Lentoliikenteen turvallisuus

Ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon liittyvät onnettomuudet vuodesta 2010 alkaen.
User avatar
-Uta-
Posts: 1594
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by -Uta- » Wed Jan 10, 2018 1:35 pm

Kittilän lentokentän onnettomuuden tutkinnassa jäädään odottamaan Otkesin raporttia
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... anguage=fi

08.01.2018
Lappi
Poliisi on jatkanut Kittilän lentokentällä torstaina 4.1.2018 tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa. Tutkimuksissa on tarkentunut, että lentokone on Gulfstream G150 -mallinen liikesuihkukone, johon mahtuu 7 matkustajaa. Kone oli tullut Suomeen Venäjältä 2.1.2018 ja sen oli tarkoitus palata Venäjälle tapahtumapäivän iltana. Suomeen tullessa koneessa oli matkustajia, mutta paluulennolle ei ollut tulossa matkustajia vaan sen oli tarkoitus lentää tyhjänä takaisin.
Miehistö oli rauhassa valmistellut konetta lähtöön, kun onnettomuus tapahtui. Koneen kapteeni oli avannut ulko-oven, jolloin ovi oli syöksynyt voimalla lentäjää päin. Koneen moottorit eivät olleet tuolloin käynnissä.

Koneen miehistön määrä oli yhteensä kolme henkilöä. Tapahtumassa menehtyi koneen kapteeni, joka oli poliisin saamien tietojen mukaan kokenut lentäjä. Kapteeni oli Saksan kansalainen. Miehistöön kuului myös perämies ja lentoemäntä, jotka ovat kotoisin Bulgariasta ja Venäjältä. Poliisi pääsi kuulustelemaan henkilöitä perjantaina 5.1. ja he ovat luonnollisesti tapahtumasta hyvin järkyttyneitä. Miehistö on työskennellyt aikaisemminkin yhdessä ja lentäneet kyseisellä koneella.

Onnettomuustutkintakeskus on suorittanut koneeseen teknistä tutkintaa. Poliisi ei arvioi onnettomuuden syytä vaan jää odottamaan onnettomuustutkintakeskuksen raporttia. Kittilän lentoasema on voinut toimia tapahtumasta huolimatta normaalisti. Lentoliikenne on tähän vuoden aikaan Kittilässä erittäin vilkasta.

Poliisi ei tiedota asiasta enempää.


User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Mon Jan 15, 2018 12:07 pm

Turkkilaista kuraa konehuoneeseen ilman henkilövahinkoja 13.1.2018:
Image
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005524345.html

User avatar
Vulvados
Posts: 1611
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Mon Jan 15, 2018 3:38 pm

will wrote:Turkkilaista kuraa konehuoneeseen ilman henkilövahinkoja 13.1.2018:
Image
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005524345.html
Kun katsoin kuvaa ensimmäisen kerran luin tuon kylkitekstin flypigs.com. Eivät ehkä Pegasus Airlinesilla ole ihan loppuun asti harkinneet tuota lyhennettyä nettiosoitettaan... 8-)

Image

No, onni onnettomuudessa tietysti, ettei tuon pahemmin käynyt... :roll:

Lisätietoa firmasta: https://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_Airlines
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

IATA airline safety 2016

Post by will » Thu Jan 18, 2018 11:45 am

Vuosi 2015 oli poikkeuksellisen turvallinen lentoliikenteessä. Vuosi 2016 erosi siitä muutamissa suhteissa vähemmän suotuisana, vaikka lentoliikenne edelleen oli turvallisin tapa siirtyä pitkiä matkoja ja sen onnettomuusluvut jäivät alle viiden vuoden keskiarvon. Kuolonuhreja oli 268, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin Suomen tieliikenteessä 2016 (235). https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... uonna-2016

Tunnusluvut kummaltakin vuodelta on esitetty alla olevassa linkissä:
http://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/ ... 10-01.aspx
The all accident rate (measured in accidents per 1 million flights) was 1.61, an improvement from 1.79 in 2015.
There were 10 fatal accidents with 268 fatalities. This compares with an average of 13.4 fatal accidents and 371 fatalities per year in the previous five-year period (2011-2015).
IATA:n raportti viime vuodelta 2017 ilmestyy parin kuukauden päästä.

