Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Poliisin etsimät kadonneet henkilöt
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Australian etsintäviranomaiset ovat julkaisseet 27-sivuisen päivitysraportin etsinnän tuloksista.
http://www.atsb.gov.au/media/5771773/ae ... ov2016.pdf
Raportin mukaan kone syöksyi hallitsemattomasti mereen jonnekin etsintäalueiden tienoille. Hylkyä ei kuitenkaan ole löydetty.

Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1478055478556

ATSB:n raportit MH370-lennon etsinnästä:
http://www.atsb.gov.au/mh370-pages/updates/reports/
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä »

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... MH370.html

Is this shoe from missing Malaysian Airlines flight MH370? Woman finds a slipper she says belongs to 'Cinderella' - a passenger pictured boarding the doomed flight
Sheryl Keen believes she's in possession of debris from missing flight MH370
Mrs Keen from Perth, Western Australia, has a total of 20 damaged items
The 52-year-old was given the pieces of debris from investigator Blaine Gibson
Among them is a brown slipper similar to that worn by a passenger of MH370
All the items were found in similar condition along the same stretch of beach


Uutisen aussinainen Perthtistä on löytänyt 20 esinettä jotka saattavat olla MH370:n hylystä.
Varsinkin " Cinderellan " lipokas kiinnostaa. Kuvan nainen tallentui CCTV:n kuvaan ennen lentoa.
Mrs Keen on ristinyt naisen Cinderellaksi.
Mukana näkyy olevan myös Angry Birds esine. Linkissä useitten esineitten kuvia.
Image
Mrs Keen ja lipokas.
Image
" Cinderella " kentällä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Koneen hylyn ja sen mukana mahdollisesti uponneiden lentomatkustajien etsinnät lopetetaan. Uhrien omaiset ovat tyrmistyneita.

Koneesta on löytynyt kolme rannoille ajelehtinutta osaa. Muutamaa muuta epäillään koneeseen kuuluneiksi. Varsinaista hylkyä ei ole löydetty. Yksityiskohtaisen etsintäalueen laajuus vastaa n. kolmasosaa Suomesta. Etsintää on tehty meren pohjalla useita kilometrejä syvässä vedessä, teknisesti erittäin vaativissa olosuhteissa ja se on maksanut 127 MEUR.

http://yle.fi/uutiset/3-9407724
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

CSIRO, Australia, on tutkimustensa jälkeen julkaissut todennäköisen putoamispaikan maantieteelliset koordinaatit, satelliittikuvista havaitun, tulkinnan mukaan ihmisen tekemän, ajelehtivan rojun perusteella: 35,6°S, 92,8°E. Ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, onko roju peräisin juuri kadonneesta lentokoneesta. Hylyn etsintää ei aiota aloittaa uudelleen.

http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005327896.html

Videolla on raportin kuva mahdollisesta ajelehtimisreitistä putoamisen ja satelliittikuvien ottamisen välisena aikana. Tulkittu putoamispaikka on länteen aikaisemmasta merenpohjan etsintäalueesta.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Onnettomuustutkinnan loppuraportti on julkistettu
https://www.atsb.gov.au/publications/in ... -2014-054/
kertoo Helsingin Sanomat
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005392848.html

Kuala Lumpurista Pekingiin reittilennolla ollut kone katosi lennonjohdoilta Etelä-Kiinan Merellä, Thaimaanlahden suulla, kun ensin sen lennonraportointijärjestelmä ja sitten tutkavastain odottamatta lakkasivat pitämästä yhteyttä. Koneesta saatiin sotilastutkan havaintoja Malakan niemimaalta alkaen, sen käännyttyä lentämään länteen päin. Satelliittitiedon perusteella kone oli ilmassa vielä seitsemän tuntia lähdön jälkeen. Laskettua putoamisaluetta Intian Valtameren eteläosissa tutkittiin lähes kolme vuotta 120 000 km2:n laajuudelta, mutta ilman tulosta. Kolme koneesta murtunutta osaa on löydetty kelluneina valtameren länsiosan rannoille. Raportin mukaan koneen kohtalo voi selvitä vasta hylyn joskus mahdollisesti löytyessä. Onnettomuudessa jäivät kateisiin kaikki koneessa olleet 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Konetyyppiä on pidetty turvallisena sen onnettomuushistorian nojalla.
https://www.atsb.gov.au/media/5773565/operational-search-for-mh370_final_3oct2017.pdf
https://www.atsb.gov.au/media/5773565/operational-search-for-mh370_final_3oct2017.pdf
MH370 havainnot 700.jpg (110.31 KiB) Viewed 1532 times
Kuva: Viimeiset havainnot MH370-lennosta.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Katoamisesta on julkaistu yhteenvetokuva, mistä ilmenee koneen tunnettu lentoreitti, etsintäalueiden sijainti ja koneen tunnistettujen ja otaksuttujen jäännösten löytöpaikat Intian Valtameren eri puolilla:
http://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/rn ... index.html
Virtausten suunnat ja jäännösten löytöpaikat sekä erityisesti löytymättömyyspaikat huomioiden koneen hajoamisalue sopisi mielestäni jonnekin Diego Garcian suunnalle, mutta luonnollisesti valtamerten tutkijat ja satelliittiinsinöörit ymmärtävät tämän paremmin.

