ADV Ocean Shield on vastaanottanut kaksi eriaikaista ja todennäköisesti eri laitteista peräisin olevaa, mustiin laatikkoihin sopivaa signaalia, ja jatkaa tutkimuksia havaitsemiensa signaalien alueella. HMS Echo on matkalla kiinalaisten löydösalueelle, n. 600 km:n päähän. Etsintään osallistuu tänään maananantaina 12 lentokonetta ja 14 alusta. Etsintäsään ennustetaan olevan hyvä.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr012.aspx
Lehdistötilaisuuden teksti:
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr006.aspx
Edit: Linkitetyssä paperissa selvitetään etsinnän perusteita. Mustan laatikon lähettämä akustinen signaali voi heijastua sekä pohjasta että veden pinnasta, mahdollisesti useampaan kertaan, kunnes vaimenee kohinan joukkoon. On eri tarina, kuinka pitkälle nyt kantaisi. Asiantuntijat ovat maininneet signaalin mahdollisuudesta edetä sopivasti kerrostunutta vettä pitkin kauaskin.
https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/downlo ... resumo.pdf
Signaalilähteet ovat Australian tutkaverkon näkymäalueella (Radar 2):
Jos ovat havainneet MH370:n niin ovat kuitenkin olleet hyvin visusti siitä julkisuuteen päin. Edelleen olisi merkillistä, elleivät heti olisi lähteneet tutkan osoittamalle paikalle, kun selvisi mikä oli hukassa. Jos tutkahavaintoa ei ole ja lento löytyy signaalien lähistöltä, niin sinne on mahdollisesti tultu matalalla lentäen, tutkan säteen ali.
Maanantain, 7.4.2014 lehdistötilaisuuden teksti:
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr007.aspx
Ocean Shield sai käännöksen jälkeen kaksi eri signaalia eri syvyyksiltä. Lähteet ovat voineet olla samalla syvyydellä, eri mustista laatikoista ja alle 2 km toisistaan. Etsijät tarvitsevat nyt aikaa saadakseen näytön koneen hylystä meren pohjalla, kuten valokuvan. Valkeat kappaleet, joiden kerrottiin ajelehtivan muutaman kymmenen kilometrin päässä kiinalaisten signaalista, on tarkistettu, eivätkä ne liittyneet kadonneeseen lentoon. Vieläkään ei ole löytynyt yhtään hylyn kappaletta. Etsintä jatkuu, ja löytö voidaan vahvistaa vasta kun on löytynyt jotain, joka kiistämättä oli mukana lennolla.
Edit 2. 14 lentokonetta ja 14 laivaa jatkaa etsintöjä hyvässä säässä tänään tiistaina 8.4.2014. Karttoja on tiedotteen liitteenä: http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr013.aspx.
Suunnitellut etsintäalueet 8.4. Pieni ruutu on lähellä kiinalaisten äänilöydöstä.
Ylle linkitetystä maanantain lehdistöpalaverin tekstistä ja oheisesta Reutersin artikkelista ilmenee, ettei sunnuntain jälkeen ole vastaanotettu uusia signaaleja. Niitä kuitenkin aktiivisesti haetaan, jotta Ocean Shieldin tutkimaa aluetta voitaisiin rajata tarkemmin ja laskea pohjan lähelle Bluefin-niminen robotti kymmenen tunnin sukellukselle kerrallaan. Jos se löytää jotain kiinnostavaa, se lähetetään kameran kanssa uudestaan samalle paikalle tarkoituksena saada näyttöä koneen uppoamisesta pohjaan. Kun uppoamispaikka on varmistunut alkaa kuukausia kestävä varsinainen pelastustyö. Näyttö uppoamisesta pitää kuitenkin saada ensin. Ellei sitä saada ennen mustien laatikoiden ultraäänilähettimien vaikemista, etsintäalue jää tavattoman laajaksi ja lopputulos epävarmaksi.
http://www.reuters.com/article/2014/04/ ... 8J20140408
Edit 3. Tiistaina 8.4.2014 merestä ei vastaanotettu uusia äänisignaaleja eikä löytynyt koneeseen liittyviä kappaleita.
http://www.ibtimes.com/malaysia-airline ... es-1568951
Suomalaisasiantuntijan mukaan kone on todennäköisesti tarkoituksella lennetty salassa muualle.
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20140312 ... 6_ul.shtml
Grafiikkaa syvyyssuhteista etsintäaluella ja ihmisen töiden skaalassa.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... nt=article
Edit 4. Tiistain etsinnöissä Ocean Shield on havainnut kaksi uutta signaalia. Kauempaa tehtyjen kiinalaishavaintojen lisäksi niistä on nyt yhteensä neljä havaintoa, jotka auttavat rajaamaan etsintää.
http://www.fz.com/content/mh370-two-new ... -says-jacc
Signaalit ovat heikkenemässä. Niiden vaimennuttua kuulumattomiin aloitetaan sukellukset Bluefin sukellusrobotilla koneen jäännösten paikantamiseksi.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr014.aspx
Pingien havaintopaikat ovat siirtyneet etelän suuntaan.
