40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Ratkaisemattomat henkirikokset vuodesta 2010 alkaen
Forum rules
Uusien ketjujen nimissä tulisi mainita vähintäänkin tapahtumapaikka ja vuosi.
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by -Uta- »

Tamperelainen isä lähti aamutossut jalassa ulos ja koki hirvittävän lopun – ”Yhdenkään ihmisen omatunto ei voi kestää tällaista...” http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005212282.html

Tesoman murha.
Wilma-tytär ei voi ymmärtää, miten kukaan pystyy elämään julma teko omallatunnollaan.
Pian kaksi ja puoli vuotta tamperelainen Wilma Salonen on odottanut, että hänen isänsä murhaaja jäisi kiinni. Poliisi on tehnyt töitä, mutta läpimurtoa ei ole vielä tullut. Viimeksi viime viikolla poliisi pyysi vihjeitä punertavan auton kuljettajasta, joka kenties on nähnyt jotain.

Wilma ei voi ymmärtää, miten joku voi elää niin julma teko kuin murha omallatunnollaan. Sitä eivät ymmärrä myöskään Wilman äiti, murhatun Petri Salosen entinen vaimo ja Wilman pikkuveli Mikko sekä muut Petrille läheiset ihmiset.

Petrin äiti kuoli hiljattain saamatta koskaan tietää, kuka hänen poikansa murhasi.

– Yhdenkään ihmisen omatunto ei voi kestää tällaista asiaa. Epätietoisuus on pahinta. Eikä koskaan tiedä, onko isäni tappaneella ihmisellä muitakin suunnitelmia. Jos ihminen pystyy surmaamaan kerran, hän voi tehdä sen toistekin, Wilma sanoo vakavana.

Hyökkääjä iski taistelupuukon kanssa
40-vuotias Petri Salonen oli kävelemässä kotiinsa joulukuun lopulla 2014, kun murhaaja hyökkäsi hänen kimppuunsa kävelytiellä taistelupuukon kanssa. Kotiin Käräjätörmälle olisi ollut enää muutaman sadan metrin matka. Sen matkan päätti toistaiseksi tuntematon ihminen.

– Haluaisin tietää sen syyn, miksi iskä on poissa. Iskä ei halunnut koskaan kenellekään mitään pahaa. Iskä ei ollut väkivaltainen eikä hän haastanut riitaa. Hän oli rauhallinen ihminen ja sellainen, että oli mieluummin omissa oloissaan, jos oli pubissa käymässä. Haluaisin vastauksen kysymykseen, miksi. Se olisi minulle kaikkein tärkeintä. Haluan myös, että tekijä joutuu vastuuseen teostaan, Wilma sanoo.

Wilman vanhemmat erosivat, kun Wilma meni neljännelle luokalle. Yhteys isään ei koskaan katkennut.

– Minä ja pikkuveljeni Mikko kävimme molemmat usein isän luona. Kun isä muutti takaisin Tesomalle lähennyimme jälleen ja teimme yhdessä kaikenlaista, seikkailimme kaupungilla ja katselimme leffoja. Näin isän muutamia päiviä ennen tapahtumaa.

Tragedia teki aremmaksi
Poliisit toivat suruviestin isän siskon luo, missä isä asui tapahtumahetkellä. Petri oli asunut sisarensa kanssa jo vuosia ja muuttanut lasten takia takaisin Tesomalle, että saisi olla heitä lähellä.

– Kun sain tietää, että isä on löydetty kuolleena, menin shokkiin. Koko maailma pysähtyi. Minulle ei heti kerrottu, että isä on murhattu. Sellaista tietoa on vaikea ottaa vastaan, eikä siihen ikinä totu. Kaikki purkautui, kun sain läheiset ystäväni ympärille. Minulle todella tärkeä ihminen oli kuollut, pahimmalla mahdollisella tavalla, Wilma kertoo.

Teko vaikutti Wilmaan niin, että hänestä tuli arempi.

– Alussa en uskaltanut liikkua ulkona ilman koiraa tai ystäviä. En uskalla luottaa ihmisiin samalla lailla kuin ennen, enkä välttämättä ota kunnolla kontaktia uusiin ihmisiin. Suurin pelkoni on, että murhaaja on joku, jolle olen jutellut tai joku, jonka tunnen. Tesoma on pieni paikka ja kaikki nuoret tuntevat tai tietävät toisensa jollakin lailla.

