Page 5 of 7

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Thu Aug 16, 2018 8:28 am
by härkä
http://www.lastampa.it/2018/08/15/itali ... agina.html

Uhriluku 39 linkin mukaan.
Linkissä häkenauhaa eri soitoista.
Alalinkeissä muuta ,mm. eri reittivaihtoehtoja lentokentälle ja Ranskan suuntaan.

https://www.google.fi/maps/place/Genova ... 4d8.946256

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Fri Aug 17, 2018 5:05 am
by will
Suomalaisasiantuntijan mukaan sillan romahtaminen kokonaan voisi johtua suunnittelu-, rakentamis- ja huoltovirheistä yhdessä. Alunperin tehdyt, nykytasolla karkeat lujuuslaskelmat, betonin väsyminen ja nivelten kuluminen kuormituksen lisäännyttyä sekä yhden vinoköyden katkeaminen ukkosmyrskyssä olisivat voineet johtaa sortumiseen. Sadan vuoden iän saavuttaakseen sillan pitäisi saada huoltoa n. 60% uuden rakennuskustannuksien edestä useassa erässä. Raha ratkaisee, koska silta kannattaa uusia. Standardit eivät yksin riitä kriteeteriksi, vaan järkeä ja kokemusta myös tarvitaan.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... Uutiskirje

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Fri Aug 17, 2018 9:08 am
by härkä
http://www.repubblica.it/cronaca/2017/0 ... 160138898/
A14, crolla ponte a Camerano: 2 morti e 3 feriti. Sindaco Castelfidardo: "Lavori con autostrada aperta"

Tuota on nostettu nyt Italiassa esiin.
Viime vuoden maaliskuussa korjauksen alla oleva silta romahti auton päälle. 2 sai surmansa ja 3 luokkaantui.
Tapahtui Anconan lähellä.

https://www.youtube.com/watch?v=6AXlkhJhei4
Tämä siltahan on varsin simppeli. Samanoloisia on meilläkin.
Joitain puutteita töitten turvallisuudessa tuntuisi olevan.

http://www.lastampa.it/2018/08/17/itali ... agina.html

Linkissä mm.Baskon auton paikalta pois vienti ja kelikamerakuvaa enen zalamaniskua.
https://www.basko.it/p/

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Sat Aug 18, 2018 12:13 pm
by will
^Tuoreen Suomen Kuvalehden pikku-uutisessa mainitaan, että sillan perustuksia oltiin korjaamassa, kun yllätti se ukkosmyrsky, jonka aikana pari sataa metriä sillan kantta tuli alas ja yksi tukitorneista kaatui, jossain järjestyksessä, joka tarkemmin selvinnee.

Joten, on sillassa hyvinkin saattanut olla rakennusvirhe. Suomen mediassa on vitsailtu betonin laadusta, mutta voi se olla ollut aivan todellisuuttakin. Olisi pantu säästäen sementtiä ja torni ruvennut kallistelemaan itsekseen, kun happamoituneet joenuoman pohjavedet olisivat syöneet betonin sideaineen pois anturasta. No, se selvinnee tutkinnassa pian, koska torni on valmiiksi kumossa.

Edit: Katastrofi olisi lähtenyt liikkeelle kannatinkaapelin katkeamisesta, kertoo ABC-news siteeraten omaa silta-asiantuntijaansa, tämän edelleen vedotessa silminnäkijälausuntoihin tapahtumien järjestyksestä.
“There is talk that the collapse was sparked by the breaking of a cable rod. ... There are eyewitness accounts and videos that go in this direction,” Brencich said to reporters.
https://abcnews.go.com/International/it ... d=57239126


Elikkä lujuusreservejä ei välttämättä ollut riittävästi jäljellä 50 vuoden käytön ja kulumisen jälkeen. Sitten hupsista vaan, kun yksi kaapeleista antoi periksi.

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Mon Aug 20, 2018 5:04 pm
by härkä
43 jäi sitten kaiketi lopulliseksi uhriluvuksi.
Seurasin hautajaistilaisuutta hetken RAI 24 News kanavalta lauantaina.
Osa uhrien omaisitshan boikotoi sitä.
Kaupungin molemmat futisseurat Genova ja Sampdoria olivat paikalla.

On puhuttu uuden sillan rakentamisesta kahdeksassa kuukaudessa. Alla olevien talojen evakuointi puhuttaa. Myös lentokentän ja eritoten sataman liikenteen järjestelyt puhuttavat. Ennen mentiin ko. sillan yli.

