Vesiliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by itäviitta »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/cost ... 75940.html

Costa Allegra saadaan satamaan vasta torstaiksi

Julkaistu: 28.02.2012 16:15

Intian valtamerellä merihätään joutunut Costa Allegra -risteilyalus saataneen hinattua maihin torstaiksi.

Laiva aiotaan hinata suoraan Seychellien pääsaarelle Mahelle.

Aiemman suunnitelman mukaan laiva olisi hinattu pienelle Desrochesin saarelle, mistä matkustajat olisi kuljetettu useassa erässä pääsaarelle. Suunnitelma osoittautui kuitenkin mahdottomaksi toteuttaa.

Tuuliajolla olevaa laivaa veti tiistaina ranskalainen tonnikalatroolari Trevignon. Keskiviikoksi hätiin oli saapumassa kaksi hinaajaa, joiden avulla matkanteko nopeutuu.

Laivayhtiön mukaan alukselle lennätetään hinauksen aikana lisää elintarvikkeita ja taskulamppuja. Risteilijän koneet ovat edelleen sammuksissa, joten myöskään aluksen sähköjärjestelmä ei toimi. Laivalla on noin tuhat ihmistä.

Samalle Costa Cruises -yhtiölle kuuluva Costa Concordia -risteilijä karahti karille ja kaatui Italian länsirannikon edustalla viime kuussa. Turmassa kuoli yli 30 ihmistä.

STT
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordia, suuronnettomuustutkinta

Post by will »

Onnettomuuden osallisten ja uhrien kuuleminen aloitettiin eilen Grosseton kaupungissa, Toscanassa, lähellä onnettomuuspaikkaa, Giglion saarta. Epältynä on kapteenin lisäksi kahdeksan muuta henkilöä, jotka joko työskentelivät laivalla tai yhtiön palveluksessa maissa. Paikalla oli sadoittain matkustajia. Kapteeni Schettino pysytteli kotonaan, koska pelkäsi turvallisuutensa puolesta, kuten hänen asiamiehensä kertoi.

Laivan kakkosupseeri kertoi kapteenin tulleen komentosillalle ilman silmälasejaan, siltahenkilökuntaan kuulumattoman naisen kanssa vähän ennen törmäystä.

Ihmeteltiin, miksi ei ole aikaisemmin puututtu Italiassa yleiseksi sanottuun tapaan tulla lähelle rantoja matkustajien viihdyttämiseksi.

http://www.qatar-tribune.com/data/20120 ... =europe1_2

Ei selvinnyt, pitikö kapteenin käyttää laseja ollessaan sillalla. Tuntuu mahdolliselta, ettei hän nähnyt joko tutkakuvaa tai saarta riittävän tarkasti, minkä vuoksi hän olisi antanut aluksen tulla liian lähelle rantaa.

Kapteeni olisi siis noudattanut maan tapaa.

OT: Jos rantakallioiden katselu lähietäisyydeltä vetää turisteja, niin Heinäveden reittiä Savonlinnasta Kerman kautta Kuopioon voisi markkinoida laajemmin.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Rabaul Queen ja myytit

Post by will »

Rabaul Queenin kaatuminen ja uppoaminen sattuivat pyhänä pidetyllä merialueella, missä PNG:n myyttien mukaan elelee merihirviö, puoleksi käärme, puoleksi mies. Tämä hirviö on nyt oltu näkevinään laivalta vähän ennen onnettomuutta otetussa kuvassa. Arvata saattaa, että ennemmin tai myöhemmin onnettomuus oli väistämätön, kun hirviötä häirittiin sen omalla alueella.

http://www.postcourier.com.pg/weekendco ... _focus.htm

PNG:n ja Uuden Seelannin viranomaiset jatkavat onnettomuuden selvittelyä tavanomaisin keinoin.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119472 ... eissa.html


Päivitetty 22.3.2012 23:17, julkaistu 22.3.2012 23:17.

Costa Concordian luota löytyi lisää ruumiita – Kaksi vielä kateissa

Italiassa tammikuussa karille ajaneen risteilyaluksen luota on löytynyt lisää ruumiita. Hylkyä tutkinut kauko-ohjattava robotti löysi torstaina viisi vainajaa laivan ulkopuolelta.

Viranomaisten mukaan ruumiiden tunnistaminen vienee aikaa, koska ne ovat olleet vedessä yli kaksi kuukautta.

