Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Leicester 27.10.18 Helikopterionnettomuus.

Post by härkä » Mon Oct 29, 2018 7:56 pm

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... s-13501088

Linkissä videota kopterin noususta kentältä ja putoamisesta.
Saattaa tökkiä , mutta kannattaa kokeilla toiste , jollei ekalla kertaa toimi.

On ollut myös arvoita , että poliisin drone olisi ollut samaan aikaan kentän yllä. Poliisi on tuon väitteen kumonnut.
Poliisi on kuvannut dronella katsojia aiemmin kenttäalueilla.

On myös arvioitu pilotin pystyneen ohjaamaan kopteri tuolle aidatulle alueelle , ettei allejääneitä olisi.
Tai sitten pilotti on koittanut laskeutua lähellä olleiden puiden sekaan ? Tämä oma mietteeni.
Onnettomuustutkinta voi antaa myöhemmin vastauksia.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.


User avatar
will
Posts: 1947
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Leicester 27.10.18 Helikopterionnettomuus.

Post by will » Tue Oct 30, 2018 11:42 am

härkä wrote:
Mon Oct 29, 2018 7:56 pm
.... drone olisi ollut samaan aikaan kentän yllä ....
Lintujen syysmuutto on menossa. Ne lentävät myös pimeällä. Joku iso muuttolintu on saattanut sokaistua ja osua peräroottoriin.

User avatar
will
Posts: 1947
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Indonesia 29.10.2018

Post by will » Tue Oct 30, 2018 11:59 am

Kaikkien koneessa olleiden 189 ihmisen otaksutaan kuolleen, kun Indonesian sisäisellä lennolla ollut, elokuussa käyttöön otettu Boeing 737 MAX 8 matkustajakone syöksyi Jaavan mereen varhain maanantaiaamuna. Koneen hylkyä haetaan matalan meren alueelta. Tunnistettavaksi on tähän mennessä lähetetty 24 ruumispussillista matkustajien jäänteitä. Heidän henkilökohtaista omaisuuttaan on kerätty merestä ja kuvattu, mm. julkiseen sanaan. Lento on ollut lupien mukainen. Onnettomuuden syytä ei tiedetä. Edellisellä lennolla koneessa oli ollut tarkemmin kuvailematonta vikaa, joka oli korjattu yhteistyössä koneen valmistajan kanssa. Lentoyhtiö on hämillään aivan uuden koneen putoamisesta eikä aio keskeyttää lentoja muilla samantyyppisillä koneillaan.
https://www.rte.ie/news/world/2018/1030 ... sia-crash/

https://goo.gl/images/8H5mdc
Onnettomuuskonetyyppi Lion Airin väreissä.
Median mukaan onnettomuus on ensimmäinen konetyypille sattunut.

Edit: Onnettomuuden osasyyksi epäillään nopeusmittauslaitteistojen virheitä. Nopeustietoa tarvitaan koneen säätämiseksi sellaiseen vauhtiin, että se hyvin pysyy ilmassa.

User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by härkä » Wed Oct 31, 2018 9:19 am

http://www.thejakartapost.com/news/2018 ... a-sea.html

The Navy has detected a 20-meter-long object suspected to be part of Lion Air flight JT610, which crashed into the Java Sea on Monday morning, a search officer said Wednesday.

The object, located at a depth of 32 m in the waters northeast of Jakarta, was detected by the Navy's multipurpose research vessel, KRI Rigel 933, on Wednesday.

"We cannot yet confirm whether or not it is part of the plane," said Col. Haris Djoko Nugroho, operations director of the Indonesian Hydrology and Oceanography Center, " A sonar scanner will be deployed underwater to capture an image of the object."


Tuollainen on löytynyt.
https://www.youtube.com/watch?v=SXlrYoF3_Ko
Mahdollinen löytöön liittyvä vesseli.
Varmistusta onko kyse JT 610;sta , ei vielä ole.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Leicester 27.10.18

Post by härkä » Wed Oct 31, 2018 10:30 am

https://www.thesun.co.uk/news/7620935/l ... atal-spin/

The clip was leaked on social media.
The Sun handed it to accident investigators.

Crucially, it captures the section of the flight not covered by CCTV and BT Sport cameras, which had previously emerged.
Aviation expert Jim Rowlands, a former RAF Puma crew member, said: “It is so shocking to see.
“There’s no real coming back from that.

“The pilot has clearly done an incredible job. He’s waited until the helicopter was clear of the stadium then taken it down.”
The clip shows Vichai Srivaddhanaprabha’s helicopter slowly take off and then hover above the King Power Stadium pitch for what witnesses said was an “unusually” long time.