Lentoja lyhemmillä matkoilla maan pintaa pitkin onnettomuustiheys matkakilometriä kohden on tilastojen mukaan olennaisesti suurempaa. Silloin ei kuitenkaan tarvitse pelätä kulkuvälineen putoamista ja näkee enemmän yksityiskohtia sekä voi paremmin valita kulkemisensa, pysähtymisensä, syömisensä, nukkumisensa, ostospaikkansa ja jossain määrin myös ihmiset, joita tapaa. Vinkkejä siihen tarkoitukseen, jos lentämisen turvallisuus huolettaa, ja matkustamismukavuuden parantamiseen muutenkin: https://www.your-rv-lifestyle.com/travel-tips.html

User avatar
Vulvados
Posts: 1611
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by Vulvados » Fri Jan 19, 2018 1:50 am

Ei ihan suoraan liity lentoliikenteeseen, mutta lentohenkilökuntaan kuitenkin, ja mistä suomalaissakin lehdissä on uutisoitu, mutta joissa, tai ainakin niissä, jotka tsekkasin, ei jostain syystä ole kerrottu paria mitä ilmeisimmin kuolemantapaukseen tavalla tai toisella liittyvää asiaa, eli oksennusta roskakorissa ja edellisen illan runsasta samppanjan nauttimista... :roll:

Nuori suomalaisnainen löydetty kuolleena hotellihuoneesta Thaimaan Phuketista - työskenteli lentoemäntänä
Poliisin mukaan viitteitä naiseen kohdistettuun väkivaltaan ei ole.


- http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201801 ... 8_ul.shtml

Paikallinen media avaa tapausta hieman tarkemmin:

Thomas Cook Airlines flight attendant dies in Phuket hotel room

At noon, when the housekeeping staff knocked the door to clean the room, there was no one to answer, so the house keeping staff used the back-up key to open the door and found her body leaning in front of the toilet.

By Kritsada Mueanhawong - January 18, 2018

Image

Saku police received a report yesterday (January 17) that an airline staff member from Thomas Cook, a 28 year old Finnish woman, died in her hotel room.

At the scene, police found her body wearing only a black bra without any trace of physical attack. There was no sign of fighting or a struggle. The only thing police found was vomit in the bin.

Her body was sent to the Thalang Hospital and will be transferred to the Forensic Laboratory at Surat Thani Hospital. After an initial investigation the hotel staff told the police that the Thomas Cook Airlines rented the hotel for their 11 cabin crews from January 15 – 19.

At noon, when the housekeeping staff knocked the door to clean the room, there was no one to answer, so the house keeping staff used the back-up key to open the door and found her body leaning in front of the toilet.

Her teammates told police that she drank a lot of Champagne the night before with five Finnish friends before everyone went back to sleep. Police suspect that the woman might have fallen and hit her head on the floor as there was no trace of fighting.


- https://www.phuketgazette.net/news/thom ... hotel-room

Viina on viisasten juoma, ja niin jopa samppanjakin, joka toki petollisen hyvältä monasti maistuukin... :?