Tässä Ansan sivuilta uutta videota.
http://www.ansa.it/sito/videogallery/it ... ad8db.html

Edit:

Ei ole kerrottu , kummalla puolella siltaa kamera on / oli.
Voisi päätellä sen olleen vesitornin / sataman puolella , koska videopätkän kuvan autot ajavat suht. kovaa.
Lienee videon lopun kissa pelästynyt ??

Korviini on kantautunut Italiasta sellainen tieto / olettamus , että vaijereita peittäviin elementteihin olisi päässyt kerääntymään vett.ä.
Ts. Korroosio olisi tukkinut luodut veden valumaväylät ???

Ja kyllähän tuossa videossa vaikuttaisi olevan myös vesipurkauksen tapaista.
Tiedä häntä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Genova
Kylähistoriaa.

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Posted: Tue Aug 21, 2018 6:35 am
by will
Siltä videolla todella näyttää, että paljon vettä tulisi alas kerralla. Vesikuorma olisi vaikuttanut romahdukseen. Toisin kuin aiemmin olin mieltä, kakkosvideon mukaan ("kaikki onnettomuudesta") pilari on yhä perustuksillaan, yläosat kuitenkin romahtaneina mm. joen pohjalla. Videolla pois luikkivan kissan lisäksi sillalla kuvissa olleet siivoustyöläiset lienevät vähintään pelästyneet hekin. Vaikuttaa siltä, että vettä pyrittiin saamaan pois sillan kannelta sekä harjauskoneella että käsipelissä. Näiden nimenomaisten toimenhaltijoiden kohtalosta ei ole kerrottu tarkemmin, mutta uhreille kuitenkin järjestettiin yhteiset valtiolliset hautajaiset. Mahtoivatko sillan riskit olla olleet paremmin tunnettuja kuin on ulospäin kerrottu?

Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Posted: Wed Aug 22, 2018 7:48 pm
by härkä
http://www.lastampa.it/2018/08/22/itali ... agina.html

Genova, “corrosione elevata” sul pilone 10
Sospeso l’accesso alle abitazioni evacuate. Toti: «Bisogna puntare all’abbattimento nel più breve tempo possibile»


Ymmärrän pilonissa 10 olleen korkea korroosio aste.
Lienee se junaratojen välissä oleva ??
Silta loppuosiltaan kehotetaan purkamaan niin pian kuin mahdollista.
Rautatieliikenne alkaa palautua ensi viikon alussa Milanon suuntaan ja muuallekin.

Edit.
https://www.rainews.it/dl/rainews/artic ... f9186.html

Rain uutisen mukaan olisikin niin , että itäinen , pystyyn jäänyt piloni olisi vielä huononmassa kunnossa kuin romahtanut.
Sen alla on asuintaloja.

Re: Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Posted: Sat Aug 25, 2018 9:27 am
by will
härkä wrote: Wed Aug 22, 2018 7:48 pm http://www.lastampa.it/2018/08/22/itali ... agina.html...

Edit.
https://www.rainews.it/dl/rainews/artic ... f9186.html

Rain uutisen mukaan olisikin niin , että itäinen , pystyyn jäänyt piloni olisi vielä huononmassa kunnossa kuin romahtanut.
Sen alla on asuintaloja.
CNN:n referoimien asiantuntijoiden mukaan sillan romahtaminen oli ajan kysymys. Sitä oli jouduttu korjaamaan jo 20 vuotta avaamisensa jälkeen, korroosionsuojaus ei ollut toiminut ja par'aikaa oli menossa perustusten korjaaminen. Suunnittelija Morandi oli patentoinut korroosionsuojausmenetelmän, jota oli aluksi käytetty, mutta sen osoittauduttua tehottomaksi mitään ei tehty asian hyväksi kahteenkymmeneen vuoteen.

https://edition.cnn.com/2018/08/15/euro ... index.html

Paikallisen insinööritaidon kruununjalokivi todellakin. Hyvä selitys sille, ettei tehdä mitään turvallisuuden varmistamiseksi. Paitsi lähetetään henkilökuntaa lakaisemaan vettä pois sillan kannelta, etteivät ruostuneet rakenteet kuormitu liikaa. Työläisparat, ei kai muuta voi sanoa, vaikka yleisesti ottaen samojen direktiivien alaisena meilläkin eletään. No, ehkä sillat on tehty eri tekniikalla kuitenkin.