Wilma ei koskaan uskonut, että teko pysyisi näin kauan pimeänä.

– Ajattelin, että se ei heti selviä, koska Tesoma on Tesoma ja täällä on kaikenlaista. Mutta kaksi ja puoli vuotta on kamalan pitkä aika odottaa. Sillä on ollut liikaa aikaa paeta. Uskon, että muutkin kuin tekijä tietää teosta. Joku suojelee tekijää, eikä se ole oikein.

Kynttilä tapahtumapaikalle joka isänpäivä
Poliisitutkinnasta Wilma on lukenut lehdistä, kuten muutkin läheiset.
– Saamme tietoa kuten muutkin, eli lehtien kautta. Juttujen lukeminen ahdistaa. Muutaman kerran kaikki tunteet ovat tulleet ryöppyinä ulos. Haluan kuitenkin saada tietoa, mutta haluaisin sen tiedon kerralla, että tämä epätietoisuus päättyisi. Murhaajan kiinnijääminen olisi helpotus. Tuntuu, että sen jälkeen voisin hengähtää.

Tukea suruun ja selviytymiseen Wilma on saanut perheeltään ja ystäviltään.

– Meillä on aina ollut tiivis perhe eikä minulla voisi olla parempia ystäviä kuin minulla on.

Murhapaikalla Wilma kävi pian tapahtuneen jälkeen.

– Lumessa oli silloin vielä tummia jälkiä, verta. Joka isänpäivä, joulu ja muina juhlapäivinä tuomme tänne kynttilän isän muistolle. Isä oli minulle tukena kaikessa, mitä elämässä oli. Hän oli kauhean ymmärtäväinen ihminen. Isä kulkee mukanani aina, Wilma sanoo surmapaikalla.

Taivaalta alkaa sataa hiljalleen hentoja lumihiutaleita. Niitä putoilee myös Wilman poskille. Enää ei ole isää, joka pyyhkäisisi ne pois.

Image
Wilman ja isän metsäretki.


Taistelupuukossa tekijän dna
Poliisilla on hallussaan Petri Salosen murhaajan dna. Sitä on löytynyt tekovälineestä eli taistelupuukosta ja puukon tupesta. Tutkinnanjohtajan, rikoskomisario Jari Kinnusen mukaan on todennäköistä, että tekijä on kantanut puukkoa siten, että se on ollut tupesta kiinni vyössä.

Poliisi on ottanut noin 900 dna-näytettä murhaajan kiinni saamiseksi.

– Keskitymme ottamaan dna-näytteet nyt niiltä henkilöiltä, joita emme ole aiemmissa keräyksissä tavoittaneet.

Poliisi etsii yhä Tesoman liikekeskuksen videolle taltioitunutta kolmen nuoren porukkaa.

– Yksi heistä on todennäköisesti tekijä. Mikä on muiden osuus, se jää nähtäväksi.

Poliisi etsii myös samalla videolla näkyvää punaisen auton kuljettajaa, sillä auto ajaa kolmikon ohi ja kuljettajalla voi olla arvokasta tietoa kolmikosta.

– Auton merkistä ja mallista on tullut useita vihjeitä. Autoharrastajat auttavat meitä tässä kiitettävästi, Kinnunen kertoo.


Petri Salonen, 40, murhattiin 28.12.2014 Tesomalla, kun hän oli palaamassa kotiin Oluppaari Olkkone -ravintolasta. Hän taltioitui vain pari tuntia ennen murhaa Siwan valvontakameraan, kun hän kävi ostamassa savukkeita ennen ravintolaan menoa. Valvontakameran kuvasta näkyy hänen vaatetuksensa, hupullinen maihinnousutakki, farkut ja vaaleanpunaiset reinotyyliset Sauli-tossut.

Hän poistui ravintolasta ennen valomerkkiä. Postinjakaja löysi hänet elottomana Tesoman valtatien kevyen liikenteen väylältä ja soitti hätäkeskukseen kello 06.10.