Koska hotelli oli varattu ko. miehistölle neljäksi yöksi, kyse oli ilmeisesti vähän pitemmästä lepojaksosta, ja kun turma sattui sen puolessa välissä, ei ilmeisesti voida syyttää lentoliikenteen vaarantamisesta. Jutusta ei tosin selviä olivatko nuo viisi suomalaista ryyppiskely-ystävää myös lentohenkilökuntaa vai ihan muita ystäviä.
Image"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma." -- Albert Einstein

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Tue Jan 23, 2018 6:00 pm

Suomen toistaiseksi vakavin ilmaliikenneonnettomuus oli aamulla tahattomasti viritteillä Helsinki-Vantaalla. Riikaan 60 matkustajan kanssa lähtenyt ATR-kone ohitti kiitotiealueelle töihin päästetyt traktorin ja lumilingon sekä lensi toisen traktorin yli. Vahinkoja ei onneksi sattunut. Onnettomuustutkintakeskus selvittää tapahtumien kulkua. Raportti saadaan runsaan puolen vuoden päästä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005536006.html

[img]https://tse3.mm.bing.net/th?id=OIP.-1pSBM0k
[/img]

Edit: Hesarin yhteenveto viime vuoden vaaratilanteista Suomessa:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005540715.html
Trafin tilastojen mukaan kiitotiepoikkeamia oli yhteensä 67, joista seitsemän Helsinki-Vantaalla, joista edelleen yksi johtui lennonjohdosta ja muut ohjaamohenkilökunnasta. Valtakunnallisesti kaksi poikkeamista oli vakavasti vaarallisia. Onnettomuuksia ei kuitenkaan sattunut.

Helsinki-Vantaan valo-ohjausta on päivitetty perjantaina. Järjestelmä ilmoittaa lennonjohdolle, jos kone liikkuu päin punaista. Mahdollisesti kuitenkin pilottien on edelleen syytä katsella eteensä, eikä yksinomaan luottaa lennonjohdon lupiin.

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Dronet

Post by will » Tue Feb 06, 2018 6:45 pm

https://youtu.be/KqbPf-mEf9Q
Dronesta kuvatulla videolla näkyy alapilvestä esiin putkahtava, laskeutuva suihkumatkustajakone, joka on jo kahdeksan sekuntia myöhemmin lentorobotin alapuolella.
Maassa oleva dronelentäjä riskeeraa itseltään vain työkalun, mutta lentomatkustajilta kaikki, mikäli robotti osuisi johonkin matkustajakoneen arkaan kohtaan.

https://youtu.be/GfxdeRx2fLA
Toisella Dronevideolla lentolaite joko menee epäkuntoon tai osuu voimakkaaseen termiikkiin, eikä pääse alas ennen akkujen tyhjenemistä. Lopulta se putoaa hallitsemattomasti, joskin tarkoituksella metsikköön, eikä pientaloalueelle.

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Saratov Airlines 11.2.2018, Argunovo

Post by will » Sun Feb 11, 2018 5:01 pm

Antonov 148 mallinen matkustajalentokone on pudonnut pian Moskovasta tapahtuneen nousun jälkeen Argunovon kylän lähistölle n. 40 km:n päähän kentästä. Kaikki 71 koneessa ollutta ovat saaneet surmansa, mukaan lukien yksi lapsi. Turmapaikalta on löydetty ruumiita ja niiden osia. Koneen jäännöksiä on pieninä paloina pitkin lumista peltoaukeaa.

Presidentti Putin on esittänyt surunvalittelunsa. Lentosää oli normaali vaikka lunta satoi. Silminnäkijöiden mukaan kone oli tulessa pudotessaan. Kone oli FlightRadar24-sivuston mukaan seitsemän vuotta vanha ja palvellut ulkomaanlennoilla viime vuoteen asti. Vastaperustettu komissio tutkii turman syytä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000055 ... e=tf-other
http://www.aviation24.be/miscellaneous/ ... ead-6w703/
https://youtu.be/KVjL3BDgdeM
https://youtu.be/LhJrlApt_1E

https://sp.yimg.com/ib/th?id=OIF.EefcRz ... =178&h=119

https://twitter.com/flightradar24/statu ... 01/photo/1

Edit:

IS kertoo TV-tietoon viitaten, ettei koneen siipiä käsitelty jäätymistä vastaan ennen lentoa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005562163.html