Australia on julkaissut mallikuvia valtameren pohjasta etsintäelueella:
https://uk.reuters.com/article/uk-malay ... KKBN1A4080
https://asiancorrespondent.com/2017/08/ ... TYobD1k.97
https://asiancorrespondent.com/wp-conte ... APPING.jpg
Artikkelin kuvassa näkyy mm. melkoinen syvänmeren rotko ja pari vedenalaista entistä tulivuorta, ns. seamountia. Toisesta kuvasta selviää kuinka paljon yksityiskohtaisempaa etsinnässä saatu tieto on verrattuna satelliittimittauksista laskettuun pohjan muotoon. Vastaavia asioita näkyy lisää julkistusdokumenttien kautta, viestin lopussa.

Selville saadut pohjamuodot auttavat syvänmerenkalastajia löytämään apajapaikkoja ja geologeja ymmärtämään alueen merenpohjan syntyä ja mannerlaattojen muinaisia liikkeitä.

Indonesian hallitus aikoo sopia yksityisen yhtiön kanssa etsinnän jatkamisesta tulospalkkioperusteella. Korvaus riippuisi yksinomaan siitä, mitä löytyy, eikä mitään makseta, jos tulee vesiperä. Tarjouskilpailussa oli mukana kolme yhtiötä. Aikaisempaa etsintää tehneen Fugro:n tarjous ei näyttäisi johtaneen jatkoneuvotteluihin. Vahvistamattomien tietojen mukaan sopimuksen solmiminen olisi niin pitkällä, että etsintäalus olisi jo lähtenyt Etelä-Afrikasta ja aloittaisi työnsä heti, kun sopimus on allekirjoitettu. Syynä kiireeseen ovat paikallisten olosuhteiden mukaan suhteellisen hyvät etsintäsäät tammi- helmikuun aikana.

Ylen uutinen aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-10008029

Datajulkistus: http://marine.projects.ga.gov.au/mh370- ... lease.html
Edelliseen sisältyvä video merenpohjan muodoista etsintäalueella: https://youtu.be/PAJdHx6QT5I

Lisää datajulkistuksesta: http://www.ga.gov.au/news-events/news/l ... a-released
Edelliseen sisältyvä raina tapahtumien kulusta, etsinnästä ja sen yhteydessä saadusta uudesta merenpohjaa koskevasta tiedosta: https://geoscience-au.maps.arcgis.com/a ... 1cc6ff3214

Uusi tieto on kovaa tavaraa. Suurimmalta osalta valtamerten pohjaa ei ole vastaavaa saatavilla. Siinä olisi työmaata merentutkimusaluksille ja niiden sukellusroboteille vuosikymmeniksi. Toivottavasti MH370:n hylky löytyisi nopeammin, isompina tai pienempinä osina. Saisivat omaiset rauhan itselleen ja uhrit hautapaikan.

Edit: Etsintäsopimus on allekirjoitettu. Etsinnän on määrä kestää enimmillään kolme kuukautta, ja maksettava palkkio riippuu löytöön johtaneen merenpohjan robottitutkinnan laajuudesta siihen mennessä. Hintahaarukka on 20-70 MUSD, minkä Malesian hallinto maksaa yhtilölle, mikäli hylky löytyy. Muussa tapauksessa heille ei korvata mitään.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005519413.html
Arvattavasti saavat joka tapauksessa kerättyä uutta dataa merenpohjan muodoista, mitä myyden voi kattaa osan kustannuksista.

