Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Poliisin etsimät kadonneet henkilöt
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Fri Mar 14, 2014 3:18 pm

http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_A ... Flight_370

Malaysia Airlines Flight 370 (MH370/MAS370), also marketed as China Southern Airlines flight 748 (CZ748) through a codeshare, was a scheduled passenger flight from Kuala Lumpur, Malaysia, to Beijing, China. On 8 March 2014, the Boeing 777-200ER aircraft operated by Malaysia Airlines disappeared in flight with 227 passengers on board from 15 countries, most of whom were Chinese, and 12 crew members. The aircraft last made contact with air traffic control less than an hour after take-off.

A joint search-and-rescue effort covering an area of 27,000 square nautical miles (93,000 square kilometres; 36,000 square miles) in the Strait of Malacca and the South China Sea[1][2] is being conducted by more than 12 countries. Vietnam briefly reduced its efforts on 11 March, but the search area continued to expand and searchers began to look for evidence on land. On 12 March, authorities also began to search the Andaman Sea, northwest of the Strait of Malacca.[
Two passengers boarded the aircraft using stolen passports, which initially raised concerns of a terrorist plot,[7] but Malaysian police subsequently identified both passengers saying they were unlikely to be terrorists

There have been a number of false leads.[9] US officials have said they expect the search to be extended to the Indian Ocean,[10][11] as their investigators have reviewed the possibility that the aircraft headed west back across the Malay Peninsula and remained capable of flying for another four hours after first disappearing from radar


http://fi.wikipedia.org/wiki/Malaysia_A ... _lento_370

Malaysia Airlinesin lento 370 (MH370/MAS370), lensi myös Codeshare-tunnuksella China Southern Airlinesin lento 748 (CZ748/CSN748) oli Malaysia Airlinesin matkustajalento Kuala Lumpurista, Malesiasta Pekingiin, Kiinaan 8. maaliskuuta 2014. Yhteys lentokoneeseen katosi 8. maaliskuuta noin kello 1:30 Malesian aikaa. Se oli lähtenyt Kuala Lumpurista klo 0:41 ja sen oli määrä saapua Pekingiin klo 6:30. Lentokoneessa on 227 matkustajaa sekä 12 miehistön jäsentä. Suurin osa matkustajista on kansalaisuudeltaan kiinalaisia. Joukossa ei ollut suomalaisia.[1] Meressä havaitun öljyn vuoksi koneen on epäilty syöksyneen mereen, mutta hylkyä ei ole löydetty. Erikoista onnettomuudessa on, että lennonjohtoon ei otettu yhteyttä ongelmiin liittyen.[2]

Ainakin kahden matkustajaluettelossa olleen henkilön passit oli varastettu, eivätkä he olleet lentokoneessa. Malesia tutkii myös mahdollisuutta terrorismiin.[3]

Lentoyhtiön toimitusjohtajan mukaan turmakoneen siivenkärki oli katkennut vuonna 2012, ja noin metri kärkeä oli repeytynyt. Kone kuitenkin korjattiin lentokuntoon, ja se sai luvan lentoihin.[4] Mahdollisesti viidellä matkustajalla oli varastettu tai väärennetty passi.[5]

Malesian hallitus on pyytänyt kansainvälistä apua turman tutkimiseksi. Useat eri valtiot ovat lähettäneet apua alueelle. Kaikki näistä valtioista lähettivät yhteensä 34 lentokonetta ja 40 laivaa tutkinta-alueelle. Sekä Intia että Qatar tarjosivat apua, ja Ranskan lentoturmien tutkintaan erikoistunut virasto, Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation Civile (BEA), tarjoutui auttamaan vedenalaisissa tutkimuksissa ja osien talteenotossa.

Koneen takaisin kääntyminen

Malesian armeijan lähteiden mukaan koneesta saatiin tutkahavaintoja sen jälkeen, kun se katosi lennonjohtajien tutkista. [6] Se muutti oletettavasti kurssia Kota Bharun jälkeen, ja lisäksi laski korkeutta. [6] On mahdollista, että kone siis päätyi Malakansalmeen, eikä Etelä-Kiinan mereen. [6] Sittemmin koneen etsintöjä laajennettiin myöskin Malakansalmeen. Teoriaa vahvistaa se, että myös siviililennonjohtajien mukaan kone saattoi vaihtaa kurssia juuri ennen kuin katosi tutkasta, ja se, että koneesta ei ainakaan vielä ole löydetty mitään Etelä-Kiinan merestä. Lentokoneen toisiotutkalähetin ei ollut päällä, joten se ei näkynyt siviililennonjohdolle. Turmakone myös matkasi sotilaslähteiden mukaan vielä 500 kilometriä Malakansalmeen viimeisen yhteydenoton jälkeen. [6]


Ylemmässä linkissä tämän hetken tiedon mukainen tilanne.
https://maps.google.fi/maps?q=andamaani ... fi&t=h&z=5

Linkissä Andamaanien ja Nikobaarien saarialue , josta tutkaan on jotain tarttunut.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... -live.html
Linkissä viimeisimpiä uutisia.
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh370/
Kakkosnelosen tiedot ko. koneesta.

