31.8.1986 Neuvostoliittolainen matkustaja-alus Admiral Nahimov (ent. Berlin III) upposi Mustallamerellä törmättyään rahtialus Pjotr Vaseviin (nyk. Podolsk), 398 ihmistä sai surmansa.
- http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Admiral_Nakhimov
Vesiliikenteen turvallisuus
- Vulvados
- Posts: 1899
- Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
- Location: Vulvania
Re: Vesiliikenteen turvallisuus
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vesiliikenteen turvallisuus
Helsingin Sanomat on julkaissut Itämeren onnettomuuskartan 23 vuoden ajalta. Isoille aluksille sattuu onnettomuus joka kolmas päivä. Vaarallisimmat alueet ovat Tanskan salmet ja Helsingin - Tallinnan edusta Suomenlahdella. Linkki googlen karttaan on oheisessa HeSa:n uutisessa:
http://www.hs.fi/kotimaa/HSn+verkkokart ... 5600113529
Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli voisi lisätä laivaliikenteen turvallisuutta enemmän kuin mitä kuljetettujen tonnien muutos merkitsisi.
http://www.hs.fi/kotimaa/HSn+verkkokart ... 5600113529
Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli voisi lisätä laivaliikenteen turvallisuutta enemmän kuin mitä kuljetettujen tonnien muutos merkitsisi.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Kyeema Spirit, Tallinna 2012
Tyhjänä ajanut iso raakaöljytankkeri on lujasti kiinni pohjassa Tallinnan edustalla ja vuotaa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092 ... 9_uu.shtml
Toivottavasti saavat sen irti ennen syysmyrskyjä.
Tietoja aluksesta: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shi ... =308373000
Aluksen seurantakäyrä Tallinnan-Helsingin laivaväylän vieressä on syheröinen. Liekö ajelehtinut, odottaen sisäänpääsyä ja käyttänyt välillä koneitaan. Lopulta ehkä tuuli ajanut kiville, esim. konehäiriön satuttua. Tai yrittänyt päästä laivaväylälle karikon yli.
kts: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/def ... pe_color=8
Edit: tankkeri vedettiin irti seuraavana päivänä karilleajon jälkeen. Pohjassa oli pieni vuoto.
http://yle.fi/uutiset/tankkeri_onnistut ... la/6308806
Outo liikerata voisi johtua ankkurin laahaamisesta.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/53703- ... -edustalla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092 ... 9_uu.shtml
Toivottavasti saavat sen irti ennen syysmyrskyjä.
Tietoja aluksesta: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shi ... =308373000
Aluksen seurantakäyrä Tallinnan-Helsingin laivaväylän vieressä on syheröinen. Liekö ajelehtinut, odottaen sisäänpääsyä ja käyttänyt välillä koneitaan. Lopulta ehkä tuuli ajanut kiville, esim. konehäiriön satuttua. Tai yrittänyt päästä laivaväylälle karikon yli.
kts: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/def ... pe_color=8
Edit: tankkeri vedettiin irti seuraavana päivänä karilleajon jälkeen. Pohjassa oli pieni vuoto.
http://yle.fi/uutiset/tankkeri_onnistut ... la/6308806
Outo liikerata voisi johtua ankkurin laahaamisesta.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/53703- ... -edustalla
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Costa Concordia
http://www.hs.fi/ulkomaat/Italian+turma ... 5605632816
Francesco Schettino on haastanut varustamon oikeuteen potkuistaan, jotka seurasivat Costa Concordian karilleajoa ja pelastustöiden heikkoa valvomista. Videoiden mukaan kapteeni Schettino vaikutti päättämättömältä, mutta ilmeisesti hänen oman käsityksensä mukaan tapahtumat olisivat johtuneet häntä korkeammista voimista, kuten mahdollisesti varustamon määräyksistä. Aika näyttää.