Turman jäljiltä on nyt löydetty yhteensä 30 ihmisen ruumiit. Kaksi ihmistä on yhä kateissa.

Kateissa olevien tai tunnistamattomien listassa on muun muassa aluksen intialainen työntekijä ja iäkäs, yhdysvaltalainen matkustajapariskunta sekä italialaisia ja saksalaisia matkustajia.

Risteilijä Costa Concordia ajoi karille ja kaatui Giglion saaren lähellä, kun alus ohjattiin liian lähelle rantaa. Aluksessa oli turmahetkellä yli 4 200 ihmistä.

Onnettomuudesta on epäiltynä laivan kapteeni Francesco Schettino sekä kahdeksan muuta miehistön jäsentä ja laivan omistajayhtiön edustajaa.

Laivan kuljettamiseen pois onnettomuuspaikalta saattaa kulua vielä kuukausia tai jopa vuosi.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Azamara Quest, Filippiinit

Post by will »

30 000 tonnin R-luokan huviristeilijä Azamara Quest (max 710 matkustajapaikkaa, mukana n. 600) ajelehtii Filippiinien vesillä moottoripalon jälkeen. Palossa loukkaantui yksi miehistön n. 400 jäsenestä. Pelastusalukset ovat matkalla. Onnettomuudesta kertoo Helsingin Sanomat Filippiinien hallituslähteisiin viitaten:
http://www.hs.fi/ulkomaat/Risteilyalus+ ... 5558962549

Image
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Azamara_Quest

Noin estoniallinen ihmisiä on pelastettavana, onneksi ilman suurta vaaraa sään puolesta:
http://www.wunderground.com/global/PH.html
Tuulen nopeus on alle 4 m/sek eikä Filippiineille ole annettu säävaroituksia. Paikoitellen ukkostaa.

Tietoja aluksesta ja sen sijainnista:
http://www.marinetraffic.com/ais/shipde ... =256216000
Tuorein sijaintieto on Manillanlahdelta kaksi päivää sitten.

Vaikutelmia risteilyltä aikaisemmin tässä kuussa:
http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/ ... i-sinulle/

Alus on rakennettu vuonna 2000 ja aikaisemmin risteillyt nimillä BLUE MOON (2007), DELPHIN RENAISSANCE (2006) ja R SEVEN (2003 asti).

Edit: Helsingin Sanomat on seurannut laivan vaiheita palon jälkeen. Ristelijän varavoimajärjestelmä on saatu käyntiin. Se matkaa saatettuna, kuuden solmun nopeudella kohti Malesian Sandakan satamaa. Kaikki matkustajat ovat vahingoittumattomia ja turvassa sekä viisi savumyrkytyksen saanutta miehistön jäsentä kunnossa, paitsi yksi vakavammin loukkaantunut sairaalahoidossa.

Kaikkiaan aluksella oli palon sattuessa 1001 henkeä. Risteily keskeytetään ja varustamo palauttaa matkan hinnan matkustajille sekä lupaa heille tämän risteilyn hinnan verran alennusta, jos ostavat uuden risteilyn yhtiön alukselta. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja tulee satamaan ottamaan vastaan aluksen ja sen matkustajat.

Pelastusviranomaiset saivat tiedon onnettomuudesta Azamara Questin lähistöllä olleelta autolautalta. Kahta konetta vaurioittanut palo saatiin sammumaan nopeasti.

Daily Mailin mukaan aluksen kapteeni olisi kertonut rannikkovartiostoon, että tilanne laivalla on hallinnassa, mutta rannikkovartioston alus olisi jäänyt lähistölle kaiken varalta. Em. linkissä on kartakkeita tapahtumapaikasta. Azamara Questin piti mennä telakalle tämän risteilyn päätyttyä.

-----

Alunperin ristelijältä ei mahdollisesti ole ilmoitettu hätätilanteesta rannikkovartiostoon vaikka laiva oli Filippiinien vesillä, vaan ensitieto olisi tullut toiselta alukselta. Kapteeni lienee pyrkinyt säilyttämään aluksen määräysvallan itsellään ja yhtiöllään mahdollisimman pitkälle. Hinauskyydin ottaminen olisi voinut olla kallis operaatio sekin. Paikalle matkannut hinaaja on saattanut olla kapteeninsa aloitteesta odottamassa mahdollista, arvokasta risteilijän meripelastussopimusta.

