Tuulen alla oleviin lähimpiin kareihin (tyrskyt) on kuvan mukaan matkaa rekisteröidyltä ajelehtimisreitiltä vain muutama sata metriä. Jos ankkurit pettävät käy laivalle huonosti ja pelastustyöt vaikeutuvat entisestään.
Edit: Marinetraffic.com sivuston mukaan alus on nyt (5:43 UTC) selvemmillä vesillä, ajaa omin konein länsilounaaseen nopeudella 3 solmua, keskikurssi länteen. Keskinopeus ennen ajelehtimista oli 14 solmua. Ilmakuvan perusteella lähimmät matalikot ajelehtimissuunnassa ovat olleet n. 800 m:n päässä. Vertailun vuoksi: Suomenlinnasta Katajanokalle on n. 2km.
Edit 2: Nyt (9:33 UTC) Viking Sky palaa takaisin itään omin konein seitsemän solmun nopeudella muiden alusten seurassa. Huoltoalus Ocean Response on keulan edessä ja hinaa Moldeen. Perän puolella seuraa hinaaja Vivax. Huoltoalus Normand Ranger pitää samaa nopeutta ja kurssia merimailin etäisyydellä perän takana.
Edit 3: Viking Sky on saapunut omin konein Moldeen (15:20 UTC), missä sitä avustivat hinaajat Boa Heimdal ja Max Mammut. Myös hinaaja Vivax oli lähistöllä.
Edit 4:
Kuva: Onnettomuusalus saapumassa Molden satamaan omin konein, jotka sammutettiin vasta laituriin päästyä. Vasemmalta: hinaaja Max Mammut, merihinaaja Vivax, risteilijä Viking Sky ja hinaaja Boa Heimdal. Off shore huoltoalus Ocean Response irroitti hinaustouvin n. tuntia aikaisemmin saattueen päästyä rannikon suojaan.
Edit 5:
Kyydissä oli 1373 henkeä, joista lähes viisi sataa pelastettiin helikoptereilla. Heistä 27 sai vammoja. Kukaan ei ole toistaiseksi menehtynyt.
Sjøfartsdirektoratetin tiedotustilaisuuden mukaan matala öljynpaine aiheutti voimakoneiden pysähtymisen.
https://www.nrk.no/nyheter/folg-flyttin ... 1.14487440
Ei kai vaan käynyt niin, että robotti (tekoäly) suojeli toista robottia (sähkövoimakoneita) ja jätti yli 1300 ihmistä ajelehtimaan kohti myrskyn alaisia rantakallioita? Kun maalla ensin olisi suunniteltu viisaita, merellä olisi ollut vähällä tapahtua enemmänkin kuin mitä sattui.
Öljyä oli järjestelmässä suositusten rajoissa, mutta dieselit kuitenkin pysäytettiin. Ehkä sattui jotain ennakoimatonta, jollaiseen on viitattu nettikeskustelussa. Esim. erittäin korkea aallokko olisi pärskynyt yli laivan ja merivettä päässyt koneiden ilmanottoon, missä puolestaan olisi ollut joku turvajärjestely vedettynä suoraksi "Nokian malliin". Monimutkainen kokonaisuus tuollainen risteilyalus toki on.
- Viking Sky.png (143.43 KiB) Viewed 3296 times
Kuvakaappaus uutisvideolta, missä Off shore huoltoalus (Ocean Response) antaa vetoapua risteilyalus Viking Sky:lle. Molempien potkurit työntävät, kuten perävanoista on havaittavissa. Avun laadulla on oma merkityksensä haverin jälkiselvittelyissä.
Laituriin kiinnityttäessä kaksi pikkuhinaajaa pukkasi risteilyalusta, mitä avomereltä asti seurannut merihinaaja päivysti hieman etäämpänä, "just in case".
Aluksen pelastamiseen osallistui siten kaksi huoltoalusta ja kolme hinaajaa. Ihmisiä siirrettin turvaan ainakin viidellä helikopterilla. Apuun rientänyt rahtialus joutui itse merihätään.