Aikamonen mysteeri tästä on tullut. Ensin löytyi koneen osa , joka ei sittemmin sopinut ko. koneeseen.
Sitten kiinalaiset löysivät 3 koneenkappaletta muistuttavaa satelliitilla.
On puhuttu kurssinmuutksesta takaisinpäin. On huhuja , että kone olisi laskeutunut Afrikkaan.
Jenkkien mukaan kone olisi voitu paikallistaa Andamaanien yllä. tai Nikobaarien. ( Siellä voi tupakoida sisällä. ) :mrgreen:

Varmaan tänään uutta tietoa tai kone löytyy. Yleensä etsittävä löytyy heti sen jälkeen , kun olen tehnyt siitä avauksen. :shock:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.


User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Fri Mar 14, 2014 9:33 pm

Tässä linkissä on 25 kysymystä.
http://www.kvia.com/news/Missing-Malays ... s/24954568
On huomioitava , että siinä on 3 sivua.

Tutkimukset näyttäisivät tulleen siihen tulemaan , että Boing olisi kääntynyt länteen ( luoteeseen )+ yhteyden katkettua.
Viimeinen koneesta tullut sanoma oli " hyvää yötä ".

Jos kone on onnistunut johonkin laskeutumaan , niin kuka sitä tarvitsee ? ( Monikin )
Mihin tarkoitukseen ?
Kännykät ottivat puhelut vielä alkuviikosta vastaan. Siten kone ei voisi olla meren pohjassa ???
Suunnanmuutos suht pian lähdön jälkeen. 12 hengen miehistö. Jos kaappaus , miten organisoitu ?
Sentään koko joukko matkustajia. Osalla puhelimet päällä.

Pilotti itsareita ollut aiemmin. Silkair ja Egypti. Hmm.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Sat Mar 15, 2014 9:13 am

Tutkinta Malesiassa sanoo , että kone on voitu kaapata.

http://www.chinapost.com.tw/asia/region ... ficial.htm

Viestintäjärjestelmä oli kytketty pois päältä tarkoituksella. Tekijällä pitää olla ko. alan kokemusta.
Koneen henkilöstö ja matkustajat ovat taas puntaroitavia seikkoja.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Sat Mar 15, 2014 10:37 am

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201403 ... _source=al

Malesian pääministeri vahvistaa: Joku muutti tahallaan mysteerikoneen reittiä

Lauantai 15.3.2014 klo 08.23 (päivitetty klo 10.19)

Malesian pääministeri Najib Razak piti hätkähdyttävän tiedotustilaisuuden kadonneesta Malaysia Airlinesin koneesta.

TAUSTA

- Malaysia Airlinesin lento Kuala Lumpurista Pekingiin katosi lauantaina 8.3. kello 1.21 paikallista aikaa

- koneessa oli 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä

- koneesta tai sen matkustajista ei ole nähty sen koommin jälkeäkään

- alun perin koneen uskottiin päätyneen Siaminlahdelle Etelä-Kiinan merelle
- nimettömistä lähteistä vähitellen tihkunut tieto kuitenkin kertoi, että kone on sittenkin lennetty Thaimaan ja Malesian länsipuolelle

- asiaa spekuloineiden asiantuntijoiden mukaan koneen reittiä ei ole voitu muuttaa vahingossa. Malesian pääministeri vahvisti tämän. Tutkatietojen valossa konetta on lentänyt koulutettu lentäjä

- Mitkään sanat eivät voi kuvailla sitä kipua, jota he käyvät läpi. Ajatuksemme ja rukouksemme ovat heidän kanssaan. Razak sanoi.
Tällä hetkellä konetta etsitään 14 maan voimin. 43 laivaa ja 58 lentokonetta hoitaa etsintöjä. Konetta on etsitty maalta, Malakansalmelta, Etelä-Kiinan mereltä, Andamaanienmereltä ja Intian valtamereltä.
Razakin mukaan katoamisesta on liikkunut paljon spekulaatioita ja hän ymmärtää perheiden ja kansainvälisen yleisön tiedonjanon.