Ilmoita tietosi poliisille sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai soita numeroon 029 544 5317.


Julkaistu: 16.5. 6:07
Sari Autio
User avatar
itäviitta
Posts: 579
Joined: Wed Dec 14, 2011 6:30 pm
Location: Vesistö

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by itäviitta »

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tesoma ... 200140047/

Tesoman murhatutkintaan liittyvä auto puhuttaa somessa - Onko tämä auto Subaru Forester?
Poliisi on saanut 81 vihjettä, joissa on mainittu 34 eri automerkkiä. Eniten vihjeitä on tullut Subaru Forester -merkistä. Niitä on tullut 15 kappaletta. Tutkinnassa oleva murha tehtiin Tampereen Tesomalla 28. joulukuuta 2014.

Pirkanmaan poliisi pyytää yleisöltä vihjeitä Tampereen Tesoman murhatutkintaan liittyvän auton tunnistamisessa.
Poliisi julkaisi valvontakameran tallenteesta parannellut kuvat viime viikon torstaina ja on saanut kuvien julkaisun jälkeen kymmeniä vihjeitä auton mahdollisesta merkistä.
– Automerkistä on tullut yhteensä 81 vihjettä, jotka jakautuvat 34 automerkin kesken, kertoo Tesoman murhan tutkinnanjohtaja Jari Kinnunen.
Kinnunen kertoo, että eniten autoa on veikattu Subaru Foresteriksi.

–15 vihjeen mukaan kyseessä on Subaru Forester, 14 uskoo auton olevan Honda CRV ja 11 vanhempi Toyota Corolla farmari, Kinnunen luettelee.
Kinnunen kertoo, että vihjeistä on ollut apua ja seuraava askel on selvittää kyseisten automerkkien yleisyyttä alueella.
–Annettujen vihjeiden perusteella töitä riittää jälleen muutamaksi viikoksi, Kinnunen arvioi.
Tätä autoa etsitään nyt Tesoman murhan tutkinnassa

Subaru noussut esille myös autoharrastajien keskuudessa
Sen lisäksi, että poliisin on saanut vihjeitä auton mahdolliseen merkkiin liittyen, on auton merkkiä arvuuteltu tiuhaan myös sosiaalisen median kanavissa.
Esimerkiksi Facebookin Autonhoitoryhmä- ja Autotuning- nimisillä Facebook- sivustoilla valvontakameran nauhalla näkyvän auton uskotaan olevan Subaru Forester, Toyota Corolla, Horda CRV tai Land Rover. Myös muita merkkejä on ehdotettu, mutta edellä mainitut ovat nousseet selkeästi esiin keskusteluissa.
Samankaltaisia veikkauksia auton mahdollisesta merkistä antoi viime viikon perjantaina Trafin Otto Lahti, joka arvioi auton joko Subaru Foresteriksi tai Land Rover Freelander

Autoa ajanut saattaa olla tärkeä todistaja
Poliisi kertoo, että auton merkkiä ja mallia haetaan siksi, että kuvassa näkyvän auton kuljettaja tai joku hänet tunteva ymmärtäisi yhdistää kuvan itseensä. Kuljettajaa haetaan siksi, että hän saattaa olla tärkeä todistaja.
Petri Salonen surmattiin kevyen liikenteen väylällä Tampereen Tesomalla 28. joulukuuta 2014. Rikosta ei ole valtavasta työmäärästä huolimatta ole pystytty selvittämään.
Tunnistatko auton tai onko sinulla mitään muuta tietoa Tesoman murhasta? Vihjeet poliisille voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai soittaa numeroon 029 544 5317.
Kierrä minut rannan puolelta
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by härkä »

Jokin aika sitten on joku postannut minfoon tämän kuvan.
Image
Kuva on otettu kaupungin toiselta puolelta , Hervannassa.

Luulisin että poliisikin tarkistaa tätä , vaikkei siitä ole mediassa sen kummempaa ollutkaan.
Syyt kirjoittaa ovat saattaneet olla moninaiset..
Oliko uhrilla leijonakoru ? Kalju hän joka tapauksessa oli.

