Flöitti-hylky vuodelta 1636

Onnettomuudet ja niihin johtaneet syyt
Post Reply
User avatar
-Uta-
Posts: 5363
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Flöitti-hylky vuodelta 1636

Post by -Uta- »

Katso video: Möykky merenpohjassa osoittautuikin 1600-luvun kauppa-alukseksi
- Suomenlahden suulle uponnut flöitti on arvokas tutkimuskohde
Hylky on ikäänsä nähden hyvässä kunnossa, ja sen runko on lähes vaurioitumaton.
https://yle.fi/uutiset/3-11499566
IINA THOMSSON
21.8.2020 • Päivitetty 21.8.2020 10:49


Suomenlahden suulla on tehty uusi hylkylöytö. Viranomaisten kartoitustöissä havaittu satunnaislöytö merenpohjassa osoittautui 1600- luvun purjealukseksi.

Kun suomalainen sukellusryhmä Badewanne lähti ensimmäistä kertaa sukeltamaan hylkyä, oletuksena oli, että vastassa olisi sijainnin perusteella ensimmäisen tai toisen maailmansodan aikainen löydös. – Tällä olettamuksella lähdimme tarkistamaan, kumpi se on. Pian kuitenkin havaitsimme, että kyseessä ei ollut kumpikaan, vaan jotain aivan muuta, Badewanne-sukellusryhmän jäsen Jouni Polkko kertoo.

Ilmeni, että Hangon ja Hiidenmaan välisellä merialueella uponnut laiva oli ensinnäkin epäilyksiä huomattavasti vanhempi.

– Nopeasti sukelluksen aikana hahmottui, että kyseessä on vanha hylky ja tällainen flöitti-tyyppinen kauppa-alus. Flöittejä suunniteltiin Hollannissa, ja niitä käytettiin 1600-luvulla kauppa-aluksina. Laiva oli suunniteltu siten, että sitä voidaan purjehtia pienellä miehistöllä, ja näin mukaan saatiin paljon rahtia.

Flöitit olivat kolmimastoisia, tilavarunkoisia purjealuksia, joka eivät yleensä olleet aseistettuja.

85 metrin syvyydessä
Ryhmä otti yhteyttä Tukholman yliopiston meriarkeologian apulaisprofessori Niklas Eriksoniin, joka oli sitä mieltä, että kyseessä sattaa olla alustyypin varhainen edustaja 1600-luvulta. Eriksonin mukaan hylyssä näkyy monia flöiteille tyypillisiä ominaisuuksia, mutta sillä on myös yksilöllisiä piirteitä, kuten perän rakenne.

– Siksi hylky tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutkia alustyypin kehitystä, joka purjehti kaikilla maailman merillä ja loi edellytykset uuden ajan alun globalisaatiolle, kertoo Eriksson Badewannen perjantaina julkaistussa tiedotteessa.

Polkon mukaan kyseessä saattaa olla hollantilainen alus tai sen paikallinen kopio, joka on purjehtinut vain Itämeren liikenteessä.

Hylyn luokse suoritettiin kaksi sukellusta. Koska hylky makaa noin 85 metrin syvyydessä, sen luokse sukeltamisessa oli omat haasteensa. Myös toiminta-aika pinnan alla oli melko lyhyt.

Sukellusten aikana hylystä onnistuttiin saamaan sekä still- että videokuvaa. Näiden pohjalta aluksesta voidaan saada lisätietoja. Polkko uskoo, että tietojen keräämiseksi sukelluskertoja tarvitaan vielä lisää.

– Tästä löydöstä tekee hienon myös se, että sen runko on kokonaan ehjä. Tosin siihen on osunut trooli, joka on hieman vaurioittanut sitä ja pyyhkäissyt esimerkiksi mastot ja joitain kansirakenteita pois.

Lisätietoja Tanskasta
Hylyn historiasta voidaan saada vastauksia myös Tanskasta. Jos laiva on kulkenut Tanskan kautta, maan tulliarkistoista saattaa löytyä lisätietoa.

– Tuolloin Tanskan salmen läpi kulkevat laivat joutuivat maksamaan tullia. Tarkempien tietojen löytyminen kuitenkin edellyttäisi, että laivan lastina olisi ollut jotain kiinnostavaa, muuten sitä ei erota muiden kirjausten joukosta.

Tanskan salmen verotus perustui kannen pinta-alaan ja nyt löytyneen hylyn rakenne on sellainen, että siinä oli hyvin kapea kansi ja pullea runko. Laiva oli siis verotuksellisesti edullinen, ja nyt spekuloidaan, oliko se tarkoituksellista.

Vaikka hylyn tarkempi uppoamissyy on ainakin toistaiseksi epäselvä, sen kunnosta voidaan päätellä jotain.

