Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Pakistan, polttoainekuljetus 25.6.2017

Post by will »

Kuolonuhrien määrä oli perjantai mukaan lukien 190, kuudentoista menehdyttyä palovammoihinsa sairaaloissa päivän aikana. Kuolleita ja vammoja saaneita on kaikkiaan ollut n. 230 henkeä, miehiä, naisia, lapsia ja vanhuksia.

Kaatuneen tankkiauton kuormana oli 40m3 polttoainetta, jota polttoainepulan ja köyhyyden vaivaamat paikalliset asukkaat olivat ottamassa talteen kaikin mahdollisin astioin pellon ojasta, kun kaasuuntunut polttoaine räjähti. 153 ihmistä kuoli heti, 37 on viiden päivän aikana menehtynyt sairaaloissa, minne heitä vietiin mm. armeijan helikoptereilla. Kuljettaja ja poliisi eivät kyenneet estämään ihmisten ryntäystä vaaralliselle alueelle. Viisi liikennepoliisia on tutkinnan kohteena. Tankkerin kuljettaja on hoidettu kuntoon ja pidätetty.

http://www.aljazeera.com/news/2017/06/d ... 18647.html

Image

Kuva: Valtatien onnettomuuspaikka palossa tuhoutuneine moottoripyörineen. Tankkiauto näkyy kyljellään, säiliö revenneenä oikeassa yläkulmassa. Palon sammuttaminen kesti kaksi tuntia. Uhreja pyritään tunnistamaan mm. DNA:n avulla.

Edit: Kuolonuhrien yhteislukumäärä oli maanantaihin 3.7. mennessä saavuttanut 205 henkeä, palovammapotilaiden edelleen menehdyttyä sairaaloissa. (HS/AFP)
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005278114.html

Edit 2. Kuolonuhreja on torstaihin 6.7. mennessä yhteensä 218 henkeä, 49 ihmisen edelleen ollessa kriittisessä tilassa sairaalahoidossa.
http://www.onenewspage.com/n/World/75ec ... -rises.htm

Videoita on ladattu Youtubeen. Ennen niiden katsomista on hyvä tietää, että kuvissa näkyy muiden tuhojen ohella mm. karrelle palaneita ruumiita.

https://youtu.be/NGVX_AjaDvc
Yllä kuvissa polttoaineen puuhakasta keräilyä ennen räjähdystä, tulipalo ja sen tuhot

https://www.youtube.com/watch?v=CrzR8hVTyBY
Videon ajassa 2:22 heitetään savuke maahan polttoainelammikon yläpuolelle.

https://youtu.be/HaO15DNXPAE
Jälkisammutusta ja uhreja.

Onnettomuudesta ovat viralliset tahot olleet laajalti pahoillaan.
Ei voi olla muutakaan mieltä. Surkea juttu, ylevämmin, tragedia.

-------

Alla maisemasta päätellen eri tapahtuma, vaikka otsikossa viitataan Pakistanin onnettomuuteen.
https://youtu.be/PgGt7H56XWY
Paikalle saavutaan astioiden kanssa ja ryhdytään keräilytöihin. Liikennejärjestelyjä ei ole, ajetaan vain vuotavan tankkiauton ohi.
Kuinkahan yleistä tuollainen polttoaineen ryöstely valtateilla mahtaa olla suuressa maailmassa?

-------

Lisää liikenneonnettomuuksia
http://www.euronews.com/tag/road-accident
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Tankkiauto, Mosambik, 17.11.2016

Post by will »

Pakistanin tuoretta onnettomuutta vastaava tankkeripalo sattui Mosambikissa viime vuoden marraskuussa. Kuolleita oli hallituksen tiedotteen mukaan 56, osa pahoin palaneita. Tapahtuma-aikaisten uutisten mukaan kuolleita olisi ollut 73 ja palovammoja saaneita ainakin 110. Molemmat luvut voivat olla suurempia, koska vaikeita palovammoja saaneita ihmisiä oli paennut metsään ja jokeen, mistä heitä vasta etsittiin. Uutiset antavat ristiriitaista tietoa onnettomuuden olosuhteista: Oliko tankkeri alunperin kaatunut palopaikalle asukkaiden tullessa sen johdosta polttoaineen hakuun, vai oliko kuljettaja kääntynyt sivuun reitiltään myydäkseen osan lastistaan omaan lukuunsa. Palo olisi syttynyt avotulesta tai salamaniskusta.