-----

Lakisivun mukaan laivapalot ovat tavallisempia kuin varustamot myöntävät, ja kirjoittaja kysyy, ovatko varustamot oppineet mitään. BBC4 on kertonut tweetistä koskien laivalla vallinnutta kaaosta ja varustamo kertonut, että matkustajat olivat hakeutuneet pelastuspisteisiinsä. Neljä miehistön jäsentä on laivan klinikalla hoidettavana ja viides kiireisen sairaalahoidon tarpeessa, rannikkovartioston laivalta saaman tiedon mukaan. Apua on pyydetty tälle yhdelle henkilölle.

Aluksella on matkustajina 25 eri kansallisuuden edustajia, heistä yli 200 USA:sta ja vajaa sata Australiasta ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta kummastakin. Miehistö on pääosin Filippiineiltä, Intiasta ja Indonesiasta.

Leudot tuulet ajelivat laivaa 70 merimailia, kunnes se taas saatiin ohjaukseen.

Edit 2. Azamara Quest pääsi satamaan, savua hengittänyt miehistön jäsen sairaalahoitoon ja matkustajat helpottuneina ja miehistöön tyytyväisinä maihin.
http://www.huffingtonpost.com/2012/04/0 ... 96883.html
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Costa Concordian siirto

Post by will »

Alus nostetaan n. kuukauden päästä alkavassa pelastusoperaatiossa. Työn tekevät yhdessä amerikkalainen ja italialainen yhtiö. Sopimuksen arvoa ei ole kerrottu.

Costa Concordia tyhjennetään vedestä, käännetään pystyyn ja hinataan toiseen italialaiseen satamaan. Ympäristönäkökohdat ja tämän vuoden turistikauden onnistuminen ovat tärkeitä. Satama pidetään auki nostotyön ajan. Paikan pitäisi olla ennallaan mm. merenpohja siivottuna n. vuoden päästä.

Kaksi onnettomuuden uhria on edelleen kadoksissa. Kuolleita on löytynyt 30.

http://www.reuters.com/article/2012/04/ ... 3R20120421
http://www.hs.fi/ulkomaat/Costa+Concord ... 5560405343
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

MV Rabaul Queen, jatkotapahtumat

Post by will »

MV Rabaul Queenin uppoamisen vuoksi järjestetty kuuleminen oikeudessa on päättynyt. Kapteenin todettiin laiminlyöneen mm. lakisääteisen velvollisuutensa ilmoittaa kahdesti päivässä laivan asema viranomaisille. Komission lakimies sanoi loppulausunnossaan onnettomuuden johtuneen vuosia kestäneestä röyhkeydestä ja piittaamattomuudesta. Kapteenin puolustus taas kuvasi häntä erittäin kokeneeksi merenkävijäksi, ja sanoi onnettomuuden johtuneen kolmesta hirviöaallosta, jotka kaatoivat laivan.

http://www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=68716'

Onnettomuudessa kuolleiden täsmällistä lukumäärää ei edelleenkään tiedetä, koska kaikkia matkustajia ei kirjattu. Arviot vaihtelevat 100 hengestä ylöspäin jopa useisiin satoihin. Aikaisemmin keväällä uhrien omaiset valtasivat kolme yhtiön alusta vauhdittaakseen korvausneuvotteluja, joiden kariuduttua hinasivat vallatut alukset riutalle sytyttäen ne tuleen. Laivayhtiön toimisto on ollut suljettuna onnettomuuden jälkeen, virkailijoihin kohdistuvan uhkan vuoksi. Nyt omistaja on ilmoittanut n. 400 työntekijälleen lopettavansa yhtiön toiminnan ja kehottanut heitä hakemaan uuttä työtä. Hänellä ei ole varaa maksaa palkkoja, kun ei ole liiketoimintaa. Työntekijäjärjestöt ovat tuohtuneet lopettamisen vuoksi ja puolestaan vaativat korvauksia.

http://pidp.eastwestcenter.org/pireport ... -11-07.htm
http://www.radioaustralia.net.au/intern ... nds/957914
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201207 ... 8_ul.shtml

Kapteeni jätti Costa Concordian turvaovet auki


Keskiviikko 4.7.2012 klo 15.14

Skandaali uponneen risteilyalus Costa Concordian ympärillä paisuu.

Italialaisen sanomalehti Corriere della Seran mukaan laivan vesitiiviit ovet olivat auki vaikka niiden olisi pitänyt olla kiinni, laivan merikortissa oli vakavia puutteita ja varusteissa pahoja teknisiä ongelmia.