Paikallisen ammattiyhdistyksen mielipide muutaman vuoden takaa, edellisen linkin mukaan
In 2012, Giovanni Calvini, then the head of the Genoa branch of the Italian employers organization Confindustria, when seeking his organization's backing for new roads, warned in an interview with Genoa's Il Secolo XIX newspaper, "This junta mustn't think that the realization of public works isn't their problem. Because look, when in 10 years' time the Morandi Bridge collapses, and we all get stuck in traffic jams for hours, we will remember the names of the people who said 'No.'''
Ei näy ammattiyhdistyspomokaan ajatelleen ääneen, että ihmishenkiä tullaan menettämään.

Re: Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Posted: Tue Aug 28, 2018 8:41 pm
by will
Simulaatioita sillan romahduksesta.
https://youtu.be/Y6suQ0FIoIQ

Yhden tukivaijerin katkeaminen olisi johtanut vastaavan sillan tukitornin ja siihen liittyvien siltakannen osien luhistumiseen..

Analyysiä sillan kestävyydestä:
https://youtu.be/GuFaS1_e9Sw
Rakennusvaiheen kuvista näkyy, että siltapilarit pysyivät pystyssä, vaikka tukiköydet eivät olleet jännitettyinä. Tuosta italiankielestä en ymmärrä, mutta vaikutelmaksi jää, että epäsymmetriseksi muuttunut jännitetty kuorma olisi sortanut pilarin.

Edit: Tekniikka ja Talous kertoo uutiskirjeessään, että onnettomuudella on todennäköisesti useita syitä, jotka ovat vaikuttaneet yhdessä. Myös keskustelu on kiinnostava, erityisesti siltä osin, että sillan lujuutta ei vielä rakentamisen aikaan osattu laskea kaikilta osin.
https://www.tekniikkatalous.fi/supergra ... _Aamukirje

Kirjeessä mainitaan menossa ollut perustusten vahvistaminen ja toisaalta kerrotaan jo alunperin huonolaatuista betonia koskevista epäilyistä, mutta niistä ei anneta yksityiskohtia. Suunnittelija on myöhemmin varoittanut betonin haurastumisesta. Ruostunutta raudoitusta on ollut kuvissa. Sillalla on ollut 60km/h nopeusrajoitus, kun raskaan liikenteen aiheuttamasta heilumisesta päätellen olisi pitänyt olla 40km/h. Ja noudatettiinko tuotakaan? Silta lienee jatkuvasti värähdellyt enemmän kuin vähän. Sortunut pilari oli joenuoman reunassa, perustusten ulottuessa 55m:n syvyyteen. Pohjaveden virtauksella on voinut olla heikentävää vaikutusta perustuksiin ja meteorologisilla luonnonvoimilla kokonaislujuuden pettämiseen juuri silloin kun se lopulta tapahtui. Varmuuskertoimet eivät ole riittäneet.

Mikä meillä voisi mennä vikaan? Kaipa Olympiastadionin rakenteet on suomalaisella perusteellisuudella tutkittu ja riittävästi vahvistettu remontin yhteydessä. Niihinkin rakenteisiin on satanut vettä yli 60 vuotta, vaikka raskas liikenne ei jatkuvasti päällä jyristelekään. Rakennustarkastuksen hyvät puolet saattavat tulla korostetusti esille rakennuksen elinkaaren loppupuolella.

Tilausbussi suistui ratakuiluun Kuopiossa 24.8.2018

Posted: Fri Oct 19, 2018 11:40 am
by will
Kuopion elokuisessa bussiturmassa tilausajon käännös lähestymisrampilta moottoritien ja junanradan ylityssillalle meni liikenne-esteen vuoksi väärään suuntaan ja pitkäksi. Bussi putosi ratakuiluun, jolloin neljä matkustajaa sai surmansa.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan syynä on ollut liian suuri tilannenopeus, mihin puolestaan on ollut lukuisia syitä, joita selvitetaan edelleen. Alla olevasta linkistä voi katsoa videon onnettomuusajon rekonstruktiosta lähestymisen osalta.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/ ... illa.html
Kuopion neljän matkustajan kuolemaan 24.8.2018 johtaneen linja-auto-onnettomuuden tapahtumien kulku pääosin selvillä
Julkaistu 19.10.2018

Kuopiossa tapahtui 24.8.2018 onnettomuus, jossa moottoritien liittymästä poistunut linja-auto päätyi sillalta alas junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaryhmä on selvittänyt tapahtumien kulun pääosin. Tutkinta jatkuu ja valmistuu vuoden 2019 alkupuolella.