- Toimimme jatkuvasti vahvistetun tiedon pohjalta. Seuraamme kaikkia uskottavia johtolankoja. Joskus ne eivät johda mihinkään.
- Mutta meillä on velvollisuus kertoa julkisuuteen vain vahvistettua tietoa.
Razak vahvistaa, että Malesian ilmavoimat löysi tuntemattoman lentokoneen tutkistaan. Sen koneen reitti johti Malakansalmelle.
- Tämä tieto, joka sittemmin vahvistettiin kansaivälisten viranomaisten avulla, johti etsintöjen laajentamiseen Malakansalmelle ja myöhemmin Andamaanienmerelle.

Seurantajärjestelmät kytkettiin pois päältä

Satelliittidatan perusteella lentokoneen ACARS-kommunikaatiojärjestelmä kytkettiin "suurella varmuudella" pois päältä juuri ennen kuin kone ylitti Malesian itärannikon. Malesian ja Vietnamin ilmavalvonta-alueen rajan tuntumassa myös tutkalle tietoja lähettävä transponderi suljettiin.
- Tästä eteenpäin Malesian ilmavoimien tutkan mukaan kone näytti, mutta tätä ei vahvistettu, kääntyneen takaisin ja lensi sitten länteen Malesian yli ennen kääntymistään kohti luodetta.
- Tänään, raakasatelliittidatan perusteella, voimme vahvistaa, että sotilastutkissa näkynyt kone oli MH370.
Razakin mukaan tiedot tukevat sitä, että joku lensi koneen tarkoituksella Malesian länsipuolelle Malakansalmelle Intian valtamerelle.
- Uuden tiedon valossa Malesian viranomaiset ovat keskittäneet tutkintansa uudelleen koneen matkustajiin ja miehistöön.

Etsinnät Etelä-Kiinan merellä lopetetaan

- Vastoin uutisia siitä, että kone olisi kaapattu - ja haluan tehdä tämän hyvin selväksi - tutkimme yhä kaikkia mahdollisuuksia sille, miksi MH370 poikkesi reitiltään, Razak totesi.
Koneen tarkkaa sijaintia, kun se viimeisen kerran otti yhtyden satelliittiin, ei tiedetä. Viimeinen yhteys koneeseen saatiin kello 8.11 Malesian aikaa. Alun perin tutkayhteys loppui Siaminlahdella Etelä-Kiinan merellä kello 1.21 eli välissä on kuusi ja puoli tuntia. Malesian armeijan tutkien viimeinen havainto saatiin kello 2.15.
- Malesian ilmailuviranomaiset ja heidän kansainväliset kollegansa ovat päätelleet, että kone oli jommalla kummalla reitillä: joko pohjoisella, Kazakstanin ja Pohjois-Thaimaan välillä, tai eteläisellä Indonesian ja eteläisen Intian valtameren välillä.

Tällä perusteella etsinnät Etelä-Kiinan merelllä lopetetaan ja voimavarat keskitetään uudelleen, Razak kertoi.

- Selvästi, MH370:n etsintä on siirtynyt uuteen vaiheeseen.
- Viimeisten seitsemän päivän aikana olemme tutkineet kaikki johtolangat ja katsoneet kaikki mahdollisuudet. Omaisten ja perheiden puolesta toivon, että nämä uudet tiedot vievät meidät lähemmäksi koneen löytymistä, Razak lopetti tiedotustilaisuutensa.


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201403 ... 2_ul.shtml

Poliisi tutkii mysteerikoneen lentäjän kodin


Lauantai 15.3.2014 klo 10.17

Malesian poliisi teki kotietsinnän kadonneen malesialaiskoneen lentäjän kotiin.


Poliisit menivät lentäjän kodille Malesian pääministerin vahvistettua, että koneen epäillään muuttaneen suuntaa tarkoituksella, poliisiviranomainen kertoo Reutersille.
Poliisi meni MH370-lennon kapteenin, 53-vuotiaan Zaharie Ahmad Shahin kodille lauantaina iltapäivällä, kun pääministeri Najib Razak oli lopettanut tiedotustilaisuutensa.