Sanomalehti perustaa tietonsa haltuunsa saamiin tutkinta-asiakirjoihin.

Vakavin laiminlyönti koski juuri vesitiiviitä ovia.

- Koko merikelpoisuus perustuu siihen, että vesitiiviit ovet ja vesitiiviit laivan osat ovat suljettuna, jotta alus ylipäänsä voi kellua, sanoo Ruotsin Merenkulkulaitoksen markkinointijohtaja ja entinen merikapteeni Jonas Vedsmand Ruotsin radion haastattelussa.

Laivan omistaneen varustamon edustajat kiistävät tienneensä avoinna olevista ovista tai puutteellisesta varustuksesta. Vastuu merikorteista kuuluu puolestaan laivan kapteenille.

Laivan kapteeni Francesco Schettino on epäiltynä lukuisista rikoksista yhdessä kahdeksan muun ihmisen kanssa. Hän jätti laivan ennen matkustajia.

Costa Concordia ajoi karille ja kaatui Giglion saaren lähellä tammikuun 13. päivä, kun alus ohjattiin liian lähelle rantaa. Onnettomuudessa kuoli 32 ihmistä.

IL


Olisi mielenkiintoista tietää , keitä nuo muut epäiltynä olevat ovat ja ovatko he kaikki pidätettynä / vangittuna.
Kovasti tuntuu olleen puutteita noinkin upean aluksen turvallisuudessa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados »

Näin perjantaina 13. päivä tulee mieleen, onko Costa Concordian lisäksi moni muukin paatti kokenut ko. päivämäärällä kovia, mutta näyttää tosiaan olevan kuten uusimmassa Tiede-lehdessäkin todetaan, että iotse asiassa perjantaina 13. päivä ei näyttäisi tapahtuvan ainakaan keskiarvoa enemmän onnettomuuksia, vaan jopa päinvastoin, koska usko huonoa onnea tuottavaan päivään saattaa muuttaa joidenkin ihmisten käyttäytymistä varovaisemmaksi ja riskejä välttäväksi.

Pikaisella haulla ei ko. päivämäärälle näyttäisi löytyvän itse asiassa yhtään muuta merkittävää merionnettomuutta. Lentopuolella löytyy sentään yksi korkean profiilin lento-onnettomuus eli kuuluisa Andien lento-onnettomuus perjantaina 13. lokakuuta 1972, josta on kirjoitettu useita kirjoja ja tehty elokuviakin. Epäilemättä ko. onnettomuuden tunnettuutta olennaisesti lisäävä tekijä on se, että selvitäkseen hengissä onnettomuuden eloonjääneet joutuivat syömään kuolleita lajitovereitaan.

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Andien_len ... omuus_1972

Entäs 13. heinäkuuta sitten? Yllättävän rauhallista sielläkin, joten no hätä! 8-)
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Harriet
Posts: 1164
Joined: Sun Nov 27, 2011 10:42 pm

Re: Vesiliikenteen turvallisuus

Post by Harriet »

ESTONIA

Laitan tähän linkin ihan mielenkiinnon vuoksi. Artikkeli on englanniksi ja otsikko on : Kuka sieppasi kapteeni Pihtin?

Eli artikkelissa amerikkalainen toimittaja Christopher Bollyn kysyy, kuka kaappasi Estonialta kadonneet virolaiset merimiehet

http://theprimesuspect.wordpress.com/20 ... kidnapped/

Bollyn on minusta aiheesta sitä mieltä että mies joka osaa vastata Estonian -turmaan koskeviin kysymyksiin on Ruotsin silloinen pääministeri ja nykyinen ulkoministeri Carl Bildt. carld Bildt on euroministerin Alex Stubbin hyvä ystävä, Stubb blokkasi minut heti twitterissä kun muistutin Bildtia että on muutamia kysymyksiä joihin ei ole vastausta Estonia turmaan liittyen. Sellaiset ne politiikot on, kaikki samassa venessä.

Artikkelissä mm väitetään että Estonialta pelastautunut Silver Linde jonka kertomus tuki miehistön jäsenen Kalev Vahtraksen sieppausteoriaa, olisi pistetty Suomessa vankilaan, tekaistujen syytteiden avulla.

Joten ilmeisesti aihe on vieläkin tulenarka n 20 vuotta turman jälkeen.
Quilty as charged

SEURAA HEJACia TWITTERISSÄ: http://bit.ly/1JUp7t8
Post Reply