Lehdistötilaisuus 9.4.2014
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr008.aspx
Edit 5. Pinnanalainen kuuntelu jatkuu. 14 lentokonetta ja 13 alusta osallistuu etsintöihin kohtalaisen tuulen ja näkyvyyden vallitessa 10.4. Ajelehtivia kohteita löytyi runsaasti 9.4. Aluksiin nostettujen kohteiden ei arvella liittyvän kadonneeseen lentoon.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr015.aspx
Edit 6. Perjantaina etsintään osallistuu 15 lentokonetta ja 13 alusta. Sää on kohtalainen etsintäalueilla, keskimäärin 2312 km Perthistä:
Aamutiedote perjantaina: http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr017.aspx
Torstaina ei ole havaittu kelluvia kohteita lentokoneista eikä laivolta. Ocean Shieldistä tai sen mahdollisesti havaitsemista äänisignaaleista ei ole mainintaa. BBC raportoi lentokoneen havaitsemasta signaalista. Mm. Channel news Asia kertoo signaalin olevan akustinen ja vastaanotettu poijun kautta lentokoneeseen. Tätä ns. viidettä signaalia tutkitaan tarkemmin, koska se voi olla teknistä alkuperää.
http://www.channelnewsasia.com/news/asi ... 67402.html
Meren syvyys etsintäalueella vaihtelee välillä 200-7600m. Koneen löytäminen tällaisen topografian seasta meren alta tulee olemaan vaikeaa. Oheinen satelliittimittauksiin ja laivaluotauksiin (mustat linjat) perustuva kartta esittää merenpohjan korkeuseroja Australian länsipuolella. Ocean Shieldin signaalialue on merkitty tähdellä.
Viite kuvaan ja artikkeli merenpohjan kartoittamisesta: http://www.bbc.com/news/science-environment-26956798
BBC:llä on havainnollisia kuvia merenpohjan korkeuseroista tulevan vedenalaisen etsinnän alueelta:
http://www.bbc.com/news/world-asia-26923235
Edit 7. Torstaina poijun kautta havaittu signaali on tutkittu. Se ei liity Lennon MH370 laitteisiin.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr018.aspx
Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
Last edited by will on Fri Apr 11, 2014 5:23 am, edited 3 times in total.
-
- Posts: 1701
- Joined: Fri Apr 27, 2012 6:30 pm
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... k-trm-uutkAika uhkaa loppua mysteerikoneen etsinnöissä
Julkaistu: 8.4.2014 18:05
Kadonneen malesialaiskoneen etsinnät ovat jatkuneet Intian valtamerellä, mutta tiistaina ei saatu uusia äänihavaintoja lentokoneen hylystä.
Etsijät tarvitsevat uusia havaintoja hylyn sijainnin tarkentamiseksi, ennen kuin he voivat ottaa etsinnöissä käyttöön vedenalaisen minisukellusveneen. Sukellusvene kykenee tutkimaan vain pieniä alueita kerrallaan.
Koneen mustan laatikon paristojen pelätään olevan tyhjentymässä näinä päivinä. Kone katosi kuukausi sitten, 8. maaliskuuta.
Kadonnutta lentokonetta etsitään 600 kilometrin mittaiselta kaarelta Intian valtamerestä. Australian laivasto havaitsi aiemmin signaaleja, jotka voivat olla peräisin koneen mustista laatikoista.
Etsintäoperaatiosta on tulossa ilmailun historian kallein. Mukana on 26 maata ja hinta nyt jo yli 32 miljoonaa euroa.
STT
- itäviitta
- Posts: 579
- Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
- Location: Vesistö
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119489 ... verin.html
Väite: Malesialaiskone yritti harhauttaa tutkaa ja kadota tahallaan, teki hurjan manööverin
Kadonneen Malaysia Airlinesin lentokoneen väitetään yrittäneen harhauttaa tutkaa ja kadota tahallaan.
Nimetön lähde kertoo brittilehti The Sunday Timesille, että kone nousi yli 13 000 metriin, noin 3000 metriä normaalin lentokorkeutensa yläpuolelle. Sen jälkeen koneen väitetään sukeltaneen noin 1500 metrin korkeuteen.
Daily Mailin siteeraaman nimettömän lähteen mukaan dramaattiset korkeusvaihtelut kielivät siitä, että lentokone pyrki tahallaan välttämään tutkasignaaleja ja katoamaan.
- Kone lensi hyvin matalalla hyvin nopeasti. Ja se pyrki välttämään tutkan, lähde sanoo.
Malesialaislehti New Straits Times väitti eilen, että kadonneen lentokoneen perämies olisi yrittänyt soittaa puhelimellaan sen jälkeen, kun kone poikkesi reitiltään. Hänen kerrotaan soittaneen juuri ennen kuin kone katosi tutkasta.
Viranomaiset eivät ole vahvistaneet tietoja. Satelliittidatan perusteella viranomaiset uskovat, että kone harhautui reitiltään tuntemattomasta syystä ja putosi eteläiseen Intian valtamereen Australian länsirannikon tuntumaan. Tutkijoilla on neljä tutkintalinjaa: kaappaus, sabotaasi sekä koneessa mukanaolleiden henkilökohtaiset tai psykologiset ongelmat.
Lento 370 katosi yli kuukausi sitten 239 matkustajaa kyydissään. Konetta etsitään nyt kuumeisesti Intian valtameren pohjasta.
Aiemmin tällä viikolla konetta etsivät viranomaiset ovat tiedottaneet australialaisen aluksen havainneen signaaleja, jotka voivat olla lentokoneen mustien laatikoiden lähettämiä. Signaaleja ei ole kuitenkaan havaittu sitten tiistain. Nyt viranomaiset pelkäävät, että mustien laatikoiden paristot ovat loppuneet.
- Nyt on tämän tragedian 37. päivä. Paristojen pitäisi kestää 30 päivää. Toivomme, että ne kestäisivät 40 päivää. Mutta nyt on mennyt neljä, viisi päivää viimeisistä voimakkaista signaaleista. Etsijät toivovat vielä yhtä tai kahta signaalia, jotta he voisivat rajata etsintäaluetta, selittää ilmailuasiantuntija Geoffrey Thomas.
Kun viranomaiset ovat varmoja paristojen loppumisesta, he lähettävät robottialuksen tutkimaan merenpohjaa.
Väite: Malesialaiskone yritti harhauttaa tutkaa ja kadota tahallaan, teki hurjan manööverin
Kadonneen Malaysia Airlinesin lentokoneen väitetään yrittäneen harhauttaa tutkaa ja kadota tahallaan.