Aiemmin tällä viikolla eteläafrikkalaisnainen kertoi Australian tv:ssä, että MH370:n perämies Fariq Abdul Hamid, 27, oli kolme vuotta aikaisemmin ottanut hänet ja hänen ystävänsä koneen ohjaamoon koko lennon ajaksi, mikä on ankarasti kiellettyä.
Malesia vahvisti, että viikko sitten kadonneen koneen jäljitys- ja kommunikointijärjestelmät todennäköisesti sammutettiin ennen kuin se ehti maan itärannikolle. Sieltä kone lensi kohti länttä.

IL-REUTERS


Löysin myös linkin , jossa sanotaan perämiehen tai kipparin vieneen naisen ohjaamoon.
Hän myös tupakoi ohjaamossa.
Eihän noissa sinänsä itään tuomittavaa ole , mutta kiellettyähän tuo olisi.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
will
Posts: 1982
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin

Post by will » Sat Mar 15, 2014 11:02 am

Pohjois-koilliseen kulkenut, 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuljettanut Malesia Airlines-yhtiön Boeing 777 katosi siviililentoliikenteen tutkasta tunnin lennon jälkeen 8 maaliskuuta 2014. Myöhemmin selvisi, että se oli vielä tämän jälkeen näkynyt sotilastutkassa, länteen kääntyneenä ja koneen oma aktiivinen tunnistusjärjestelmä sammutettuna. Koneen etsintä katoamispaikan lähistöllä lopetettiin viikon kuluttua, koska näytti ilmeiseltä, että kone oli salassa ja tarkoituksella lennetty kauas pois reitiltään.

http://www.nytimes.com/2014/03/15/world ... ticle&_r=0
http://www.reuters.com/article/2014/03/ ... 1720140315

Inmarsat yhtiön kautta tulleiden, satelliittien välittämien tietojen mukaan koneen moottorit olisivat olleet käytössä vielä seitsemän tuntia katoamisen jälkeen. Satelliitit ovat geostationäärisiä (lähes paikallaan maahan nähden), sijaitsevat päiväntasaajan yläpuolella, eikä niiden vastaanottamasta signaalista voi päätellä onko se tullut eteläiseltä vai pohjoiselta pallonpuoliskolta. Näin ei tiedetä, lensikö kone kohti keskistä Aasiaa vai kääntyikö se Intian valtameren ylle.

Image
http://www.inmarsat.com/about-us/our-sa ... -coverage/

Sektori, josta signaalit ovat voineet tulla, saattaisi olla kuvassa vihreän ja pinkin väliin jäävä yksinomainen IOR-kommunikointialue. Täsmällistä tietoa ei kuitenkaan ole, minkä satelliitin kautta moottorit ovat lähettäneet viestejään.

Arvioitu lentoalue:
http://is13.snstatic.fi/img/468/1288665583502.jpg
viite: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... k-trm-uutu
Koneessa on mahdollisesti ollut varapolttoainetta kahden tunnin lentoon kartalle merkityn ympyrän ulkopuolelle. Intian ilmapuolustus ei ole havainnut konetta, joten todennäköisesti se ei ole lentänyt länteen manner-Intian tutkien ulottuville.

Mahdollinen lentoaika:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 09517.html

Edit.

Lentoajan perusteella kone voisi olla Irkutskissa asti. Sinne sen olisi pitänyt mennä kansainvälistä reittiä ja koneen siviilitutkavaste päällä, toisilla tunnisteilla, mikä olisi tarkoin suunniteltu konsepti. Jos kone taas kääntyi Intian valtamerelle lentäjän itsemurhaa varten, niin Pekingiin saapumisajan mentyä voisi odottaa jonkun matkustajan käyttäneen satelliittipuhelinta. Jää miettimään, mitä tietoa on saatu moottoreiden toiminnasta, vai tuliko niistä vain kontaktisignaali.

Hesarissa esitetyistä teorioista vähiten epätodennäköiseltä tuntuu odottamaton tekninen vika ja sitä seurannut koneen haltuunoton pieleenmeno. Olisi sattunut monta asiaa lyhyessä ajassa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Kolme+teoriaa ... 4854271175

Esim. konetyypin riskiksi ilmoitetusta rungon mekaanisesta pettämisestä olisi seurannut äkillinen happikato, pahaksi onneksi juuri kun kapteeni olisi ollut poissa ohjaimista, varahappijärjestelmä olisi pettänyt huollossa sattuneen huolimattomuuden vuoksi, perämies olisi söhlinyt palautumisproseduurissa ja hämärän rajamailla autopilottiin olisi syötetty väärä kohde, kun olisi yritetty palata takaisin. Transponderi olisi hässäkässä onnistuttu kytkemään pois, tai rungon vaurio rikkonut laitteen antennin. Jos ohjaamossa on ollut joku matkustajista, niin hän on voinut hermostuksissaan osua väärään paikkaan.