Kopterin nousu olisi ollut epätavallisen pitkä paikalla olleiden mukaan.
Toisaalla on sanottu , ettei ennen nousua havaittavissa olleella savulla olisi tekemistä putoamisen kanssa.
The Sun sanoo linkittäneensä videon tutkijoille. ollut ensin jossain somessa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Leicester 27.10.18 Helikopterionnettomuus.

Post by härkä » Fri Nov 02, 2018 9:02 am

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-13516973

Mainitaan kentältä kuvatussa videossa näkyvän palasien irronneen takaroottorista.
Vaikea niitä on havaita , mutta joittenkin asiantuntijoiden mukaan noin voisi olla.

Kopteri menettää hallittavuutensa , jos tasapainoittava takaroottori on toimimaton. Niin ymmärtäisin.
Mikä sitten tuon olisi aiheuttanut ?

Drone ja lintuteoriat ovat olleet mukana spekuloinnissa. Poliisin drone ei olisi ollut silloin ilmassa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
will
Posts: 1947
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Fri Nov 02, 2018 3:36 pm

The Sun-lehden videolla on 51sekunnista alkaen kopterin läheisyydessä himmeitä valopisteitä (enimmäkseen lintuja?), joista yksi näyttää osuvan pääroottoriin ja sinkoavan siitä edelleen. Helikopterin pyöriminen alkaa minuutin kohdalla. On vaikea päätellä olisiko pääroottoriin 53-54 sekuntivälin kohdalla osunut kappale ensin irronnut takaroottorista. Takaviistosta päin se äkkiä ilmestyy kuvaan.

Edit: Olisiko yhdestä pääroottorin siivestä menneet lapakulmien säädöt törmäyksessä ja muutamaa sekuntia myöhemmin eteenpäin lähdettäessä tämä olisi tavalla tai toisella johtanut kopterin pyörimiseen. Videolta ei mielestäni näy mitään takaroottoria koskevaa törmäystä tai osan irtoamista siitä, vaikka kopterin pyöriminen toki antaa viitettä takaroottorin toimintahäiriöön.

User avatar
will
Posts: 1947
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Indonesia 29.10.2018

Post by will » Sat Nov 03, 2018 7:50 pm

härkä wrote:
Wed Oct 31, 2018 9:19 am
http://www.thejakartapost.com/news/2018 ... a-sea.html

The Navy has detected a 20-meter-long object suspected to be part of Lion Air flight JT610, which crashed into the Java Sea on Monday morning, a search officer said Wednesday.

The object, located at a depth of 32 m in the waters northeast of Jakarta, was detected by the Navy's multipurpose research vessel, KRI Rigel 933, on Wednesday.
Rungon lisäksi on löydetty mm. vahingoittunut lentodatanauhuri, joka on saatu jo tutkittavaksi ja jonka muistikortin tietoja ruvetaan puhdistuksen jälkeen purkamaan sunnuntaina 4.11. Myös toisen "mustan laatikon" - ohjaamon puhenauhurin - äänimerkki on kuultu ja laite odottaa tarkempaa löytämistä & nostamista. Onnettomuuden uhreista on saatu rannalle 65 pussillista ruumiinkappaleita. Niiden löytäminen käsikopelolla mutaisesta pohjavedestä silppuuntuneen matkustamosisustuksen joukosta on ollut vaikeaa. Tähän mennessä yksi uhreista on tunnistettu. Yksi kokenut vapaaehtoinen pelastussukeltaja on menehtynyt lento-onnettomuudessa kuolleiden lisäksi.

Airlineratings.com haluaa tietää, onko onnettomuuden taustalla ollut lentoyhtiön, vai konetyypin vaiko koneenvalmistajan ongelma.

https://edition.cnn.com/2018/11/03/asia ... index.html

Edit: Lentokonevalmistaja Boeing lähettää varoituksen 737 MAX -koneensä käyttäjille siitä, että varustukseen kuuluva sakkauksenestojärjestelmä voi aiheuttaa koneen äkillisen sukeltamisen, jos nopeustiedon mittaus ei toimi oikein. Lentodatanauhurin eli mustan laatikon mukaan onnettomuuskoneella oli lennetty useana edellisenä päivänä, vaikka nopeusmittaus oli ollut sinnepäin, jos välillä sinnekään.

