Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Ratkaisemattomat henkirikokset vuodesta 2010 alkaen
Forum rules
Uusien ketjujen nimissä tulisi mainita vähintäänkin tapahtumapaikka ja vuosi.
Post Reply
User avatar
Rinde
Posts: 912
Joined: Thu Aug 08, 2013 10:58 am

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Rinde »

Voihan semanttinen parafasia!

Tämä tapaus on lajissaan jotain ennenkuulumatonta.

Virtanen tarkensi, ettei "kulttuuriseikkoihin liittyvä mielipiteen muutos" viittaa itse tapahtumiin, vaan epäillyn vaihteleviin kertomuksiin esitutkinnan eri vaiheissa.

Kulttuuriseikkoihin liittyvä mielipiteen muutos = valhe.

Kannattaa pitää mielessä vastaisen varalta. Kyllä kulttuuriksi kelpaa monenlainen tapa ja traditio.
There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. Frank Zappa.
User avatar
Rinde
Posts: 912
Joined: Thu Aug 08, 2013 10:58 am

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Rinde »

Koijari suoltaa valhetta valheen perään. Ei kun anteeksi - kulttuuristen seikkojen vuoksi vaihtaa mielipidettä esimerkiksi omista vammoistaan.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... la/5198148

Oikeuslääkärin mukaan tyttö kuoli vaikeisiin palovammoihin ja savukaasuihin. Uhrin vammoista ei voitu sanoa mitään varmaa, mutta päässä vasemmassa otsalohkossa oli tylpän esineen aiheuttamaksi epäilty vamma. Tämä ei sovi syytetyn kertomukseen, jonka mukaan hän ei missään vaiheessa vahingoittanut tyttöä.

Puolustuksen mukaan ladon päänvamma on voinut aiheutua myös ladon katosta tippuneista rakenteista. Puolustuksen mukaan oikeuslääkäri ei voi alkaa itse ratkoa murhamysteereitä.


Vai että oikein murhamysteeri. Kas kun ei itsemurhamysteeri.
There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. Frank Zappa.
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by itäviitta »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062 ... 9_uu.shtml

Näistä WhatsApp-viesteistä oikeudessa riideltiin - lue käännökset
Perjantai 26.6.2015 klo 07.00
WhatsApp-viestit ovat yksi syyttäjän avaintodisteista lenkkeilijätytön murhaoikeudenkäynnissä.

Lenkkeilijätytön surma: 7 ratkaisevaa kiistakysymystä

17-vuotiaan lenkkeilijätytön murhasta syytetty 25-vuotias mies oli lähettänyt WhatsApp-ääniviestejä sukulaismiehelleen. Puolustuksen mukaan niissä on riidatonta vain se, että epäilty pyrki salaamaan Porin-matkansa äidiltään ja sisareltaan.

- Koska hän on ollut menossa tappamaan itseään, puolustus perusteli oikeudenkäynnissä.

Syyttäjälle viestit ovat yksi murhaoikeudenkäynnin avaintodisteista.

Puolustus myös vaati darinkielisten WhatsApp-ääniviestien uudelleenkääntämistä.

Poliisin esitutkintamateriaalissa on molemmat suomenkielelle tehdyt käännökset.

Syytetyn 30. tammikuuta 5:43 lähetettämä ääniviesti on ensimmäisen käännöksen mukaan sanasta sanaan tällainen:

"Terve (nimi) (*epäselvä), ottakaa minun äitini kännykkä ja soittakaa 02-numeropalveluun. Siitä numerosta he antavat teille tyttöjen osoite. Ottakaa kopio siitä ja lähettäkää minulle, sitten pyyhkikää se pois äitini kännykästä. Ottakaa kännykkä piilossa ja äidiltä salaa. Sen jälkeen voitte pyyhkiä äidin kännykästä sen numeron. Ottakaa kännykkä piilossa, ettei (nimi) tai hän tiedä siitä. Minun pitäisi olla varma siitä, että ei ole vaara sitä kautta minulle, ettei kukaan pidättäisi minua. Olkaa kilttejä, ottakaa se numero ja lähettäkää minulle se ja sano tytön sukuni numeropalveluun ja joku muu nimikin ja he antavat teille hänen oikean nimensä ja osoitteensa ja sitten ilmoittakaa minulle."

Puolustuksen vaatima uusi käännös on seuraavanlainen.