Väki olisi vaipunut tainnoksiin. Malakansalmeen tultua autopilotti olisi valinnut seuraavan reittipisteen itse ja kääntänyt koneen sitä kohti. Autopilotin muistissa saattaisi olla ollut useita reittiohjelmia valmiina. Seuraavalla pisteellä kone olisi jatkanut Intian valtamerelle. Moottorit olisivat lähettäneet tietoa käynnissäolostaan, kunnes polttoaine olisi loppunut. Satelliittipuhelimilla ei olisi ollut käyttäjiä.

Kapteeni oli kokenut ja ammatilleen omistautunut. Jos hän olisi ollut poissa pelistä, niin hänelle valittu sopiva kakkosmies ei ehkä hallinnut tilannetta.


Edit 2.

Tuoreen uutisen mukaan moottorien viimeinen yhteys valmistajan tehtaalle satelliitin kautta klo 8:11 olisi voinut tulla koneen ollessa maassa. Siten kone olisi joko laskeutunut kiitotielle tai tehnyt hallitun pakkolaskun, polttoaineen ollessa lähes lopussa. Ylimääräinen tankkaus kahden lisätunnin lentoa varten tulee tässä yhteydessä erityiseen valoon.

Afrikka, Lähi-Itä, Keski-Aasia ja Itä-Aasia ovat olleet lentosäteen ulottuvilla. Jos viestejä ei ole tullut Atlantin eikä Tyynenmeren keskusten kautta, niin pohjoiset vaihtoehdot ovat lähinnä mahdollisia. Toki kone on voinut laskeutua myös jollekin Intian valtameren saarelle.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201403 ... 2_ul.shtml

Koneen ACARS-kommunikaatiojärjestelmä oli suljettu ennen viimeistä yhteyttä lähtöalueen lennonjohtoon. Lisätankkauksen huomioon ottaen näyttää mahdolliselta, että jollakin henkilökuntaan kuuluvalla olisi ollut varsinaisen lentosuunnitelman lisäksi toinen suunnitelma, jota ryhdyttiin toteuttamaan heti matkakorkeuteen päästyä.

Kiinalaisten julkaisemat satelliittikuvat mietityttävät. Mitään ei löytynyt kuvien esittämältä alueelta, joka oli idässä, poispäin toteutuneesta lentosuunnasta. Lännestä, Bengalin lahdelta pohjoiseen lentäessään kone olisi pian tullut Kiinan valvonta-alueelle. Polttoaine olisi voitu kuluttaa loppuun lähes suoralla lennolla Kiinan ilmatilassa, kuitenkaan tulematta Tyynenmeren Inmarsat-yhteyksien alueelle, mikä olisi ilmaissut koneen sijainnin länsi-itä-suunnassa.

Tanner tullaan vielä polkemaan perusteellisesti tämän jutun tiimoilta.

** siirretty toisesta ketjusta ** moderaattori **
Last edited by will on Sun Mar 16, 2014 1:24 pm, edited 2 times in total.

User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Sun Mar 16, 2014 10:28 am

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119488 ... innat.html

Intia keskeytti onnettomuuskoneen etsinnät

Ulkomaat | 16.3.2014 | 08:34 | Päivitetty 09:201

STT, Reuters, AFP
Intian viranomaiset ovat keskeyttäneet runsas viikko sitten kadonneen malesialaiskoneen etsinnät. Intian mukaan keskeytyspyyntö tuli Malesian hallitukselta.
Malesia harkitsee, pitääkö etsintäaluetta muuttaa. Taustalla on tieto, jonka mukaan kone käännettiin reitiltään pois tahallaan.
Kansainväliset etsinnät keskittyvät nyt kahteen suuntaan. Toinen reitti ulottuu Pohjois-Thaimaasta Kazakstaniin ja toinen Indonesiasta kohti Intian valtameren eteläosia.
Malesian poliisi selvittelee samalla koneen katoamisen syitä. Korkea-arvoinen nimettömänä pysytellyt poliisi kertoo, että koneen lentäjien ja muun henkilökunnan henkilökohtaisia, poliittisia ja uskonnollisia taustoja tutkitaan.
- Emme toistaiseksi jätä laskuista pois minkäänlaista motiivia, poliisi sanoi uutistoimisto Reutersille.
Malaysia Airlines -yhtiön kone katosi jälkiä jättämättä, kun se oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Koneessa oli 239 ihmistä.


