Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 5440
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä » Fri Feb 08, 2019 9:04 am

https://www.walesonline.co.uk/sport/foo ... y-15771583

Yön aikana on Dorsetin poliisi vahvistanut ruumiin olleen Salan.

Pilotti on edelleen kateissa. Varmasti myös pelastajat tunnistivat ruumiin Salaksi - luulisin.
Pilotti oli siinä määrin iäkkäämpi henkilö.
Saa nähdä , loytyykö hän ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.


User avatar
will
Posts: 2051
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Fri Feb 08, 2019 3:36 pm

Artikkelin vedenalaisessa valokuvassa koneenhylyn puolivälistä vasemmalta matkustamon ovi on auki ja sen takana istuin. Istuimen alla kaiketi pitäisi olla pelastusliivi, muttei sellaista näy kuvassa.

Ehtikö hylystä kateissa oleva pilotti avata istuinvyönsä pakkolaskun jälkeen, pukea liivin, poistua ulos avaamastaan ovesta ja hukkua meren tyrskyihin ennen kuin sai liivin laukaistua, kun taas laukaisiko Sala liivinsä liian aikaisin ja jäi koneen upotessa kellumaan sen kattoon?

Ovi ja sen avaaminen oheisella vidolla:
https://www.youtube.com/watch?v=MAf_GGao89g
Hylyn kaksiosainen ovi näyttäisi olevan auki myös alapuoleltaan, jolloin vesi on tulvinut sisään koko oven korkeudelta.

User avatar
härkä
Posts: 5440
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

15 miljoonan £:n Sala + Piper Malibu Engl. kanaali

Post by härkä » Wed Feb 27, 2019 8:25 am

https://www.is.fi/valioliiga/art-2000006015997.html

Iso-Britannian lento-onnettomuuksia tutkiva Air Accident Investigation Branch on nyt julkaissut ensimmäisen virallisen raportin kohtalokkaista tapahtumista.
Raportin mukaan lentäjä Ibbotsonilla ei ollut lupaa ottaa maksavia matkustajia kyytiinsä, sillä konetta ei ollut rekisteröity kaupalliseen käyttöön. Ibbotsonilla oli hallussaan yksityisen, ei kaupallisen lentäjän lisenssi.
– Yksityinen lisenssi ei oikeuta lentäjää kuljettamaan matkustajia maksua vastaan. Tämä vaatii kaupallista lisenssiä, raportissa todetaan.


Hänellä ei myöskään ollut lupaa lentää huonossa säässä, mutta hän päätti siitä huolimatta lentää talvimyrskyssä. Kone oli edennyt kohti Cardiffia mutkittelevaa reittiä.
Englannin kanaaliin pudonnut kone murskaantui raportin mukaan kolmeen suurempaan osaan.

Raportista paljastui kammottavia yksityiskohtia lennon viimeisistä 15 minuutista. Ibbotson oli ottanut yhteyttä lennonjohtoon ja kertonut olevansa vaikeuksissa huonon näkyvyyden vuoksi.
Kone oli menettänyt nopeasti korkeuttaan neljä kertaa ennen kuin se iskeytyi mereen. Viimeisten minuuttien aikana kone oli myös tehnyt useita jyrkkiä käännöksiä, kun lentäjä oli yrittänyt epätoivoisesti nostaa konetta ylös.

Raportin mukaan koneen syöksy kesti 24 sekuntia. Kone paiskautui pystysuorassa asennossa mereen noin 145 km/h:n nopeudessa.
Raportista ei vielä selvinnyt onnettomuuden lopullinen syy. Air Accident Investigation Branch jatkaa tapauksen tutkimista.


Otteet linkistä.
Image
Image
Samaan raporttiin liittyen , kuvat Walesonlinesta.
https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... d-fee.html
Tässä linkissä mm. siirtomaksun juridiikkaa sivuavaa.
Jos Ibbotson ei omannut tarvittavaa lupaa , voidaan ehkä Cardiffin vakuutus poissulkea.
Tämä olisi iso ongelma Cardiff TC:lle.
Jossain on mainittu Cardiffin jo lähestyneen muita Valioliigaseuroja Englannissa avunannon merkeissä.
15 mil puntaa on iso summa pienehkölle walesilaisseuralle.
Sopimus on tehty , joten jostain Nantesin pitäisi tuo summa saada. Niin ymmärtäisin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
will
Posts: 2051
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Indonesia 29.10.2018

Post by will » Sat Mar 16, 2019 2:14 pm

will wrote:
Sat Nov 03, 2018 7:50 pm
...

Airlineratings.com haluaa tietää, onko onnettomuuden taustalla ollut lentoyhtiön, vai konetyypin vaiko koneenvalmistajan ongelma.

https://edition.cnn.com/2018/11/03/asia ... index.html

Edit: Lentokonevalmistaja Boeing lähettää varoituksen 737 MAX -koneensä käyttäjille siitä, että varustukseen kuuluva sakkauksenestojärjestelmä voi aiheuttaa koneen äkillisen sukeltamisen, jos nopeustiedon mittaus ei toimi oikein. Lentodatanauhurin eli mustan laatikon mukaan onnettomuuskoneella oli lennetty useana edellisenä päivänä, vaikka nopeusmittaus oli ollut sinnepäin, jos välillä sinnekään.

https://www.straitstimes.com/world/unit ... ing-on-737

Viime vuosina sattuneiden muutaman kohtalokkaan sakkausonnettomuuden jälkeen näyttäisi suunnitellun, testatun ja otetun rutiinikäyttöön uusi turvajärjestely, joka kuitenkin on turvaton, jos mittaustiedot koneen lentotilasta eivät pidäkään paikkaansa. Nokka irtosi, pyrstö tarttui ja päinvastoin, kuin harakalla tarinassa. Varmaan insinöörit tämän hoitavat finaaliin, eikä useamman koneellisen matkustajia tarvitse sitä ennen silppuuntua kappaleiksi. Satelliittinavigaattorista saatavan maanopeuden yhdessä tuulimallin kanssa luulisi sopivan täydentäväksi turvajärjestelyksi, vaikka tietenkin todellinen ilmanopeus on se tekijä, joka pitää koneen taivaalla. Idioottivarmaa systeemiä on turha odottaa, vaikka tekniikka kuinka kehittyisi.