Francesco Schettino on haastanut varustamon oikeuteen potkuistaan, jotka seurasivat Costa Concordian karilleajoa ja pelastustöiden heikkoa valvomista. Videoiden mukaan kapteeni Schettino vaikutti päättämättömältä, mutta ilmeisesti hänen oman käsityksensä mukaan tapahtumat olisivat johtuneet häntä korkeammista voimista, kuten mahdollisesti varustamon määräyksistä. Aika näyttää.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Baltic Ace
Eilen illalla Suomeen Belgiasta tulossa ollut autorahtia kuljettanut alus, Baltic Ace on törmännyt Skotlannnista Belgiaan tulossa olleen toisen rahtialuksen, Corvus J:n kanssa vilkkaalla laivareitillä Hollannin edustalla. BA on uponnut, kolmetoista miehistön jäsentä on pelastettu, seitsemän kateissa ja neljä tuotu menehtyneenä maihin. Pelastetuista 11 on sairaalahoidossa, mm hypotermian vuoksi. Kateissa olevien löytyminen elossa on epätodennäköistä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201212 ... 5_ul.shtml
Edit: UM kertoo Hesarin jutussa, ettei laivalla ollut suomalaisia. Radiouutisten mukaan BA oli rekisteröity Bahamaan ja sen miehistö pääosin puolalaista. Corvus J vaurioitui, mutta pystyi auttamaan pelastustöissä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201212 ... 5_ul.shtml
Edit: UM kertoo Hesarin jutussa, ettei laivalla ollut suomalaisia. Radiouutisten mukaan BA oli rekisteröity Bahamaan ja sen miehistö pääosin puolalaista. Corvus J vaurioitui, mutta pystyi auttamaan pelastustöissä.
- itäviitta
- Posts: 579
- Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
- Location: Vesistö
Re:Baltic Ace
http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... level0=100
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =309474000
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =209883000
Linkit Baltic Aceen , Corvus J:n ja onnettomuuspaikalle.
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =309474000
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =209883000
Linkit Baltic Aceen , Corvus J:n ja onnettomuuspaikalle.
Kierrä minut rannan puolelta
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Costa Concordia 2012, tilanne heinäkuussa 2013
Costa Concordia makaa edelleen kyljellään Giglion sataman vieressä. Nostamista on tarkoitus yrittää syksyllä. Hylystä on tullut matkailuvaltti.
Viisi miehistöön tai yhtiön muuhun henkilökuntaan kuuluvaa on saanut eri pituisia vankeustuomioita mm. kuolemantuottamuksista. Onnettomuudessa menehtyi 32 ihmistä. Valtaosa pelastui, osaltaan koska laivan toinen puoli jäi pinnalle ja sää suosi evakuointia.
Kapteenin oikeudenkäynti jatkuu. Rangaistus saattaa olla 20 vuotta vankeutta. Puolustus on esittänyt, että kapteeni tunnustaisi ja saisi suhteellisen lyhyen vankeustuomion. Puolustuksen mukaan ei ole vaaraa siitä, että hän uusisi tekoa.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16563562
http://www.hs.fi/ulkomaat/Kapteeni+Pelk ... 4034725078
Viisi miehistöön tai yhtiön muuhun henkilökuntaan kuuluvaa on saanut eri pituisia vankeustuomioita mm. kuolemantuottamuksista. Onnettomuudessa menehtyi 32 ihmistä. Valtaosa pelastui, osaltaan koska laivan toinen puoli jäi pinnalle ja sää suosi evakuointia.
Kapteenin oikeudenkäynti jatkuu. Rangaistus saattaa olla 20 vuotta vankeutta. Puolustus on esittänyt, että kapteeni tunnustaisi ja saisi suhteellisen lyhyen vankeustuomion. Puolustuksen mukaan ei ole vaaraa siitä, että hän uusisi tekoa.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16563562
http://www.hs.fi/ulkomaat/Kapteeni+Pelk ... 4034725078
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vesiliikenteen turvallisuus
Hylyn nostaminen alkaa:
http://www.hs.fi/ulkomaat/114000+tonnia ... 9208749693
Tarkoitus on kääntää nyt kyljellään makaava alus normaaliin asentoonsa, pohja alaspäin ja kuljettaa se sivuponttoonien varassa romutettavaksi. Aluksessa on mahdollisesti kaksi vielä kateissa olevaa uhria.