Sopimus solmittiin Kuala Lumpurissa 10.1.2018 Ocean Infinity yhtiön ja Malesian hallinnon välillä. Malesia vastaa kaikista kustanuksista, jos löytyy romuviuhka meren pohjasta tai muutamia nimettyjä osia. Etsintää tehdään kahdeksan omatoimisen sukellusrobotin avulla, mikä antaa paremmat mahdollisuudet löytää koneen jäännöksiä kuin hinattavilla laitteilla. Hakualue on koilliseen aikaisemman etsinnän paikasta, lähempänä Australian rannikkoa. Aikaisempi haku olisi perustunut virheellisiin laskelmiin. Tosin, laskelmien pohjana oli vain niukasti tietoa, mutta löydettyjen kappaleiden perusteella lienee päätelty lisää.

http://edition.cnn.com/2018/01/10/asia/ ... index.html
Linkissä videoyhteenveto tapauksen aikaisemmista vaiheista. Mainitaan myös, että koneesta olisi löydetty 20 erillistä, rannoille ajautunutta irtokappaletta.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by -Uta- »

Kadonneen malesialaiskoneen etsinnöissä uutta teknologiaa ja toivoa
https://a.msn.com/r/2/AAv61Y1?m=fi-fi
STT - keskiviikko 24. tammikuuta 2018

AFP
Malaysia Airlinesin lento 370 syöksyi mereen lähes neljä vuotta sitten. Sen hylkyä ei ole löytynyt, mikä on aiheuttanut tuskaa koneessa olleiden 239 ihmisen omaisille. Aiemmat etsintäoperaatiot eivät ole tuottaneet tulosta, mutta nyt matkustajakonetta haravoidaan merenpohjasta uudella innolla.

Toimeen ryhtyi maanantaina yhdysvaltalainen Ocean Infinity -yritys, jolle on tarjolla jättipalkkio, jos kone löytyy.
Palkkio voi olla jopa 70 miljoonaa dollaria.

Aiempi Australian johtama etsintäoperaatio kesti 28 kuukautta ja seuloi 120 000 neliökilometriä merta.
Konetta ei löytynyt, ja meren perkuu päättyi vuosi sitten.

Miksi MH370 löytyisi tällä kertaa? Operaatiossa hyödynnetään kaikkea tietoa, jota on kertynyt neljän vuoden aikana. Tiedemiehet ovat analysoineet kertynyttä dataa ja haarukoineet mahdollisia paikkoja, josta hylky voisi löytyä.

Australialainen asiantuntija David Griffin, joka on auttanut Ocean Infinityä, esittää optimistisen arvion.
- Me saatamme kuulla jotain heiltä seuraavan parin viikon aikana, Griffin sanoi.

Uudet etsinnät alkoivat jonkin verran pohjoiseen alueelta, jossa etsintöjä viimeksi tehtiin. Etsintäaluetta on rajattu muun muassa merivirtojen analysoinnin avulla. Sen perustana ovat olleet kolme lentokoneen kappaletta, jotka löytyivät Afrikan rannikolta tuhansien kilometrien päästä.

Siitäkin on ollut apua, että Australian rannikolle ei ole päätynyt romua koneesta. Vain pieni osa valtavasta etsintäalueesta on sellainen, josta merivirrat veisivät romua kohti Afrikkaa eikä Australiaa.

Myös turman jälkeen otetut satelliittikuvat viittaavat samaan alueeseen kuin merivirta-analyysi.

Käytössä on myös uutta teknologiaa, esimerkiksi parempia miehittämättömiä pienoissukellusveneitä, joilla päästään syvemmälle ja saadaan parempilaatuista dataa.

Edellistä etsintää johtanut entinen australialaisministeri Darren Chester toivoo koneen löytyvän hankalista vesistä.
- Mutta ei kannata teeskennellä, että se on helppoa, Chester sanoi Sky Newsille.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Etsinnät ovat päättymässä ja loppuraportti luvassa, jälkimmäinen tosin ilman mitään määräaikaa.
Indonesia saattaa kuitenkin jatkaa selvityksiä, mikäli lopuillaan olevasta yksityisestä etsinnästä ei saada tuloksia.
http://www.bbc.com/news/world-asia-44285241
What happens next?

Malaysian Transport Minister Anthony Loke says a full report into the plane's disappearance will be published in the future but has not given a date.

Australia, Malaysia and China have agreed that an official search would resume only if credible evidence emerged on the plane's location.

Although the Malaysian government says it will not extend the private search, Anwar Ibrahim, who is widely tipped as next prime minister, told The Australian newspaper there was "further digging" to be done.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will »

Loppuraportti julkistettiin tunti sitten.
http://mh370.mot.gov.my/MH370SafetyInve ... Report.pdf

Lehdistötilaisuus jatkuu.
https://www.theguardian.com/world/live/ ... navigation

Flap.jpg
Flap.jpg (10.52 KiB) Viewed 1516 times
Yksi kolmesta koneeseen varmuudella kuuluneesta osasta.

Kaikki muutkin, eri varmuusasteissa koneeseen liittyväksi ajatellut osat ovat enemmän tai vähemmän murtokappaleita. Pitkän lennon päätteeksi kone on perusteellisesti hajonnut. Matkustajien loppu on ollut nopea.
Post Reply