– Koska runko on ehjä, alus on todennäköisesti kaatunut myrskyssä. Tuskin ainakaan kivelle ajo on ollut kyseessä. Tai sitten yllättävä vuoto on päässyt yllättämään kesken matkan, Polkko summaa.
User avatar
-Uta-
Posts: 5363
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Flöitti-hylky vuodelta 1636

Post by -Uta- »

85 metrin syvyydestä Suomenlahdesta löytyi ainutlaatuinen hylky, ja nyt se varmistui 400 vuotta vanhaksi
- iän paljasti peräpeilin vuosiluku
Viime vuonna Suomenlahden pohjasta löytyneen flöitti-hylyn peräpeilin mukaan laiva oli valmistettu vuonna 1636.
Uusien tietojen valossa voi olla mahdollista myös selvittää laivan viimeisen miehistön henkilöllisyydet.
https://yle.fi/uutiset/3-12040449
OLLI-PEKKA KURSI, ONNI KALIN
30.7. 11:39 • Päivitetty 30.7. 12:10


Image
Kuva: Badewanne Oy / Handle Productions

Kansainvälinen sukellusryhmä Badewanne löysi viime vuonna Suomenlahdesta Hangon ja Hiidenmaan väliseltä merialueelta ainutlaatuisen flöitti-hylyn.

Hyvässä kunnossa olleen hylyn vierestä on nyt paljastunut aluksen puinen peräpeili, jonka sukeltajat onnistuivat kääntämään. Peräpeilistä paljastui vuosiluku 1636 ja laivan nimeä kuvaava joutsenhahmo.

Hylky makaa 85 metrin syvyydessä Suomenlahden pohjassa, jonne sukeltaminen ei ole ihan lasten leikkiä. Alusta tutkineen tutkimussukeltaja Jouni Polkon mukaan aikaa tutkimustyölle sukelluksella on vain noin 20 minuuttia, mutta reissu vie koko päivän.

– Pinnalle tuleminen tuollasesta syvyydestä kestää kaksi ja puoli tuntia.

Image
Kuva: Badewanne Oy / Handle Productions

Tukholman yliopiston flöitteihin erikoistuneen meriarkeologi Niklas Erikssonin mukaan alukset yksilöitiin peräpeiliin kaiverrettujen tietojen perusteella. Peräpeilin palasia on aiemminkin löytynyt meriarkeologisissa tutkimuksissa, mutta tämä on Erikssonin mukaan ensimmäinen kerta, kun koko peräpeilin informaatio on saatavilla.

– Tarkemmissa tutkimuksissa paljastunee vaakuna, josta selviää laivan kotisatama, sanoo Eriksson.

Jouni Polkon mukaan Suomenlahdessa on hyvät olosuhteet puurunkoisten hylkyjen säilymiseen. Itämeressä ei esiinny puuta syövää nilviäistä, joka suolaisissa merissä syö puualuksen jopa kymmenessä vuodessa.

Hylystä puuttuvat kuitenkin esimerkiksi mastot, jotka ovat todennäköisesti irronneet troolauksessa.

Todellinen syy kyseisen flöitin uppoamiseen ei välttämättä koskaan selviä. Polkon mukaan tällaisten laivojen runko aina elää kovassa kelissä, minkä vuoksi niihin pääsee aina vähän vettä sisään. Hylynkin kannelta löytyy pari manuaalista vesipumppua. Voi olla, että miehistö ei ole esimerkiksi ehtinyt pumppaamaan vettä ulos tarpeeksi ripeästi.

– Tuohon aikaan aluksien ruumassa kuljetettiin viljaa myös ihan sellaisenaan. Jos sen joukkoon pääsee paljon vettä, se tukkii pumput, sanoo Polkko

Image
Hylyn vierestä paljastunut peräpeili, jossa näkyy valmistusvuosi ja joutsenen kuva.
Kuva: Badewanne Oy / Handle Productions

Flöitit olivat Hollannin tasavallan kauppalaivaston suosimia kolmimastoisia ja tilavarunkoisia purjealuksia, joilla maa hallitsi Itämeren meriliikennettä 1600-luvun alusta 1700-luvun puoliväliin saakka. Itämeren liikenteessä flöitit kulkivat yleensä aseistamattomina, jotta niillä voitiin kuljettaa mahdollisimman paljon rahtia pienellä miehistöllä.

Hylkyä tutkii sukellusryhmä Badewannen. Meriarkeologi Niklass Erikssonin lisäksi hylyn tutkimuksissa ovat olleet mukana Suomen ja Hollannin Museovirastojen meriarkeologit Minna Koivikko ja Martijn Manders.

Uusien tietojen valossa voi olla mahdollista Mandersin mukaan selvittää laivan viimeisen miehistön henkilöllisyydet.

– Flöitti valaisee tyypillistä hollantilaista lähestymistä laivanrakennukseen ja symboloi aikakauden kukoistavaa kauppamerenkulkua, sanoo Manders.

Flöitti-hylystä kuvataan myös Fluit -dokumenttielokuvaa, joka pyrkii selvittämään laivan lopullisen kohtalon.
Post Reply