Lentoyhtiö kertoi eilen tienneensä amerikkalaisten tutkahavainnosta , eli lennosta yli 7. tunnin ajan siitä , kun normaali yhteys katkesi.
Molempien pilottien kodit on tarkistettu.
Kone on ilmeisesti kaukana es. Intian alueilta.

Tässä on monia vaihtoehtoja.
Laajennettu itsemurha on yksi niistä. Luoteeseen suuntautuva reitti tuo kyllä ehkä esiin mahdollisia laskeutumispaikkoja. Ne kännykät hämäävät tässä.

Ulkomaitten uutislinkeissä on paljon tästä , mutta ei mitään erityisen uutta. Ainakaan nyt aamusta.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
will
Posts: 1982
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will » Sun Mar 16, 2014 3:29 pm

Intian tutkavalvonta Bengalinlahdella on lähinnä siviililiikennettä varten. Ilmapuolustustutkien käyttäminen on kallista, joten ne ovat päällä vain tarvittaessa. Yöaikaan alueella ei tapahdu juuri mitään, kertoo asiasta kuultu Andamaanien tutkaupseeri.

http://www.reuters.com/article/2014/03/ ... JT20140315

MH370 on siten voinut lentää Bengalinlahden sotilasvalvonnan läpi eikä olisi näkynyt myöskään siviilitutkissa, koska tutkavastain ei ollut toiminnassa.

Uutisissa viitataan nyt siihen, että yhtä useampi satelliittitieto olisi tullut maassa olleesta koneesta. Jos näin, niin kone voisi olla jossain Malakan-Sumatran-Andamanien alueella. Toisaalta on kerrottu vain viimeisen viestin (ehkä) tulleen laskeutuneesta koneesta. No - uutiset täsmentyvät aikanaan.

User avatar
härkä
Posts: 5248
Joined: Tue Oct 11, 2011 1:26 am
Location: Laidun

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by härkä » Sun Mar 16, 2014 5:25 pm

Kiina on arvostellut Malesiaa hitaudesta tänään.

Tässä mielenkiintoinen linkki ko. keskustelua koskien.
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... t-229.html

Professional Pilots Rumours & News.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.

User avatar
will
Posts: 1982
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will » Sun Mar 16, 2014 8:49 pm

NY Times julkaisi kuvan etsintäkaistoista. Vain yhdellä satelliitilla vastaanotettua ping-signaalia oli käytetty GPS:n tavoin ja määritetty koneen mahdollinen sijainti kahdelle ympyränkaarelle.

http://graphics8.nytimes.com/newsgraphi ... -5-600.png

lähde: http://www.nytimes.com/2014/03/16/world ... ml?hp&_r=0

Punaiset kaaret edustavat paikkoja, joista kone voisi olla lähettänyt signaalin satelliittin aikamerkin perusteella. Ohuella merkityt vyöhykkeet ovat sitä aluettä, mille polttoaine olisi riittänyt, jos kone olisi jatkanut lentoaan. Toisaalta, jos kone oli viimeisen signaalin lähtiessä jo kentän pinnassa, niin laskeutumispaikka olisi ollut juuri punaisella viivalla.

Alemmalla kaarella ovat Indonesia ja Joulusaaret, ylemmällä Laos, (Vietnam,) Kiina, (Myanmar,) Kiina, Kirgistan ja Kazakstan. Jos kone on maalla, niin todennäköisimmin se on Kiinassa, arvioituna punaisten kaarten pituuden perusteella, ilman muuta tietoa. Jos kone olisi laskeutunut Kiinaan, niin valtaosa matkustajista olisi päätynyt kotimaahansa.

Seuraavaksi on odoteltava muiden ping-viestien tulkintaa. Niistä näkyy koneen säteisliike satelliittiin nähden. Tästä ja matkalentonopeudesta voidaan edelleen saada kaksi lentosuunta-arviota pingien välillä. Jos säteisetäisyydet ovat samat, niin kone voi olla ollut maassa ja sen suurin mahdollinen etäisyys olisi arvoioitava lentonopeudesta ja reitistä kaarella oleville lentokentille. Analyysejä epäilemättä on jo tehty; kunhan tulisivat julkisuuteen.