Nimetön lähde kertoo brittilehti The Sunday Timesille, että kone nousi yli 13 000 metriin, noin 3000 metriä normaalin lentokorkeutensa yläpuolelle. Sen jälkeen koneen väitetään sukeltaneen noin 1500 metrin korkeuteen.
Daily Mailin siteeraaman nimettömän lähteen mukaan dramaattiset korkeusvaihtelut kielivät siitä, että lentokone pyrki tahallaan välttämään tutkasignaaleja ja katoamaan.
- Kone lensi hyvin matalalla hyvin nopeasti. Ja se pyrki välttämään tutkan, lähde sanoo.
Malesialaislehti New Straits Times väitti eilen, että kadonneen lentokoneen perämies olisi yrittänyt soittaa puhelimellaan sen jälkeen, kun kone poikkesi reitiltään. Hänen kerrotaan soittaneen juuri ennen kuin kone katosi tutkasta.
Viranomaiset eivät ole vahvistaneet tietoja. Satelliittidatan perusteella viranomaiset uskovat, että kone harhautui reitiltään tuntemattomasta syystä ja putosi eteläiseen Intian valtamereen Australian länsirannikon tuntumaan. Tutkijoilla on neljä tutkintalinjaa: kaappaus, sabotaasi sekä koneessa mukanaolleiden henkilökohtaiset tai psykologiset ongelmat.
Lento 370 katosi yli kuukausi sitten 239 matkustajaa kyydissään. Konetta etsitään nyt kuumeisesti Intian valtameren pohjasta.
Aiemmin tällä viikolla konetta etsivät viranomaiset ovat tiedottaneet australialaisen aluksen havainneen signaaleja, jotka voivat olla lentokoneen mustien laatikoiden lähettämiä. Signaaleja ei ole kuitenkaan havaittu sitten tiistain. Nyt viranomaiset pelkäävät, että mustien laatikoiden paristot ovat loppuneet.
- Nyt on tämän tragedian 37. päivä. Paristojen pitäisi kestää 30 päivää. Toivomme, että ne kestäisivät 40 päivää. Mutta nyt on mennyt neljä, viisi päivää viimeisistä voimakkaista signaaleista. Etsijät toivovat vielä yhtä tai kahta signaalia, jotta he voisivat rajata etsintäaluetta, selittää ilmailuasiantuntija Geoffrey Thomas.
Kun viranomaiset ovat varmoja paristojen loppumisesta, he lähettävät robottialuksen tutkimaan merenpohjaa.
Kierrä minut rannan puolelta
-
- Posts: 1701
- Joined: Fri Apr 27, 2012 6:30 pm
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... pos=navnowMalesian mysteerikone: Intian valtamereltä löydetty öljyläikkä
Kadonnutta malesialaiskonetta etsitään yhä Intian valtamerellä.
Julkaistu: 14.4.2014 8:15
Konetta aiotaan nyt etsiä myös miehittämättömällä sukelluslaitteella, mahdollisesti jo tänään.
Kadonneen malesialaisen matkustajakoneen etsintäalueelta Intian valtamereltä on löydetty öljyläikkä, kertovat konetta etsivät viranomaiset.
Toistaiseksi ei ole varmuutta, onko öljy peräisin kadonneesta koneesta. Öljystä otettujen näytteiden analysointi kestää useita päiviä.
Konetta aiotaan nyt etsiä myös miehittämättömällä sukelluslaitteella, mahdollisesti jo tänään. Amerikkalaisvalmisteinen Bluefin 21 -etsintälaite pystyy sukeltamaan liki 4,5 kilometrin syvyyteen eli lähelle merenpohjaa etsintäalueella.
– Emme ole saaneet ainoatakaan äänihavaintoa kuuteen päivään, joten taitaa olla aika painua pinnan alle, kiteytti etsintöjä johtava Angus Houston.
Matkustajakoneen mustien laatikoiden paristot ovat ehtymässä tai jo ehtyneet, joten sen etsintä on erittäin vaikeaa.
Kuala Lumpurista Pekingiin matkalla ollut kone katosi yli kuukausi sitten. Lentokoneessa oli 239 ihmistä.
STT-AFP
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
Etsinnän johtolankoina ovat viikko sitten veden alta vastaanotetut, Ocean Shieldin nauhoittamat neljä äänisignaalia ja eilen havaittu öljyläikkä meressä. Koska mustat laatikot ovat todennäköisesti tähän mennessä vaienneet, vedenalainen robottietsintä alkaa ja jatkuu, kunnes koneen hylky löytyy tai etsintä päätetään siirtää muualle tai lopettaa.
Neljä suhteellisen lähekkäin vastaanotettua signaalia on tutkittu huolellisesti ja tulkittu laiteperäisiksi sekä hyvin samankaltaisiksi, joita lentokoneiden mustat laatikot lähettävät. Öljyläikkä on havaittu signaalien läheltä, tuulen ja virtauksen alta, eikä se todennäköisesti ole laivasta peräisin. Siitä on otettu kahden litran näyte, joka analysoidaan tarkemmin muutaman päivän kuluessa. Laboratorio on maissa, ja näyte pitää ensin viedä sinne.
Merestä ei ole havaittu mitään lennolla mukana ollutta, vaikka muuta ajelehtivaa tavaraa on löydetty ja tutkittu. Uusia signaaleja ei ole odotettavissa edes ihmeen kautta, koska Ocean Shieldin kuuntelulaite nostetaan pois merestä. Kiinalaisten havaitsemat äänisignaalit on suljettu pois johtolangoista, eikä niiden antamaa vihjettä enää selvitetä tarkemmin.