Toisaalta, Venäjän lentoturvallisuus on arvion mukaan parantunut 1990-luvun tilanteesta.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005562264.html

Ehkä asteittaiselle parantumiselle yhä on tilausta, jos An-148 sekä syttyi palamaan lähdön jälkeen, että putosi pellolle siipien jäätymisen vuoksi. Tai, toinen tiedoista ei pidä paikkaansa, ja vain joko moottoria huollettaessa tai jäänestoa tehdessä on sattunut huolimattomuutta. Saratov Airlines kertoo kaiken olleen kunnossa, kun kone tarkastettiin ennen lähtöä. Yhtiön papereita on takavarikoitu tutkintaa varten.

Mustat laatikot on löydetty onnettomuuspaikalta. Koneen kappaleiden leviäminen kilometrin laajuudelle voisi viitata sen hajoamiseen ilmassa, suhteellisen matalalla matkalentokorkeuteen nähden. Lähes kaikki matkustajat olivat lennon kohteen - Orenburgin alueen - paikallisia asukkaita, plus yksi sveitsiläinen, azerbaizanilainen ja kazakstanilainen. Koneessa ei ole kerrottu olleen ketään erityisen tärkeää henkilöä eikä mikään taho ole ottanut vastuuta tapahtuneesta tahallisena tekona. Pilotin kerrotaan pyytäneen hätälaskulupaa, mikä tieto on kuitenkin kiistetty. Sen sijaan jääneston sivuuttamisesta on useita todisteita.

Edit 2:

IS julkaisi maanantaiaamuna videon, jonka sanotaan esittävän koneen räjähtämistä taivaanrannassa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005562818.html
Toisaalla keskustelussa huomautetaan, että nouseva ja kaartuva leimahdus muistuttaa ohjuksen lähtöliekkejä. Hetken päästä pilvestä leimahduksen lähtösuuntaa vastaan sataa alas isoja vaaleita kappaleita.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005562852.html

Olisiko kone kuitenkin hajonnut ilmassa, rungon osuessa maahan ensin ja leimahtaessa? Siivet olisivat tulleet alas jälkijunassa. Vai ammuttiinko koneen reitille ohjus, joka kääntyi ja hakeutui matkustajakoneeseen? Matkustajaluettelo voi olla kiinnostava.

"Ohjuksen laukaisu" suurennetulla videolla ja koneen kappaleita lumessa:
http://mb.ntd.tv/2018/02/11/cctv-footag ... ane-crash/

Saratov Airlines keskeyttää lennot onnettomuuskoneen tyypillä, kunnes turman syy selviää. Onnettomuusreittiä lentämään haetaan isompaa venäläisyhtiötä, jonka on tarkoitus aloittaa viikon sisään.
https://uk.reuters.com/article/uk-russi ... KKBN1FV0KM

Lunta näyttää olevan maassa polven korkeudelle.
https://uk.news.yahoo.com/moscow-plane- ... 35584.html
https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/TZ0_m ... 2e6f486122
Kuva: Pelastusmiehistö etsii uhreja ja hylyn kappaleita pellolta. Lähde: linkki yllä

Edit 3. CNN-kanavan mukaan onnettomuuskone kuuluu valmistussarjaan, josta koneen edellinen, venäläinen omistajayhtiö oli valittanut 2010. Onnettomuuslentoyhtiö puolestaan on ollut puolen vuoden ulkomaanlentokiellossa, kun paljastui, että sen pääjohtajan lähisukulainen oli ollut lennon aikana ohjaamossa.
https://edition.cnn.com/2018/02/11/euro ... index.html

Onnettomuuskoneen nopeusanturit olivat jäässä, koska niiden lämmitys ei ollut kytkeytynyt päälle. Tämä olisi johtanut koneen putoamiseen.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201802 ... 7_ul.shtml
Kone todella kävi alempana nousun aikana ja kohosi sitten uudelleen, kunnes putosi.