Edit: Härän mainitsemassa keskustelussa huomautetaan, että ping-viestit ovat tulleet kaarelta, joka kulkee Kuala Lumpurin kautta. Ne voisivat olla peräisin jostain toisesta saman yhtiön samanlaisesta koneesta, joka ei ole näkynyt Tyynenmeren satelliitille horisonttia peittävän Malakan vuoriston vuoksi. Toisaalta, MH370:n törmäyssignaalilaitteisto ei ole aktivoitunut, joten kone joko olisi laskeutunut riittävän pehmeästi (<3.5G) tai ei noussut lainkaan. Väliajan ping-viestien paikkoja ei ole tullut julkisuuteen.

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... t-253.html

Jotain outoa tässä on, liekö paikalliseen kommunikaatiotapaan liittyvää. Mielessä käy, että onhan se etsitty kone kai kuitenkin juuri se nimenomainen lentokone, joka todellisuudessa lähti kuljettamaan matkustajia Pekingiin, eikä esim. alunperin lennolle suunniteltu, mutta mahdollisesti teknisistä syistä vaihdon vuoksi kentälle jäänyt? Koneen vaihtaminen voisi selittää toisistaan poikkeavat tiedot varapolttoaineen määrästä.

Kuitenkin, etsintää keskitetään Kaspianmerelle, missä koneen olisi pitänyt tulla seuraavan lännenpuoleisen satelliitin (Atlantin itäinen) näkyviin. Sellaisesta taas ei ole kerrottu.

ACARS-järjestelmästä:
http://theaviationist.com/2014/03/16/sa ... explained/
http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-repor ... /acars.asp

Sotilastutkan mukaan MH370-lennoksi tulkittu iso lentokone olisi ylittänyt Malakan niemimaan n. 5000 jalan lentotasolla. Neljä siviilitodistajaa on myös havainnut laskeutuvan koneen aikana, joka sopii kadonneen koneen kääntymisreitille. Sitä ennen kone olisi käynyt 45 000 jalan korkeudella.

USA tutkii lentäjien turvallisuustaustaa, Malesia itsmurhamahdollisuutta ja Kiina ihmettelee vaisua tiedottamista.
Lähde: http://www.hs.fi/ulkomaat/Yhdysvallat+t ... 5024105347

http://is13.snstatic.fi/img/978/1288666399394.jpg
Kuvassa Malesian liikenneministerin esitys etsintäalueista. Ne ulottuvat lännessä Kaspianmerelle ja Kerguelen-saarten pohjoispuolelle. Kerguelenilla ei ole lentokenttää.
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... =tf-promo5
Image

Etsintäalueen reliefiä:
https://twitter.com/digitalhen/status/4 ... to/1/large

Lentoyhtiön tiedotteita:
http://www.malaysiaairlines.com/my/en/s ... -site.html

Edit 2.

Etsintä jatkuu. Australia on ottanut vastuun eteläisen kaaren eteläpään etsinnöistä. Kiina tutkii omaa aluettaan. Odotellessa voi katsoa tilannetta toisesta näkökulmasta. MH 370 siis lensi pohjoiskoilliseen matkakorkeudella. Tuntematon kone laskeutui yläkorkeuksista 5000 jalan tasolle idästä länteen ilman siviilitunnistusjärjestelmää. Reitit leikkasivat, ja on ajateltu, että MH 370 olisi kytkenyt tunnistusjärjestelmänsä irti, kääntynyt takaviistoon ja todellisuudessa olisi tuo tuntematon kone. Kuitenkin, tuntematon kone voisi periaatteessa olla myös iso sotilaskone, joka oli laskeutumassa Malakan länsirannalle jollekin sotilaskentälle. Intian Andamaanien ilmavalvonta ei ehkä olisi "huomannut" ystävällismielistä sotilaskonetta nenänsä edessä, koska niin olisi sovittu. Jos oli kaksi konetta lähellä toisiaan, niin MH 370 olisi voinut vahingoittua ohituksessa, menettää paineistuksen ja tutkavastaimen sekä ajautua pois suunnitellulta reitiltä. Se olisi ylittänyt rannikon luoteen puolelta suunniteltuun nähden ja tehnyt hallitun pakkolaskun Laosiin, pohjoisen etsintäkaaren eteläpäähän sekä lähettänyt sieltä maasta pingejä useita tunteja. Kun välituntien pingeistä ei ole muuta tietoa, kuin että ne malesialaisten mielestä ovat tulleet maasta, niin voi näinkin ajatella, kokeeksi, kunnes jotain konkreettista löytyy.