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr009.aspx
Edit: Yksi neljästä äänisignaalista oli selvästi muita voimakkaampi ja vastasi erittäin hyvin mustan laatikon lähettämää. Etsintä alkaa sen luota. Pohjan syvyys on 4300m. Robotti seuraa pohjaa n. 35-50m:n etäisyydeltä. Jos pohja johtaa sen suurempaan syvyyteen kuin 4500 m, laukeaa turvajärjestelmä ja robotti nousee pintaan.
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr010.aspx
Edit 2; 20.4.2014. Bluefin-21 on tehnyt seitsemän sukellusta ja tutkinut n. puolet sille ensimmäiseksi suunnitellusta alueesta. Alueen läpimitta on n. 20 km ja se sijaitsee järjestyksessä toisena Ocean Shieldiltä havaitun pingin ympärillä. Myös meren pinnan tähystämistä jatketaan. Toistaiseksi ei ole löytynyt mitään lentoon MH370 varmuudella liittyvää.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... _029-3.jpg
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr029.aspx
Edit 3; Trooppinen Sykloni Jack saattaa vaikeuttaa etsintää lähipäivinä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... h-1.574596
Malesialaisen lehden mukaan eteläinen Intian valtameri ei ole todennäköinen kadonneen lennon päätepiste, koska mitään ei ole löytynyt. Etsinnät mahdollisesti aloitetaan uudelleen muualla, mikäli ensimmäiseltä sukellusalueelta ei löydy merkkejä koneesta. Epätodennäköisenä pidetään kuitenkin, että joku valtio piilottelisi konetta, kun samanaikaisesti 20 valtiota etsii sitä.
http://www.straitstimes.com/news/asia/s ... t-20140421
Artikkelin ensimmäisenä keskustelijana on tuttu henkilö Joanna Yatesin tapauksen Fb-pohdinnasta, jossa hän voimakkaasti kritisoi viranomaisten toimia. Hänen mukaansa nyt kadonnut lento olisi kaapattu tarkoituksena törmäyttää kone Patronas torneihin Kuala Lumpurissa. Kone olisi ammuttu alas, hallitus siivouttanut jäljet ja koneen kerrottu lentäneen Intian valtameren suuntaan. Väitettä on esitetty nettikeskustelussa lähes koko etsinnän ajan, kuitenkin ilman sitä tukevia tosiasioita.
Edit 4. 23,4,2014; Lentoetsintä on peruutettu toisena päivänä peräkkäin trooppisesta syklonista johtuvan huonon sään vuoksi. Alueella olevat laivat jatkavat etsintää suunnitelman mukaan. Lentoon liittyviä löydöksiä ei ole raportoitu.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr034.aspx
Australian johtaman etsinnän lisäksi Kiinalla on käynnissä oma etsintä laivastolla, johon kuuluu 18 sota-alusta, rannikkovartioston aluksia, rahtialus ja polaarijäänmurtaja. Kiinalaisalukset tukeutuvat Australian satamiin. Heillä ei ole ennalta sovittuja sotilaallisia tukikohtia alueella.
http://www.straitstimes.com/the-big-sto ... a-20140423
Edit 5. 24.4.2014; Eilen Augustan lähelle Australian rannikolle huuhtoutunut materiaali ei valokuvien perusteella liity MH370 lentoon. Pin-havaintojen alueella Bluefin 21:llä on jäljellä kymmenesosa ensimmäisen merenpohjan tutkimuskenttänsä sonar-kuvauksista. Tähän mennessä sieltä ei ole löytynyt mitään etsittyyn lentokoneen hylkyyn viittaavaa.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr036.aspx
Edit 6. 25.4.2014; Osapuolten kesken on käynnissä neuvotteluja etsinnän jatkamisesta. Ilman uusia vihjeitä merenpohjan sonar-kuvaus todennäköisesti jatkuu ensimmäisen alueen vieressä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... n-1.578602
Edit 7. 26.4.2014 Bluefin-21 keskeytti mittauksensa ohjelmisto-ongelman vuoksi, joka korjattiin ja robotti laskettiin takaisin jatkamaan ensimmäisen alueen luotaamista.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr038.aspx
Yhteenveto MH370-lennon etsinnästä päivä päivältä on nähtävissä New Strait Timesin verkkosivuilla, osoitteessa http://www.nst.com.my/mh370
Malesian pääministerin haastattelusta ilmenee, että alustava raportti lennon tutkimuksista on jätetty kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle ja tullee julkiseksi ensi viikolla. Malesian ilmavoimat eivät reagoineet kadonneen lennon suunnasta Malakaa kohti tulleeseen ilma-alukseen, koska se käyttäytyi kuin siviilikone. Malesia ei salaa mitään. Hallitus tietää saman kuin koko muu maailma ja se on hyvin vähän. Joissain asioissa on onnistuttu hyvin, paremmin kuin toisissa, ja hallitus on valmis menemään itseensä näissä vähemmän onnistuneissa. Onnettomuus ei vaikuta Malesian ja Kiinan väliseen yhteistyöhän, jossa on monia molemmille osapuolille tärkeitä asioita menossa.
http://www.nst.com.my/nation/general/pr ... k-1.579304
Etsintään on osallistunut 26 valtiota poliittisista järjestelmistään riippumatta. Malesian pääministeri piti lukumäärää yllättävän suurena ja osoituksena maan hyvistä kansainvälisistä suhteista.
http://www.nst.com.my/nation/general/go ... e-1.579295
Edit 8, 27.4.2014; Australiasta länteen suunniteltu pinta- ja lentoetsintä on peruutettu tältä päivältä huonon sään vuoksi. Yhdysvaltojen laivaston luotainrobotti Bluefin-21 sukeltaa 15 kerran täydentäkseen ensisijaisen tutkimusalueensa mittaukset ja jatkaaksen sen naapurialueelle.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr039.aspx
Malesian kuningas on kiittänyt USA:a avusta etsinnässä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... 0-1.579770
Presidentti Obama on luvannut Malesialle USA:n apua etsinnöissä myös tulevaisuudessa.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... 0-1.579704
Edit 9: 28.4.2014; Malesian pääministeri kertoi lehdistötilaisuudessa, että etsintä meren pinnalla lopetetaan, mutta jatkuu veden alla. Bluefin-21 sivukaikuluotausrobotti jatkaa etsintää ja sen lisäksi käytetään laivoista hinattavia sivukaikuluotaimia. Tarkoituksena on tarvittaessa tutkia koko 700km x 80km:n kokoinen todennäköinen laskeutumisalue.
