Vesiliikenteen turvallisuus
Posted: Sat Jan 14, 2012 8:25 am
Liikenneturvallisuusuutisia Euroopan Komission tutkimuskeskuksesta; päivitys 10 minuutin välein:
http://eccairsportal.jrc.ec.europa.eu/M ... .78.0.html
------------
Italiassa Costa Concordia risteilyalus on saanut pohjakosketuksen ja kallistunut. Laivalla olleista yli 4000 henkilöstä on useita kuollut. Pelastustyöt jatkuvat.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 4_ul.shtml
Costa Concordia risteilee Välimerellä.
http://www.telegraph.co.uk/travel/cruis ... ordia.html
Costa Cruises järjestää myös Itämeren risteilyjä:
http://www.costacruise.com/fi/cruises_l ... 01205.html
Edit: Rannikkovartiosto vahvistaa kolmen kuolleen. Mahdollisia muita uhreja etsitään. Laivassa ei pitäisi enää olla ketään, mutta etsintä jatkuu. Alus lepää hiekkasärkällä, osittain pinnan yläpuolella, revittyään 50m kylkeään auki vedenalaiseen esteeseen ja kaaduttuaan kyljelleen. Törmäyksen syytä ei tiedetä.
Paikka on Italian ja Korsikan välisessä salmessa, Elban ja Rooman välillä.
http://maps.google.fi/maps?q=isola+del+ ... 00&t=h&z=7
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012 ... 74223.html
Pelastustyöt etenivät epäjärjestyksessä. Laivan tyhjentäminen kesti tunteja. Pelastusharjoitus oli ollut tarkoitus järjestää lauantaina iltapäivällä.
(Gregorio Borgia/Associated Press)
Rannikkovartioston mukaan laiva törmäsi vedenalaiseen riuttaan.
http://www.cbc.ca/news/world/story/2012 ... ml?cmp=rss''
Laivan vieressä pilkottaa esimerkki paikallisista kalliomuodoista. Riutta lienee ollut graniittia, josta saaren kallioperusta pääosin muodostuu. Ei ihme, että kylki aukesi.
Ulkoministeriön mukaan laivalla ei ollut suomalaisia, Aftonbladetin mukaan oli. Ministeriö seuraa tilannetta.
http://www.satakunnankansa.fi/Ulkomaat/ ... ollut.html
Edit 2.
(EPA/AOP)
Melkoinen rohmu. Vedenalainen este on ollut lähellä pintaa. Yrittivätkö sisään/ulos ilman luotsia?
Iltalehden mukaan laivalla oli yhteensä 4229 henkeä, joista on toistaiseksi laskettu 4165. Kymmeniä pitäisi vielä löytää, joko maista, merestä tai onnettomuusaluksesta.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 0_ul.shtml
Omaisten mukaan kaksi suomalaista on pelastunut onnettomuudesta:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 5_ul.shtml
Kapteeni ei ollut komentosillalla satamaväylällä ajettaessa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 9_ul.shtml
Iltalehti seuraa tiiviisti: Ensiaputarpeet loppumassa saarelta, kun evakuoituja on lähes kolme kertaa saaren asukasluku. Uutisen kuvasta näkyy, että vaurion paikka on vasemmalla, peräpäässä. Laiva lienee ollut kääntymässä, jompaankumpaan suuntaan. Liekö käytetty sivupotkureita ohjailuun.
Edit 3.
Pohjasi lähellä rantaa. Missä lie saanut kosketuksen sivuunsa?
Edit 4.
BBC:n artikkelin kartalla alus merkitty saapuneeksi Giglion lauttasatamaan kaakosta, Rooman suunnalta. Kyljen aukko olisi silloin tullut rannan puolelle. ... Laivayhtiön presidentin mukaan pelastusveneitä ei voitu käyttää normaalisti, koska alus kallistui nopeasti.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16561904
Alus kuitenkin upposi aukko meren puolelle ja keula kohti satamaa, mutta pohjois-koillisen suunnalta. Ehkä alusta yritettiin kääntää kiinni aallonmurtajaan ja operaatio epäonnistui.
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 15&vpsrc=6
-------------
Edit 5.