Jatkoksi päinvastainen tieto: Käännös takaviistoon olisi tehty ohjelmallisesti. Ennen sulkemistaan ACARS-järjestelmä olisi lähettänyt tiedon muutetusta reittipisteestä.
http://www.nytimes.com/2014/03/18/world ... ml?hp&_r=0
http://www.hs.fi/ulkomaat/Lehti+Mysteer ... 02b471e6a4

Edit 3.

Malesian sotilastutka havaitsi tuntemattoman koneen Malakan salmessa, lähetin toimi epäsäännöllisesti. He eivät tiedä minne kone joutui.

Thaimaan tutka havaitsi koneen palaavan siitä suunnasta, mihin MH370 oli poistunut 6 minuuttia ennen.

http://edition.cnn.com/2014/03/18/world ... ?hpt=hp_t2

Hesarin aikajana:

http://www.hs.fi/ulkomaat/Kone+on+lent% ... 5109714907

Aikajanalta ilmenee, että MH370 on lentänyt pingin verran poispäin satelliitista, tuntematon kone pingin verran satelliittiin päin ja MH370 lopulta päätynyt kauemmas satelliitista kuin oli kadotessaan tutkasta ensimmäisen pingin jälkeen. Jos ping-etäisyydet olisivat käytettävissä, niistä voisi laskea onko kadonnut lento noudattanut alkuosallaan aikakaavioon merkittyjä liikkeitä ja erityisesti oliko se liikkeessä kahden viimeisen pingin välillä satelliittietäisyyden suhteen.

Jos pingejä olisi laskeutuneesta koneesta, kuten malesialaiset arvelevat, niin etäisyyksissä pitäisi näkyä geostationäärisen satelliitin pieni liike paikallaan olevan koneen suhteen. Tätä etäisyyden muuttumista voisi käyttää sen arviointiin, kummassa etsintähaarassa kone olisi, jos se olisi ollut laskeutuneena useamman kuin yhden pingin ajan. Muista pingeistä ei ole tiedotettu. Niitä koskevaa tietoa ei ehkä ole jostain syystä talletettu, mutta toivoa voi, että olisi.

Linkissä on annettu satelliitin liike tunnin välein saapuvien pingien aikaan. Koneen etäisyyksiä satelliitista ei edelleenkään tunneta.
http://www.pprune.org/8388131-post6212.html

Rojua on ajelehtinut rantaan, mutta sitä ei ole vahvistettu lentokoneen kappaleiksi.
http://indiatoday.intoday.in/story/airc ... 50197.html

Linkkiin lainatun viestin kirjoittaja arvelee kääntymisen syyksi lentokonepaloa ja pyrkimistä Pulau Lankawin kiitoradalle. Savu olisi kuitenkin tainnuttanut miehistön ennen kentälle pääsemistä.

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8388282

Lentokapteenin näkemystä:

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8387369

Etäisyydet satelliitista:

http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8387353

User avatar
will
Posts: 1982
Joined: Tue Oct 11, 2011 10:47 am
Contact:

Re: Lento MH 370 Kuala Lumpur- Beijing 3 / 2014

Post by will » Thu Mar 20, 2014 7:43 am

Satelliittikuvista on löytynyt rojua merestä Perthistä 2500 km lounaaseen. Isoin kappale on kooltaan n. 24 m. Näihin aikoihin australialaisen lentokoneen pitäisi olla paikalla tarkistamassa löytöä. Näkyvyys on huono. Paikalle lähetetään laiva, jos kone löytää jotain onnettomuuteen mahdollisesti liittyvää.

http://www.bbc.com/news/world-asia-26659583
http://www.hs.fi/ulkomaat/Australia+ep% ... 5281997261

Isoin kappale meressä:
http://www.amsa.gov.au/media/incidents/ ... _01_14.jpg
http://www.pprune.org/rumours-news/5355 ... ost8389571

BBC:n raportti (sisältää lentosädekartan)
http://www.bbc.com/news/world-asia-26659951

Edit: Viikko sitten tiedotettiin, että koneen satelliittiyhteyttä varten lähettämistä pingeistä on saatu tietoa sen paikasta, nopeudesta ja korkeudesta. Muita yksityiskohtia ei kerrottu.

http://online.wsj.com/news/articles/SB1 ... 80350.html

Myöhemmin julkaistiin viimeisen pingin perusteella määritelty kaksiosainen kaari, jolle etsintä keskitettiin. Siltä ei vielä ole löytynyt mitään, mikä voitaisiin liittää kadonneeseen koneeseen.
Last edited by will on Fri Mar 21, 2014 7:20 am, edited 1 time in total.

Post Reply