Edit 10: 30.4.2014; Sateliittipohjaisten ping-alueiden etsinnän ensimmäinen vaihe päättyy. Pinta-alukset ja lentokalusto palaavat normaaliin toimiinsa. Ocean Shield jää merelle sivukaikuluotausta merestä vastaanotettujen akustisten signaalien läheisyydessä tekevän Bluefin-21:n emoalukseksi ja Australian ilmavoimien Orion-merivalvontalentokone päivystää maissa. Lähiviikkoina alkaa tehostettu vedenalainen etsintä. Koneesta ei ole toistaiseksi löydetty jälkeäkään.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr041.aspx
Neljä suhteellisen lähekkäin vastaanotettua signaalia on tutkittu huolellisesti ja tulkittu laiteperäisiksi sekä hyvin samankaltaisiksi, joita lentokoneiden mustat laatikot lähettävät. Öljyläikkä on havaittu signaalien läheltä, tuulen ja virtauksen alta, eikä se todennäköisesti ole laivasta peräisin. Siitä on otettu kahden litran näyte, joka analysoidaan tarkemmin muutaman päivän kuluessa. Laboratorio on maissa, ja näyte pitää ensin viedä sinne.
Merestä ei ole havaittu mitään lennolla mukana ollutta, vaikka muuta ajelehtivaa tavaraa on löydetty ja tutkittu. Uusia signaaleja ei ole odotettavissa edes ihmeen kautta, koska Ocean Shieldin kuuntelulaite nostetaan pois merestä. Kiinalaisten havaitsemat äänisignaalit on suljettu pois johtolangoista, eikä niiden antamaa vihjettä enää selvitetä tarkemmin.
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr009.aspx
Edit: Yksi neljästä äänisignaalista oli selvästi muita voimakkaampi ja vastasi erittäin hyvin mustan laatikon lähettämää. Etsintä alkaa sen luota. Pohjan syvyys on 4300m. Robotti seuraa pohjaa n. 35-50m:n etäisyydeltä. Jos pohja johtaa sen suurempaan syvyyteen kuin 4500 m, laukeaa turvajärjestelmä ja robotti nousee pintaan.
http://www.jacc.gov.au/media/interviews ... tr010.aspx
Edit 2; 20.4.2014. Bluefin-21 on tehnyt seitsemän sukellusta ja tutkinut n. puolet sille ensimmäiseksi suunnitellusta alueesta. Alueen läpimitta on n. 20 km ja se sijaitsee järjestyksessä toisena Ocean Shieldiltä havaitun pingin ympärillä. Myös meren pinnan tähystämistä jatketaan. Toistaiseksi ei ole löytynyt mitään lentoon MH370 varmuudella liittyvää.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... _029-3.jpg
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr029.aspx
Edit 3; Trooppinen Sykloni Jack saattaa vaikeuttaa etsintää lähipäivinä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... h-1.574596
Malesialaisen lehden mukaan eteläinen Intian valtameri ei ole todennäköinen kadonneen lennon päätepiste, koska mitään ei ole löytynyt. Etsinnät mahdollisesti aloitetaan uudelleen muualla, mikäli ensimmäiseltä sukellusalueelta ei löydy merkkejä koneesta. Epätodennäköisenä pidetään kuitenkin, että joku valtio piilottelisi konetta, kun samanaikaisesti 20 valtiota etsii sitä.
http://www.straitstimes.com/news/asia/s ... t-20140421
Artikkelin ensimmäisenä keskustelijana on tuttu henkilö Joanna Yatesin tapauksen Fb-pohdinnasta, jossa hän voimakkaasti kritisoi viranomaisten toimia. Hänen mukaansa nyt kadonnut lento olisi kaapattu tarkoituksena törmäyttää kone Patronas torneihin Kuala Lumpurissa. Kone olisi ammuttu alas, hallitus siivouttanut jäljet ja koneen kerrottu lentäneen Intian valtameren suuntaan. Väitettä on esitetty nettikeskustelussa lähes koko etsinnän ajan, kuitenkin ilman sitä tukevia tosiasioita.
Edit 4. 23,4,2014; Lentoetsintä on peruutettu toisena päivänä peräkkäin trooppisesta syklonista johtuvan huonon sään vuoksi. Alueella olevat laivat jatkavat etsintää suunnitelman mukaan. Lentoon liittyviä löydöksiä ei ole raportoitu.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr034.aspx
Australian johtaman etsinnän lisäksi Kiinalla on käynnissä oma etsintä laivastolla, johon kuuluu 18 sota-alusta, rannikkovartioston aluksia, rahtialus ja polaarijäänmurtaja. Kiinalaisalukset tukeutuvat Australian satamiin. Heillä ei ole ennalta sovittuja sotilaallisia tukikohtia alueella.