Konetyyppiä on toimitettu yli 200 kpl eri puolille maailmaa ja tilauksessa tehtaalta on yli 4500 konetta. Kone on taloudellisesti merkittävä tuote valmistajalleen. Lähes puolet tilatuista koneista on tarkoitus valmistaa ensi vuonna.

Onnettomuuteen liittyviä koneen hallinnan ongelmia on tarkemmin selostettu oheisessa linkissä ja ne liittyvät erityisesti siiven ja ilmavirtauksen kohtauskulman mittaamiseen:
https://www.seattletimes.com/business/b ... nose-dive/
Vastaavaa ei ole tavattu muilla saman tyypin koneilla. Lentokonevalmistajan edustaja on ollut vaitonainen yksityiskohdista.
Nyt on toinen samantyyppinen kone lähtenyt pilottien hyppysistä ja murskaantunut Etiopiassa, kaikkien 157 mukana olleen menehtyessä.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... er-takeoff

Eurooppa ja Yhdysvallat ovat evänneet konetyypiltä lento-oikeuden ilmatilassaan. Konetta käyttäneet lentoyhtiöt aikovat vaatia korvauksia. Jos tyyppivikaa ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa Boeing-yhtiö saattaa kaatua korvaustaakkansa alla. Se olisi mielenkiintoinen tilanne yhtiön valmistamien koneiden omistajien kannalta, huoltoa kun myös tarvitaan.

https://www.nytimes.com/2019/03/10/busi ... 7-max.html

User avatar
-Uta-
Posts: 1926
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- » Fri Mar 22, 2019 3:47 pm

Lento-onnettomuus Somerolla
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... olla_79136
22.03.2019 klo 02.35
Lounais-Suomi

Somerolla sattui torstaina 21.3.2019 noin klo 19 lento-onnettomuus, jossa pakkolaskua yrittänyt ultrakevyt lentokone osui puihin ja törmäsi maahan. Kaksipaikkaisen Lamco Eurocub -lentokoneen ohjaaja loukkaantui lievästi. Koneessa ei ollut matkustajaa. Kannuspyöräkone oli suksivarustuksessa ja se oli siirtolennolla Lahti-Vesivehmaan lentokentältä Saloon Kiikalan lentokentälle. Matkan aikana sää muuttui äkisti ja lentokone joutui sumuun. Ohjaaja päätti Somerniemellä tehdä pakkolaskun Sirrontien varrella olevalle avoimelle pellolle, mutta lentokone törmäsi laskukierroksen aikana ennen peltoa omakotitalon pihapiirissä olleiden puiden latvoihin ja ajautui pellolle törmäten hevosaitaukseen. Ensihoitoyksikkö kuljetti ohjaajan sairaalaan tarkastusta varten.

---

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/631f ... e3d9ecd7b6
Tänään klo 3:53

User avatar
will
Posts: 2051
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Indonesia 29.10.2018

Post by will » Sat Mar 30, 2019 4:55 pm

Koneenvalmistaja ja USA:n ilmailuviranomaiset ovat tienneet jo ennen Indonesian onnettomuutta, että tietyissä olosuhteissa konetyypin saa ilmassa tasapainoon vain käsin kierrettävästä trimmipyörästä. Tätä ei kuitenkaan ole kirjattu koneen käyttöohjeisiin. Kahden koneen sittemmin tuhouduttua kaikkine mukana olleineen on näin saatu aikaan vihaisia omaisia ja horjutettu luottamusta lentomatkustamisen turvallisuuteen. Jotenkin em. tuntuu uskomattomalta, mutta koneet kyllä putosivat ja nähtyjen korkeuskuvaajien perusteella vikuroivat sitä ennen, tutkimuksen mukaan koska väärin toiminut sakkauksenestojärjestelmä piti itsepintaisesti päänsä. Nyt koneenvalmistaja on laatinut ohjelmistoon päivityksen, joka jättää koneen pilottien käsiohjaukseen ensimmäisen pakkokorjausyrityksen jälkeen ja ongelmatilanteen hoitoon annetaan koulutusta. Saa nähdä, mitä sitten seuraa.
https://yle.fi/uutiset/3-10712634

Edit:
Hieman varhaisemmassa ulkomaisessa uutisessa arvellaan, että koneiden lentodatanauhureista talteenotetun tiedon mukaan yksi lentotilaa havainnoinneista mittauslaitteen mittauspäistä todella olisi antanut vääriä lukemia, joiden perusteella robotti olisi ottanut komennon ja ohjannut koneen syöksyyn. Se on oikea menettely siipien kantovoiman palauttamiseksi, jos kone olisi ollut sakkaamassa, eli putoamassa lattia edellä maata kohti. Mutta kun ei, koneet menivät palasiksi nokka edellä.

https://www.nytimes.com/2019/03/29/busi ... crash.html
Linkissä on kuva etiopialaiskoneen matkustajien ja miehistön jäännösten keräilystä sukelluksen jäljiltä.

Edit 2
Simulaatiovideo järjestyksessä toisesta, Etiopiassa tapahtuneesta Boeing Max -koneen onnettomuudesta:
https://youtu.be/XVMKVBAHE5k

Post Reply