftonbladet on julkaissut nauhoitteen, jonka lehti kertoo olevan karille ajaneen Amorella-aluksen hätänauhoite. Nauhoitteen mukaan karille ajaneen Viking Linen Amorella lähetti may day -kutsun, jossa se kertoi, että laivassa on vuotoja useissa eri osastoissa. Nauhoitteella sanotaan myös, että vuotoja olisi laivan alemmissa osissa.
Onko ihmisillä hengenvaaraa?
Merivartioston mukaan välitöntä hengenvaaraa ei ole. Paikalla on useita meripelastuksen yksiköitä, ja matkustajien evakuointiin valmistaudutaan. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Lännen Medialle, että aluksen tilanne on vakaa, eikä henkilövahinkoja ole sattunut. Tunnelma aluksella on hänen mukaansa ollut rauhallinen.
Miten matkustajien evakuointi toteutettiin?
Kyllä. Länsi-Suomen Merivartiosto kertoi twitterissä, että aluksen evakuointi aloitettiin kello 15.40. Merivartiosta arvioi evakuoinnin kestävän noin kaksi tuntia. Länsi-Suomen Merivartiosto tviittasi hieman aiemmin, että Ahvenanmaan paikallinen meripelastuksen johtoryhmä on hälytetty tapauksen vuoksi. Paikallinen johtoryhmä koordinoi evakuointikeskuksen perustamisen ja vastaa sen toiminnasta.
Poliisi on puolestaan eristänyt Ålands radion mukaan osia Lumparlandissa sijaitsevan Svinön lauttarannasta. Poliisi huomauttaa, että uteliaat veneilijät ja autoilijat haittaavat evakuointia ja pyytää ulkopuolisia pysymään poissa alueelta.
Merivartiosto kertoi kello 16.40 aikoihin, että aluksesta oli evakuoitu jo 120 henkilöä maihin. Kello 17 jälkeen viimeiset matkustajat oli evakuoitu, ja seuraavaksi alettiin evakuoimaan osaa miehistöstä.
Evakuoinnit hoidetaan Merivartioston mukaan neljällä aluksella.
Miten SPR auttaa aluksesta evakuoituja?
Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset tukevat viranomaisia Viking Amorellan karille ajamisen yhteydessä, kertoo Suomen Punaisen Ristin Ahvenanmaan valmiuspäällikkö Olof Collin STT:lle. Evakuointikeskus sijaitsee Strandnäsin koulussa Maarianhaminassa, jonne paikalle saapuu 40–50 SPR:n vapaaehtoista. He tarjoavat evakuoiduille henkistä tukea, ruokaa ja juomaa. Collin ei kommentoi tässä vaiheessa, tulevatko kaikki laivan matkustajat koululle ja mikä matkustajien vointi tällä hetkellä on.
Miten Amorellan kyydissä olleiden matkustajien matka jatkuu?
Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi Helsingin Sanomille, että laivalla olevista matkustajista suurin osa on suomalaisia. Joukossa on myös jonkin verran ruotsalaisia matkustajia. Osa matkustajista on ahvenanmaalaisia.
Noin kello 18 aikaan selvitettiin vielä sitä, kuinka matkustajien kuljettaminen takaisin kotiin järjestetään. Amorellalla olleilla ja nyt Maarianhaminaan evakuoiduilla matkustajilla on Boijer-Svahnströmin mukaan ainakin senhetkisten suunnitelmien mukaan mahdollisuus joko yöpyä hotellissa Maarianhaminassa ja palata kotiin huomenna tai nousta yhtiön Viking Grace -laivan kyytiin.
Viking Grace purjehtii Turusta Maarianhaminan kautta Tukholmaan ja takaisin, joten ruotsalaisilla on mahdollisuus nousta yöllä laivan kyytiin ja päästä sillä takaisin Tukholmaan. Myös suomalaiset voivat halutessaan nousta laivaan joko tällöin tai sen palatessa huomenna Tukholmasta tai sitten matkustaa kotiin toisen laivayhtiön laivalla. Huomisesta alkaen Amorellan korvaa Viking Linen Gabriella-laiva.
Mitä Amorellalle seuraavaksi tapahtuu?
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi Ylen kello 20.30 tv-uutisille, että A morella on tarkoitus tuoda korjattavaksi Turun korjaustelakalle.Amorella on ollut myynnissä, sillä se on ollut Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan määrä korvata reilun vuoden päästä uudella aluksella.
Miltä tilanne paikan päällä näytti?
Videopalvelu YouTubeen ilmestyi nopeasti paikan päältä suorana striimattu video.
Videolla näkyy matalalle ajettu alus, meripelastuksen yksiköitä sekä merivartioston Super Puma -pelastuskopterihelikopteri.
Millainen väylä onnettomuuspaikalla on?
Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe. Vuoden 2013 onnettomuuden tutkintaselostuksessa kapeikkoa kuvataan ohjattavuuden kannalta vaativaksi. Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva. Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä.
Saako Amorella apua muilta aluksilta?
Karille ajanutta Viking Amorellaa avustamaan on saapunut ainakin Ålandstrafikenin M/S Viggen -alus. Aluksen kapteeni vahvistaa STT:lle, että pelastusoperaatio on käynnissä, mutta ei osaa antaa tilanteesta vielä tarkempia tietoja. Viggen-aluksella on yhtiön sivujen mukaan noin 250 henkilöpaikkaa. Se operoi Kustavin Vuosnaisten ja Brändön (Åva) välillä. Länsi-Suomen merivartioston mukaan Viking Amorellan tilanne on tällä hetkellä vakaa eikä ihmishenkiä ole välittömässä vaarassa. Useita yksiköitä on hälytetty ja useita aluksia on paikalla valmistautumassa evakuointiin.
Miten pohjakosketuksesta tiedotettiin aluksen matkustajille?
Yle on saanut laivalta tallenteen. Tallenteen mukaan laivalla kuului seuraavanlainen kuulutus: – Huomio kaikki matkustajat. Meillä on ollut pohjakosketus. Hakeutukaa kokousosastolle kannelle kymmenen. Eli menkää kokousosastolle kannella kymmenen. Tutkimme parhaillaan vahinkoa. Pyydämme teitä rauhallisesti odottamaan lisätietoa.
Onko kyseessä ensimmäinen karilleajo?
Ei. Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe.Aiemmin samana vuonna alus törmäsi pahasti satamalaituriin.
Kuinka suuri Amorella on?
Alus 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä. Amorella on rakennettu entisessä Jugoslaviassa vuonna 1988.