http://www.straitstimes.com/the-big-sto ... a-20140423
Edit 5. 24.4.2014; Eilen Augustan lähelle Australian rannikolle huuhtoutunut materiaali ei valokuvien perusteella liity MH370 lentoon. Pin-havaintojen alueella Bluefin 21:llä on jäljellä kymmenesosa ensimmäisen merenpohjan tutkimuskenttänsä sonar-kuvauksista. Tähän mennessä sieltä ei ole löytynyt mitään etsittyyn lentokoneen hylkyyn viittaavaa.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr036.aspx
Edit 6. 25.4.2014; Osapuolten kesken on käynnissä neuvotteluja etsinnän jatkamisesta. Ilman uusia vihjeitä merenpohjan sonar-kuvaus todennäköisesti jatkuu ensimmäisen alueen vieressä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... n-1.578602
Edit 7. 26.4.2014 Bluefin-21 keskeytti mittauksensa ohjelmisto-ongelman vuoksi, joka korjattiin ja robotti laskettiin takaisin jatkamaan ensimmäisen alueen luotaamista.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr038.aspx
Yhteenveto MH370-lennon etsinnästä päivä päivältä on nähtävissä New Strait Timesin verkkosivuilla, osoitteessa http://www.nst.com.my/mh370
Malesian pääministerin haastattelusta ilmenee, että alustava raportti lennon tutkimuksista on jätetty kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle ja tullee julkiseksi ensi viikolla. Malesian ilmavoimat eivät reagoineet kadonneen lennon suunnasta Malakaa kohti tulleeseen ilma-alukseen, koska se käyttäytyi kuin siviilikone. Malesia ei salaa mitään. Hallitus tietää saman kuin koko muu maailma ja se on hyvin vähän. Joissain asioissa on onnistuttu hyvin, paremmin kuin toisissa, ja hallitus on valmis menemään itseensä näissä vähemmän onnistuneissa. Onnettomuus ei vaikuta Malesian ja Kiinan väliseen yhteistyöhän, jossa on monia molemmille osapuolille tärkeitä asioita menossa.
http://www.nst.com.my/nation/general/pr ... k-1.579304
Etsintään on osallistunut 26 valtiota poliittisista järjestelmistään riippumatta. Malesian pääministeri piti lukumäärää yllättävän suurena ja osoituksena maan hyvistä kansainvälisistä suhteista.
http://www.nst.com.my/nation/general/go ... e-1.579295
Edit 8, 27.4.2014; Australiasta länteen suunniteltu pinta- ja lentoetsintä on peruutettu tältä päivältä huonon sään vuoksi. Yhdysvaltojen laivaston luotainrobotti Bluefin-21 sukeltaa 15 kerran täydentäkseen ensisijaisen tutkimusalueensa mittaukset ja jatkaaksen sen naapurialueelle.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr039.aspx
Malesian kuningas on kiittänyt USA:a avusta etsinnässä.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... 0-1.579770
Presidentti Obama on luvannut Malesialle USA:n apua etsinnöissä myös tulevaisuudessa.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... 0-1.579704
Edit 9: 28.4.2014; Malesian pääministeri kertoi lehdistötilaisuudessa, että etsintä meren pinnalla lopetetaan, mutta jatkuu veden alla. Bluefin-21 sivukaikuluotausrobotti jatkaa etsintää ja sen lisäksi käytetään laivoista hinattavia sivukaikuluotaimia. Tarkoituksena on tarvittaessa tutkia koko 700km x 80km:n kokoinen todennäköinen laskeutumisalue.
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... z30BW7ZNI4Essentially, though, what we are looking to do is conduct as thorough an under sea search as is humanly possible, if necessary, of the entire probable impact zone which, as you know, is roughly 700 kilometres by 80 kilometres.
Edit 10: 30.4.2014; Sateliittipohjaisten ping-alueiden etsinnän ensimmäinen vaihe päättyy. Pinta-alukset ja lentokalusto palaavat normaaliin toimiinsa. Ocean Shield jää merelle sivukaikuluotausta merestä vastaanotettujen akustisten signaalien läheisyydessä tekevän Bluefin-21:n emoalukseksi ja Australian ilmavoimien Orion-merivalvontalentokone päivystää maissa. Lähiviikkoina alkaa tehostettu vedenalainen etsintä. Koneesta ei ole toistaiseksi löydetty jälkeäkään.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr041.aspx
Last edited by will on Wed Apr 30, 2014 12:17 pm, edited 6 times in total.
- itäviitta
- Posts: 579
- Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
- Location: Vesistö
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119489 ... etta+.html
Mysteerikoneen etsijöiltä hämmentävä lausunto: Piilotteleeko jokin maa konetta?
Aamulehti
Kadonneen malesialaiskoneen etsinnät ovat jatkuneet tuloksetta Intian valtamerellä. Sukellusrobotti tutkii valtameren pohjaa, mutta koneesta ei ole toistaiseksi löydetty jälkeäkään.
Kansainvälisen etsintäryhmän jäsenet ovat nyt myöntäneet, että koneen putoamisesta mereen ei ole vieläkään täyttä varmuutta. Brittilehdistön siteeraamien lähteiden mukaan ei ole mahdotonta, että kone olisi laskeutunut johonkin.
- Ajatus koneen laskeutumisesta johonkin ei ole mahdoton, sillä emme ole löytäneet yhtään jäänteitä, jotka voisivat olla lento MH370:stä, etsintätiimiin kuluva nimetön lähde sanoi Daily Mailille.
- Joka tapauksessa tuntuu absurdilta, että jokin maa piilottelisi konetta samaan aikaan, kun 20 maata etsii sitä, lähde jatkaa.
Kadonnut Malaysia Airlinesin konetta on etsitty jo yli kuusi viikkoa. Kone katosi 8. maaliskuuta 239 matkustajaa mukanaan
Linkin alla lukijakommentteina muutamia kannanottoja mahdollisesta piilottajasta.
Mysteerikoneen etsijöiltä hämmentävä lausunto: Piilotteleeko jokin maa konetta?
Aamulehti
Kadonneen malesialaiskoneen etsinnät ovat jatkuneet tuloksetta Intian valtamerellä. Sukellusrobotti tutkii valtameren pohjaa, mutta koneesta ei ole toistaiseksi löydetty jälkeäkään.