"Ota minun äidin puhelin ja soita sillä numeroon 020202 ja sitten kysyt sen tytön yhteystietoja. He antavat sen. Ota sieltä hänen puhelinnumeronsa, kopioi se ja lähetä minulle. Sitten poista soitettu puhelinnumero minun äidin puhelimesta. Poista se äidin puhelimesta. Puhu hiljaisesti, jotta (nimi) eikä hän itse kuule. Älä pelkää, tämä ei ole vaarallista meille. Ei se mitään, älä pelkää. Emme jää kiinni. Pyydän ystävällisesti kirjoittamaan hänen sukunimensä. Kun soitat sano tytön etunimi ja sukunimi. Sitten he antavat sinulle hänen yhteystiedot jonka jälkeen lähetät minulle hänen yhteystiedot. "

17-vuotias opiskelijatyttö lähti tammikuun lopulla alkuillasta juoksulenkille Porin Metallinkylästä, mutta ei palannut takaisin. Samana iltana tuhoutui Kokemäen Sääksjärvellä valtatie 11:n varrella autiotilan kaksi ulkorakennusta. Toisesta rakennuksesta löytyi jälkiraivauksessa pahoin palanut ruumis. Löytöpaikka sijaitsee runsaan 30 kilometrin päässä tytön kotoa. Myöhemmin dna-tutkimuksen avulla selvisi, että raunioista löytynyt vainaja oli Porissa kadonnut tyttö.

25-vuotias syytetty on kiistänyt murhan.

Tuomio annetaan 10. heinäkuuta.

MARI PUDAS
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
Rinde
Posts: 912
Joined: Thu Aug 08, 2013 10:58 am

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Rinde »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071 ... 5_uu.shtml (Jenni Harmonen)


"Oikeus katsoi, että mies on aiheuttanut tytön kuoleman, mutta se ottaa rikosnimikkeeseen kantaa vasta, kun miehelle on tehty mielentilatutkimus. Mies pysyy vangittuna. Oikeuden mukaan mies teki henkirikoksen syytteessä kuvatulla tavalla.

17-vuotias tyttö katosi Porissa tammikuun lopulla lähdettyään lenkille kotoaan. Tytön ruumis löydettiin myöhemmin katoamisiltana Kokemäellä tuhopoltetusta varastorakennuksesta.

Oikeus katsoi toteennäytetyksi, että mies sytytti karjasuojan palamaan mukanaan tuomansa bensiinin avulla. Hän oli ostanut bensiiniä ja köyttä etukäteen.

Oikeuslääkärin todistajanlausuntoon vedoten tuomiossa arvioidaan, että uhri on ollut sidottuna palon aikana. Oikeuden mukaan ei ole myöskään uskottavaa, että uhri olisi tehnyt itsemurhan kuten mies antoi oikeudenkäynnissä ymmärtää.

Syyttäjä haki miehelle tuomiota tytön murhasta, törkeästä raiskauksesta vahingonteosta ja liikennerikkomuksesta. Surmatulla 17-vuotiaalla tytöllä ja tuomitulla miehellä oli ollut seurustelusuhde, joka oli kuitenkin päättynyt. Tytön jätettyä miehen tämä oli vihainen ja pettynyt, mikä oikeuden mukaan selittää henkirikosta.

Oikeus katsoi miehen syyllistyneen myös törkeään raiskaukseen, joka tapahtui ajomatkan varrella sijainneen suljetun ruokakaupan pihalla.

Syytetty pyysi aiemmin pääsyä mielentilatutkimukseen, jos hänet katsotaan syylliseksi henkirikokseen. Mielentilatutkimus lykkää lopullista tuomiota yleensä muutamalla kuukaudella.

Tuomitun afganistanilaismiehen tilillä on aiempiakin rikoksia: Vuodelta 2012 kätkemisrikos ja varkaus sekä ampuma-aserikos vuodelta 2008. Kolme näpistystä ja nuorena henkilönä tehty moottorikulkuneuvon käyttövarkauden yritys vuodelta 2007.

Vuoden 2008 rikoksista mies oli saanut ehdollista vankeutta, muista hän oli saanut sakkoja."
There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. Frank Zappa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by härkä »

Eilisessä printti Aamulehdessä oli Harri Aallon kirjoitus.

Siitä käy ilmi , että tekijä olisi raiskannut uhrin Koski-Valinta nimisen liikkeen pihassa , varsin lähellä VT 11:sta.
Todistaja oli kiinnittänyt tekijään huomiota. Uhri oli ollut maassa auton vieressä " mytyssä "
Epäillyn puhelin oli ollut yhteydessä 10km ko. paikasta etelään olevaan teletukiasemaan klo 20.18
Jutun mukaan uhri olisi ollut vielä hengissä , kun hänet oli viety surmapaikalle.


Todistajahan oli koeajamassa autoa. Jos hänellä olisi ollut kaveri mukana , olisi kynnys asiaan puuttumiseen kaupan pihassa voinut olla matalampi ??
Matka ko.kaupalta Myönteentielle ei ole kovin pitkä. Tie on voinut valikoitua myös muun liikenteen mukaisesti , eli tekijä olisi kytännyt sopivaa hetkeä , jolloin perässätulijaa ei ole ??
https://www.google.fi/maps/place/Koski- ... 14!6m1!1e1
Linkissä ko. kauppa.