Pitkähkö juttu mm. kaoottisista tunnelmista laivalla:
http://news.yahoo.com/night-chaos-fear- ... 20243.html
Matkustajille oli kerrottu teknisestä viasta, eikä annettu hälytystä. Kokeneet merimatkustajat olivat ymmärtäneet mistä on kysymys, pukeneet pelastusliivit ja menneet pelastuspisteisiinsä, mutta ensikertalaiset eivät olleet perillä tilanteen vakavuudesta. SOS-kutsua ei lähetetty. Aluksen pohjan revettyä kapteeni pyrki ohjaamaan lähelle lauttasataman rantaa. Onnettomuus on ilmeisesti tapahtunut kauempana rannasta. Laivan pelastusharjoituksia pidettiin kahdesti kuussa ja uusia matkustajia otettiin päivittäin, joten huomattava osa matkustajista ei ollut osallistunut niihin lainkaan. Omistajan mukaan alus ajaa onnettomuuspaikan ohi viikoittain, ja aluetta on pidetty turvallisena. Syyttäjä taas epäilee, että kapteeni ohjasi tarkoituksella lähelle maata.
Toinen kuvaus ja faktoja:
http://nation.com.pk/pakistan-news-news ... p-disaster
Laivayhtiön mukaan aluksella oli 4234 matkustajaa, joista 52 alle kuusivuotiaita lapsia. Kolme kuollutta on löytynyt, 14 sairaalahoidossa ja n. 70 kateissa. Kaksi matkustajaa pelastettiin hytistään vuorokausi onnettomuuden jälkeen. Kapteenia ja perämiestä epäillään henkirikoksista.
Jos onnettomuus sattui ulompana rannasta, niin paniikissa mereen hypänneiden ruumiita saattaa olla törmäys- ja pohjauspaikkojen välillä ja virtaukset ovat voineet kuljettaa niitä edelleen. Toivotaan kuitenkin, että kadonneet olisivat maissa saarelaisten asunnoissa ja siten hyvässä turvassa.
Edit 6.
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 17&vpsrc=6
yllä olevassa karttalinkissä on keskellä vasemmalla niemenkärki, luotoja ja niiden edessä matalikko, jolla CC lepää pohjassa kyljellään. Ylhäällä, hieman oikealla on luotoja, joita CC on voinut väistää oikealle ja törmännyt niihin peräpuolestaan vasemmalla kyljellä. Sieltä olisi tultu takaisin sataman lähelle matalikolle ja ankkuroitu.
Kuusi kuollutta on toistaiseksi löydetty, toistakymmentä on kateissa. Uhreja voisi olla meressä karilleajoluotojen ja pohjaamismatalikon välillä.
Onnettomuuden syynä pidetään tervehdysajoa liian lähellä maata.
Zoomailemalla oheisen linkin kuvaa näkyy laivan liikkeistä ais-rekisteröity tiukka väistö oikeaan, kauemmas maasta, suunnilleen luotojen kohdalla.
http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... 02:00%20PM
http://eccairsportal.jrc.ec.europa.eu/M ... .78.0.html
------------
Italiassa Costa Concordia risteilyalus on saanut pohjakosketuksen ja kallistunut. Laivalla olleista yli 4000 henkilöstä on useita kuollut. Pelastustyöt jatkuvat.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 4_ul.shtml
Costa Concordia risteilee Välimerellä.
http://www.telegraph.co.uk/travel/cruis ... ordia.html
Costa Cruises järjestää myös Itämeren risteilyjä:
http://www.costacruise.com/fi/cruises_l ... 01205.html
Edit: Rannikkovartiosto vahvistaa kolmen kuolleen. Mahdollisia muita uhreja etsitään. Laivassa ei pitäisi enää olla ketään, mutta etsintä jatkuu. Alus lepää hiekkasärkällä, osittain pinnan yläpuolella, revittyään 50m kylkeään auki vedenalaiseen esteeseen ja kaaduttuaan kyljelleen. Törmäyksen syytä ei tiedetä.
Paikka on Italian ja Korsikan välisessä salmessa, Elban ja Rooman välillä.
http://maps.google.fi/maps?q=isola+del+ ... 00&t=h&z=7
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012 ... 74223.html
Pelastustyöt etenivät epäjärjestyksessä. Laivan tyhjentäminen kesti tunteja. Pelastusharjoitus oli ollut tarkoitus järjestää lauantaina iltapäivällä.
(Gregorio Borgia/Associated Press)
Rannikkovartioston mukaan laiva törmäsi vedenalaiseen riuttaan.
http://www.cbc.ca/news/world/story/2012 ... ml?cmp=rss''
Laivan vieressä pilkottaa esimerkki paikallisista kalliomuodoista. Riutta lienee ollut graniittia, josta saaren kallioperusta pääosin muodostuu. Ei ihme, että kylki aukesi.
Ulkoministeriön mukaan laivalla ei ollut suomalaisia, Aftonbladetin mukaan oli. Ministeriö seuraa tilannetta.
http://www.satakunnankansa.fi/Ulkomaat/ ... ollut.html
Edit 2.
(EPA/AOP)
Melkoinen rohmu. Vedenalainen este on ollut lähellä pintaa. Yrittivätkö sisään/ulos ilman luotsia?