Minulla oli tuonsuuntaisia ajatuksia teon motiiviksi teon jälkeen.
Paha sanoa. Mutta tuonsuuntaista ei voisi poissulkeakaan.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by -Uta- »

Lehdistä luetun mukaan poliisi on ilmoittanut jo moneen kertaan, että silmukka senkus kiristyy Tesoman murhaajan/murhaajien ympärillä, mutta silti trio on vielä tavoittamatta. Vieläköhän he ovat hengissä nuo kaikki kolme? Ja kuka kumma moisia mokomia "syytä epäillä" murhaajia suojelee?

DNA-näytteitäkin on kerätty (14-25 vuotiailta miehiltä?) pilvin pimein... onkohan kaikki näytteet jo saatu tutkittua ja analysoitua, ja kerätäänköhän niitä vielä lisää?

Entäs sitten se valvontakameran kuvassa näkyvä auto... liekö jo selvinnyt minkä merkkinen auto siellä Tesoman myöhäisillassa silloin joulukuussa 2014 n. klo 23.18 ajeli? Toivottavasti auton omistaja/ajaja olisi jo pystynyt muistamaan ja/tai tunnistamaan tuon tilanteen itseään koskevaksi?
Minfo: La Touko 27, 2017 11:20 pm
Tänään löytynyt tkl:n bussista (linja6) hyvin samankaltainen "rambo" puukko tuppeineen ja samassa yhteydessä padi. Ilmoitettu 112, josta virkailijan mukaan ottavat yhteyttä poliisiin, mitä tehdään löydön kanssa. Tuskin tekemistä tämän tapauksen kanssa, mutta taitaa olla täällä Tampereella ihan tapana kantaa kättä pidempää mukanaan. http://aijaa.com/UHWHf6
Voisikohan tuo kuulua jollekin murha-trion jäsenistä, jos olisi esim. "joutunut" hankkimaan poisheitetyn puukon tilalle uuden?

Ja voisihan se tuo Härän liittämä kuvakin jotenkin liittyä asiaan, kun useinhan murhaajilla tuntuu olevan outo taipumus kirjoitella viestejä tekemisistään eli tekemistään murhista lehdistölle (kuten esim. Zodiac teki) tai jollekin muulle julkiselle taholle. Mutta mitä oikeastaan tarkoittaa tuo leijonakoru? Ei kait se pakosti tarkoita mitään skiniä tai rasistia tms.? Kun voihan se olla vaan pelkkää isänmaallisuutta, tai ihan vaan koru korujen joukossa? Mutta miten kukin sellaisen haluaa ymmärtää ja tulkita, onkin sitten varmaan mielipidejuttu.
Kaljaloota
Posts: 287
Joined: Sat Apr 26, 2014 6:16 pm
Location: Lähikauppa
Contact:

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by Kaljaloota »

Nyt alkaa poliiseilla olemaan lomat lusittu, poliisissa sanottiin enennen kesälomia, ettei kesällä liikahda "mikään" tutkimus pitkäkestoisessa :mrgreen: , luulisi jotakin tiedotettavaa tulevan. Tampereella nyt sattuu olemaan aika erikoinen, vaikenemis kulttuuri. Mutta se on tullut selväksi, että urheilu, huumeet ja urheilukatsomo kuuluu tiiviisti yhteen.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by Eks-EkstroVertti »

Kuten moni varmaan on jo hoksannutkin, niin tuo betoniin kirjoitettu "viesti" saattaa hyvinkin olla väännetty Sielun Veljien "On mulla unelma"- kappaleen kertosäkeestä.

"On mulla unelma: vapaa maailma
Ilman rajoja, kauniita sanoja vai?
No, on on on, mutta älä sure ystäväni
Mä teen omat tehtäväni
Sä saat tehdä mitä sua huvittaa,
Ihan mitä vaan mutt' mull' on unelma!"