https://www.straitstimes.com/world/unit ... ing-on-737

Viime vuosina sattuneiden muutaman kohtalokkaan sakkausonnettomuuden jälkeen näyttäisi suunnitellun, testatun ja otetun rutiinikäyttöön uusi turvajärjestely, joka kuitenkin on turvaton, jos mittaustiedot koneen lentotilasta eivät pidäkään paikkaansa. Nokka irtosi, pyrstö tarttui ja päinvastoin, kuin harakalla tarinassa. Varmaan insinöörit tämän hoitavat finaaliin, eikä useamman koneellisen matkustajia tarvitse sitä ennen silppuuntua kappaleiksi. Satelliittinavigaattorista saatavan maanopeuden yhdessä tuulimallin kanssa luulisi sopivan täydentäväksi turvajärjestelyksi, vaikka tietenkin todellinen ilmanopeus on se tekijä, joka pitää koneen taivaalla. Idioottivarmaa systeemiä on turha odottaa, vaikka tekniikka kuinka kehittyisi.

Konetyyppiä on toimitettu yli 200 kpl eri puolille maailmaa ja tilauksessa tehtaalta on yli 4500 konetta. Kone on taloudellisesti merkittävä tuote valmistajalleen. Lähes puolet tilatuista koneista on tarkoitus valmistaa ensi vuonna.

Onnettomuuteen liittyviä koneen hallinnan ongelmia on tarkemmin selostettu oheisessa linkissä ja ne liittyvät erityisesti siiven ja ilmavirtauksen kohtauskulman mittaamiseen:
https://www.seattletimes.com/business/b ... nose-dive/
Vastaavaa ei ole tavattu muilla saman tyypin koneilla. Lentokonevalmistajan edustaja on ollut vaitonainen yksityiskohdista.

User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Jäätä sängyssä Bonfire aikaan Bristol UK Marraskuu - 18

Post by härkä » Tue Nov 06, 2018 8:10 pm

https://www.bristolpost.co.uk/news/bris ... nk-2187871

Freak 'ice boulder' crashes through roof of a house in Bristol and smashes onto man's bed
Image
Image

Was it from a plane?

Bristol Live’s investigations have discovered there WAS a plane flying directly overhead at the time - with a second possible suspect too.
At roughly 10.07pm, an EasyJet flight was beginning its descent pattern and flying east to west just to the south of Jamie’s home in Eastgate Close before coming in to land at Bristol Airport from Rome.

But the prime suspect is a second flight that fits the location and time period perfectly.
A Thomas Cook flight from Banjul in Gambia flew south to north directly over Jamie’s home at 10.17pm.


Jamie oli viime lauantai iltana TV:n ääressä ennen maatemenoa. Sitten rysähti.
Jamie luuli ensin tulitteen olevan kyseessä , koska maassa vietettiin Bonfire juhla-aikaa.
Tulen sijaan vuoteeseen olikin tunkenut jäätä. Oikein kunnon paakku.
Jamie sanoo olevansa vainaja , jos olisi pannut maata aiemmin.
Briteissä viime viikonloppu oli varmaan suht viileä , muttei kai sentään noin jäinen ?

Oliko jää lentokoneesta peräisin ?
Yllä pari mahdollisista , joista Thomas Cookin koneen laskeutuminen Birminghamin kentälle olisi pääepäilty ?
Sen lentoreitti sopisi täydellisesti Jamien asuntoon nähden.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5213
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Jäätä sängyssä Bonfire aikaan Bristol UK Marraskuu - 18

Post by härkä » Wed Nov 07, 2018 7:47 pm

https://www.bristolpost.co.uk/news/bris ... en-2188707

The Lockleaze ice boulder could have been a mysterious Megacryometeor
It was the size of a kitchen sink and smashed into large pieces

Nyt on esitetty teoria , että jääpaakku olisi megacryometeori.
Vastaavia on pudonnut mm. Espanjan Madridin lähitasangoille ja siksi Madridissa on ilmiön tutkinnan keskus.
Skotlantiin olisi 1840-luvulla pudonnut vastaavanlainen. Myös Brasiliaan olisi tipahtanut. Tämä painoi yli 50 kg.

Paakku oli tiskialtaan kokoinen , joka Bristoliin tippui. Tosin se tuli sisään osina. Olisiko hajonnut kattorakenteisiin ?
Paakun sanotaan olleen jäätynyttä vettä.
Image
https://www.youtube.com/watch?v=CoAvQm_tEuQ
Yllä aiheesta lisää.
Oliko Thomas Cookin kone sittenkin " syytön " ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

Post Reply