Iltalehden mukaan laivalla oli yhteensä 4229 henkeä, joista on toistaiseksi laskettu 4165. Kymmeniä pitäisi vielä löytää, joko maista, merestä tai onnettomuusaluksesta.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 0_ul.shtml
Omaisten mukaan kaksi suomalaista on pelastunut onnettomuudesta:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 5_ul.shtml
Kapteeni ei ollut komentosillalla satamaväylällä ajettaessa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201 ... 9_ul.shtml
Iltalehti seuraa tiiviisti: Ensiaputarpeet loppumassa saarelta, kun evakuoituja on lähes kolme kertaa saaren asukasluku. Uutisen kuvasta näkyy, että vaurion paikka on vasemmalla, peräpäässä. Laiva lienee ollut kääntymässä, jompaankumpaan suuntaan. Liekö käytetty sivupotkureita ohjailuun.
Edit 3.
Pohjasi lähellä rantaa. Missä lie saanut kosketuksen sivuunsa?
Edit 4.
BBC:n artikkelin kartalla alus merkitty saapuneeksi Giglion lauttasatamaan kaakosta, Rooman suunnalta. Kyljen aukko olisi silloin tullut rannan puolelle. ... Laivayhtiön presidentin mukaan pelastusveneitä ei voitu käyttää normaalisti, koska alus kallistui nopeasti.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16561904
Alus kuitenkin upposi aukko meren puolelle ja keula kohti satamaa, mutta pohjois-koillisen suunnalta. Ehkä alusta yritettiin kääntää kiinni aallonmurtajaan ja operaatio epäonnistui.
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 15&vpsrc=6
-------------
Edit 5.
Pitkähkö juttu mm. kaoottisista tunnelmista laivalla:
http://news.yahoo.com/night-chaos-fear- ... 20243.html
Matkustajille oli kerrottu teknisestä viasta, eikä annettu hälytystä. Kokeneet merimatkustajat olivat ymmärtäneet mistä on kysymys, pukeneet pelastusliivit ja menneet pelastuspisteisiinsä, mutta ensikertalaiset eivät olleet perillä tilanteen vakavuudesta. SOS-kutsua ei lähetetty. Aluksen pohjan revettyä kapteeni pyrki ohjaamaan lähelle lauttasataman rantaa. Onnettomuus on ilmeisesti tapahtunut kauempana rannasta. Laivan pelastusharjoituksia pidettiin kahdesti kuussa ja uusia matkustajia otettiin päivittäin, joten huomattava osa matkustajista ei ollut osallistunut niihin lainkaan. Omistajan mukaan alus ajaa onnettomuuspaikan ohi viikoittain, ja aluetta on pidetty turvallisena. Syyttäjä taas epäilee, että kapteeni ohjasi tarkoituksella lähelle maata.
Toinen kuvaus ja faktoja:
http://nation.com.pk/pakistan-news-news ... p-disaster
Laivayhtiön mukaan aluksella oli 4234 matkustajaa, joista 52 alle kuusivuotiaita lapsia. Kolme kuollutta on löytynyt, 14 sairaalahoidossa ja n. 70 kateissa. Kaksi matkustajaa pelastettiin hytistään vuorokausi onnettomuuden jälkeen. Kapteenia ja perämiestä epäillään henkirikoksista.
Jos onnettomuus sattui ulompana rannasta, niin paniikissa mereen hypänneiden ruumiita saattaa olla törmäys- ja pohjauspaikkojen välillä ja virtaukset ovat voineet kuljettaa niitä edelleen. Toivotaan kuitenkin, että kadonneet olisivat maissa saarelaisten asunnoissa ja siten hyvässä turvassa.
Edit 6.
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=42. ... 17&vpsrc=6
yllä olevassa karttalinkissä on keskellä vasemmalla niemenkärki, luotoja ja niiden edessä matalikko, jolla CC lepää pohjassa kyljellään. Ylhäällä, hieman oikealla on luotoja, joita CC on voinut väistää oikealle ja törmännyt niihin peräpuolestaan vasemmalla kyljellä. Sieltä olisi tultu takaisin sataman lähelle matalikolle ja ankkuroitu.
Kuusi kuollutta on toistaiseksi löydetty, toistakymmentä on kateissa. Uhreja voisi olla meressä karilleajoluotojen ja pohjaamismatalikon välillä.
Onnettomuuden syynä pidetään tervehdysajoa liian lähellä maata.
Zoomailemalla oheisen linkin kuvaa näkyy laivan liikkeistä ais-rekisteröity tiukka väistö oikeaan, kauemmas maasta, suunnilleen luotojen kohdalla.
http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... 02:00%20PM