On mulla unelma!
Suuri unelma!
On mulla unelma

Mä pyyhin perseeni siniristilipulla
Ja panen LSD:tä syömään Suomen leijonan
Mä haluun elää ja kuolla
Tulla tanssaan tänne päälle maan
Valaa mä en vanno mitään

Siniristilippumme, älä diivaile turhaan taivasta vasten
Siniristilippumme - Yhden leijonan murha on leikkiä lasten
siniristilippumme! (4x)
Mä en vanno mitään, mä en vanno mitään

Mä revin vapaiksi kädet tähtilipusta
Varastan sirpin sekä vasaran
Mä haluun elää ja kuolla
Tulla tanssaan tänne päälle maan
Valaa mä en vanno mitään

Siniristilippumme...
Mä en mahda mitään, mä en tahdo mitään

Mä pyyhin perseeni siniristilipulla...

Siniristilippumme...

"On mulla unelma, vapaa maailma
Ilman rajoja, on mulla unelma!"


Hyvinkin ajankohtainen tänään, taisi olla joskus muinoin Yleisradion soittokiellossakin. Ei mikään meriitti.
Tietysti se voi avata näköaloja tähän murhatapaukseen liittyen, itse pidän sitä jonkin anarkistihenkisen manifestina.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by -Uta- »

Tesomaa taas... vieläköhän tapausta tutkitaan?

Lehdistä aikoinaan luetun mukaan Petri Salonen oli muuttanut takaisin Tesomalle noin vuosi ennen murhaa. Mutta mitä Petri teki työkseen? Muistelen lukeneeni, että hän olisi jossain vaiheessa toiminut nuorisotyössä Kuopiossa. Jos se pitäisi paikkansa, niin tuo nuorisotrio olisi voinut olla kostoretkellä kostamassa jotain kokemaansa? Mutta tieto taitaa kuitenkin olla väärä, koska myöhemmin luki, että hän oli töissä jossain ilmaistointialan yrityksessä.

Jo tutkinnan alussa joku oli nähnyt Käräjätörman alueella juoksevan miehen. Joulukuussa 2016 poliisi oli saanut toisen vihjeen Käräjätörmän alueella vikkelään liikkuvasta kolmen nuoren porukasta, hän ei kuitenkaan osannut sanoa mihin päin kolmikko siitä sitten suuntasi...
Image
Image

Ohos... tulipa hiukan isoja kuvia, mutta kun en osaa niitä pienentää.
Onko se Pallopoika-kioski jossain tuon alimmaisen karttakuvan keskimmäisen punaisen nuolen lähettyvillä,
vaiko missä?
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by -Uta- »

Ja tässä sitten vielä tämä jo hyvinkin tuttu valvontakamerakuva Tesoman liikekeskukselta 29.12.2014:
Image
Image
Olisiko mitään uutta kuulunut tuon etsityn auton merkistä taikka sen kuljettajasta?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by härkä »

Pallopoika on Myllypuronkadun varressa ja keskinmäisen nuolen kohdalla.
Kioskilla on oma pieni parkkis , johon mahtuu muutama auto,
https://www.google.fi/maps/uv?hl=fi&pb= ... kQpx8IfjAK
Linkin kuvan vasenmalta puolen kioskin takaa johtaa kävelytie Käräjätörmälle ja surnapaikalle.

Triokuviin liittyvästä autosta ei ole tietoa. Voi olla , ettei tarkkaa merkkiä ole voitu selvittää ??
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: 40v. mies löytyi surmattuna Tesomalta,Tampere 29.12.2014

Post by Queen »

-Uta- wrote:Tesomaa taas... vieläköhän tapausta tutkitaan?

Lehdistä aikoinaan luetun mukaan Petri Salonen oli muuttanut takaisin Tesomalle noin vuosi ennen murhaa. Mutta mitä Petri teki työkseen? Muistelen lukeneeni, että hän olisi jossain vaiheessa toiminut nuorisotyössä Kuopiossa. Jos se pitäisi paikkansa, niin tuo nuorisotrio olisi voinut olla kostoretkellä kostamassa jotain kokemaansa? Mutta tieto taitaa kuitenkin olla väärä, koska myöhemmin luki, että hän oli töissä jossain ilmaistointialan yrityksessä.
Petri oli 90-luvulla opiskellut maalariksi Tampereella. Hän oli ollut työssäoppimisjaksolla ilmastointialan yrityksessä ja nyt hän oli saanut samasta yrityksestä työtä. Siinä työssä hän ei ollut ehtinyt vielä aloittaakaan, kun tämä surma tehtiin.
Post Reply