Periaatteessa kyseessä on teloitus.
Mitenkähän muuten mielentilatutkimus suoritetaan , kun testattavana on noinkin vaikealta kielialueelta tuleva ??
Varmaan tarvitaan extra henkilöstöä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
matlockb
Posts: 1701
Joined: Fri Apr 27, 2012 6:30 pm

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by matlockb »

Kyllähän tuon mielentilan määrittämiseen varmaan tulkkia avuksi tarvitaan ja yhteiskunta tietenkin maksaa, olisi toivottavaa että mielentilatutkimuksen tuloksesta riippumatta tämä jätkä voitaisiin passittaa heti tuomion julistamisen jälkeen takaisin afganistaniin rangaistusta suorittamaan ja matkamuistoksi mukaan elinikäinen maahantulokielto schengen-alueelle.

Turhaa josittelua, mutta silti ikävää että kaupan pihalla tilanteeseen ei silminnäkijä yksin uskaltanut puuttua, jos siihen (puuttumiseen) olisi ollut mahdollisuus, olisi tyttö saattanut säästää henkensä.
User avatar
Frankie
Posts: 809
Joined: Sun May 11, 2014 10:22 pm
Location: Kun lykkää tehtäviä tuonnemmaksi, on se vaara ettei sitten enää koskaan pystykään

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Frankie »

Jokopian tästä asiasta saadaan selvyyttä? Eikö 2 ja 1/2 kk:tta jo piisaa mielentilatutkimukseen?
"Tilannehan on hyvin kiristynyt ja kun siihen lisätään ydinaseet niin eiköhän tämä koko paska kärähdä ja kohoamme ylöspäin koko saatanan sakki." (Toimittajan kysyessä, uskooko Leskinen ylösnousemukseen)
matlockb
Posts: 1701
Joined: Fri Apr 27, 2012 6:30 pm

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by matlockb »

Frankie wrote:Jokopian tästä asiasta saadaan selvyyttä? Eikö 2 ja 1/2 kk:tta jo piisaa mielentilatutkimukseen?
Kyllä se riittää:
....Mielentilatutkimus tehdään aina sairaalassa. Se saa kestää korkeintaan kaksi kuukautta. Joissain erityistilanteissa THL voi myöntää tutkimukselle jatkoaikaa. Pääosa tutkimuksista suoritetaan valtion sairaaloissa, joita ovat Niuvanniemen sairaala Kuopiossa ja Vanhan Vaasan sairaala...
https://www.thl.fi/fi/web/mielenterveys ... utkimukset

Mainittakoon ot:nä, että esimerkiksi Laajasalon ampumisesta eilen hovioikeudessa elinkautiseen tuomitun Joonas Väärälän mielentilatutkimus suoritettiin Turussa, mutta paikalla tuskin on suurta merkitystä mielentilatutkimuksen kestoon.
Tässä tapauksessa esimerkiksi tulkkaus voi viivästyttää tutkimuksen valmistumista samoin kuin käräjäoikeuden muut jutturuuhkat vaikka toisaalta käräjäoikeuden pitää mielentilatutkimuksen jälkeen enää päättää rikosnimikkeet ja rangaistus kun pääkäsittely on jo pidetty ja aikaa harkita tuomiota on tuomareilla ollut.
Enunohtanu
Posts: 12
Joined: Thu Feb 05, 2015 7:23 pm

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Enunohtanu »

Minä alan olla jo siinä uskossa että tästä jutusta ei paljon enää tihku julkisuuteen.

Häpeä meille jotka suostumme moiseen. Tuossa joskus iltaisin joku tyttö, saman oloinen kuin Jonna, lenkkiä juoksee. Jonna tulee siitä mieleen. Toivottavasti tämä juoksija saa olla rauhassa ettei joudu viattomaksi uhriksi. Toivottavasti on varuillaan, eikä pelkästään lenkillä vaan aina. Mutta tää on tätä... Yhteiskunta ei suojele heikoimpiaan. Lähinnä auttaa vaanimisessa.
User avatar
Harriet
Posts: 1164
Joined: Sun Nov 27, 2011 10:42 pm

Re: Surmattu 17v. leinkkeilijätyttö, Pori/Kokemäki 30.1.2015

Post by Harriet »

Mielentilatutkimus on valmistunut ja käräjäoikeuden tuomio saadaan torstaina.
http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta ... taina.html


Sent via Tapatalk
Quilty as charged

SEURAA HEJACia TWITTERISSÄ: http://bit.ly/1JUp7t8
Post Reply