Uutistoimisto Tass:in mukaan onnettomuuskone räjähti osuessaan maahan, eikä räjähtänyt ilmassa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201802 ... 1_ul.shtml
Räjähdyksen aiheuttama läikkä lumessa on vielä näyttämättä uutiskuvissa.

CNN:n mukaan Saratov Airlinesin onnettomuus päätti 440 päivää kestäneen jakson, jolloin kaupallisilla suihkumatkustajakonelennoilla ei sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Saratov Airlines 11.2.2018, Argunovo

Post by will » Fri Feb 16, 2018 12:25 pm

Tutkintakomitean mukaan kone on räjähtänyt törmätessään maan pintaan, mitä ennen se ei ollut näkyvästi tulessa, toisin kuin jotkut silminnäkijät ovat kertoneet.

http://www.bbc.com/news/world-europe-43026987
According to Russia's Investigative Committee, "when the plane crashed it was intact, there was no fire, and the explosion happened on impact".
The plane took off at 14:27 (11:27 GMT) on Sunday. Contact was lost minutes later.

Flight-tracking site Flightradar24 said it then descended at the rate of 1,000m (3,300ft) per minute.

No emergency call came from the plane, which was reportedly seven years old.

The jet was being flown by an experienced pilot who had 5,000 hours of flight time, the airline told Ria-Novosti news agency.

A criminal inquiry has been launched for "violation of the rules for the operation of air transport".

On Monday, emergency workers confirmed they had recovered the jet's second flight recorder.

Räjähdyspaikkaa ei ole edelleenkään näytetty kuvassa, toisin kuin useimmissa aikaisemmissa onnettomuuksissa, missä se on tiedetty, myös Venäjällä. Sen sijaan kuvat esittävät lumeen uponneita koneen osia ja polviin asti ulottuvassa hangessa kahlaavia pelastajia.
Onko jotain erityistä salaamisen syytä?
Onnettomuusalueen laajuudeksi kerrotaan 30 hehtaaria, ts. esim. 1000m x 300m tai 500m x 600m. Edellinen sopisi aikaisempaan tietoon kilometrin laajuisesta alueesta, minne osat ovat levinneet.

Onnettomuuden uhreja:
http://www.bbc.com/news/world-europe-43034954
Uhrien luettelo:
http://www.mchs.gov.ru/operationalpage/ ... /33515861/
Nuorin oli syntynyt 2012 ja vanhin vuonna 1938.
Yhtä Sveitsiläistä ja yhtä Azerbaizanilaista matkustajaa lukuunottamatta matkustajat olivat Venäjän kansalaisia.

Edit: Onnettomuus ajetaan läpi simulaattorilla, käyttäen mustista laatikoista saatuja arvoja.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_u ... Uutiskirje
Yksi pitot-putkista oli juuri törmäystä ennen näyttänyt nopeudeksi 0km/h ja toinen 800 km/h. Lähdön jälkeen ohjausautomatiikka oli kytketty irti, koska koneen kolme nopeusmittaria näyttivät täysin eri lukemia. Tämä mahdollisesti johtui siitä, ettei mittareiden lämmitys ollut päällä.

Silminnäkijät kertovat koneen olleen tulessa. Ovatko he nähneet jotain muuta, kuin turmakoneen?

Image
Kuva (Wikipedia): Turmakoneen nopeus ja lentokorkeus lentokentältä lentoreittiä onnettomuuspaikalle.

Viimeinen korkeuslukema on korkeudella 750m, 600m korkeammalla kuin lentokenttä.

Edit 2

New York Timesin artikkeli:
https://www.nytimes.com/2018/02/11/worl ... lines.html
Uutisen mukaan aluksi löytyi koneen kappaleita ja useita ruumiita. Törmäyspaikka maan pintaan ei ollut tiedossa.
Saman yhtiön sisarkoneelle on sattunut onnettomuus harjoituslennolla 2011, miehistön ylitettyä konetyypille sallitun lentonopeuden.
MOSCOW — A Russian plane carrying 71 people crashed near Moscow shortly after takeoff on Sunday afternoon, killing all on board.

