Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 2295
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- » Fri Oct 25, 2019 4:15 pm

Lentokoneen moottori räjähti Arlandan lentokentällä Tukholmassa
Kone oli räjähdyksen sattuessa maassa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/494 ... e5c67f46db
Eilen klo 21:38

Lentokoneen moottori räjähti torstaina illalla Arlandan lentokentällä. Kone oli juuri lähdössä nousuun, mutta vielä maassa. 25 ihmistä evakuoitiin terminaalirakennukseen. Kukaan ei loukkaantunut, kirjoittaa Expressen.

Kone oli Air Leap-yhtiön Saab 340, joka on kaksimoottorinen propellikone. Sen oli matkalla Arlandasta Karlstadiin. – Jotain tapahtui koneen lähdön aikana, emme tiedä vielä tarkemmin, kertoo Air Leapin edustaja Emelie Ahlin. – Tämä on traagista.

Lentokentän viranomaisten mukaan koneen moottori on saatu sammumaan.

Image
Kyseessä oli Air Leap -yhtiön Saab 340. Arkistokuva.

PEKKA NUMMINEN /IL


User avatar
will
Posts: 2209
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Boeing 737 MAX koneet

Post by will » Thu Oct 31, 2019 1:40 pm

will wrote:
Fri Sep 27, 2019 6:11 am
...näyttää siltä, että lentämisen helpottamiseksi ja lennon turvaamiseksi aiottu järjestelmä on tehnyt mahdottomaksi lentää konetta, jos laitteistot ovat arvioineet sen asennon väärin. ...
https://www.bbc.com/news/business-49846510
MCAS-järjestelmän simulaattoritestaajien keskustelu on julkistettu:
https://theaircurrent.com/aviation-safe ... velopment/
Testaajat valittelevat kiireitään eikä tieto koneen labiilista käyttäytymisestä ole lähtenyt edelleen, vaan konetyyppi on muutamaa kuukautta myöhemmin hyväksytty. Perfektionismi on ollut kaukana testauksesta.

Edustajainhuoneen kuulemisessa 30.10.2019 Boeingin toimitusjohtaja Muilenbergiä sanallisesti mätkittiin kuin olan takaa onnettomuuden uhrien edustajien läsnä ollessa, mahdollisesti osaltaan koska huolimattomuus oli tullut ilmeiseksi ja laajaan tietoon. Hän myönsi virheen tapahtuneeksi ja kertoi yhtiön ottaneen opikseen. Aika näyttää tuleeko koneesta luotettavaa kalua, se kun on luonnostaan hieman epätasapainossa aikaisempaa suurempien moottorien sijoittelun vuoksi ja MCAS-järjestelmän virhealttius siihen lisäksi. Lentoyhtiöt eivät usko koneella päästävän lentämään kaupallisesti enää tämän vuoden puolella.

Tapausta verrataan 40 vuotta sitten moottorinsa pudottaneeseen DC-10 koneeseen, joka teki kohtalokkaan syöksyn suoraan maahan. Sen jälkeen konetyyppi vedettiin liikenteestä: https://theaircurrent.com/historical-co ... the-dc-10/

Aiheesta enemmän: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... Uutiskirje

Post Reply