Edit: Alus käännettiin onnistuneesti pystyyn. Sen vierestä löytyi kaksi uhria, joita tunnistetaan. Hylky on tarkoitus lastata uivaan telakkaan, jolla se viedään purettavaksi.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24483469
Edit 2. Yksi uhreista on edelleen kateissa. Oikeudenkäynynnissä kuullaan n. 1000 matkustajaa. Kapteenin vieraana ollut rekisteröimätön, naispuolinen matkustaja kertoi oikeudelle illastaneensa kapteenin kanssa aluksen lähestyessä Giglion saarta. Kapteeni oli kutsunut hänet komentosillalle seuraamaan sataman ohitusta lähietäisyydeltä. Hänen läsnäolonsa arvellaan vaikuttaneen kapteenin toimintaan. Ohitus tehtiin tavanomaista lähempää, koska edellinen oli tapahtunut kauempana rannasta.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24733882
http://www.hs.fi/ulkomaat/Rakastajatar+ ... -art-top-3
http://www.hs.fi/ulkomaat/114000+tonnia ... 9208749693
Tarkoitus on kääntää nyt kyljellään makaava alus normaaliin asentoonsa, pohja alaspäin ja kuljettaa se sivuponttoonien varassa romutettavaksi. Aluksessa on mahdollisesti kaksi vielä kateissa olevaa uhria.
Edit: Alus käännettiin onnistuneesti pystyyn. Sen vierestä löytyi kaksi uhria, joita tunnistetaan. Hylky on tarkoitus lastata uivaan telakkaan, jolla se viedään purettavaksi.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24483469
Edit 2. Yksi uhreista on edelleen kateissa. Oikeudenkäynynnissä kuullaan n. 1000 matkustajaa. Kapteenin vieraana ollut rekisteröimätön, naispuolinen matkustaja kertoi oikeudelle illastaneensa kapteenin kanssa aluksen lähestyessä Giglion saarta. Kapteeni oli kutsunut hänet komentosillalle seuraamaan sataman ohitusta lähietäisyydeltä. Hänen läsnäolonsa arvellaan vaikuttaneen kapteenin toimintaan. Ohitus tehtiin tavanomaista lähempää, koska edellinen oli tapahtunut kauempana rannasta.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24733882
http://www.hs.fi/ulkomaat/Rakastajatar+ ... -art-top-3
- itäviitta
- Posts: 579
- Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
- Location: Vesistö
Re: Vesiliikenteen turvallisuus
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119491 ... lleen.html
Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen
ULKOMAAT | 23.7.2014 | 08:19 | PÄIVITETTY 08:190
STT, AFP
Italiassa haveriin joutunut loistoristeilijä Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen. Alus hinataan Genovaan purettavaksi ja romutettavaksi. Matkaa kertyy lähes 400 kilometriä.
Ympäristöjärjestöt pelkäävät, että aluksesta pääsee hinauksessa mereen raskasmetalleja, öljyä, muovia ja muita haitallisia aineita. Aluksen hinausreitin on määrä kulkea läpi suojelualueen, jossa asustaa delfiineitä ja valaita.
Varustamo on pitänyt huolehtimista aiheettomana. Sen mukaan hylystä pääsee haitallisia aineita saman verran kuin mistä tahansa muusta aluksesta.
Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille Italian rannikolla kaksi ja puoli vuotta sitten. Aluksella oli tuolloin yli 4 000 ihmistä. Turmassa kuoli 32 ihmistä.
Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen
ULKOMAAT | 23.7.2014 | 08:19 | PÄIVITETTY 08:190
STT, AFP
Italiassa haveriin joutunut loistoristeilijä Costa Concordia lähtee tänään viimeiselle matkalleen. Alus hinataan Genovaan purettavaksi ja romutettavaksi. Matkaa kertyy lähes 400 kilometriä.
Ympäristöjärjestöt pelkäävät, että aluksesta pääsee hinauksessa mereen raskasmetalleja, öljyä, muovia ja muita haitallisia aineita. Aluksen hinausreitin on määrä kulkea läpi suojelualueen, jossa asustaa delfiineitä ja valaita.
Varustamo on pitänyt huolehtimista aiheettomana. Sen mukaan hylystä pääsee haitallisia aineita saman verran kuin mistä tahansa muusta aluksesta.
Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille Italian rannikolla kaksi ja puoli vuotta sitten. Aluksella oli tuolloin yli 4 000 ihmistä. Turmassa kuoli 32 ihmistä.
Kierrä minut rannan puolelta
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Vesiliikenteen turvallisuus
Giglion saaren kirkonkellojen soidessa Costa Concordian hylkyä on ruvettu hinaamaan kohti romuttamoa Genovassa.
http://www.reuters.com/article/2014/07/ ... K120140723
Video matkan alusta Reutersin sivulla: http://www.reuters.com/video/2014/07/23 ... st+Popular
http://www.reuters.com/article/2014/07/ ... K120140723
Video matkan alusta Reutersin sivulla: http://www.reuters.com/video/2014/07/23 ... st+Popular