Flight 703, operated by the Russian regional carrier Saratov Airlines, was carrying 65 passengers and six crew members. The plane went down near the village of Stepanovskoe, about 50 miles southeast of Moscow in the Ramenskoye District, according to the Russian Emergency Situations Ministry.

There were no survivors, Moscow’s regional transportation prosecutor-general confirmed. The cause of the crash was not immediately clear.

The Russian aviation authority, Rosaviatsia, said the flight departed at 2:21 p.m. from Domodedovo Airport. The Antonov AN-148, a small regional jet, was headed to the city of Orsk in the Orenburg region, about 1,000 miles southeast of Moscow, near the border with Kazakhstan.

“Several minutes after takeoff, radio connection with the crew disappeared, the plane’s mark disappeared from radars,” the Emergency Situations Ministry said.

FlightRadar24, an online site that tracks real-time flight information, shows the plane losing altitude just six minutes after takeoff. It reached 6,400 feet before dropping to 5,800 feet, rising again briefly and falling sharply — all within one minute.

The Emergency Situations Ministry posted the names of the passengers and crew members online Sunday afternoon, showing that at least three children were on board the plane. A spokeswoman for the Orsk city administration, Yelena Abramova, told Interfax that one of the passengers was a Swiss citizen.
Photo
Emergency services crews at the site of the crash. Fragments of the plane and many bodies were discovered near Stepanovskoe, Russia, Tass reported. Credit Maxim Shemetov/Reuters

Fragments of the plane and many bodies were discovered near Stepanovskoe, the official news agency Tass reported, citing a spokesman for the Emergency Services Ministry.

“The snow is deep — we need heavy-duty equipment,” Andrei Kulakov, head of the Ramenskoye District, said in an interview broadcast by the news channel Rossiya 24.

Video broadcast from the site showed safety workers slogging through snowy fields scattered with low shrubs to try to reach the crash site and a piece of the plane burrowed into the snow. The news agency RIA Novosti later reported that one flight recorder had been found.

Footage from the Orsk airport showed Russians pacing and wailing as news of the crash spread.

Outdated equipment and a lack of government oversight plagued Russian aviation for years after the 1991 collapse of the Soviet Union, and there were frequent crashes. But in recent years, the industry’s safety record has improved markedly as major airlines have invested in fleets of Western airplanes.
Päivittyvä Wikpedia-artikkeli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saratov_A ... Flight_703
Image
Onnettomuuskone edellisestä linkistä, kuvattuna laskeutumassa Moskovan Domodedovon lentokentälle 2017.

User avatar
will
Posts: 1870
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lentoliikenteen turvallisuus

Post by will » Sat Mar 03, 2018 8:35 am

Iltasanomat kertoi eilen, että Norweganin Helsingistä Ouluun lähdössä olleesta koneesta poistettiin palava matkalaukku vain hieman ennen lähtöä. Helsingin Sanomien referoiman palolaitoksen mukaan tulitikut olivat syttyneet laukussa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005589070.html
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005589185.html
Kyseessä ei siis ollut litium-akku eikä palopommi, vaan varomaton tulitikkujen käsittely. Olisiko jollakin ollut fosforitikkuja ruumaan pantaviksi, koska syttyivät itsekseen? Ehkä ne olivat matkamuistoja jostain kauempaa, koska Suomessa valkoista fosforia sisältävien tikkujen valmistus ja myynti kiellettiin jo 1872 niiden aiheuttaman palovaaran vuoksi. Hallussapitoa ei liene kielletty, vaan vaarallisten tikkujen säilyttämisestä pidättäytyminen on perustunut kansan tiedossa olleeseen riskiin.

Post Reply