Kansainvälisen etsintäryhmän jäsenet ovat nyt myöntäneet, että koneen putoamisesta mereen ei ole vieläkään täyttä varmuutta. Brittilehdistön siteeraamien lähteiden mukaan ei ole mahdotonta, että kone olisi laskeutunut johonkin.
- Ajatus koneen laskeutumisesta johonkin ei ole mahdoton, sillä emme ole löytäneet yhtään jäänteitä, jotka voisivat olla lento MH370:stä, etsintätiimiin kuluva nimetön lähde sanoi Daily Mailille.
- Joka tapauksessa tuntuu absurdilta, että jokin maa piilottelisi konetta samaan aikaan, kun 20 maata etsii sitä, lähde jatkaa.
Kadonnut Malaysia Airlinesin konetta on etsitty jo yli kuusi viikkoa. Kone katosi 8. maaliskuuta 239 matkustajaa mukanaan
Linkin alla lukijakommentteina muutamia kannanottoja mahdollisesta piilottajasta.
Kierrä minut rannan puolelta
- härkä
- Posts: 7725
- Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
- Location: Laidun
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119489 ... valla.html
MH370-lento katosi 52 päivää sitten: Etsinnät kohdistetaan nyt eri tavalla
ULKOMAAT | 28.4.2014 | 09:15 | PÄIVITETTY 09:181
Aamulehti, AP
Malaysia Airlinesin MH370-lennon etsinnät laajenevat jälleen, kertoo uutistoimisto AP. Konetta aiotaan etsiä vedenalaisilla laitteilla erittäin laajalta alueelta. Arvioiden mukaan alueen läpikäyminen saattaa kestää jopa kahdeksan kuukautta.
Yhdysvaltain merivoimien Bluefin 21 -robottisukellusvene on jo nyt ollut etsimässä konetta viikkoja Intian valtamerellä. Se ei ole kuitenkaan löytänyt mitään.
Australian pääministeri Tony Abbot kertoi, että alueelle aiotaan tuoda nyt enemmän etsintäkalustoa, joka soveltuu meren pohjan tutkimukseen.
- On hyvin epätodennäköistä, että löytäisimme koneen osia enää meren pinnalta. Etsinnät ovat jatkuneet nyt 52 päivää. Mahdollisesti kelluneet osat ovat joko ajautuneet kauas tai uponneet. Tästä syystä laajennamme etsintäaluetta ja keskitymme nyt meren pohjan tutkimukseen, Abbot sanoi maanantaina Australian pääkaupungissa Canberrassa.
MH370-lento katosi 8. maaliskuuta. Sen kyydissä oli 239 matkustajaa. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Kadotessaan kone oli kaukana suunnitellulta reitiltä.
Kone saattaa jäädä kokonaan löytämättä.
Huomattavan paljon on sen etsintään jo nyt uhrattu.
Mahtaako joku taho tietää koneen viime vaiheista ? Ja mikä se taho voisi olla ?
MH370-lento katosi 52 päivää sitten: Etsinnät kohdistetaan nyt eri tavalla
ULKOMAAT | 28.4.2014 | 09:15 | PÄIVITETTY 09:181
Aamulehti, AP
Malaysia Airlinesin MH370-lennon etsinnät laajenevat jälleen, kertoo uutistoimisto AP. Konetta aiotaan etsiä vedenalaisilla laitteilla erittäin laajalta alueelta. Arvioiden mukaan alueen läpikäyminen saattaa kestää jopa kahdeksan kuukautta.
Yhdysvaltain merivoimien Bluefin 21 -robottisukellusvene on jo nyt ollut etsimässä konetta viikkoja Intian valtamerellä. Se ei ole kuitenkaan löytänyt mitään.
Australian pääministeri Tony Abbot kertoi, että alueelle aiotaan tuoda nyt enemmän etsintäkalustoa, joka soveltuu meren pohjan tutkimukseen.
- On hyvin epätodennäköistä, että löytäisimme koneen osia enää meren pinnalta. Etsinnät ovat jatkuneet nyt 52 päivää. Mahdollisesti kelluneet osat ovat joko ajautuneet kauas tai uponneet. Tästä syystä laajennamme etsintäaluetta ja keskitymme nyt meren pohjan tutkimukseen, Abbot sanoi maanantaina Australian pääkaupungissa Canberrassa.
MH370-lento katosi 8. maaliskuuta. Sen kyydissä oli 239 matkustajaa. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Kadotessaan kone oli kaukana suunnitellulta reitiltä.
Kone saattaa jäädä kokonaan löytämättä.
Huomattavan paljon on sen etsintään jo nyt uhrattu.
Mahtaako joku taho tietää koneen viime vaiheista ? Ja mikä se taho voisi olla ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
- härkä
- Posts: 7725
- Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
- Location: Laidun
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... mages.html
Linkin mukaan 60 v lentäjä on tutkinut Tom Nod.com sivustoa ja löytänyt koneen hylynomaisen heijastuman varsin läheltä paikkaa , josta viimeiset viestit tulivat.
Vaikea sanoa , miten tuohon tulisi suhtautua ? Kaipa se kuitenkin tsekataan ?
Linkin mukaan 60 v lentäjä on tutkinut Tom Nod.com sivustoa ja löytänyt koneen hylynomaisen heijastuman varsin läheltä paikkaa , josta viimeiset viestit tulivat.