Hallitus maksoi tunnistettujen uhrien arkut, muut peitettiin joukkohautaan.

http://www.euronews.com/2016/11/17/at-l ... mozambique
http://www.bbc.com/news/world-africa-38018256
https://www.youtube.com/watch?v=bvl8j1hnzls

Edit: Edellisenä vuonna, marraskuun 18. päivänä paloi kuoliaaksi ainakin 183 ihmistä Etelä-Sudanissa, kun polttoainetankkiauto räjähti.
http://indianexpress.com/article/world/ ... es-to-183/

Tankkeripaloja tapahtuu ympäri maailmaa. Kuitenkin tyypillisesti niissä menehtyy vain kuljettaja ja mahdollisesti muutama alle jäänyt sivullinen. Varomattomuus turvallisuuskulttuurissa, suoranainen riskinotto saattaa aiheuttaa satojen ihmishenkien menetyksiin johtaneita onnettomuuksia.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Kerrosbussin palo Kazakstanissa 18.1.2018

Post by will »

Ikarus-merkkinen kaksikerrosbussi paloi tien varteen Kazakstanissa. 58 matkustajasta viisi pääsi ulos, muut menehtyivät.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005529498.html
Palo oli levinnyt hyvin nopeasti vanhassa bussissa. Liekö matkustajat taintuneet savukaasuihin, ennen kuin saivat hätäuloskäynnit auki.

Image
Tuho on lähes yhtä täydellistä kuin pienen matkustajakoneen pudotessa. Katsastuksissa ja kuljettajien lupakirjoissa on eroa.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Post by will »

Onnettomuustutkijan haastattelu:
https://www.is.fi/kotimaa/art-200000569 ... e=tf-other
20 vuoden uransa aikana Valonen on nähnyt paljon. Tuhoa raiteilla, tulipaloja, linja-auto-onnettomuuksia. Räjähdyksen jäljet Myyrmannin kauppakeskuksessa ja Iisalmen uimahallin romahtaneen katon.

Juuri nyt hän tutkii Turun puukotustapausta, Duudsonit-puiston katon romahtamista Torniossa, sekä Helsingin sairaanhoitopiirin marraskuussa tapahtuneita tietoliikennehäiriötä.

Etenkin viimeksi mainittu kertoo siitä, miten onnettomuuksien ja suurten uhkien luonne on muuttunut.

Ongelmat tietoliikenteessä voivat lamauttaa yhteiskunnan elintärkeitä palveluja. Valosen mukaan seuraukset voivat olla pahimmillaan katastrofaalisia.

– Olen jopa yllättynyt siitä miten perinteisiä onnettomuudet ovat olleet. Toistaiseksi ei vielä ole juurikaan ollut onnettomuuksia, joissa koodi ei toimi tai bitti menee poikittain, vaikka sitä on pelätty. Toisaalta nämä uudet asiat ovat juuri sitä, mikä pitää työn mielenkiintoisena.
Liikenneaiheesta sivuun: Hus-häiriöt taitavat yhä jatkua. Ajoittain, milloin kaikki potilaan tiedot ovat digitaalisesti siellä häiriön takana, on hankalaa tehdä hoitoratkaisuja. Sairastajia on paljon, ja lääkärin on vaikea muistaa, missä kenenkin kohdalla mennään. On myös tuoreita analyysejä, joihin ei pääse käsiksi. Kuten Valonen toteaa, jonkin asteinen katastrofi on mahdollinen, ellei digiä saada pelaamaan luotettavasti.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Post by härkä »

https://www.dailystar.co.uk/news/world- ... dates-news

The Morandi Bridge has collapsed in the northern Italian city of Genoa.

The bridge, a part of the A10 motorway, is about 100 metres tall, Italian media say.
There are unconfirmed reports that cars may have been involved.
Photographs from the scene show huge sections of rubble on the ground underneath the middle of the bridge.

Image

Image

Linkissä lisää romahduskuvia. Alempi kuva ennen sortumaa.
Tänähän ei ole varsinaisesti liikenneonnettomuus. Pitää seurata mikä on ollut syy ?

http://genova.repubblica.it/cronaca/201 ... 1-S1.12-T1

Image

https://www.theguardian.com/world/2018/ ... pses-italy
Guardianin mukaan vähintään 20 uhria. Silminnäkijän mukaan 7-8 autoa ainakin sillalla romahdushetkellä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Post by härkä »

https://www.corriere.it/cronache/18_ago ... 366b.shtml

Linkissä sillan sijainti ja sortunut osa merkittynä.

https://www.google.fi/maps/place/Genova ... 4d8.946256

Ko tie merkattuna E 80. Vie länteen mm. lentokentälle ja edelleen länteen rannikkoa seuraten.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Post by härkä »

http://www.ansa.it/liguria/notizie/2018 ... e11bc.html

Crolla ponte a Genova: i morti sono 35, una decina i dispersi. Rischio nuovi crolli. FOTO VIDEO LIVE

Ansan mukaan olisi uhriluku nyt 35.
Sillan alle jääneissä taloissa on myös uhreja. Ihmisiä on kateissa.
Silta on paikallisten mukaan huojunut jo aiemmin , kun rekat ovat sitä ylittäneet.

Puhutaan myös salaman iskusta. Kerrotaan sen iskeneen siltaan. Huutoja raunioista kuuluu yhä - on kerrottu.