Kuljettaja havahtui tilanteeseen liian myöhään – törmäys ei ollut enää vältettävissä

Linja-auto lähestyi moottoritien ramppia noin 90 km/h nopeudella rajoituksen ollessa 100 km/h. Rampilla auton nopeus hidastui vain vähän. Kun näkemä risteykseen avautui kuljettajalle, hän huomasi nopeutensa olevan aivan liian suuri ja vasemmalle kääntyvien kaistalla olevan autoja. Kun kuljettaja havahtui tilanteeseen, hän yritti kertomansa mukaan jarruttaa siinä onnistumatta. Törmäyksiä välttääkseen kuljettaja käänsi risteyksessä voimakkaasti oikealle.

Auton nopeus risteysalueella oli niin suuri, että kääntyminen ei onnistunut. Auto kaartoi yli keskisaarekkeen ja törmäsi henkilöautoihin. Tämän jälkeen auto suistui vinosti sillan kaiteen läpi päätyen ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkauksen päälle. Pysähtymisen yhteydessä peräosa putosi vasen kylki edellä radalle. Keula jäi nojaamaan kallioleikkauksen yläosaa vasten. Nopeus risteysalueella oli vähintään 50 km/h, mutta kaarrosjäljistä, törmäysjäljistä ja ilmalennon pituudesta päätellen mahdollisesti reilusti enemmän. Muuta kuin rampin ylämäestä, sivuluisusta ja törmäyksistä johtuvaa hidastumista ei tilanteessa todennäköisesti tapahtunut. Ajopiirturin epätarkkuus ei mahdollista tarkkoja nopeustietoja.

Onnettomuuden taustalla useita tekijöitä

Ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen. Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat vireystilaa. Kuljettajalla oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta ja hän tunsi sen hallintalaitteet, kuten hidastimen ja vakionopeussäätimen, huonosti. Yhdessä nämä tekijät vaikuttivat vaaratilanteeseen ajautumiseen ja toiminnan epäonnistumiseen. Viitteitä vakionopeussäätimen osuudesta onnettomuuteen ei kuitenkaan ole. Kuljettaja ei käyttänyt matkalla hidastinta, joka on raskaassa kalustossa yleensä käytetty rauhallinen tapa hidastaa vauhtia.

Putoaminen kallioleikkaukseen teki onnettomuudesta vakavan

Matkustamon etuosassa olleet henkilöt selvisivät onnettomuudesta eriasteisin vammoin. Vakavimmat vammat ja kuolemat aiheutuivat sivuttaisesta törmäyksestä, joka aiheutui auton perän iskeytymisestä junarataan. Auton peräosan sivuttaisliike aiheutti matkustajien iskeytymisen vasten auton matkustamon sivuseinää. Pahimmilta seurauksilta olisi vältytty, mikäli auto ei olisi pudonnut kallioleikkaukseen.

Onnettomuustutkintakeskus jatkaa työtään muun muassa selvittämällä ajoterveyteen, väsymyksenhallintaan, kalustoperehdytykseen ja muuhun turvallisuusjohtamiseen liittyviä käytäntöjä ja vaatimuksia linja-autoalalla sekä liikennejärjestelyjen periaatteita. Lisäksi selvitetään pelastustoiminnan ja ensihoidon kulkua. Tutkintaselostus turvallisuussuosituksineen valmistuu ensi vuoden 2019 alussa.
Image

Kuva IS: Onnettomuusbussi loppuasennossa ratakuilun reunaa vasten.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005869359.html

Onni onnettomuudessa, ettei bussi osunut sähköradan virtajohtimiin. Ajoneuvo olisi voinut palaa poroksi, ja uhreja kertyä useampia.

Kuljettajan vähäisen tyyppikokemuksen vuoksi vakionopeudensäädin olisi mahdollisesti ollut kytkettynä hieman liian pitkään ja risteykseen tullessa syntynyt kiire, jonka johdosta auton nopeuden hidastaminen ei enää onnistunut. Jos näin, olisi kannattanut siirtyä automaatilta muuhun nopeuden säätöön jo lähestymisen aikana. Viitteitä vakionopeussäätimen osuudesta onnettomuuteen ei tiedotteen mukaan kuitenkaan ole. Odotetaan, mitä loppuraportti kertoo asiasta.