Vaikea sanoa , miten tuohon tulisi suhtautua ? Kaipa se kuitenkin tsekataan ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
Satelliittikuvalta löydetty koneen muotoinen ja kokoinen vaalea läikkä, mahdollinen hylyn paikka (alla olevassa linkissä A, veden syvyys <50m) on suhteellisen lähellä (<100km) sitä Thaimaan lahden aluetta, minne Vietnamin rannikkopuolustus malesialaislähteen mukaan ilmoitti koneen pudonneen (B).
https://maps.google.com/maps?saddr=7.42 ... =6&t=m&z=7
Putoaminen on myös väitetty nähdyn tunnin lentomatkan verran tästä paikasta itäkaakkoon. Lentokoneen hylky olisi myös nähty Bengalin lahden puolella meressä. Molempia on toistaiseksi tutkittu turhaan.
https://maps.google.com/maps?saddr=7.42 ... =6&t=m&z=7
kts. http://hejac.com/forum/viewtopic.php?f= ... t=30#p7524Tuoi Tre quoted Navy Admiral Ngo Van Phat, Commander of Region 5, as saying that military radar reported that the plane crashed into the sea at a location 246km south of Phu Quoc island.
Putoaminen on myös väitetty nähdyn tunnin lentomatkan verran tästä paikasta itäkaakkoon. Lentokoneen hylky olisi myös nähty Bengalin lahden puolella meressä. Molempia on toistaiseksi tutkittu turhaan.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014
Bangladesh lähettää aluksia tutkimaan Adelaidesta kotoisin olevan GeoResonance-yhtiön antamaa vihjettä Bengalin lahdelta. Yhtiön tiedot ovat kuukauden vanhoja, tulivat julkisiksi tiistaina ja JACC hylkäsi ne johtolankana.
http://zeenews.india.com/news/world/aus ... 28806.html
Malesian hallituksen tutkintaraportti julkistetaan tänään, torstaina 1.5.
http://asiancorrespondent.com/122241/ma ... on-report/
Raportti vastaa ICAO:lle toimitettua.
Tuoreita uutisia etsinnästä: https://tersee.com/?gclid=CPeN99-kir4CF ... nes&t=text
Edit: alustava raportti: http://online.wsj.com/public/resources/ ... report.pdf
Lennon katoamisen aikaan etsintä alkoi usean tunnin viiveen jälkeen. Koneesta ei ole löydetty jälkeäkään. Toistaiseksi etsintään on osallistunut 26 maata, 84 alusta ja 82 lentokonetta, ja se jatkuu. Koneen mahdollista reittiä on pyritty ennallistamaan sotilastutkilta ja Inmarsat yhtiön tietoliikennesatelliitilta talletettujen tietojen perusteella, ja lennon on päätelty päätyneen Intian valtamereen, Australian länsipuolelle. Siviilikoneiden seurantaa esitetään tehostettavaksi. Raportti päättyy varaukseen siitä, että mahdolliset uudet tiedot voivat muuttaa alustavassa raportissa esitettyä.
Edit 2: Malesian liikenneministeriön julkaisema kuva mahdollisista reiteistä neljän viimeisen satelliittipingin kautta:
Edit 3, 8.5.2014: Ocean Shield on käynyt satamassa huoltoa ja Bluefin-21 sukellusrobotin ohjelmistojen päivitystä varten. Australian pyynnöstä US Navy on jatkanut Bluefin-21:n komennusta neljällä viikolla. Vaikka mitään lentoon liittyvää ei ole löytynyt, on etsintä auttanut rajaamaan hylyn mahdollista paikkaa.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr043.aspx
Edit 4. 9.5.2014:
Lennonjohdon ja pilottien keskustelun nauhoitus:
http://www.nbcnews.com/storyline/missin ... rol-n94716
Artikkelissa epäillään, että koneen hylkyä etsitään väärältä alueelta:
http://m.theatlantic.com/technology/arc ... up/361826/
Verkkokeskustelu jatkuu:
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8470802
http://zeenews.india.com/news/world/aus ... 28806.html
Malesian hallituksen tutkintaraportti julkistetaan tänään, torstaina 1.5.
http://asiancorrespondent.com/122241/ma ... on-report/
Raportti vastaa ICAO:lle toimitettua.
Tuoreita uutisia etsinnästä: https://tersee.com/?gclid=CPeN99-kir4CF ... nes&t=text
Edit: alustava raportti: http://online.wsj.com/public/resources/ ... report.pdf
Lennon katoamisen aikaan etsintä alkoi usean tunnin viiveen jälkeen. Koneesta ei ole löydetty jälkeäkään. Toistaiseksi etsintään on osallistunut 26 maata, 84 alusta ja 82 lentokonetta, ja se jatkuu. Koneen mahdollista reittiä on pyritty ennallistamaan sotilastutkilta ja Inmarsat yhtiön tietoliikennesatelliitilta talletettujen tietojen perusteella, ja lennon on päätelty päätyneen Intian valtamereen, Australian länsipuolelle. Siviilikoneiden seurantaa esitetään tehostettavaksi. Raportti päättyy varaukseen siitä, että mahdolliset uudet tiedot voivat muuttaa alustavassa raportissa esitettyä.
Edit 2: Malesian liikenneministeriön julkaisema kuva mahdollisista reiteistä neljän viimeisen satelliittipingin kautta:
Edit 3, 8.5.2014: Ocean Shield on käynyt satamassa huoltoa ja Bluefin-21 sukellusrobotin ohjelmistojen päivitystä varten. Australian pyynnöstä US Navy on jatkanut Bluefin-21:n komennusta neljällä viikolla. Vaikka mitään lentoon liittyvää ei ole löytynyt, on etsintä auttanut rajaamaan hylyn mahdollista paikkaa.
http://www.jacc.gov.au/media/releases/2 ... mr043.aspx
Edit 4. 9.5.2014:
Lennonjohdon ja pilottien keskustelun nauhoitus:
http://www.nbcnews.com/storyline/missin ... rol-n94716
Artikkelissa epäillään, että koneen hylkyä etsitään väärältä alueelta:
http://m.theatlantic.com/technology/arc ... up/361826/
Verkkokeskustelu jatkuu:
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8470802