Bascon kuorma-autossa, joka on monissa kuvissa aivan sortuman lähellä , on ollut jarrut kunnossa.
Tapaus tulee vaikeuttamaan Genovan liikennettä runsaalla kädellä.
Nuo Pohjois-Italian kaupungit ovat ahtaita keskustoistaan.
Turisteja on voinut olla paikalla Ranskan rajalta tulleina.

Kaippa tuo rakenneviasta johtuu. Sillan alla on ollut vaarallista asua ja tehdä töitä. Allahan on teollisuusalue.

Edit.
http://www.lastampa.it/2018/08/14/itali ... agina.html

Linkissä kuvaa sillan rakentamisesta 60 - luvulla.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Post by will »

^Silta on edellisen mukaan huojunut raskaiden ajoneuvojen alla, jotka ovat 1960-luvun jälkeen muuttuneet entistä painvammiksi. Vaihtuvasta rasituksesta johtuva metallin väsyminen lentokoneissa on ollut tiedossa jo yli kymmenen vuotta ennen sillan rakentamista, mutta saattaa olla jäänyt vähemmälle huomiolle kiinteissä rakenteissa. Betonin ja teräksen korroosio on myös saattanut heikentää sillan kestävyyttä. Rankkasateen tilapäisesti tuoma vesi on lisännyt sillan kuormitusta ja salamaniskukin on voinut osallistua lopulliseen tuhoon kuumentamalla joitakin teräsosia, jotka ovat antaneet hieman periksi, jolloin epäsymmetriseksi muuttunut kuormitus olisi rikkonut sillan. Yhden, joen pohjalla seisseen tornin kellahtaminen kumoon voisi olla rakennustekninen vika. Varmaan on vaikuttanut useita syitä samaan aikaan ja epäsuotuisaan suuntaan.

Syylliset on jo luvattu hakea esiin, arvattavasti tekijöiden tai huolto-organisaation puolelta, vaikka luulen, että rahakirstun vahdeista heitä oikeastaan pitäisi etsiä, koska betonirakenne on jo yli 50 vuotta vanha, olkoonkin, että perustuu kuuluisan siltasuunnittelijan laskelmiin. Jälkiviisaasti voi sanoa, että silta olisi pitänyt uusia ajoissa, kuten esim. Savonlinnan Kyrönsalmessa tosiasiassa tehtiin.

Osasyynä uusimattomuuteen voi olla tuo Härän yllä mainitsema liikennekaaos, jota ei olisi haluttu pahentaa perustamalla sen keskelle siltatyömaata.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Genova Italia Sillan romahdus, 14.8.18

Post by härkä »

Romahtaneella sillalla on sisarsilta Venezuelassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_R ... eta_Bridge
Sillan suunnittelija on sama , mutta silta on pitempi.

http://www.aukevisser.nl/others/id1337.htm
Vuonna 1964 Esson tankkeri törmäsi siltaan. Kuoliko siinä yhdeksän ?
Linkin kuvista huomaa rakenteen samankaltaisuuden.

Image

Lisäys:
http://www.ansa.it/liguria/notizie/2018 ... e11bc.html

Genova: si aggrava ancora il bilancio dei morti, sono 37. Sedici i feriti, dodici in codice rosso
I feriti in ospedale sono 15, di questi 12 sono in codice rosso. Proseguono le ricerche dei dispersi


Tuon mukaan 37 kuollutta , 15 luokkaantunutta sairaalassa , joista 12 kriittisessä tilassa.

Silta purettaneen ja evakuointeja tulisi tapahtumaan.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tuhoisat liikenneonnettomuudet

Post by will »

Venezuelan silta oli rakennettu 1962 ja kaiketi suunniteltu pari vuotta sitä ennen. Ajallisesti eroa metallin väsymisen insinööritekniseen keksimiseen on vajaa kymmenen vuotta. Genovan siltaa on rakennettaessa vielä pidetty uutena modernina tekniikkana ja muutenkin italialaisen insinööritaidon mestarinäytteenä, joten sen säilyminen paikallaan näinkin pitkään voisi osin selittyä kansallisajattelulla: Jo muinaiset roomalaiset rakensivat yhä pystyssä olevia akvedukteja ja Colosseumin, me jatkamme perinteitä motarisilloilla, eikä niitä sovi heti purkaa.

Mediatietojen mukaan Suomen vinoköysisillat pannaan syyniin, mikäli onnettomuustutkinnassa osoittautuu, että nyt romahtaneessa sillassa on käytetty samanlaisia rakenneratkaisuja kuin meillä täällä myöhemmin. Mikä kuulostaa fiksulta turvallisuuden kannalta. Mielenkiintoista on, että korkeat Savonlinnan Kyrönsalmen ja Laitaatsalmen sillat on rakennettu kahtena rinnakkaisena siltana. Se on kätevää mm. sitten aikanaan, kun tullaan siihen tulokseen, että silta laitetaan uusiksi. On kuitenkin aina se toinen siinä vieressä, vaikka toinen jo olisikin vähän osoittanut retkahtamisen merkkejä..
Post Reply